Jos vuokra-asunto on kuuma, pitäiskö vuokranantajan järjestää sinne viilennys
Vanhan sukulaisen puolesta kysyn. Mies väittää, että asuntoon kuuluu lämmitys, muttei viilennys.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on 40 astetta se on vakava terveysriski. Jos on 32 pitäisi olla tuuletin ja viilennin. Mielellään äänetön. Ei tietoa miten ne saisi, ellei joku keksi.
Äänettömiin tuulettimiin tai viilennyslaitteisiin en ole vielä koskaan törmännyt. Ostin äidilleni pienen viilennyslaitteen ja opastin käytössä, saa sillä yhden huoneen viileämmäksi, koko kämppää se ei pysty viilentämään.
Vanhus tai kukaan muukaan ei tarvitse mitään äänetöntä tuuletinta. Jos ei osaa pienessä hurinassa nukkua, niin miten voi nukkua yleensäkään koskaan missään?
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut vuokra-asuntoni yhteiskunnn tuella joten yhteiskunnan kuuluu myös kustantaa asuntoni viilennys ainakin siksi ajaksi kun en ole lähibaarissa juopottelemassa yhteiskunnan tuella tai sotkemassa yleisiä tiloja.
Terv.
Helsingin Apulaispormestari
Ja kuka tun kommari tätäkin alapeukuttaa?? Ai niin mutta eihän se ole teiltä poissa kun että maksa veroja stanan loiset.
Mulla pauhaa siirrettävä viilennin. Ei tunnu kivalta sähkölaskussa, mutta helpottaa kuitenkin. Mieluummin maksan kuin olen litimärkä ja raivoherkkä helteiden takia.
Ja tuuletin laitetaan puhaltamaan ULOS ikkunasta illalla, avataan vastakkainen ikkuna läpivedon aikaan saamiseksi. Tuuletin puhaltaa kämpästä kuumaa ilmaa pihalle ja imee toisesta ikkunasta viileää ilmaa sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa ei tarvitse maksaa, jos on kuuma.
ei sitä muutenkaan tarvitse maksaa, jos ei halua. viralliseen häätöön menee yli vuosi ja sen ajan saa asua ilmaiseksi ja hajottaa vuokra-asuntoa.
useimmiten vuokranantajat saavat rahansa, koska ei kukaan vuokralainen omistaan vuokraa maksa, vaan sossu ne vuokralaisten vuokrat maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei sitä muutenkaan tarvitse maksaa, jos ei halua. viralliseen häätöön menee yli vuosi ja sen ajan saa asua ilmaiseksi ja hajottaa vuokra-asuntoa.
useimmiten vuokranantajat saavat rahansa, koska ei kukaan vuokralainen omistaan vuokraa maksa, vaan sossu ne vuokralaisten vuokrat maksaa.
Sossu on porvarin paras kaveri. Vuokrabisnes ei olisi kannattavaa, jos sossu ei maksaisi vuokralaisten elämistä.
muistaakseni pitää olla vuorokauden keskilämpö tietyssä lukemissa ennenkuin tulee vuokranantajalle velvoite viilentää asuntoa.
asukkkaan pitää itsekin tehdä jotain. pitää pimentäviä verhoja ikkunoissa päivisin, tuulettaa asuntoa öisin, kun silloin on viileämpää. Avaamalla parvekkeen lasit jne. Harva lämmöstä valittaja tekee edes noita, olen huomannut. Aina on joku syy miksei tuuleta öisin tai miksi pitää lasitteita päivisinkin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Jos näin lukee vuokrasopimuksessa, niin sitten asia on niin,
Vierailija kirjoitti:
10% alennus vuokraan jokaisesta 25 ylittävästä asteesta, esim niin että 28 astetta kämpässä olisi 30% alennus sen kuukauden vuokraan.
Sitten olisi pakko nostaa vuokraa. Nyt yhtiövastike on yli 400 yhtiön remonttien takia ja vuokraa perin 510 euroa.
Jo 3 tyhjää kuukautta. Ei lyö leiville. Iso kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hiton avuttomia te olette? Ette itse voi tuuletinta kaupasta kipaista? Näytti olevan 24€ kun tänään katselin. Ei ihme, että asutte vuokralla, ettekä kykene omistamaan itse.
Tuuletin ei viilennä ilmaa astettakaan.
minulla öisin ikkunat ja parvekeen ovi auki, aamuisin on yleensä sisällä jotain 19 astetta lämmintä. Illalla teen lämpimän ruoan ja päivällä korkeintaan mikrossa lämmitän sen. Aamulla heti kun uslkolämpätila näyttää nousun merkkejä laitan kaikki ovet kiinni ja ikkunoiden eteen pimennysverhot. Iltapäivällä on sitten sisällä jotain 25-26. pahimpana päivänä on ollut 28, silloin ulkona oli ollut 32
Muutkin jo sanonut, mutta komppaan. Jos kämpän lämpötilat menee yli tai tiettyjen lukemien, niin vuokralaisella on oikeus vuokranalennukseen. 10-20 prosenttia muistaakseni on suositus. Eli mittailla kannattaa ja tehdä valitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hiton avuttomia te olette? Ette itse voi tuuletinta kaupasta kipaista? Näytti olevan 24€ kun tänään katselin. Ei ihme, että asutte vuokralla, ettekä kykene omistamaan itse.
ei sen tarvitsekaan viilentää. Se laittaa ilman kiertämään ja jos tuulettimen ilmavirta osuu iholle ja jos iho on kostea, siitä tulee viileän tuulahduksen tunne, joka auttaa kehoa viilentymään.
Vuokranantajan ei tarvitse viilentää asukkaan asuntoa, vastuu on taloyhtiöllä ja asukkaalla itsellään, koska ei ole tarkoitus pitää ikkuvoita auki lämpimällä säällä.
Vierailija kirjoitti:
32 astetta yleinen raja jolloin voi anoa vuokran alennusta jos raja ylittyy. Harvoin ylittyy.
Mulla ainakin on aika monissa asunnoissa ylittynyt tuo raja. Itse kyllä muistelisin, että raja olisi 30 astetta. Mutta riittääkö oma ilmoitus lämpötilasta? Jostain sain käsityksen, että lämpötilan pitäisi olla ulkopuolisen toteama, eli tyyliin talkkarin tms pitäisi käydä se mittaamassa, ja eihän se käytännössä ole mahdollista juuri missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei sen tarvitsekaan viilentää. Se laittaa ilman kiertämään ja jos tuulettimen ilmavirta osuu iholle ja jos iho on kostea, siitä tulee viileän tuulahduksen tunne, joka auttaa kehoa viilentymään.
Jos on puhe siitä, millainen lämpötila pitää olla että on oikeutettu esim. vuokranalennukseen, niin kyllä sillä on aika iso merkitys, viilentääkö tuuletin oikeasti vai ei. Tuuletinhan ei esim. vanhuksille ole niin hyväkään, sillä ihminen haihduttaa enemmän nestettä jos tuuletin on päällä, jolloin pitäisi muistaa myös juoda enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Muutkin jo sanonut, mutta komppaan. Jos kämpän lämpötilat menee yli tai tiettyjen lukemien, niin vuokralaisella on oikeus vuokranalennukseen. 10-20 prosenttia muistaakseni on suositus. Eli mittailla kannattaa ja tehdä valitus.
vuokralaisen tekemä mittaus ei ole pätevä, koska niitä tuloksia voi manipuloida saadakseen haluamansa. meillä vuokranantaja on asennuttanut asuntoihin langattomat sisäilman lämpötilamittarit. Sellainen pieni laatikko metrin korkeudella seinällä. Ei täällä koskaan ole menyt lämpötilat liian korkealle, siis jos itse myös huolehtii asianmukaisesti asunnon viilentämisestä.
Asuinterveysasetuksen mukaan asunnon normaali lämpötila on 18-32c. Jos asunnon lämpötila ylittää 32 astetta, voi pyytää alennusta vuokraan noilta TUNNEILTA. Ne pitää itse mitata ja kirjata todistettavasti ja oikein keskeltä huonetta. Alennusta saa kuumuuden takia noin 10-20% noiden tuntien hinnasta.
Eli jos maksat vuokraa 1000e kuussa, ja asunnon lämpötila nousee viikon ajan iltapäivisin 5h ajaksi yli 32c... olet oikeutettu 14-28 sentin alennukseen per kuuma tunti. Eli noilta helleviikon iltapäivätunneilta saat alennusta vuokraan max 9,72e.
Vuokranantajana antaisin tuon alen mielummin, kuin ostaisin tonnin jäähdyttimen. Toki vaatisin että noista on tuntikohtainen mittaus.
Mitkään verhot tai yö tuuletukset ei auta, jos kämppä on ylimmässä kerroksessa ja mallia akvaario. Aurinko paistaa ja lämmittää katon ja ikkunat (ne verhot) -> kämpässä 28C kun ulkona on 25C. Ja sitä rataa, ulkona 30 sisällä 33. Vaikka ikkunat ja lävet öisin auki, ei asunnossa ole ikuna alle 25C kesällä. Liikutettava ilmastontilaite oli paras ostos näin köyhänä vuokralaisena. Asenna putki tuuletusikkunaan (vaikka pahvilla, niin kuin itse tein, toimii), valkkaa haluttu lämpötila ja napsauta laite päälle. Metelistä en valita kun ei tartte hikolla ja kieriä tuskasta kun ei pysty nukkumaan.
Se raja on 32 btw.
Muistelet päin persettä.