Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni pyöräilijä kuvittelee autojen olevan aina väistämisvelvollisia?

Vierailija
28.06.2023 |

Auto tietenkin väistää kääntyessään kun pyöräilijä ajaa suoraan, ja kun autolla on kärkikolmio, ja tietenkin silloin, kun pyöräilijä taluttaa pyöränsä suojatien yli.

Mutta muuten pyöräilijä odottaa vuoroaan, että saa ajaa suojatien yli.

Tämä tuntuu olevan kamalan vaikeaa sääntö noudatettavaksi. Pyöräilijät ajavat holtittomasti suojatien yli ja osa autoilijoista jopa kannustaa tähän.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sataa vettä paljon.

Vierailija
2/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia kun moni autoilija antaa kohteliaisuuttaan tietä vaikka ei tarvitsisi ja pyöräilijä tuudittautuu käsitykseen, että auto väistää aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kulkuväline jolla voi lähteä liikenteeseen ILMAN että pitää osata liikennesännöt. Mitähän siitä tulisi jos autoilla olisi sama. Riittää kun osaa kaasua polkea ja liikennesääntöjä voi itse keksiä mieleisikseen. Esimerkiksi että minulle on aina etuajo-oikeus joka tilanteessa.

Vierailija
4/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia kun moni autoilija antaa kohteliaisuuttaan tietä vaikka ei tarvitsisi ja pyöräilijä tuudittautuu käsitykseen, että auto väistää aina.

Tässä on molemminpuolista "opettamista". Pyöräilijät "opettavat" autoilijoita väistämään ajamalla eteen ilman tarkoitustakaan pysähtyä ja autoilijat "opettavat" pyöräilijöitä ajamaan eteen pysähtymällä ja huitomalla, että mee nyt.

Se on muuten pikkuisen rasittavaa, kun just saat jalan maahan odottaaksesi, että auto ajaa ohi, niin eiköhän se pysähdy.

Vierailija
5/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon aina antavinani ja sitten kaasutan päälle.

Vierailija
6/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet m lkut ei anna tietä edes jalankulkijoille.

Vierailija
7/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tapana taluttaa pyörä suojatien yli, tällöin autoilijoiden pitää väistää. Jos näen ettei väistä niin tyrkkään pyörän autotielle, tulee kiire jarruttaa.

Vierailija
8/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tööttäyskin aiheuttaa hienoja reagointeja, hyvä etteivät välillä aja ojaan :D Tämä siis kaikille ketkä ei osaa taluttaa pyöräänsä siinä kuuluvissa kohdissa. Pitäiskin hommata dashcam niin saisi youtobaan matskua :D

Vierailija
9/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on molemminpuolista "opettamista". Pyöräilijät "opettavat" autoilijoita väistämään ajamalla eteen ilman tarkoitustakaan pysähtyä ja autoilijat "opettavat" pyöräilijöitä ajamaan eteen pysähtymällä ja huitomalla, että mee nyt.

Se on muuten pikkuisen rasittavaa, kun just saat jalan maahan odottaaksesi, että auto ajaa ohi, niin eiköhän se pysähdy.

Maailma olisi paljon helpompi jos vain noudatettaisiin sääntöjä ja jätettäisiin kohteliaisuudet pois. Olisi hyvä jos molemmat osapuolet tahoillaan jotenkin osoittaisivat, että toinen on huomattu (esim jarruttamalla) , tällöin etuajo-oikeutettu voi mennä rauhallisin mielin ensin.

Vierailija
10/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmennetään tuota liikennemerkkikohtaa, myös jos on stopmerkki tai pyöräilijän tienylityspaikka on autoilija myös väistämisvelvollinen

Vierailija
11/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tööttäyskin aiheuttaa hienoja reagointeja, hyvä etteivät välillä aja ojaan :D Tämä siis kaikille ketkä ei osaa taluttaa pyöräänsä siinä kuuluvissa kohdissa. Pitäiskin hommata dashcam niin saisi youtobaan matskua :D

Pyörää ei ole mikään pakko taluttaa, mutta se vaikuttaa etuoikeuteen.

Vierailija
12/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyistä lakia voisi tältä osin vähän selventää.

Tuolta vesiltä voisi ottaa mallin että heikompaa väistetään, eli esim autot pyöräijöitä ja jalankulkijoita.

Toki ongelma on se että osa pyöräilijöistä koukkaa eteen ilman mitään merkkiä aikeistaan.

Vierailija
13/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti on oikeasti vaikea tietää onko tulossa yli vai ei, siihen suojatien reunaan ei kannata tulla seisomaan jos ei ole aikomusta juuri silloin ylittää. Räplätään liikennettä katsomatta paikalla seisten kännykkää tai ollaan selkä autoihin päin.

Vierailija
14/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä juuri. Kuljen vain tuttuja reittejä ja noudatan liikennesääntöjä. Ajelen hiljaa risteyksiin, joissa minun pitää väistää ja valmistaudun pysähtymään. En tiedä miten voisi autoilijoille ilmaista, että tarkoitus on liikennesääntöjen mukaan pysähtyä, ei yht'äkkiä spurtata suojatielle tai risteykseen. 

Vierailija
15/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on, mutta ei kiinnosta kokeilla millaista jälkeä autoni aiheuttaa pehmeään ihmislihaan. Mieluummin jarrutan.

Liikenteessä on muutenkin paljon sellaisia kulkijoita, jotka eivät käy ihan täysillä. Pieniä lapsia, huonokuuloisia ja -näköisiä vanhuksia, sinkoilevia koiria jne. Ei näitä halua kukaan listiä ihan vain opettamistarkoituksessa.

Vierailija
16/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina lähtenyt siitä että pyöräilijä väistää joka tilanteessa. Olen pyöräillyt lähes 60 vuotta liikenteen seassa ilman haavereita.

Vierailija
17/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos pyöräilijä on väistämisvelvollinen eikä mua väistä niin pyöräilijä jää mun auton alle

Vierailija
18/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en autoilijana enää muista kaikkia väistämis sääntöjä ja muutenkin näyttää siltä, ettei moni pyöräilijäkään sääntöjä noudata. Liian usein pyöräilijät ajaa huolettomasti ja puikkelehtii autojen seassa luulten olevan haavoittumattomia. Eilenkin kajaanissa näitä näkyi ja ilman kypärää kaiken lisäksi.

Vierailija
19/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei pitäisikään. jalankulkijan on ekologisempi pysähtyä kuin autolla jarruttaa ja kiihdyttää. tulee vähemmän hiilidioksidia

Vierailija
20/36 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeassahan ne ovat. autoilija saa aina sakot kun joku viherhippi ajaa auton alle.

muut pyöräilijät ovat tarkempia hengestään, vaikka joskus joutuvatkin väistämään, vaikka ei olisi pakko

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan