Tutkija: Yksinäisyys lisääntyi vielä pandemian jälkeenkin
Suomalaiset ovat uuden tutkimuksen mukaan yhä enemmän yksinäisempiä pandemiaan liittyvien rajoitusten päättymisestä huolimatta. Eniten yksinäisyys lisääntyi alle 30-vuotiailla.
Kommentit (47)
Puhut jollekkin,niin saat syytteen ahdistelusta.
Ylös ulos ja lenkille. Sieltä niitä niitä ihmisiä ja kavereita löytyy, riittää kun menee muiden seuraan vaikka istuskelemaan rannalle eikä jää yksin kotiin.
Miksi Ylen artikkeli on englanniksi?
öö, veikkaan johtuvan siitä että media erotteli kansan toisistaan ihan kokonaan, jakoi heidät eri leireihein ja kannusti lietsomaan vihaa. Se johti siihen että kukaan ei halua enää edes moikata kaupan kassoilla toisiaan. Ensimmäisenä nähdään "vihamies", eikä suomalainen toveri.
Hyvä että muutkin joutuu kärsimään. Olin jo yksinäinen ennen pandemiaa.
Moni heräs todellisuuteen minkälaisia ihmiset oikeasti ovat ja eivät halua enää olla missään tekemisissä. Kyllähän tämä koko aika on tuonut monessa ne heidän oikeat piirteensä esiin.
Korona oli jurottavalle Suomen kansalle siunaus, kun sai lopettaa kaikki teennäiset hengailut ja lässytykset oikein luvan kanssa. Eikä siinä, en itsekään ole mikään supersosiaalinen, mutta ihmisiä on ollut vaikea saada yhtä mihinkään mukaan viime vuosina. Itse olenkin lopetellut yhteydenpitoja moniin ja alkanut toteuttamaan suunnitelmaa maalle muutosta ja erakoitumisesta.
Nuorissa varmaan digitalisaatio on yksi syy yksinäisyyteen ja tuoreimmat ikäpolvet eivät osaakaan kuin komnunikoida jollain laitteella.
Jokainen meistä tuntee joskus olevansa yksin, mutta se on vain ohi menevää. Silloin voi vaikka soittaa kavereilleen ja kysellä kuulumisia tai jos haluavat tehdä jotakin yhdessä.
Mitä oletit? Että kaverisuhteet muodostuvat kuin taikaiskusta heti kun rajoitukset poistuu? Viestittely ei koskaan korvaa fyysistä läsnäoloa.
Vaikka suomalaisuuden identiteettiin, isänmaallisuuteen ja kansanluonteeseen kuuluu se että kaikki suomalaiset ovat sisäänpäin suuntautuneita introverttejä, niin myös introvertit voivat kokea yksinäisyyttä huolimatta siitä että se muiden seura ja sosialisoiminen on kukuttavaa ja energiaa vievää. Tämä on hyvä huomata myös tutkijoilta
Tähän media kannusti, meillä on kirjaimellisesti vieläkin aivopestyjä ihmisiä ketkä istuvat kotonaan koska pelkäävät kuolevansa, vievät roskikset kerran viikossa maski naamalla. Karua se on mutta totta. Media on syypää, ja jonkun olisi otettava vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Ylen artikkeli on englanniksi?
Useimmat afrikkalaiset ja aasialaiset osaavat englantia.
Normaalit sosiaaliset kontaktit korvautui puhelimella. Paluuta ei ole.
Woketus ja Vihreä politiikka tuo monellaisia ongelmia mukanaan. hmiset istuvat köyhinä pikku asunnoissaan ja odottavat kuolemaa. Ennen vihreyttä ihmiset nautti elämästä.
Se oli agendanakin, hajottaa kansa
Iso osa pari-kolmekymppisistä ovat tätä minä minä -sukupolvea, joiden on vaikea tulla toimeen muiden kanssa. Tuntuu, että peruskäytöstavat ja kohteliaisuus on hävinnyt, ei kyetä kuuntelemaan, vaan ollaan niin täynnä pelkkiä omia ongelmia.
Töissä tämän huomaa liian hyvin. Alkaa tympäistä nämä minä minä -tyypit, ei mulle makseta heidän terapoinnistaan ja sen jatkuvan valituksen kuuntelemisesta. Yksi näistä sankareista teki selvän virheen työssään ja mikä draama alkoi, kun siitä sanottiin. Itse on kova nillittämään muiden tekemisistä, mutta mitään kritiikkiä ei kestetä. En yhtään ihmettele, että nää tyypit jää yksin.
Hupsista, olikin lääke tautia vaarallisempi..
Vierailija kirjoitti:
Moni heräs todellisuuteen minkälaisia ihmiset oikeasti ovat ja eivät halua enää olla missään tekemisissä. Kyllähän tämä koko aika on tuonut monessa ne heidän oikeat piirteensä esiin.
"Herääjät" eivät ilmeisesti itse ole koskaan sellaisia kuin muut? 😅
Kuoleva kansa.