Onko liikunnanohjaajaa tms. paikalla? Kysymys sykkeestä ja jaksamisesta.
Minulla on sykemittari, jota käytän ihan mielenkiinnosta jumpassa. Olen oppinut kehosta paljonkin sen avulla. Viimeisin huomioni on seuraava omituisuus: Vasta kun syke menee 140 yli, niin minä saan vauhtia liikkeisiin.
Jumppatunnin alussa raajat tuntuvat painavilta, katson kelloa ja odotan milloin tämä loppuu,. Ihmettelen usein, missä on vika, kun 120 sykkeellä tuntuu kuin kivirekeä raahaisi.
Jossain vaiheessa jalat muuttuvat kevyiksi ja innostun, ja jumpaaminen siirtyy ihan uudelle tasolle. Katson siinä vaihessa sykemittariani: syke on 140 tai hieman yli.
Tänään olin 1,5 tunnin maratonjumpassa ja siinä vaiheessa, kun puolet porukassa alkoi hyytymään, niin minä pompin kaikista korkeimmalle. (Senkin olen huomannut, että kun syke menee yli 150 tai 155, niin sitten kyllä kone hyytyy.)
Mistä ihmeestä tämä kertoo???
En ole mitenkään erityisen hyväkuntoinen. Käyn jumpassa 2-3 kertaa viikossa, 45 minuutin keskisyke on 130 hujakoilla. Huippusyke on (ainakin jumpaatunneilla) ollut 166. Olen 38-vuotias, eikä minulla ole mitään sairauksia.
Kommentit (3)
Kiinnostaisi tietää, onko siihen joku fysiologinen selitys tai anatominen peruste, miksi lihakset lämpenevät vasta 140 kohdalla. Sydän pumppaa verta ja happea ja niin edelleen....
Mutta onko tämä kokemukseni normaali, eli käykö kaikille aina samalla tavalla?
Eli kun olet 38 v niin tällä laskettuna maksimisykkeesi on 167 (eli kun vedät täysillä). Kuulostaa ihan normaalille, että kroppasi vaatii tuon 140 sykkeen että " pääset vauhtiin" koska silloin alat lämmitä ja veri kiertää kunnolla.
ja aattelisin, että tuossa kohtaa kun lihakset ei vielä lämmenneet, jumppa tuntuu vastenmieliseltä ja raskaalta. 140-160 on mulle hyvä syke liikkua, ja on yleensä sellainen, ettei ehdi enää miettiä juuri mitään muuta kuin liikuntaa ;) Lihakset on lämmenneet, ja jumppa tuntuu hyvältä. Välillä syke nousee 175 asti, ja tuota jaksaa hetkittäin. Hyvässä jumpassa kestää kovempiakin sykkeitä, mutta itse ärsyynnyn, jos syke on matala, ja jumppa " löysä" .