Yksinäinen ystävä syyllistää
Tai en tiedä syyllistääkö hän, vai tuleeko mulle vain syyllinen olo, mutta siis..
Tämä ystäväni kävi tänään ja kuulumisiani kysyttyään kerroin sitten rehellisesti, että olen lomastani huolimatta aivan puhki, kun miltei joka päivä joku on käynyt, ja en ole ehtinyt olla paljoakaan itsekseni, jota tarvitsisin jotta voisin latautua. Sanoin silti että häntä on kyllä mukava nähdä.
Ystäväni alkoi itkemään, ja sanoi, että ei se ole herkkua yksinäisyyskään, että juuri taannoin vietti oman viikon lomansa yksin. Tai on hänellä parikymppinen tytär joka oli käynyt, ja itse oli käynyt serkullaan, ja lisäksi työkaverinsa luona (eli oikeastan nähnyt saman verran ihmisiä kuin minäkin nyt, mutta minulle tuo määrä on liikaa, ja ystävälleni taas liian vähän...)
Tuli silti syyllinen olo. Ja vähän ikävää sekin että tulee olo etten saisi omista väsymyksen tuntemuksistani puhua ollenkaan, kun toiselle tulee sitten paha mieli?
N32
Kommentit (8)
En minä kokisi tuota syyllistämisenä, sinä kerroit omasta ongelmastasi ja hän omastaan.
Vierailija kirjoitti:
En minä kokisi tuota syyllistämisenä, sinä kerroit omasta ongelmastasi ja hän omastaan.
Mutta vain minä lohdutin ja osoitin empatiaa hänen ongelmalleen. Hän taas alkoi vaan itkemään ja puimaan omaa ongelmaansa, kesken minun ongelmani...
Ap
Tässä tapauksessa täytyy kyllä todeta, että yksinäisyys on mielentila.
Vierailija kirjoitti:
Sitä se todellakin on!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Äitini on päättänyt että isän jouduttua hoitokotiin halvaantuneena, hän on nyt yksinäinen. Käy joka päivä naapureiden kanssa kahvittelemassa, ja sukulaisia soittelee. Käy seurakunnan jumpassa 2x viikossa ja syömässä ystävänsä kanssa. Toista tapaa aina kahvilla.
Ja syyllistää meitä lapsia, miten emme käy joka viikko kylässä, kun on niin yksinäistä.
Yritä siinä sitten sanoa, että minulla on käynyt kylässä ystäviä viimeksi vuonna 2021 ja olen käynyt muun ihmisen kuin puolisoni kanssa ulkona syömässä vappuna 2022.
Tuo asetelma oli vähän hankala tai kiusallinen, vaikka teepöydässä tai sohvalla. Toinen tulee kylään iloisena, kauan tapaamista odotettuaan ja kerrot kuinka monta ihmistä on käynyt, vaikka haluat omaa aikaa, latautumista? Kuitenkaan et perunut tapaamisia ja alkanut ladata ensin itseäsi. Vaan nyt tämä yksi ystävä sai omat runsaat tapaamisesi niskaansa? Voi ei ! Mutta voihan olla että halusit vain sanoa ja mainita ne muussa tarkoituksessa, että toinen olisi erilailla sen ymmärtänyt. Ei ole pakko sopia tapaamisia silloin kun joku ehdottaa, ehtii myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vain minä lohdutin ja osoitin empatiaa hänen ongelmalleen. Hän taas alkoi vaan itkemään ja puimaan omaa ongelmaansa, kesken minun ongelmani...
Ap
Sanavalinnat ehkä satuttivat häntä. Toisaalta hän itsekin tapasi ihmisiä aika paljon? Paitsi ehkä serkkua ei koeta ystäväksi, vaan sukulainen?
On muutama asia josta "ei saa" valittaa, tai saa kak kaa niskaansa samantien:
-liika laihuus
-liikaa ihmisiä ympärillä