Onko jokin migreenin oire kun sahalaitakuvio välkkyy silmissä? Ei kuitenkaan särje päätä.
Kommentit (89)
Voi olla. Minulla on päänsärytön migreeni, joka alkaa tuolla laajenevalla aurakuviolla silmässä. Tuli minulle vasta aikuisiällä.
Menee ohi n. puolessa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Psykosomaattista. Migreeni on psykosomaattinen sairaus. Siirrä se hysteerinen asenteesi lapsillesi, kiitos.
Henkisellä stressillä on tosiaan yhteys migreeniin. Kommenttisi perusteella vaikutat merkittävästi suuremmalta migreeniriskiltä lähipiirillesi kuin ap.
Vierailija kirjoitti:
Auramikreeni. Itse en ole ikinä kokenut sitä. Minulla on aina kamala jyske ilman auroja.
Onko se päänsärky sellaista sykkivää ja/tai kuuluuko korvissa (tai vain toisessa) ihan selvä jyske? Ja siis erilainen jyske millaista kuuluu esim kun kunnolla syke nousee lenkillä joka siis on ihan normaalia ja itselläkin kuulunut iän kaiken.
Nykyään aina välillä on just tuollaista "jyskytystä" etenkin toisessa korvassa eikä se kyllä ole oikein samassa synkassa sykkeenkään kanssa vaan tuntuu että olisi osin ihan omanlaisensa rytmi. Olen veikannut että liittyy ihan sikajumissa oleviin hartioihin ja niskaan sekä ihan kuukautiskiertoon.
Mulla on migreeni muuttunut säryttömäksi, kun ikää on tullut lisää. Nuorempana auraoireiden lisäksi tuli kamala päänsärky, mutta nykyään selviän useimmiten pelkillä näköhäiriöillä, kunhan otan särkylääkkeen (naprokseeni) ajoissa ja menen lepäämään hiljaiseen ja pimeään tilaan. Onneksi näin!
Vierailija kirjoitti:
Itselläni migreeni alkaa juuri aurallisesta oireesta. Sahalaitakuvio alkaa ensin penenä välkkyvänä pisteenä. Pikkuhiljaa laajenee ja näkökenttä pienenee. Parasta on sulkea kaikki koneet ja laitteet, mennä lepäämään mahd. pimeään
Minulle on tullut lapsesta lähtien muutaman kerran vuodessa tällaisia sateenkaarenvärisiä sahalaitoja jotka haittaavat jonkin aikaa näkemistä mutta niihin ei ole liittynyt minkäänlaista päänsärkyä tai muutakaan oiretta.
Päänsärkyjä, pahojakin on kyllä tullut ilman mitään näkökentän ongelmia. Ei kuitenkaan mitään mikä minun käsittääkseni vastaisi migreeniä.
Huono omatunto, siitä seuraa migreeni.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit kärsivät migreenistä.
Sulla on sitten varmaan usein migreeni?
Kun tulee sahalaita niin mikä avuksi? Lähde vammaisen tai vanhuksen luokse ja pese hänen lattiat sen sijaan että vellot sahalaita ajatuksissasi.
Auttaa, ihan tosi. T. Kokemusta on.
Mulla kanssa alkoi migreeni ensin sahalaidoilla silmien reunoilla ja sitten tuli jonkun ajan päästä särky.Otin aina 2 buranaa kerralla niin häipyi molemmat.Tein silloin paljon koneella töitä ja niskani jumittuivat joten ajattelin sen olevan verenkiertohäiriötä.Nykyään kun teen muita töitä ei ole ollut migreeniäkään.
Kannattaa ottaa huomioon myös että mm Ms- tautiin kuuluu ensioireena erilaiset näköhäiriöt.
Ms - tautia esiintyy yhä enemmän.
Eli lääkäriin ja tutkimuksiin ja sitä kautta poissulkua.
Jollakin näköjään tekee tiukkaa tajuta, että migreeni on todellinen sairaus eikä mikään keksitty juttu.
En ole koskaan kärsinyt migreenistä, mutta kerran olen kokenut tuon sahalaitakuvion silmissä, ei pääkipua, eikä muita oireita. Se tuli kesken työpäivän ja kesti muistaakseni ehkä puoli tuntia - tunti. Olen tehtaalla töissä. Tästä on ehkä pari vuotta, eikä ole toistunut.
Vierailija kirjoitti:
Psykosomaattista. Migreeni on psykosomaattinen sairaus. Siirrä se hysteerinen asenteesi lapsillesi, kiitos.
Migreeni on aivojen sähkövika. Joillakin sinä aikana voi tulla verenkiertohäiriö ja veritulppa, kuten minulla. Nyt jo 5 pientä kuollutta kohtaa aivoissa. Olen onnellinen, ettö olen hengissä vielä. Että se siitä sinun "psykosomaattisesta sairaudesta ja hysteriasta".
Itselläni ei ole koskaan migreeniä todettu, mutta oletan vain että on sitä... Mulla joskus välkkyy silmissä valoviirut. En sanoisi ehkä sahalaidaksi, mutta sellaisia pieni viiruja sinkoilee näkökentässä.
Joskus sitten kova päänsärky alkaa sillä, että tuntuu kuin ei näkisi mitään, että olisi sellainen pallo silmässä, mikä laajenee ja näkökenttä tämän aikaan huono eikä pysty kunnolla vaikka lukemaan. Sitten alkaa jyskyttävä kova päänsärky ja joskus myös pahoinvointi ja oksetus. Yleensä pystyn kyllä onneksi toimimaan eikä ole sellainen lamauttava migreeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auramikreeni. Itse en ole ikinä kokenut sitä. Minulla on aina kamala jyske ilman auroja.
Onko se päänsärky sellaista sykkivää ja/tai kuuluuko korvissa (tai vain toisessa) ihan selvä jyske? Ja siis erilainen jyske millaista kuuluu esim kun kunnolla syke nousee lenkillä joka siis on ihan normaalia ja itselläkin kuulunut iän kaiken.
Nykyään aina välillä on just tuollaista "jyskytystä" etenkin toisessa korvassa eikä se kyllä ole oikein samassa synkassa sykkeenkään kanssa vaan tuntuu että olisi osin ihan omanlaisensa rytmi. Olen veikannut että liittyy ihan sikajumissa oleviin hartioihin ja niskaan sekä ihan kuukautiskiertoon.
Kuulostaa korkealta verenpaineelta. Migreeni ei kuulu korvissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Migreeni on aivojen sähkövika. Joillakin sinä aikana voi tulla verenkiertohäiriö ja veritulppa, kuten minulla. Nyt jo 5 pientä kuollutta kohtaa aivoissa. Olen onnellinen, ettö olen hengissä vielä. Että se siitä sinun "psykosomaattisesta sairaudesta ja hysteriasta".
Juu. Todellistakin migreeniä on. Mutta on myös hysteeristä migreeniä mt ongelmaisissa perheissä.
Tällöin koko elämänhallinta on hakusessa. Esim. Lapsilla ei ole säännöllisiä ruokailuja, nukkuma aikoja, rajoja. Lasu tapauksia. Ja äiti se on joka siirtää tuon hysteria migreenin lapseensa. Aurat ja sahalaidat ja niiden odotuksen.
Migreenin syy kannattaa aina selvittää.
Lääkärillä.
Mun veljen aivosyöpä alkoi just tollai
Minun särytön migreenini alkaa sillä, että lukeminen muuttuu yhtäkkiä mahdottomaksi. Näkökentästä katoaa osa, ja hetken kuluttua ilmestyy sinertävä, värisevä valokaari. Kun ei silmiä pysty käyttämään mihinkään, on parasta panna ne kiinni ja ottaa nokoset. Oireet katoavat parissakymmenessä minuutissa, mutta pari päivää vaivaa voimakas väsymys ja puulla päähän lyöty olo. Jälkeenpäin huomaan, että muutaman päivän väsymys on myös edeltänyt tuota kohtausta, mutta en koskaan tunnista sitä etukäteen.
Kävin viime vuonna toisella asialla lääkärissä ja tilaisuuden tullen kysyin häneltä säryttömästä migreenistä. Hän sanoi: "Hah hah, mikäs se sellainen on." Sen enempää hän ei reagoinut, joten ajattelin, että ei kai tämä sitten vaarallista ole.
Onko se sellainen kirkkaana välkkyvä kuvio? Minulla oli joskus ja googlailin, niin liittyy silmiin. En muista enää termiä, mutta ei pitäisi olla vaarallinen. Toki silmälääkärillä voisi käydä.