Miksi jotkut ihmettelee, että sisarukset ei olekaan samannäköisiä?
Eikö ihmiset tiedä, että perimän jakautuminen on satunnaista, vaikka sisaruksilla olisi samat vanhemmat?
Kommentit (52)
No meillä minä näytän äidiltä ja veli isältä. Mutta minulla on isän hiusväri ja veljellä äidin hiusväri. Mutta molemmilla on isän suvun "surusilmät".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas on niin, että minua ja siskoani ei ole ikinä uskottu identtisiksi kaksosiksi.
Minulla on aavistuksen tummemmat silmät kuin siskolla. Siskolla on myös kapeammat kasvot. Meillä on myös erimalliset korvat. Lapsena sisko oli minua aika pidempi ja siskolla kehittyi ensin. Teini-iästä lähtien taas minä olen ollut siskoa pidempi ja nykyään olen lähes 10 cm pidempi.
Joten te ette ole identtisiä.
Yhteisen istukan kanssa syntyvät on kyllä aina identtisiä kaksosia. Halusit sinä sitä tai et.
Meillä oli luokalla kaksoset jotka olivat eri sukupuolta olevat ja olivat yhteisen istukan kanssa syntyneet. Eivät mielestäni kovin identtisiä ollut jos ajattelee sukupuolta
Mistä sinä heidän istukoistaan tiedät?
Eri sukupuolta olevat identtiset kaksoset yhteisellä istumalla ei ole biologian puolesta mahdollista.
Hän kertoi, että yhteinen istukka. Eri sukupuolta olemista ei, sinä hassu.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmettelee sitäkin, kun kaksoset eivät ole samannäköisiä. Tyhmimmät kysyvät poika/tyttö-kaksosista, että ovatko identtisiä.
Tiedän ei-identtiset tyttökaksoset joista toinen on blondi ja pidempi mutta rotevavartaloisempi. Toinen taas on brunetti ja lyhyt sekä siro. Kasvojen piirteetkin on ihan erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas on niin, että minua ja siskoani ei ole ikinä uskottu identtisiksi kaksosiksi.
Minulla on aavistuksen tummemmat silmät kuin siskolla. Siskolla on myös kapeammat kasvot. Meillä on myös erimalliset korvat. Lapsena sisko oli minua aika pidempi ja siskolla kehittyi ensin. Teini-iästä lähtien taas minä olen ollut siskoa pidempi ja nykyään olen lähes 10 cm pidempi.
Yhteisen istukan kanssa syntyvät on kyllä aina identtisiä kaksosia. Halusit sinä sitä tai et.
Meillä oli luokalla kaksoset jotka olivat eri sukupuolta olevat ja olivat yhteisen istukan kanssa syntyneet. Eivät mielestäni kovin identtisiä ollut jos ajattelee sukupuolta
Eri sukupuolta olevat identtiset kaksoset yhteisellä istumalla ei ole biologian puolesta mahdollista.
Lapset tai nuoret tuskin tietää äitiensä istukoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmettelee sitäkin, kun kaksoset eivät ole samannäköisiä. Tyhmimmät kysyvät poika/tyttö-kaksosista, että ovatko identtisiä.
Tiedän ei-identtiset tyttökaksoset joista toinen on blondi ja pidempi mutta rotevavartaloisempi. Toinen taas on brunetti ja lyhyt sekä siro. Kasvojen piirteetkin on ihan erilaiset.
Mitä kertomista tässä on? Miten kuvittelet, että ei-identtinen kaksosuus tekisi ihmisistä enemmän saman näköisiä kuin sisaruksista yleensä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tässä on?
Kaksoset jotka wi ole identtisiä on käytännössä ihan tavalliset sisarukset, jotka vaan on syntyneet samaan aikaan.
En ole kuullut että kukaan olisi ikinä ihmetellyt meidän sukua. Minulla on 4 sisarusta ja ollaan kaikki eri näköisiä. Yksi sentään näyttää isältään. Samoin omat lapset on eri näköisiä, tyttö tosin näyttää minulta. Hiusten ja silmien värit on kaikilla eri, kahdella tosin ruskeat.
Meillä on identtiset kaksospojat ja eroja kyllä löytyy. Identtisyys todettiin jo raskausaikana.
Syntymäpituudessa oli eroa 1 cm ja painossa n. 200 g. Toisella oli syntyessään pitkät tummat hiukset ja toisella lyhyemmät hieman vähemmän tummat. Silmienvärikään ei ole täysin samanlainen, toisella on ruskeammat silmät kuin toisella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Identtisilläkin kaksosilla vain perimä on sama, koska jakautumisesta johtuen on syntynyt kaksi alkiota. Perimän lisäksi ympäristötekijät vaikuttaa. Ja vaikka se perimä sama onkin, se voi identtisillä kaksosillakin ilmetä hieman eri tavoin. Esimerkiksi toisella voi olla hieman eriväriset silmät, hiukset jne. Pituuteen ja kasvuun taas vaikuttaa moni asia, kuten ravitsemus ja hormonit.
Ja erityisesti se miten alunperin napanuora liittyi siihen yhteiseen istukkaan. Identtiset kaksoset eivät saa välttämättä saman verran ravintoa ja hormoneja jne. kohdussakaan, ja sillä voi hyvin olla pysyvä vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset tai nuoret tuskin tietää äitiensä istukoista.
Olen siis opettaja ja tämä lapsien äiti sanoi, että oli identtiset ja, että yhteinen istukka. Tämä äiti kertoi yleensäkin kaikki asiat kuukautiskierrosta kukkaruukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Mun anopille on mahdotonta käsittää, että mun lapset ovat niin eri näköiset. Esikoinen on kopio isästään, nuorempi on enempi mun näköinen. Kummallista?
Ehkä anopilla on syynsä olla epäileväinen sinun suhteesi. Ei kummallista ollenkaan, jos miniä on hutsahtava.
Asiasta kukkaruukkuun..
Hauskaa sinällään vetää ihmisen älykkyys tai lähinnä sen puuttuminen joka asian yhteyteen. Lapset ja niiden tekeminen ei nyt vaan kiinnosta kaikkia, eikä peruskoulun biologian tunnit enää vuosikymmenien jälkeen ole mielessä joka osa-alueen osalta. Ihmiset eläessään kiinnostuvat erilaisista asioita ja saattavat olla jopa äärimmäisen asiantuntevia jollain toisella elämänsä osa-alueella.