Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lieden vaihto

10.12.2006 |

Rupeaa tuleen vanha hella finaaliin ja olen katsellut uusia.

Onko kenelläkään kokemusta?

1. tavallinen vai keraaminen taso?

2. kiertoilmalla vai tavallinen?

3. Onko Hyviä merkki kokemuksia kuten upo, helkama, tai muita????

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhassa perinteiset levyt ja haaveilin keraamisesta, kunnes mulle kodinkoneliikkeessä sanottiin, että jos tykkää valurautapannua käyttää, niin keraaminen ei ole hyvä koska naarmuuntuu. Meillä valurautapannut ja -padat on kovassa käytössä, joten pitänee ottaa perinteiset levyt. Ehkä ne myös sopivat tyyliltään paremmin vanhaan taloon, mene ja tiedä.

Kaikki hehkuttaa kiertoilmaa, mutta mä haluaisin tietää, onko se oikeasti lisähinnan arvoinen, jos ei ole kova leipomaan. Mikä sen hyöty on normaalissa ruuanlaitossa?

3. Onko Hyviä merkki kokemuksia kuten upo, helkama, tai muita???

Yleensä jokainen kehuu ainoaksi hyväksi sitä minkä on itse valinnut... :)

Mä lisäisin vielä yhden kysymyksen eli

4. " Itsepuhdistuvat" uunit - toimiiko puhdistus vai onko se mainoskikka? Onko tällaista toimintoa edes saatavana lieteen, jossa perinteiset levyt, vai onko vain jossain ns. huippumallissa, joissa yleensä aina keraaminen taso?

Vierailija
2/8 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtehoseuralla on neuvontaa näistä asioista, olikos se jossain Nurmijärvellä??

1. Meille ostettiin noin 1998 sellainen perinteinen hella, jonka keittolevyt olivat itsepuhdistuvia: laitettiin hehkuttamaan 6:lla ja kun kun punahehkuinen, levyn pinta puhdistui. Oli todella hyvä, mutta ainakaan enää Electroluxilta ei vastaavaa tuotetta löydy.

2. Keraaminen liesi naarmuuntuu ja tummuu eniten käytetyistä kohdista, mutta on kuitenkin helpompi kuin perinteiset levyt pitää puhtaana.

Kiertoilmauuni on hyvä, esim. pitsasta tulee rapeampaa. Sitä luukkua ei vaan saa avata ennenkuin on laittanut kierron pois, tai grillaat oman naamasi ja silmät kuumalla ilmalla joka tunkee avatusta luukusta ulos.

3. Merkkeihin en ota kantaa, osa tulee samasta tehtaasta eri nimellä, slitä ne ainakin näyttävät.

4. Minäkin haluaisin kuulla käyttäjämielipiteitä itsepuhdistuvista uuneista (merkki ja ikä mukaan), sillä olen kuullut niistä kauhujuttajakin.

5. Induktioliesi kokemukset, onko niitä? Mikä on käyttöikä? Käykö todella kaikki teräspohjaiset astiat vai pitääkö ostaa vielä uudet padat ja kattilatkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keraaminen liesi ihana pitää puhtaana, mut kantsii pyyhkiä joka käytön jälkeen kuten kyllä mielestäni tavallinenkin. Mutta kattiloita siinä ei kovin kannata heilutella ja vedellä, itselle kuitenkin ehdoton valinta, paljon kauniimpikin. Mutta puhdistan sitä myös pari kertaa kuussa keraamisen tason puhdistusaineella, mutta samalla tavalla mielestäni tavallinen keittotaso pitäisi puhdistaa ettei tahrat pala kiinni.

Käytän lähes pelkästään kiertoilmaa, uuniin voi laittaa samalla kerralla vaikkapa padan ja perunat eri vuokiin, leivonnaisista ja pakasteleivonnaisista tulee ihania. Ja meillä ainakin uuni katkasee puhaltimen automaattisesti kun luukun avaa, ei siinä mitään naamaa voi polttaa kuten edellinen sanoo. Ja ainahan uunista hieman kuumaa tulee kun luukun aukaisee oli se mikä tahansa.

Itsepuhdistuvaa ei ole mutta käsittääkseni senkin joutuu pyyhkimään sen puhdistuksen jälkeen (noet) joten sama asia kun yrittää pitää uunin muutenkin puhtaana ja pitää pelliä pohjalla. On meillä sellanen takaseinässä ja onhan se puhtaana pysynyt vuoden.

Mut varmaan suurimmat erot mitä ominaisuuksia haluaa ja minkä näköisen ja hintaisen uunin. En usko et merkeillä on tässä niin paljon merkitystä.

Sanna

Vierailija
4/8 |
13.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehun nyt omaani, mutta ikinä enää en palaisi takaisin tavalliseen keraamiseen ja kuolisin jos joutuisin käyttämään niitä ihan perinteisiä levyjä. Väliaikaisessa asunnossa oli perinteiset ja mä vihasin niitä, niitä on niin vaikea pitää puhtaana ja näyttävät puhtainakin tosi rumilta. Muuten kaikissa aikaisemmissa asunnoissa on ollut keraaminen liesi ja olen käyttänyt myös valurautapannuja ja hyvin ovat kestäneet. Niin ja miksi induktioliesi: se on ihanan nopea ja turvallinen. Sitä ei saa päälle, jos oikeanlainen astia ei ole levyllä.

Kannatan myös kiertoilmauunia.

Vierailija
5/8 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" ...kuolisin jos joutuisin käyttämään niitä ihan perinteisiä levyjä"

mulla on sentään henki vielä pihissyt vaikka olen " joutunut" tavallisia levyjä käyttämään. Olen kai sitkeämpää sorttia. Mutta varmaan se kuolema pian tulee, mulla kun on käytössä puuhellakin jota edellä kirjoittanut ei varmaan voisi edes katsoa pyörtymättä.

Vierailija
6/8 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keraaminen. Taloomme tuli puuhella, joten hankimme liesitasoksi perinteisen perusmallin. Olihan tuo uutena kiva katsella, mutta puhtaanapito on todella hankalaa (=mahdotonta). Harkinnassa on vaihtaa taso keraamiseen.

Kiertoilma on ihan hyvä olla olemassa. Itse en käytä sitä leipomiseen, mutta jos pitää saada pari ruokaa (esim. liha ja perunat) yhtä aikaa paistumaan, niin silloin on ehdoton.

Induktiosta sen verran, että olen siitä kuullut pelkkiä kehuja, mutta hinta hirvittää. Kaikki teräskattilat eivät induktioliedelle sovi. Mikäli magneetti pysyy kattilanpohjassa kiinni, kattila on sopiva. Yllätyin, kun omista Hackmannin teräskattiloistani induktiolle soveltuisi vain yksi.

Meillä liesitaso ja uuni ovat AEG:n.

Vierailija
7/8 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä päädyttiin tavalliseen eikä keraamiseen. Lähinnä minulle vaikutti se, että keraamisissa on puoli litraa ylikiehumisvara, kun tavallisissa on puolitoista litraa. Eli joskus on niitä tilanteita, että perunakattila tmv alkaa kiehua samaan aikaan, kun puhelin soi, lapset riitelevät tai muuta tapahtuu eikä ehdi pienentää levyä ajoissa. Kyllä tavallisenkin hellan saa puhtaana pidettyä.

Kiertoilma on ehdoton! Se kypsentää ruoat selvästi nopeammin kuin tavallinen, leivonnaisia en niin hyvin osaa sillä vielä paistaa, täytyy opetella. Pitsat tulee selvästi rapeammaksi pohjista, siis kaupan pakastepitsat.

Merkeistä en osaa suositella mitään, upo meille otettiin, kun se oli sopivan hintatasoinen. Kannattaa tarkistaa uunin lasin paksuus, halvimmissa malleissa on yksinkertainen lasi, jolloin uunin lasi saattaa olla 60 asteinen eli ei sovi lapsiperheeseen.

Vierailija
8/8 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli vielä mieleen että ainakin meidän keraamisessa tasossa on kiehautusautomatiikka mikä on ihan loistava juttu. Kiehauttaa ja sitten palauttaa levyn pienemmälle minkä olet itse valinnut sen päälle laittaessasi. Ei todellakaan kiehu meillä perunoiden vedet tai keitot koskaan yli vaikka ei ehtisikään pienentää tai vahtia. Loistojuttu!

Sanna