Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tehdä edullinen lomamatka?

Vierailija
28.06.2023 |

Minä ja ehkä pari teiniä. Vähän rahaa, auto käytössä. Lähtö pk-seutu.

Kommentit (450)

Vierailija
321/450 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite tein mm. näin, hintoja kannattaa vertailla ja katsoa, mikä juuri silloin kannattaa, eikä samanlailla:

Menin lautalla Eestin Tallinnaan ja siitä bussilla/ratikalla ( en muista kumpi) bussiasemalle, sitten menin bussilla Latvian Riikaan jossa menin tilaamaani retkeilymajan huoneeseen viikoksi. Sitten tulin samanlailla kotia sieltä. Ratikka/bussimatkoineen matkustukset ja yöpymiset maksoivat 140 euroa. Olin viikon. Kuukausi samassa retkeilymajassa olisi maksanut 99 euroa. Siihen sisältyi petivaatteet ja pyyhe, sekä kahvi ja cornflkaesit ja maito, niin paljon kun tahtoi syödä/juoda, eli periatteessa olisi voinut elää tuolla koko sen viikon. Itse menin sinne arviomaan pikaruokapaikkoja ja paikallista olutta. (Hyvää.)

Ei matkustaminen ole kallista.

Vierailija
322/450 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite tein mm. näin, hintoja kannattaa vertailla ja katsoa, mikä juuri silloin kannattaa, eikä samanlailla:

Menin lautalla Eestin Tallinnaan ja siitä bussilla/ratikalla ( en muista kumpi) bussiasemalle, sitten menin bussilla Latvian Riikaan jossa menin tilaamaani retkeilymajan huoneeseen viikoksi. Sitten tulin samanlailla kotia sieltä. Ratikka/bussimatkoineen matkustukset ja yöpymiset maksoivat 140 euroa. Olin viikon. Kuukausi samassa retkeilymajassa olisi maksanut 99 euroa. Siihen sisältyi petivaatteet ja pyyhe, sekä kahvi ja cornflkaesit ja maito, niin paljon kun tahtoi syödä/juoda, eli periatteessa olisi voinut elää tuolla koko sen viikon. Itse menin sinne arviomaan pikaruokapaikkoja ja paikallista olutta. (Hyvää.)

Unohdin mainita, että tuo retkeilymaja on keskellä Riikaa, päätorin vieressä, rautatieaseman vieressä. Myöskin keskellä kaupunkia oli tuolloin kaksi eri leirintäaluetta, ainakin toinen oli joen keskellä olevalla saarella. Hinnat samat kuin tuolla retkeilymajassa. Että jos jaksaa raahata teltan ja makuupussin, voi asua halvalla keskustassa ilmankin autoa tai matkailuvaunua. Silloin tosiaan pitää olla omat petivaatteet ja hintaan ei sisälly kahvit ja cornflakesit, mutta ehkä hiukan vielä kivampi meno?

Eipä se Riikan hintataso muutenkaan huimannut. Miesystäväni meni samaan aikaan myöskin keskelle keskustaa Vanhaan kaupunkiin asumaan vastaremontoituun hotelliin keskiaikaiseen taloon ja olikohan vuorokausimaksu jonkun 25 euroa. Ihan huippupaikka ja pelkkä aamiainen jo tuon rahan väärti. Samaan huoneeseen olisi mahtunut vaimo ja lapsia varmaan tyyliin halvemmalla vuorokausimaksulla per nenä?

Ruoka ja juoma olivat suhteessa kalliimpia. Myöskään menemällä keskustan ulkopuolelle suurmarketteihin, hinnat eivät tippuneet. Ihmettelen, millä siellä ihmiset pysyvät hengissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/450 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdin mainita, että tuo retkeilymaja on keskellä Riikaa, päätorin vieressä, rautatieaseman vieressä. Myöskin keskellä kaupunkia oli tuolloin kaksi eri leirintäaluetta, ainakin toinen oli joen keskellä olevalla saarella. Hinnat samat kuin tuolla retkeilymajassa. Että jos jaksaa raahata teltan ja makuupussin, voi asua halvalla keskustassa ilmankin autoa tai matkailuvaunua. Silloin tosiaan pitää olla omat petivaatteet ja hintaan ei sisälly kahvit ja cornflakesit, mutta ehkä hiukan vielä kivampi meno?

Eipä se Riikan hintataso muutenkaan huimannut. Miesystäväni meni samaan aikaan myöskin keskelle keskustaa Vanhaan kaupunkiin asumaan vastaremontoituun hotelliin keskiaikaiseen taloon ja olikohan vuorokausimaksu jonkun 25 euroa. Ihan huippupaikka ja pelkkä aamiainen jo tuon rahan väärti. Samaan huoneeseen olisi mahtunut vaimo ja lapsia varmaan tyyliin halvemmalla vuorokausimaksulla per nenä?

Ruoka ja juoma olivat suhteessa kalliimpia. Myöskään menemällä keskustan ulkopuolelle suurmarketteihin, hinnat eivät tippuneet. Ihmettelen, millä siellä ihmiset pysyvät hengissä.

PS. Riikassa kannatti todellakin ostaa sellainen paikallislippu, millä saa matkustaa. Ei maksanut paljon mitään ja näki kaikkea, mitä ei ollenkaan ole turistioppaissa.

Vierailija
324/450 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähät rahat käyttäisin järkevämmin. Matka kuluihin ihan minimaalisesti. 

Lapsuudessani 60-70 luvulla lomamatkat olivat kaupunkiin torille syömään mustaamakkaraa ostaen mukaan herneitä ja mansikoita, tai mentiin sukulaisten kesähuvilalle. Talvella käytiin ravintolassa syömässä. 

Harvat pääsi kalliimpiin lomailuihin. 

Sukulaiset olivat varmaan innoissaan kun tulitte. 😀

Vierailija
325/450 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan turhaa vinkunaa. Mutta vihreiden  energiaverojen kallistama elämä muuten; ei täällä kannata lomailla kun ei ole enää varaa syödäkään. Äkkilähtö Kreikkaan tms pikkupaikkaan 3-400 eur ja syöminen on ihmisarvoisen hintaista.

Vierailija
326/450 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on muitakin saaria kuin Suomenlinna. Osassa voi myös telttailla.

https://yle.fi/a/74-20036843

Vierailija
327/450 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, mutta ilmeisesti totta.

Vierailija
328/450 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on Viro, eikä Eesti. Ihan paikallisten suusta kuultua.

Vierailija
329/450 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autolla Nuuksioon patikoimaan. Makkarat mukaan.

Tämä on niin masentavaa. Tämän takia pitäisi jossain vaiheessa asua ulkomailla. Kotiovesta kauppaan kävely olisi jännittävää, hauskaa, siitä saisi jotain. Täällä pitää mennä tuntikausien matkat jonnekin, missä ei vieläkään ole kivaa.

Vierailija
330/450 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelyretki lähimetsään on ilmainen paitsi jos ottaa eväitä mukaan. 

Vierailija
331/450 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autolla Nuuksioon patikoimaan. Makkarat mukaan.

Tämä on niin masentavaa. Tämän takia pitäisi jossain vaiheessa asua ulkomailla. Kotiovesta kauppaan kävely olisi jännittävää, hauskaa, siitä saisi jotain. Täällä pitää mennä tuntikausien matkat jonnekin, missä ei vieläkään ole kivaa.

Mitä jännittävää ja hauskaa on kaupassa käymisessa?

t. ulkomailla asuva

Vierailija
332/450 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, mutta ilmeisesti totta.

Tarina 25 euron hotellista ei ainakaan ole totta, sen voi jokainen todeta varaussivustoilta. Tai sitten matkasta on kulunut aikaa vuosikausia, kyllä ok-tasoisesta hotellista saa Riiassakin varautua maksamaan tänä päivänä 100 euroa yöltä. Bussimatkustaminen on halpaa, Ecolinesin ja Luxin sivuilta saa varattua matkat Tallinnasta moneen suuntaan Baltiaa.

Vierailija
333/450 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on Viro, eikä Eesti. Ihan paikallisten suusta kuultua.

Viro vain Suomessa, paikalliset voivat jopa loukkaantua.

Vierailija
334/450 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme kierrelleet Suomen ruukkeja ja kartanoita. Niissä on paljon mukavaa katseltavaa ja ne liittyvät oleellisesti Suomen historian vaiheisiin. Joissakin on upeita taidenäyttelyitä, joissakin mieleenpainuva puutarha, ja oppaan avulla varsinkin saa paljon irti kohteista. Jos Uudeltamaalta olette, suosittelen ainakin Billnäsiä, Fiskarsia ja Mustiota. Jos kaukaisempi historia kiinnostaa, kierrelkää vaikka muinaismuistoalueita kuten Astuvansalmen kalliomaalaukset tai hiidenkiukaat tai uhrilähteet eri puolilla Suomea. Me olemme joskus kulkeneet Suuren Rantatien (tai Kuninkaantien, miten kukakin sitä nimittää) ja pysähdelleet kylissä syömässä ja yöpymässä ja katselemassa matkan varren nähtävyyksiä.

Vierailija
335/450 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte kokeilla myös house sittingiä? Tämä toimii myös suomessa.

Vierailija
336/450 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei tarvitse päästä ulkomaille, niin ehdotan Satasella Sappeelle -tarjousta. Hinta siis 100,-/hlö, sisältä mökki-/huoneistomajoituksen kahdeksi yöksi, 2 päivälle Sappeen kiipeilypuistoon liput ja lisäksi vielä yhden päivän Särkänniemirannekkeet. Mielestäni tuo on ihan huipputarjous, 100,- ei saa edes niitä kahden päivän kiipeilylippuja ja Särkänniemiranneketta, tässä saa vielä yöpymisen samalla rahalla. Sitä en tiedä, saako lapset vielä tuosta hinnasta alennuksen.

Sappee on siis tuossa Tampereen kupeessa, muttei mahdottoman pitkä (eli kallis) ajomatka pääkaupunkiseudulta. Äidille ei ehkä niin lomaa, mutta tekee matkustamisesta edullisempaa, että voi laittaa itse ruuat. Ja kyllähän kotonakin pitäisi syödä.

Vierailija
337/450 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin seudulta ulkomaille varmasti edullisin tapa on laiva Tallinnaan ja siellä yöpyminen pari yötä airbnb -huoneistossa. Siellä riittää nähtävää ja vaikka budjetti on pieni, huoneistossa voi tehdä ainakin pääosan ruuista itse, joten jää vähän varaa shoppailuun ja ulkona syömiseenkin, jollei syö keskustan kalleimmissa paikoissa. Vähän syrjemmällä on hyviä lounasbuffatarjouksiakin.

Vierailija
338/450 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko Bulgariassa voi tulla edulliseksi äkkilähdöllä. Varsinkin, jos hotellilla on uima-allas ja mahdutte teinien kanssa pieneen  2hh+ lisävuode huoneeseen. Siellä on ruokailu ym halpaa ja etukäteenhän voi sopia, että ostatte eväitä myös torilta/ruokakaupasta. Tietenkin viikon lomalla saa kulumaan rahaa paljon, jos vuokraa auton tai menee opastetuille retkille. Jos tekee päiväretken junalla tai bussilla,  voi lippu maksaa pari euroa/hlö.

Ihan satasilla et selviä, mutta kolmen hengen matkan saat hyvällä hetkellä jopa 700-800 euroa ja käyttörahaa riittää 500 e.

Vierailija
339/450 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen itse budjetoinut 15 euroa/ päivä äkkilähtölomalle. Pärjättiin yhden lapsen kanssa. Pääosin eväät kaupasta ja jotain Mäkkäristä tms. Lapset ei ole kovin vaativia ruuan suhteen kunhan saa jätskin päivässä.

Vierailija
340/450 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso netistä kuvia/videoita erilaisista matkakohteista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme