Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jokin migreenin oire kun sahalaitakuvio välkkyy silmissä? Ei kuitenkaan särje päätä.

Vierailija
28.06.2023 |

? Kestää jonkin aikaa ehkä noin 1/2 tuntia.

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Voi olla ettei varsinainen pääkipukohtaus iske, tai voi olla että tulee perässä.

Vierailija
2/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aurallinen oire, pois tuijottamasta näyttöä, se vain pahenee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo muuten oikeasti aina sellaista sahalaitaa eikä vaikkapa vähän kuin sellaisia "kuplia" joita menee näkökentän reunassa ja vain toisessa silmässä? Siis menee molemmissa kyllä, mutta ei samaan aikaan.

Vierailija
4/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykosomaattista. Migreeni on psykosomaattinen sairaus. Siirrä se hysteerinen asenteesi lapsillesi, kiitos.

Vierailija
5/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auramikreeni. Itse en ole ikinä kokenut sitä. Minulla on aina kamala jyske ilman auroja.

Vierailija
6/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, itselläni aikuisena migreeni alkoi oireilla noin. Otan heti lääkettä, ja lepuutan silmiäni jonkin aikaa, ja yleensä menee suht nopeasti ohi.

Vierailija
7/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni migreeni alkaa juuri aurallisesta oireesta. Sahalaitakuvio alkaa ensin penenä välkkyvänä pisteenä. Pikkuhiljaa laajenee ja näkökenttä pienenee. Parasta on sulkea kaikki koneet ja laitteet, mennä lepäämään mahd. pimeään huoneeseen. Päänsärky ja huonovointisuus tulee vasta jälkikäteen.

Yleensä otan vaikka asperiinin, jos muuta ei ole varastossa.

Vierailija
8/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni on tulossa.

Vierailija
9/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenistä on aurallinen särytön migreeni versio myös.

Silloin sahalaidasta tulee vaan vähän höntti olo, mutta ei särkyä tai pahaa oloa.

Vierailija
10/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivokasvain?

Vierailija
11/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yli puolet migreeneistä menee pelkällä auraoireilla. Eli ei välttämättä tule lainkaan päänsärkyä. Tiedän olevani onnekas. Tossa vaiheessa kannattaa levätä hämärässä jos mahdollista.

Vierailija
12/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivokasvain?

Hyvin tyypillinen nimenomaan migreenin oire, ei kasvaimen. Migreeni on joka 10. suomalaisella. En heittäytyisi hysteeriseksi tässä vaiheessa.

Vierailija
13/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa auralliselta migreeniltä. Mutta jos se on uusi oire, niin mitäs jos soittaisit terveydenhuollon neuvovaan puhelimeen? Boi olla oire jostain muustakin....

jos se on aurallinen migreeni (itse sairastan sitä), niin ainakin minulla toimii tulehduskipusärkylääkkeen ottaminen heti auraoireen ilmaannuttua. Parhaimmillaan se estää koko päänsärkykohtauksen alkamisen. Jos en ota, niin pahimmillaan tulee sitten monen päivän päänsärky.

nyt on ukkosta ilmassa, joten moni migreenipotilas voi oireilla siitäkin

Vierailija
14/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja päätetyössä yleinen. Mulla loppuilum otin lasit jossa on joku heijastukset estävä kalvo.

Vierailija
15/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aurallinen särytön migreeni ja on juui tuollainen. Sahalaitaa ja siksakkia toisessa silmässä, sitten lähtee näkö siitä silmästä vähäksi aikaa. Kohtaus kestää 10-30 min. Neurologilla lopulta diagnosoitiin migreeniksi, kun kannattaa kyllä sulkea TIA-kohtaus ja muut aivoverenkierron häiriöt ensin pois.

Vierailija
16/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänsärytön migreeni. Tuntuu ahdistavammalta kuin päänsäryllinen migreeni, kun päätä ei koske mutta silmissä oireita.

Näköhäiriöitä, puutumista, puhevaikeuksia, voimattomuutta? Outojen oireiden aiheuttaja voi olla särytön migreeni.

Särytön migreeni on aurallisen migreenin harvinainen esiintymismuoto: noin kaksi prosenttia kaikista migreenikohtauksista on säryttömiä.

Tavallisesti migreeni etenee kohti kovaa päänsärkyä, mutta särytön migreenikohtaus lakkaa ennen kuin särky alkaa.

– Tämä voi olla potilaalle hämmentävää, sillä oireita ei välttämättä tunnista migreeniksi, kun päänsärkyä ei esiinny, sanoo neurologian erikoislääkäri Markus Färkkilä.

Ei ole tiedossa, miksi kaikki auralliset migreenikohtaukset eivät etene särkyvaiheeseen.

– Kohtaus ikään kuin katkeaa kesken. Aivot pystyvätkin sulkemaan kivun pois tai torjumaan sen. Mekanismia tälle ei kuitenkaan tunneta.

https://www.netlaakari.fi/neurologia/migreeni/artikkelit/saryton-migree…

Vierailija
17/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljainen migreeni voi olla ikävä kaveri

Särytön migreeni voi aiheuttaa mitä tahansa muita migreenioireita, vaikka itse pääkipu jää puuttumaan. Fyysisiä oireita ovat esimerkiksi pahoinvointi, oksentelu, ripuli, valon- ja ääniarkuus, ruokahaluttomuus tai lisääntynyt virtsaamistarve.

Potilas voi kokea myös sekavuutta, euforiaa tai ärtyisyyttä. Tyypillisiä auraoireita sekä säryttömässä että tavallisessa migreenissä ovat sahalaitakuviot ja muut häiriöt näkökentässä, puutuminen tai pistely, jopa halvausoireet. Jotkut kokevat hallusinaatioita ja haju- tai makuaistin vääristymiä. Puheen tuottamisen vaikeus on melko tavallinen oire.

Vaikka migreeniin ei liittyisi lainkaan päänsärkyä, muut oireet saattavat olla niin voimakkaita, että vuodelepo on tarpeen.

https://www.terve.fi/artikkelit/80057-migreeni-ilman-paansarkya

Vierailija
18/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sairastat migreeniä? Muuten voi olla aivoverenkierronhäiriöitäkin tuollaiset oireet..

Vierailija
19/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itselläni tuli aikuisena ensimmäistä kertaa aurallisen migreenin oireita niin kävin päivystyksessä ja pääni kuvattiin. Koska minulla ei ollut migreenitaustaa ja yhtäkkiä toinen silmä pimeni kokonaan useammaksi minuutiksi niin lääkäreiden mielestä oli järkevää sulkea pois vaarallisemmat vaihtoehdot. Päänsärkykin iski vasta muutamaa tuntia myöhemmin joten suorilta käsin ei pystynyt sanomaan että varmasti on kyseessä aurallinen migreeni. Tuon jälkeen on harvakseltaan tullut uudestaan aurallisia migreenikohtauksia eikä ole onneksi enää tarvinnut pelästyä.

Ja siis päivystykseen menin sairaanhoitajaystäväni suosituksesta. Eli en nyt sanoisi sen olevan mitään liioittelua jos tutkituttaa mistä yhtäkkiset oireet johtuvat jos ei ole varma onko kyse migreenistä. Ei ainakaan minulle kukaan sanonut että turhaan tulin päivystykseen vaan kunnolla tutkittiin ja olin yötäkin sairaalassa.

Vierailija
20/89 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aurallinen, päänsärytön migreeni. Alkaa esim. lukiessa lauseen/sanan ensimmäinen kirjain häviää, sitten alkaa aurat "lentelemään". Kestää melko tarkalleen 30min. Sen jälkeen on väsynyt/unelias olo. Mutta onneksi ei mitään särkyjä. Tämä tapahtuu n.1-2 krt/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän