Mihin aikaan alkaa sinun työpäiväsi?
Oletko millään muotoa tyytyväinen aikaan? Voisiko kesällä olla aikaisempi työnaloitus kun on enemmän valoa ja lämpöä?
Kommentit (61)
Olen tehnyt vuosia kouluttajan työtä, sitä ennen ammatillisena opettajana samalla alalla. Koulutuspäivänä saatan lähteä kotoa klo 04 tai klo 08.40, riippuen minne menen, kuinka kauas ja moneltako koulutus alkaa. Talvella olen joskus mennyt jo edellisenä iltana ja yöpynyt hotellissa, mutta se on kallista ja nukun hotellissa ensimmäisen yön yleensä huonosti.
Jos en ole kouluttamassa, vastailen soittopyyntöihin, teen kirjallisia töitä tai suunnittelen ja kalenteroin tulevaa. Ei ole mitään kellonaikaa, milloin pitää aloittaa.
Hyötyjä: pitkät lomat. Olen juuri 6 viikon lomalla. Haittoja: tolkuttoman pitkiä työpäiviä. Esim. ennen lomaa kaksi viineistä työpäivää: heräsin klo 03.15, kävin suihkussa, otin aamupalaa mukaan autoon, lähdin ajamaan ja olin perillä koulutuspaikalla klo 7.30. Kävelin siinä pienen lenkin, että selkä vertyy. Sovitusti pääsin sisään klo 8.00, hoidettiin laskutusasioita ja muita ja sain aamukahvit, virittelin koulutuksen diat ja muut tietotekniset hommat kuntoon ja noin klo 8.45 olin valmis ja osallistujia alkoi tulla paikalle. Koulutuksen kesto oli klo 9-16. Sen jälkeen kävin paikkakunnalla kunnolla syömässä. En yleensä syö kesken koulutuspäivän mitään raskasta ruokaa, ettei ala väsyttää syönnin jälkeen. Pääsin lähtemään kotimatkalle klo 17 ja olin kotona klo 20.30.
10.45. Ihan paras aika aloittaa työt 😍
Nyt tilapäisesti 10.30.
Normaalisti välillä 6.20-9.00. Mulle sopii aikaiset aina.
Aamuisin salille kuudelta ja sitten noin klo. 7 töihin.
Päivä alkaa kun känni ja KANNABISPÖHNÄ on kuorsattu pois.
Siitä sitten TOTAALISTA SAUHUTTELUA ensimmäiset 5-12 tuntia ja jossain vaiheessa pullo jäykkää.
Mulla alkaa klo 6, herätys on 4.20, ja kotoa lähden 4.50. Niin on herätys iskostunut alitajuntaan, että myös vapailla, ja lomilla herään neljän jälkeen.. ei kiva 😂
Oma yritys, joten voin valita itse työaikani. Yleensä teen töitä kello 9-13
Työ alkaa joka aamu 7.00 ja pääsen 15.09. Ihan hyvä työaika, vaikka en ole aamuihminen. Voisin mennä vielä aikaisemminkin, koska tykkään päästä aikaisin kotiin.
Olen lomilla. Katson kun jaksan,jos jaksan. Ensi kuun alkupuolella joku päivä, joko aamu tai ilta.
Aamulla klo 7. Mieluummin menisin normiaikaan eli klo 8. Tämä he````´vetin kesäaika ottaa nuppiin ja pahasti.
17:30 alkaa. Sopii minulle oikein hyvin.
klo 6 ollu nyt kesän alussa, normaalisti 6:30
kahdeksalta alkaa työaika, mutta ei me aleta töitä tekeen ennen kuin kahvit on juotu.
Liukuva työaika, aamusta 7-9 ja iltapäivästä 16-18. Eli liukumavaraa on vain tuo pari tuntia, koska julkinen sektori ja kyttääminen. Mutta ilmeisesti etätyötä saa tehdä nyt vapaasti.
Aika usein Tiiman mukaan klo 9.10. Aikaisemmat kukkujat tiimissä aloittaa klo 5. En jaksais.
Herätyskello on aina arkisin soimassa klo 7, jolloin viimeistään herätys. Yleensä heräilen siinä klo viiden-kuuden maissa, pistän kahvin valumaan ja avaan duuniläppärin. Tarkistan yön aikana tulleet hälytykset. Mikäli mitään katastrofaalista ei ole tapahtunut (lähes poikkeuksetta ei), luen uutiset kaikessa rauhassa, talvella lämmitän tulisijan samalla. Kunhan alkaa olla tunti alla heräilyä, laitan tuntikirjauksen käyntiin ja liu'un amppareista työtehtävien pariin. 7-8 tunnin kuluttua käänteisessä järjestyksessä töistä uutisten ja mahdollisesti toisen uuninlämmityskerran kautta vapaalle.
IT-alalla, etätöissä.
Liukumat käytössä, voin aloittaa 07-12 välillä. Valtaosin etänä. Hyvät liukumat onkin työn ainoa hyvä puoli.0
Vierailija kirjoitti:
Mikä on työaika? En ole töitä tehnyt koskaan.
Ei kannata kehuskella ääneen tolla😬
Edellisenä iltana klo 21-22 aikaan yleensä vilkaisen seuraavan päivän kalenterin ja tarkistan kursorisesti sähköpostit ja Teams viestit ettei ole tullut viime hetken muutoksia aikatauluihin tms.
Varsinaisesti työpäivä alkaa noin seitsemän aikaan jolloin luen ja vastaan sähköpostit ja tarkistan että kaikki päivän aikana tarvittava materiaali on reilassa. Noin 8-9 välillä on yleensä tunnin mittainen hiljaisempi aika jolloin saatan päivästä riippuen vaikka laittaa lapsille aamiaisen ja viedä nuorimmaisen kouluun, tai sitten käyn esim lenkillä tai nopeasti salilla jos aikataulut sallivat. Varsinaisesti ne tärkeimmät työt eli asiakastapaamiset ja -palaverit lähtevät rullaamaan noin klo 9 tai 9:30 aikaan ja sitä kestääkin usein sitten noin neljään asti.
About klo 16-17 välillä alan irroittamaan otetta töistä, vilkaisen päivän aikana tulleet sähköpostit ja vastaan tärkeimpiin. Yleensä tässä kohtaa myös katson loppuviikon kalenteria 2-3 pv eteenpäin ettei siellä ole tulossa mitään erikoisempaa mihin pitäisi varata valmistelu aikaa. Noin 17:00 eteenpäin olen sitten vapaalla (joskus jo aiemminkin).
Itselläni ei ole moneen vuoteen ollut ns työaikaa vaan palkitseminen perustuu pitkälti aikaansaatuihin tuloksiin ja itse päätän miten aikaani käytän.
Olen erittäin tyytyväinen siihen että työssäni voi hyvin vapaasti vaikuttaa omaan ajankäyttöön. Haittana tietysti on se kolikon toinen puoli, eli kun työt sitä vaativat niin sitten ollaan tarvittaessa töissä vaikka 24h/vrk. Ei ole harvinaista että saatetaan kolleegan kanssa pitää Teams palaveria seuraavana päivänä esitettävästä tarjouksesta vaikka iltakymmeneltä tai vaikka sunnuntai-iltana.
M45, IT-alan esimies ja myyntityössä