Varhaiskasvattajat! Kertokaa te miten päiväkotia voisi kehittää ja minkä verran lapset saisivat hoidossa olla?
Tämän palstan vakio-aihe tuntuu olevan päiväkoti. Varhaiskasvattajien mielestä lapaet kärsivät päiväkodissa ja sitä käyttävät laiskat ja surkeat vanhemmat.
Miten te itse kehittäisitte päiväkotia siten että lapset eivät kärsisi siellä? Entä minkä verran siellä saa lapsia hoidatuttaa olematta surkea vanhempi? Kertokaahan!!
Kommentit (19)
No siis olis kiva jos ette tois ollenkaan. Tai ehkä se pari tuntii et lapset voi leikkiä keskenään sisällä. Olis kiva jos vois vaan selailla lehtiä ja tuijottaa puhelinta.
Jospa alettaisiin siitä, että vanhemmat ymmärtäisivät, ettei varhaiskasvatus ole mikään "hoito". Me varhaiskasvattajat emme ole sitä varten, että vahtisimme lapsianne, vaan varhaiskasvatus on pedagoginen kokonaisuus josta osalliseksi pääseminen on jokaisen lapsen oikeus. T: vakaope
Ai että, onpa Ihana keskustelu-aihe!
Olen vakaopettaja ja työkokemusta tarkalleen 12v. Olen opintojeni alussa päässyt näkemään sitä "vanhaa" päivähoitomallia ja nyt tätä uutta varhaiskasvatusta. Ikävää sanoa, mutta kyllä ennen asiat olivat valitettavasti paremmin. Päiväkoti oli paikka missä leikki oli oikeasti käytännössäkin keskiössä. Lasten kanssa oltiin rennosti. Leikittiin yhteisiä leikkejä, laulettiin, runoiltiin, askarreltiin ja retkeiltiin. Tätä ei tarvinnut koko ajan toteuttaa hienojen tavoitteiden kautta, kuten "nyt harjoittelemme kielen kehitystä tämän ja tämän avulla". Nykyään kaikki tekeminen pitää suunnitella siten että pystyt sanallisesti ja kirjallisesti todentamaan että kaikki oppimisen osa-alueet toteutuvat. Näinhän sitä on aina tehty, mutta nyt se pitää olla teoreettista. Se kuormittaa tosi paljon. Ikäänkuin tuntuu että omaa ammattitaitoa tulisi koko ajan todentaa. Eli mielestäni voitaisiin palata ihan siihen vanhaan aikaan että riittää että opettajat tiedostavat lapsen oppisen osa-alueet ja suunnittelevat toimintaa omien tietojensa pohjalta. Työrauhaa siis!! Palaverit puoleen ja vasu-kirjauksiin radikaalit muutokset. Riittäisi ihan lyhyt kirjoitus normaalista lapsesta ja tuentarpeisesta sitten erilainen vasupohja mikä voisi olla laajempi.
S2 lapset pitäisi laskea ehdottomasti tuen piiriin, koska kuormittavat paljon. Jokainen tuentarpeinen pitäisi pienetää ryhmäkokoa.
Ja varhaiskasvatusta tulisi tarjota vain kouluaikoina. Samat lomat kuin kouluissa. Loma-aikoina hoitoa saisi vain oikeaan tarpeeseen. Kotona lapsia hoitavat vanhemmat saisivat tuoda isommat lapsen päiväkotiin vain 9-11.30.
Palautus päivähoitoon. Pedagogiset höpinät pois ja koko ajattelutavan muutos. Lapset nostetaan tärkeimmäksi ja annetaan heille rauha kasvaa. Lastenhoitajien ammattitaitoa arvostettava ja annettava heille samat vastuut kuin ennen tätä älytöntä pikkukoulusysteemiä.
Esim: Alle 3- vuotiaiden ryhmässä joku ei syö. Opettaja tuo laminoidun ruokaympyrän esiin ja selittää ravintoaineiden tärkeyttä. Olisiko kuitenkin parempi, että aikuinen leikkisi vaikka lentokonetta lusikalla ja saisi lapsen maistamaan? Se maalaisjärki käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Jospa alettaisiin siitä, että vanhemmat ymmärtäisivät, ettei varhaiskasvatus ole mikään "hoito". Me varhaiskasvattajat emme ole sitä varten, että vahtisimme lapsianne, vaan varhaiskasvatus on pedagoginen kokonaisuus josta osalliseksi pääseminen on jokaisen lapsen oikeus. T: vakaope
Vanhemmille ja perheille päivähoito on ensisijaisesti ja tärkeysjärjestyksessä ykkösenä juurikin hoito.
Vierailija kirjoitti:
Jospa alettaisiin siitä, että vanhemmat ymmärtäisivät, ettei varhaiskasvatus ole mikään "hoito". Me varhaiskasvattajat emme ole sitä varten, että vahtisimme lapsianne, vaan varhaiskasvatus on pedagoginen kokonaisuus josta osalliseksi pääseminen on jokaisen lapsen oikeus. T: vakaope
Hoitoa lapset tarvitsevat. Ei mitään teennäistä pedagogiikkaa.
Turhanpäiväinen kirjaaminen pois. Samoin turhat palaverit. Turhat kehittämiset (hyvin toimivaakin kehitetään ja usein vaan huonompaan, miksi?). Normaalisti kehittyvä lapsi ei tarvitse monisivuista vasua kahdesti vuodessa.
Lastenhoitajille ja sosionomeille osaamisen tunnustus. Nykyään sosionomit on alennettu lastenhoitajiksi ja lastenhoitajat avustajiksi.
Virikelapsille tuntirajat (4h päivässä on ihan hyvä, max 6) ja enemmän tukea sinne kotiin jos siellä on jaksamisen haastetta. Nyt jokainen vanhempi saa olla väsynyt ja hoidattaa lapsia 10h varhaiskasvatuksessa joka päivä, eikä kukaan saa kyseenalaistaa. Kun meillä ei resurssit vaan riitä tähän. Virikelasten ohjaus mieluiten kerhotoimintaan, jota monessa kunnassa jo onkin.
Ryhmien pienennys. Max 6 lasta/ kasvattaja, alle 3-vuotiaissa max 3 lasta/kasvattaja.
Näillä voisin palata alalle, vaikka ei edes palkkaa nostettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa alettaisiin siitä, että vanhemmat ymmärtäisivät, ettei varhaiskasvatus ole mikään "hoito". Me varhaiskasvattajat emme ole sitä varten, että vahtisimme lapsianne, vaan varhaiskasvatus on pedagoginen kokonaisuus josta osalliseksi pääseminen on jokaisen lapsen oikeus. T: vakaope
Vanhemmille ja perheille päivähoito on ensisijaisesti ja tärkeysjärjestyksessä ykkösenä juurikin hoito.
Suomessa ei kuitenkaan ole mitään päivähoitoa vaan on varhaiskasvatus. Päivähoitolaki kumottiin jo vuosia sitten.
Sosionomi kirjoitti:
Lastenhoitajille ja sosionomeille osaamisen tunnustus. Nykyään sosionomit on alennettu lastenhoitajiksi ja lastenhoitajat avustajiksi.
Entä jos osastolle oikeasti tarvitaankin vain se yksi suunnittelua ja kirjallisia töitä hoitava henkilö? Siitä saataisiin valtava säästö, jos lastenhoitajien ja sosionomien monivuotinen koulutus korvattaisiin vaikkapa jollain puolen vuoden kurssilla. Myös henkilökuntapula helpottuisi tälla tavoin huomattavasti, kun esimerkiksi työttömien olisi helppo kouluttautua alalle.
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi kirjoitti:
Lastenhoitajille ja sosionomeille osaamisen tunnustus. Nykyään sosionomit on alennettu lastenhoitajiksi ja lastenhoitajat avustajiksi.
Entä jos osastolle oikeasti tarvitaankin vain se yksi suunnittelua ja kirjallisia töitä hoitava henkilö? Siitä saataisiin valtava säästö, jos lastenhoitajien ja sosionomien monivuotinen koulutus korvattaisiin vaikkapa jollain puolen vuoden kurssilla. Myös henkilökuntapula helpottuisi tälla tavoin huomattavasti, kun esimerkiksi työttömien olisi helppo kouluttautua alalle.
No miten vaan, siihen ehkä mentävä koska ei lastenhoitajan ja varhaiskasvatuksen sosionomin hommat enää monia kiinnosta; koulutusmäärät romahtaneet. Kasvatustieteen kandiksi taas ei ole järkevää lukea, kun palkka ei ala edes kolmosella.
" Ikävää sanoa, mutta kyllä ennen asiat olivat valitettavasti paremmin.
Päiväkoti oli paikka missä leikki oli oikeasti käytännössäkin keskiössä.
Lasten kanssa oltiin rennosti. Leikittiin yhteisiä leikkejä, laulettiin, runoiltiin, askarreltiin ja retkeiltiin.
Tätä ei tarvinnut koko ajan toteuttaa hienojen tavoitteiden kautta, kuten "nyt harjoittelemme kielen kehitystä tämän ja tämän avulla".
Nykyään kaikki tekeminen pitää suunnitella siten että pystyt sanallisesti ja kirjallisesti todentamaan että kaikki oppimisen osa-alueet toteutuvat.
Näinhän sitä on aina tehty, mutta nyt se pitää olla teoreettista. Se kuormittaa tosi paljon. Ikäänkuin tuntuu, että omaa ammattitaitoa tulisi koko ajan todentaa.
Eli mielestäni voitaisiin palata ihan siihen vanhaan aikaan että riittää että opettajat tiedostavat lapsen oppisen osa-alueet ja suunnittelevat toimintaa omien tietojensa pohjalta. Työrauhaa siis!! Palaverit puoleen ja vasu-kirjauksiin radikaalit muutokset. Riittäisi ihan lyhyt kirjoitus normaalista lapsesta ja tuentarpeisesta sitten erilainen vasupohja mikä voisi olla laajempi.
S2 lapset pitäisi laskea ehdottomasti tuen piiriin, koska kuormittavat paljon. Jokainen tuentarpeinen pitäisi pienetää ryhmäkokoa."
Erittäin asiallinen kommentti! Lisäksi avustajia oltava ehdottomasti ryhmässä missä tuentarpeisia.
" varhaiskasvatusta tulisi tarjota vain kouluaikoina.
Samat lomat kuin kouluissa.
Loma-aikoina hoitoa saisi vain oikeaan tarpeeseen.
Kotona lapsia hoitavat vanhemmat saisivat tuoda isommat lapsen päiväkotiin vain 9-11.30."
Juuri näin olisi hyvä.
" Turhanpäiväinen kirjaaminen pois. Samoin turhat palaverit.
Turhat kehittämiset (hyvin toimivaakin kehitetään ja usein vaan huonompaan, miksi?). Normaalisti kehittyvä lapsi ei tarvitse monisivuista vasua kahdesti vuodessa."
Juuri näin.
" Virikelapsille tuntirajat (4h päivässä on ihan hyvä, max 6) ja enemmän tukea sinne kotiin jos siellä on jaksamisen haastetta.
Nyt jokainen vanhempi saa olla väsynyt ja hoidattaa lapsia 10h varhaiskasvatuksessa joka päivä, eikä kukaan saa kyseenalaistaa.
Kun meillä ei resurssit vaan riitä tähän. Virikelasten ohjaus mieluiten kerhotoimintaan, jota monessa kunnassa jo onkin."
Täyttä asiaa kirjoitit.
"Ryhmien pienennys.
Max 6 lasta/ kasvattaja, alle 3-vuotiaissa max 3 lasta/kasvattaja.
Näillä voisin palata alalle, vaikka ei edes palkkaa nostettaisi."
Tämä olisi ensisijainen parannus, juurikin lapsia ja heidän hyvinvointiaan ajatellen.
Täysstoppi myös suurille lasten "broilerikasvattamoille". Ei sellaisia isoja yksikköjä tarvita yhtään enempää.
"Palautus päivähoitoon.
Pedagogiset höpinät pois ja koko ajattelutavan muutos.
Lapset nostetaan tärkeimmäksi ja annetaan heille rauha kasvaa. "
Enemmistö on kanssasi samaa mieltä.
Nykyinen systeemi ei toimi vaan lapset kärsii ja henkilökunta häipyy alalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa alettaisiin siitä, että vanhemmat ymmärtäisivät, ettei varhaiskasvatus ole mikään "hoito". Me varhaiskasvattajat emme ole sitä varten, että vahtisimme lapsianne, vaan varhaiskasvatus on pedagoginen kokonaisuus josta osalliseksi pääseminen on jokaisen lapsen oikeus. T: vakaope
Vanhemmille ja perheille päivähoito on ensisijaisesti ja tärkeysjärjestyksessä ykkösenä juurikin hoito.
Suomessa ei kuitenkaan ole mitään päivähoitoa vaan on varhaiskasvatus. Päivähoitolaki kumottiin jo vuosia sitten.
Se olikin järjetön virhe, jonka johdosta kukaan ei voi hyvin.
Lastenhoitajat eivät saisi kiristää ryhmän pedagogia pois käyttämällä laitonta joukko irtisanomiskiristystä lepsua varhaiskasvatus esimiestä kohtaan. Joka tietty ei kerro vanhemmille totuutta miksi ope lähti vaan keksii jotain arkisempaa ja omaa ja lastenhoitajien asemaa paremmin pönkittävät valhetta. Status que pitää aina ylläpitää ja lh:t pitävät paikkansa ja Marttyyrien kruununsa.
Ei ne amitsulaiset osaa vastata.