Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttu kertoi, ettei käytä mitään auringonsuojaa

Vierailija
26.06.2023 |

Tekee pihatöitä, lenkittää koiraa, käy pyörälenkeillä ym eli on tosi paljon ulkona, vaikkei rannalla tai uimaloissa käykään. Ei kuulemma ole vuosiin käyttänyt mitään suojavoiteita. Joskus pöyräillessä saattaa hieman palaa olkapäät, jos on toppi.
Onko tuo vaarallista?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että on typeryys huipussaan :D

Sitten kun tulee ihosyöpä niin eipä voi syyttää kuin itseään :D

On kai tuo joku sairaus että ei kertakaikkiaan voi olla ilman rusketusta? Ja ilman aurinkoa. Aurinkoa ja rusketusta on pakko saada vaikka henki menis!

t. rypytön

Köyhissä kehitysmaissa paistaa aurinko paljon ja epäilen että siellä väki käyttää aurinkorasvoja. Ihosyöpää täytyy olla aivan valtavasti.

Todennäköisesti onkin, mutta sitä ei vain tutkita koska maat ovat köyhiä.

Elävät terveen elämän, kun eivät käy lääkärissä hankkimassa itselleen sairauksia joihin sitten kuolevat.

Minäkin haluaisin. En tajua miksi pitäisi kituuttaa koko ikänsä vältellen aurinkoa, lihaa, sokeria ja ylipäätään kaikkia nautintoja, vain pidentääkseen huonolaatuista elämäänsä sen loppupäästä.

Lihansyönti on kärsimystä. Kasvisruoka on nautintoa. On myös nautintoa kun on kaunis iho. Ilman ihosyöpää elämä on laadukkaampaa.

Niin me vaan ollaan erilaisia. Minä nautin auringon lämmöstä. Siitä myös tulee minulle kauniimpi iho, sillä aurinko auttaa akneen. 

Vierailija
42/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkorasvatkin voi lisätä ihosyöpää. Niitäkin on niin monenlaisia koostumukseltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen Iho kestää suomalaisen auringon.

Onpa typerä kommentti. Ei mun vaalea iho ainakaan kestä aurinko missään. Palan helposti ja tulee aurinkoihottumaa. 

Vierailija
44/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni, auringonpalvoja heräsi käyttämään aurinkorasvaa 60-vuotiaana. Sitä ennen surutta ottanut aurinkoa ilman aurinkorasvaa sillä "silloin ruskettuu paremmin".

Kasvot hyvin uurteiset ja ryppyiset. Itse en ole koskaan ottanut aurinkoa ja olen aina suojannut ihon joko rasvalla tai vaatteella ja välttelen ulkonaoloa keskipäivällä, pidän myös verhot tällöin kiinni.

Kun liikumme ystäväni kanssa, hänen tuttunsa luulevat minua hänen tyttärekseen. Kas kas.

Inhoan aurinkoa.

Vierailija
45/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkeehän sen jo 30-vuotiaista, ketkä ovat viihtyneet auringossa. Kaulassa "kananlihamaista" ihoa ja dekoltee täplien peitossa.

Jo huhtikuussa UV-indeksi on yli 3.

Ruskettuminen on ihon reaktio soluvaurioita kohtaan. Pelkkä rusketus on siis jo merkki vauriosta, ei tarvitse edes palaa.

Rusketus on d-vitamiinin varastointia ihoon. Vaurio, anna mun nauraa. Vähän pihalla olet että tosiaan luulet ruskettuminen olevan vaurio, aurinko ja ihmiset on olleet olemassa jo kauan ennen aurinkorasvoja. Mitenköhän voit elää jos aurinko vähän osuu niin sinä vaurioidut.

Vierailija
46/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palan todennäköisemmin jos käytän aurinkorasvaa. Lääkäritkään ei ole osannut selittää syytä että miks käy noin.

Toivottavasti kuolet ihosyöpään

Miksi toivot jollekin tuollaista? Tuo on ihan sairasta. En mä ainakaan tuollaista kenellekään toivo vaikka huomaisin, että joku ei käytä aurinkorasvaa. Mene hoitoon pääsi kanssa.

Vierailija
47/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nuoruuden jälkeen käyttänyt aurinkorasvaa kun sain etelässä järkyttävän allergiakohtauksen ihan apteekista hankitusta rasvasta. Meni lääkärikeikaksi.

Nykyään aloittelen rauhallisesti auringonottoa ja nytkin on todella syvä ja hyvä rusketus, ei palamisia. 

Rusketus on jo merkki ihovauriosta

https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000008111900.html

Vierailija
48/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän myös aurinkorasvan käytön minimissä. Jos en pysty välttelemään kuuminta paahdetta, silloin laitan, ja silloinkin käytän fysikaalisen suojan antavaa voidetta. Kemiallisen suojan antavia voiteita en käytä ollenkaan.

Muuten pyrin suojautumaan olemalla varjossa, ja vaatteilla

Käyn joka toinen vuosi ihotautilääkärillä tarkastuksessa, ja joka kerta hän ihastelee kuinka hyvässä kunnossa ihoni on, että suojaan sen varmaan hyvin.

Vierailija
49/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän ihmiset käyttää aurinkorasvaa, sitä enemmän on ihosyöpää. Mitä väliä sillä onko ryppyjä paljon vai vähän jos henkilö itse on tyytyväinen? Minä en käytä aurinkorasvaa, mutta en myöskään oleile auringossa enempää kuin on pakko. Mun iho ei pala eikä rusketu, eikä ole ryppyjäkään

-N41

Vierailija
50/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään käytä. Ihan absurdia täällä pohjolassa vältellä aurinkoa hysteerisesti, kun valtaosan vuodesta uv-säteily on lähellä nollaa.

Ihmisen iho on tehty kestämään aurinkoa. Olemme kehittyneet auringon alla elämiseen. Aurinkorasvabisnes oli kyllä joltain nokkela keksintö, paljonkohan mahtaa tuottaa vuodessa massia kaikkineen.

Onko joku oikeasti noin tietämätön eikä tiedä, että kaikki ei kestä aurinkoa kovin hyvin. Itse palan helposti ja saan aurinkoihottumaa. Ei ole oma valinta ja paljon mielummin ottaisin paremmin aurinkoa kestävän ihon koska olisi helpompaa.

Vierailija
51/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä minäkään ja olen sinulle vieras.En edes tuttusi!  24h/ 12 kk käytän nivea.

Vierailija
52/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkeehän sen jo 30-vuotiaista, ketkä ovat viihtyneet auringossa. Kaulassa "kananlihamaista" ihoa ja dekoltee täplien peitossa.

Jo huhtikuussa UV-indeksi on yli 3.

Ruskettuminen on ihon reaktio soluvaurioita kohtaan. Pelkkä rusketus on siis jo merkki vauriosta, ei tarvitse edes palaa.

Rusketus on d-vitamiinin varastointia ihoon. Vaurio, anna mun nauraa. Vähän pihalla olet että tosiaan luulet ruskettuminen olevan vaurio, aurinko ja ihmiset on olleet olemassa jo kauan ennen aurinkorasvoja. Mitenköhän voit elää jos aurinko vähän osuu niin sinä vaurioidut.

Kyllä esimerkiksi kasvojen ahavoituminen "liian" auringon vaikutuksesta on aivan oikea ilmiö. Iho kehittää D-vitamiinia auringon UV-säteilyn vaikutuksesta, mutta suurienergisenä säteilynä UV samaan aivan aidosti pätkii DNA:ta ja tällä tavalla hitaasti mutta tasaisesti nopeuttaa ihon vanhenemista. Se on ihan tieteellinen fakta.

Jos ulkona (tai solariumissa) viettää "liikaa" aikaa, auringossa olevien kehon osien vanheneminen on aivan helposti nähtävissä 50 ikävuoden jälkeen esimerkiksi kasvoissa ja käsissä.

Tämä ihon vanheneminen auringossa on osasyy siihen, miksi vanhemmissa valokuvissa olevat 50-vuotiaat olivat nykyisiä 50-vuotiaita niin paljon vanhemman näköisiä. Kun koko elämä oli tehty ulkotöitä, oli iho tuossa vaiheessa jo ihan valmis. Aurinko on tietenkin vain osasyy, toisia syitä ovat mm. kehno ruoka, raskas työ ja sota/sodat.

42-vuotias serkkuni, joka on aikanaan tehnyt mallintöitä ja maannut niin aurinkorannoilla kuin solariumissa pitääkseen yllä "terveen" rusketuksen, on jo tässä iässä naama ihan hämmästyttävän rutussa. Hän ei tupakoi, joten en näe tuohon mitään muuta hyvää syytä kuin yli 20 vuotta jatkuneen jatkuvan paahtamisen. Itsekään en juuri aurinkovoiteita käytä, mutta aurinkoa saan vain sen, minkä nk. normaalista ulkonaolosta saa lierihattu päässä.

Vierailija
53/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sit kukaan oo huomannu et kun rasvoja lisää lotrattii,niin alko ihosyöpä lisääntyy. En mä väitä et ois mitään tekemistä mut kuitenkii, ja ennen oli edellisen auringon aikaan monet koko päivän auringossa eikä mittää tullu, mut kun aurinko vaihtu niin nyksän olis heti vaan auringosta johtyvaa.

Se terkkarin hoitsu sano ja sitä pittää uskoo, ohan se koulut käynyt.

Vierailija
54/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkorasvoja ei saa laittaa lapsille koska ne imeytyvät lapsen ohuen läpi verenkiertoon. Jos ne olisivat terveellisiä niitä suositeltaisiin myös lapsille.

Suomessa aurinkoa saa todella vähän vuositasolla ja sillä on myös terveysvaikutuksia, kunhan ei grillaa eikä polta itseään.

Vierailija
55/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mukaan kaveri käytä, mutta mitäs se mulle kuuluu. Mä käytän vuoden ympäri vähintään 30 rasvaa, kun olen kalpea. Nyt lähempänä neljääkymppiä suojaudun vielä lisäksi enemmän vaatteilla ja hatulla, koska rasvailu ärsyttää ja käytän fysikaalista suojaa, joka pitää suurin piirtein hangata pois.

Vierailija
56/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käytä aurinkorasvoja, on kalliita ja niitä menisi kesässä paljon. Ja sitten se työ mikä niiden pesemisessä on, saa jynssätä ihoa että se irtoaa. Kasvot alkavat puskemaan finnejä niiden seurauksena. Voidetta pitäisi lisätä pitkin päivää. En vain jaksa sitä rumbaa.

Suojaan ihoa vaatteilla. Pitkiä hameita, maksimekkoja, isoja aurinkohattuja jne.

Rannalla kun olen, uintien välissä käytän rantamekkoa ja hellehattua.

Vierailija
57/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi käyttää, sillä iho "muistaa".

Uskomatonta, että tänä päivänäkin on noin hörhöjä ihmisiä.

Kivahan se on sitten päästä sinne arkkuun moitteettoman ihon kanssa.

No en mä välitä miltä arkussa näytän, mutta sitä ennen olisi kiva näyttää ihan hyvältä.

Mulla oli yksi sukulaistäti, joka oli ruskettunut, mutta luomia oli niin paljon, että näytti melkein siltä, että se rusketus olisi ollut vaan luomia. Kun sanoin, etten minä oikein rusketu, kun olen tällainen valkonaama, niin hän iloisena kertoi, että nuorempana hänkin oli yhtä vaalea, mutta vuosien saatossa aurinko oli alkanutkin tarttua. Lähdinkin siltä seisomalta etsimään tymäkämpää aurinkorasvaa. :D

Vierailija
58/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkorasva on ainoa kosmetiikkatuote jonka on pystytty todistetusti ehkäisevän ikääntymisen merkkejä.

Vierailija
59/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pala, niin miksi käyttäisi aurinkorasvoja, jotka ovat itse asiassa suurin osa todella kemikaalipitoisia ja ihon läpäiseviä. Kyllä vaattellakin voi hyvin suojautua.

Minun äitini (56v.) on aina kesäisin kauniin ruskettunut, mutta rasvoja ei käytä muutoin kun rannalla maatessaan. On shortseissa ja t-paidassa aina lämpimällä, mutta ei pala. Iho on kaunis (ei täysin rypytön tietenkään hänen iässään) ja häntä luullaan usein ikäistään nuoremmaksi. 

Auringosta on paljon enemmän hyötyä kuin haittaa ihmiselle.

Vierailija
60/65 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin käytin aika laiskasti, koska en ole ikinä ollut mikään auringonottaja. Mutta en jotenkin tajunnut, että samalla tavalla se aurinko vaikuttaa ihoon, vaikka ulkona auringonottamisen sijaan urheilisi, kulkisi luonnossa tai tekisi puutarhahommia. No, 44-vuotiaana sain ihosyöpä diagnoosin, joka onneksi saatiin helposti leikattua pois. Kokemus oli kuitenkin todella traumaattinen. Nykyään suojaudun sekä voiteella, vaatteilla, hatulla että välttämällä ulkonaoloa keskipäivällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi