Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan valmistelisit tätä työtehtävää?

Vierailija
28.06.2023 |

Meillä on kiista työkaverin kanssa siitä, kuinka kauan erään yhteisen työtehtävän valmisteluun pitäisi varata aikaa. Kuinka kauan valmistelisit tätä? Meidän tehtävänämme on esitellä itsemme ja työtehtävämme ja kertoa alasta yleisellä tasolla jotain. Aikaa on 45 min ja kuulijat nuoria, joille siis halutaan esitellä tätä meidän alaa ja koulutusta.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasta, aiheesta ja siitä, onko valmista aineistoa. Enemmän teillä menee aikaa siitä kinasteluun kuin valmisteluun.

Opettajana ollessa meni erään kerran kokonainen työpäivä yhden 45 minuutin oppitunnin valmisteluun, ja jollakin toisella kerralla mappi kainaloon ja menoksi, eli valmisteluun 0 minuuttia.

Vierailija
22/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri kuulostaa perfektionistiselta ylisuorittajalta. Burnout on vain ajan kysymys.

Samaa mietin, meillä on myös yksi tällainen töissä. Olemme alalla jossa valmistetaan sairaalaan juttua kuten esimerkiksi katetreja. Muutoksista pitää ilmoittaa aina useamman vuoden etukäteen. Meillä on nyt eräs raaka-ainevalmistaja ilmoittanut muutoksesta joka tulee voimaan 2026 ja ensimmäiset näytteet vuoden 2025 puolella. Kyseinen ylisuorittaja on valittu vetämään projektia jossa tämä muutos hyväksytään. Kyseinen henkilö stressaa nyt jo asiaa joka tulee tapahtumaan reilun 1,5 vuoden kuluttua. Mikä alkaa jo vaikuttamaan niihin muihin työtehtäviin jotka pitäisi saada tehtyä ennen kesälomia. Kun me muut ei stressata itseämme burnoutiin asioista jotka tapahtuu 1,5 vuoden kuluttua. Niin hän jatkuvasti valittaa ettemme ota tosissaan tätä työtä. Tein aikaisemmin hyvinkin tiiviisti töitä hänen kanssaan. Mutta onneksi saman firman sisältä avautui toinen, mielenkiintoisempi tehtävä. Ja onneksi sain tämän uuden työn, niin saan nykyään ottaa vähän enemmän hajurakoa kyseiseen ylisuorittajaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tehtävänämme on esitellä itsemme ja työtehtävämme ja kertoa alasta yleisellä tasolla jotain.

Tuohan vaatii tasan nolla minuuttia. Mutta jos ei ole teillä normaalia toimintaa, niin tässä ohjeet nopeaan esittelyyn:

- Alkuun firman yleisesittely. Jokaiselta yritykseltä yleensä löytyy valmiina. Varatkaa siihen joku 5- 15 minuuttia riippuen miten paljon muu vie aikaa.

- Molempien omat esittelyt. Tämä lienee tässä pähkinä, joten käyttäkää tähän eniten aikaa, 20 - 30 minuuttia. Kertokaa omat taustat, miten päädyitte alalle, mitä teette nykyään, ja mistä erityisesti pidätte. Ei haittaa jos lisäätte millaisille henkilöille suosittelette juuri omanlaistanne työpaikkaa.

- Lopussa kysymyksille ja keskustelulle 1 - 15 minuuttia. Yleensä antaisin vähintään 5, mutta jos on joku koulu niin saattaa olla heikkoakin. Jos aika loppuu kesken, kerrotte että teihin voi olla suoraan yhteydessä jos on lisää kysyttävää.

Vierailija
24/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiseen varmaan chatgpt soveltuu. Eli 15 minuuttia rungon valmistelu ja tarkastus, lihan luiden päälle voi keksiä lennosta esiintyessä.

Vierailija
25/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuollaisen esittelyn kyhää tunnissa tai parissa. Hyödynnätte olemassa olevaa yritysesittelyä, jos sellainen on olemassa. 

Minusta pari tunti valmisteluun olisi ruhtinaallisesti varattu. Valmiita esityksiä löytyy pohjaksi. Olen pitänyt saman esityksen jo monta kertaa.

Työkaveri valittaa, kun en nyt ehdi miettimään tuota ja varaamaan suunnitteluaikoja syksylle, kun kauhea kiire nyt töissä näin juuri ennen lomia. Tapahtuma on marraskuussa. Työkaveri on nyt valmistellut esitystä useamman päivän itsekseen, mikä on minusta ihan älytöntä ajankäyttöä. En tajunnut, että nyt oikeasti tekee sitä kun kysyi aiemmin käyttämiäni pohjia itselleen. Se työkaverin esitys on ihan kamala, eikä huomioi kohderyhmää yhtään. Kiva sanoa, että vedettäiskö kaikki uusiksi. En vaan voinut uskoa, että oikeasti joku suunnittelee puoli vuotta oman työnsä lyhyttä esittelyä abeille.

Mitä nyt sairaala-alasta tiedän, laitevaihdoksiin on erittäin hyvä valmistautua jo puolitoista vuotta etuajassa. Muuten saatatte kohdata tilanteen jossa vanha tuote on loppu ja uutta ei voi vielä ottaa käyttöön. "Ei oo"ta on kovin epämukava myydä potilaille, ja silloin varmaan stressaava työkaverisi olisi se joka saa sinunkin haukkusi kun projekti ei ole vielä valmis.

Vierailija
26/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen, kun joku tuolla otti esiin sukupuolen. Olen tottunut esiintyjä, joten en juurikaan valmistelisi. Tekisin listan karkeasti puheenaiheista, ehkä hyvin lyhyen power pointin. Mitä lyhyempi, sitä parempi. Ei kukaan jaksa kalvosulkeisia. Sitten henkilökohtaisia esimerkkejä. Omasta elämästä ja tutuista oikeista ihmisistä. Niistä nuoret haluavat kuulla. Rohkaisua, rentoa huumoria.

Vierailija
27/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään ihminen ei halua kuunnella 45 minuuttia jostain TYÖTEHTÄVÄSTÄ, kun se ei kuitenkaan ole esim leffastuntti tai filmitähti. 10 min riittää jonkun sosiaalitantan tekemisen esittelyyn ja senkin lopussa suurin osa kuulijoista haukottelee.

Jos luet aloituksen ja tulet taas kertomaan lisää?

Vierailija
28/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon lastenohjaaja vastaa: No, minulla menisi 5min-1h. Se ei kyllä sisältäisi mitään powerpointteja. Niitä en osaa tehdä -vielä. Ne ovat kyllä listalla, mitä pitäisi opetella, mutta pelkästään tuollaista esittelyä varten en alkaisi juuri nyt opettelemaan. Sen sijaan minulla menisi aikaa rekvisiitan keräämiseen kuten viikkotyöjärjestykseni samoin työkavereiden viikkotyöjärjestykset. (Työn sisällöt kun meillä eroavat. ) Nämä olisivat muistini tueksi, mutta myös esimerkkeinä työn erilaisista sisällöistä. Lisäksi olisi esim. lorupussia, Lasten Raamattua. Etukäteen tarjoaisin mahdollisuuden tehdä kysymyksiä. Esityksen aloittaisin kysymällä, että mitä nuoret tietävät entuudestaan. Niistä tekisin käsitekartan. Tähän lisäisin sitten myös asioita, joita heillä ei ole tullut mieleen.

Huomattavaa on kuitenkin se, että olen tottunut puhumaan eri ikäisten kanssa ja vetämään ryhmiä. Lisäksi meillä on joka vuosi töissä opiskelijoita ja tet-harjoittelijoita. Työtehtävät ovat myös sinänsä yksinkertaisia esitellä. Ainakin kuvittelisin, että esim. jonkun biokemistin/tilastotieteilijän yms pitäisi ensin miettiä, että millä tasolla puhuu. Varsinkin, jos on nuoria nähnyt viimeksi omassa nuoruudessaan eikä ole työssä oppinut rutinoituneeksi puhujaksi. Jos tähän vielä lisää esiintymisjännittämisen ja/tai lyhyehkön työkokemuksen, niin kyllä omista työtehtävistäkin saisi pitkään esitystä tehdä.

Vierailija
29/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkon lastenohjaaja vastaa: No, minulla menisi 5min-1h. Se ei kyllä sisältäisi mitään powerpointteja. Niitä en osaa tehdä -vielä. Ne ovat kyllä listalla, mitä pitäisi opetella, mutta pelkästään tuollaista esittelyä varten en alkaisi juuri nyt opettelemaan. Sen sijaan minulla menisi aikaa rekvisiitan keräämiseen kuten viikkotyöjärjestykseni samoin työkavereiden viikkotyöjärjestykset. (Työn sisällöt kun meillä eroavat. ) Nämä olisivat muistini tueksi, mutta myös esimerkkeinä työn erilaisista sisällöistä. Lisäksi olisi esim. lorupussia, Lasten Raamattua. Etukäteen tarjoaisin mahdollisuuden tehdä kysymyksiä. Esityksen aloittaisin kysymällä, että mitä nuoret tietävät entuudestaan. Niistä tekisin käsitekartan. Tähän lisäisin sitten myös asioita, joita heillä ei ole tullut mieleen.

Huomattavaa on kuitenkin se, että olen tottunut puhumaan eri ikäisten kanssa ja vetämään ryhmiä. Lisäksi meillä on joka vuosi töissä opiskelijoita ja tet-harjoittelijoita. Työtehtävät ovat myös sinänsä yksinkertaisia esitellä. Ainakin kuvittelisin, että esim. jonkun biokemistin/tilastotieteilijän yms pitäisi ensin miettiä, että millä tasolla puhuu. Varsinkin, jos on nuoria nähnyt viimeksi omassa nuoruudessaan eikä ole työssä oppinut rutinoituneeksi puhujaksi. Jos tähän vielä lisää esiintymisjännittämisen ja/tai lyhyehkön työkokemuksen, niin kyllä omista työtehtävistäkin saisi pitkään esitystä tehdä.

Häh? En tiedä mikä lorupussi on, mutta siitä olen varma että lapsia ei kiinnosta kenenkään teidän työjärjestykset. Epäilyttää myös kuinka monta kiinnostaa lasten raamattu.

Rehellisesti olisin teininä jo pitkälle etukäteen tuominnut esiintymiessi täysin turhana ja tarpeettomana ajantuhlauksena. Varmasti tuollekin polulle silti kiinnostuneita löytyy, mietin vain onko mitään vaihtoehtoja saada aihetta valtavirtaa enemmän kiinnostavaksi.

Vierailija
30/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? En tiedä mikä lorupussi on, mutta siitä olen varma että lapsia ei kiinnosta kenenkään teidän työjärjestykset. Epäilyttää myös kuinka monta kiinnostaa lasten raamattu.

Rehellisesti olisin teininä jo pitkälle etukäteen tuominnut esiintymiessi täysin turhana ja tarpeettomana ajantuhlauksena. Varmasti tuollekin polulle silti kiinnostuneita löytyy, mietin vain onko mitään vaihtoehtoja saada aihetta valtavirtaa enemmän kiinnostavaksi.

Häh itsellesi. Jos sinun pitäisi kertoa mitä kirkon lastenohjaajan työhön kuuluu, niin eikä silloin muka saa kertoa, että mitä siihen työhön kuuluu?

Vierailija
31/31 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että pystyy yksinkertaistamaan asiansa kansantajuiseksi on yksi parhaita mittareita onko alansa todellinen asiantuntija vai toisteleeko ulkoa opittuja fraaseja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi