Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väitöskaronkan järjestäminen: kokemuksia & vinkkejä introvertille?

Vierailija
25.06.2023 |

Olen tehnyt aivan eri alan päivätöiden ohessa väitöskirjaa, joka on saamassa väittelyluvan. Itse jatko-opinnot tai edes väitöstilaisuus eivät ole liiemmin stressanneet, mutta tuleva karonkka huolestuttaa sen verran, että melkein tekisi mieli jättää väittelemättä. :)

Taustatiedoksi, että olen ujo ja todella introvertti mies ja ventovieraiden ihmisten seura englanniksi keskustellen tuntuu hankalalta ajatukselta. Minulle väitöskirja on ollut sellainen ihan kiva sivujuttu eikä mikään elämän suuri tavoite tai saavutus; olen vain halunnut omaksi ilokseni tutkia rakastamaani aihetta. En tunne tältä väitösalalta oikein ketään eikä mitään tutkimusryhmää ole; yksi ohjaaja on kyllä ollut joskus sähköpostitse yhteydessä (häntäkään en tunne), ja häntä on syytä kiittää. Oman päivätyöni alalta, jossa olisi tuttuja työkavereita, ei olisi mitään järkeä kutsua ihmisiä, koska eivät liity väikkäriin mitenkään. Kaikki jatko-opintokurssitkin olivat koronan vuoksi etänä, enkä oikein siellä tutustunut syvemmin keneenkään. En siis ole mitenkään kiinni akateemisessa maailmassa enkä koskaan edes osallistunut kenenkään karonkkaan, joten olen aika pihalla siitä, mitä pitäisi järjestää.

Toivoisin vinkkejä teiltä väitelleiltä tai muuten asiaa tuntevilta. Onko karonkka ihan pakko pitää? Voiko olla järjestämättä yhtään mitään? En ole erakko, eli minulla on kyllä lähiperhettä ja läheisiä ystäviä, mutta uskon heidän hyvinkin ymmärtävän, jos en karonkkaa järjestä tai jos en heitä kutsu. Voisin pitää heille ihan erikseen jotkut kivat ja rennot bileet.

Käsittääkseni kuitenkin ainakin vastaväittäjälle ja kustokselle ja ohjaajille pitäisi tarjota jotain, onko näin? Riittäisikö, jos vain heille tarjoaisi aterian jonkin ravintolan kabinetissa? Pidetäänkö akateemisessa maailmassa tosi outona, jos ei järjestä isompaa tilaisuutta ja kutsu pitkiin illanistujaisiin kaiken maailman kollegoita ja perheenjäseniä? Onko ok, jos ei kutsu edes puolisoa ja vanhempia?

Ja sitten jos se juhla on pakko järjestää, pitääkö itse pitää puhe, tai täytyykö jonkun muun pitää puhe? Mistä yleensä keskustellaan? Onko koko tilaisuus muodollista patsastelua vai voisiko sen mitenkään hoitaa rennommin? Olisikohan järkevää ajatella jotain järjestettyä ohjelmaa, joka vähentäisi ihmisten painetta keskustella, tai mitähän sellainen edes voisi olla? Itse veisin mieluiten koko jengin vaikka konsertin tai urheilutapahtuman vip-aitioon, mutta se ei taida olla etiketin mukaista. Raha ei siis ole tässä se suurin ongelma vaan turha stressaaminen ja tietämättömyys ja haluttomuus järjestää mitään muodollista tilaisuutta.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näistä vastauksista! Vielä kysymys tarjoiluista, kun mitään tällaista en ole ikinä järjestänyt: jos paikkana olisi jonkin ravintolan kabinetti, valitseeko yleensä jokainen listalta ja tilaa itse ruokansa, vai onko parempi tilata tietty menu etukäteen kaikille? (Jos paikalla esim. 5-7 henkilöä.) Lähinnä mietin, kumpi sujuisi kätevämmin. Ja tilataanko esim. alkumaljat yleensä jo ennakkoon? Itse en juo alkoholia, mutta enemmän kuin mielelläni tarjoaisin sitä kaikille halukkaille, jos se tunnelmaa rentouttaisi. :) 

ap

Yleensä väitteilijä valitsee niin menun kuin juomat valmiiksi. Tämä koskee myös alkumaljoja. Etukäteen pitää tietenkin varmistaa kutsuttujen erikoisruokavaliot. Esim. omalla alallani ei ole mitenkään harvinaista, että vastaväittäjäksi sattuu juutalainen, jonka ruokarajoitukset kohtelias isäntä/emäntä ottaa luonnollisesti huomioon.

Juomien suhteen kannattaa luottaa ravintolan suosituksiin siitä, mikä viini sopii yhteen minkin ruokalajin kanssa, ellei sitten itse ole viiniharrastaja. Hyvässä ravintolassa alkoholittomia juomia toivoneille kaadetaan alkoholittomat versiot turhaa huomiota herättämättä.

Vierailija
22/24 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

21=14

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä edellisen kanssa, eli ei mitään sellaista säätämistä, että jokainen alkaa pohtia valintojaan vasta ravintolassa. 

Lisäksi mietin tuosta kokoonpanosta, että jos kaipaat henkistä tukea, niin olisiko sinulle englannin kielen taitoisia, erityisen sosiaalisesti taitavia ystäviä paria kappaletta? Jos heille voisi ihan suoraan etukäteen kertoa, että jännität ja tarvitsisit seuranpitoon tukea, niin voisivat tulla ihan mielellään karonkkaan mukaan. Aina jonkinlaiset perustelut keksii, ei sen tarvitse olla juuri oma puoliso tms. Jutustelu kävisi helpommin, jos pari puheliasta sitä pitäisi yllä. 

Vierailija
24/24 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näistä vastauksista! Vielä kysymys tarjoiluista, kun mitään tällaista en ole ikinä järjestänyt: jos paikkana olisi jonkin ravintolan kabinetti, valitseeko yleensä jokainen listalta ja tilaa itse ruokansa, vai onko parempi tilata tietty menu etukäteen kaikille? (Jos paikalla esim. 5-7 henkilöä.) Lähinnä mietin, kumpi sujuisi kätevämmin. Ja tilataanko esim. alkumaljat yleensä jo ennakkoon? Itse en juo alkoholia, mutta enemmän kuin mielelläni tarjoaisin sitä kaikille halukkaille, jos se tunnelmaa rentouttaisi. :) 

ap

Minä pyysin muutamasta paikasta tarjoukset ruokineen ja juomineen. Tein niiden pohjalta päätöksen. Karonkkakutsussa olin pyytänyt ilmoittamaan erikoisruokavaliot, jotka sitten ilmoitin juhlapaikkaan etukäteen.

Se joka hermoili omassa karonkassaan puhetta ja pääruoka ei mennyt siksi alas

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan