Uhriutuminen parisuhteessa
Mua on viime aikoina alkanut huolella ärsyttää ihmisten uhriutuminen omassa parisuhteessa. "Paras" esimerkki tästä on eräs kaverini, kuka aina valittaa, kuinka kumppani kommentoi ilkeästi hänen liikakilojaan, mäkättää ja valittaa kaikesta, ei halua seksiä ja jopa kohtelee kylmästi toisen lasta (ovat uusioperheessä).
Tilanne on jatkunut vuosia, mutta ero ei kuitenkaan vaikuta olevan vaihtoehto. Miksi niin moni päätyy suhteessaan "uhriksi", joka arvostelee kumppanin toimintaa ja valittaa kuinka itse on vaikeassa tilanteessa, muttei kuitenkaan ota ja lähde, vaikka kyllähän aikuinen ihminen on täysin vapaa eroamaan niin halutessaan? Valitetaan ja katsotaan vierestä jopa lapsen huonoa kohtelua.
Kommentit (31)
Läheisriippuvuus, ei kannata antaa huomiota uhriutujalle.
Tosi moni tuntuu olevan samanlaisessa tilanteessa. Kai siinä halutaan suhteen turvaa tms., eikä siksi osata lähteä, vaikka pitäisi.
Silloin oikeasti suututtaa, jos lapset jollain tapaa kärsivät tilanteesta. Itse en katselisi hetkeäkään, jos joku kohtelisi huonosti omaa lastani. Ja vanhemman velvollisuus on laittaa lapsi etusijalle, eikä roikkua tuollaisessa suhteessa.
Onko esteenä taloudellinen tilanne, vaikeus löytää uutta asuntoa, henkisen tuen puute eroon? Entä huonekalujen siirto ja muut asiat. Vaikka ystävän tai läheisen tuki? Psykologiset tekijät, että ei pääse irti, ellei keskustele asiat loppuun - jos ei kumppanin kanssa, niin jonkun toisen vaikka kaveri vuoropuhelussa tai eroterapeutti. Käy huolia läpi jotka liittyvät eroamiseen tai kun pitäisi erota, mutta jää. Kontrolloiko kumppani tai alistaa, silloin vaikea lähteä? Huono itsetunto vai normaali. Kaiken kalleus ja maksut ainakin huolettavat asumisessa monia.
Mitä jos luulee ettei eron jälkeen löydä ketään tai sinkkuna olisi vaikeaa. Nuorena luulee niin. Vaikka ero joskus kannattaa, kun tilanne hankala.
Mulla on yksi kaveri kuka ei eroa, koska mies omistaa talon ja maksaa käytännössä kaikki asumiskulut. Ei koskaan kannata tehdä itsestään taloudellisesti riippuvaista omasta kumppanista tai asua toisen siivellä ilmaiseksi.
Monia harmittaa myös elintason lasku eron myötä, vaikkei se saisi olla syynä, jos lapset kärsivät huonosta ilmapiiristä.
Moni ei uskalla/osaa olla yksin. Sit menee elämä hukkaan huonossa suhteessa roikkuessa.
Mun äiti tekee just tätä. Valittaa, kuinka hän aina on joutunut hoitamaan kaiken, tehnyt kaikki kotityöt yksin jnejne. Oman kilven kiillottamista ja itsensä nostamista jalustalle tuo loppupeleissä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti tekee just tätä. Valittaa, kuinka hän aina on joutunut hoitamaan kaiken, tehnyt kaikki kotityöt yksin jnejne. Oman kilven kiillottamista ja itsensä nostamista jalustalle tuo loppupeleissä voi olla.
Moni raataa perheensä hyväksi saamatta koskaan minkäänlaista kiitosta missään muodossa.
Koska on pakko olla kumppani. Oma äitini oli samanlainen.
No mikä saa sen toisen osapuolen pysymään siinä suhteessa? Sen joka näkee kumppanissaan vain vikoja, joista huomauttaa päivä toisensa jälkeen ilkeästi ja muutenkin kohtelee kylmästi. Miksi HÄN jää? Syyt lienee samat mutta taas syyllistetään vain toista. Ja kommenttien perusteella tyypillisemmin naista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi kaveri kuka ei eroa, koska mies omistaa talon ja maksaa käytännössä kaikki asumiskulut. Ei koskaan kannata tehdä itsestään taloudellisesti riippuvaista omasta kumppanista tai asua toisen siivellä ilmaiseksi.
Monia harmittaa myös elintason lasku eron myötä, vaikkei se saisi olla syynä, jos lapset kärsivät huonosta ilmapiiristä.
Siihen se perustuu huonot avioliitot ja avo- liitot.Rahan ja rahan valtaan.Eletään toisen kanssa taloudellisista syistä ja tällä haukutaan sitä puolisoa nimettömänä ja uhriudutaan..
Vierailija kirjoitti:
No mikä saa sen toisen osapuolen pysymään siinä suhteessa? Sen joka näkee kumppanissaan vain vikoja, joista huomauttaa päivä toisensa jälkeen ilkeästi ja muutenkin kohtelee kylmästi. Miksi HÄN jää? Syyt lienee samat mutta taas syyllistetään vain toista. Ja kommenttien perusteella tyypillisemmin naista.
Tavallaan näin, mutta jos kyse on jostain uusioperhekuviosta, niin mun mielestä sen pitäisi lähteä kellä on lapsi, jos lapsen kohtelu ei ole OK. Tuo on vanhemman vastuu, eikä sitä voi väistellä uhriutumalla. Normaali vanhempi ei katso vierestä, miten omaa lasta syrjitään tms.
Minä olen parin vuoden sisällä tehnyt tänne kymmeniä aloituksia mieheni käyttäytymisestä.
En ole neuvoista huolimatta jättänyt sikaa.
Taloudellista hyötyä en miehestä saa.
Muutkaan teorianne eivät sovi minuun.
🤷
Vierailija kirjoitti:
Miehet valittavat useammin naisen nalkuttamisesta ja lihomisesta, naiset taas siitä kuinka raatavat kotitöiden parissa ilman kiitosta (vaikka mies mahdollistaisi taloudellisesti rouvan kotonaolon). Kumpikin yhtä p*rseestä jos multa kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos luulee ettei eron jälkeen löydä ketään tai sinkkuna olisi vaikeaa. Nuorena luulee niin. Vaikka ero joskus kannattaa, kun tilanne hankala.
Sinkkuna on AINA helpompaa kuin huonossa suhteessa.
Ei sitä hirveästi arvosta itseään ja elämäänsä, jos viettää sen huonossa suhteessa.
Yleensä tohon tilanteeseen ajaudutuaan, kun ei puhuta. Siippa tuskin edes tietää, että nuo asiat häiritsee toista ja jatkaa käytöstä kun toinen ei sano, että ei ole ok. Marttyyrin kruunu myös houkuttelee joitakin ihmisiä, saa kiillotettua itseään, kun kaikesta vastuksesta huolimatta pysyy suhteessa ja joustaa toisen takia. Mutta puhumalla noista selviäisi. Ja kyllä, itsessäni on samaa vikaa kun en saa sanotuksi😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkuna on AINA helpompaa kuin huonossa suhteessa.
Ei sitä hirveästi arvosta itseään ja elämäänsä, jos viettää sen huonossa suhteessa.
Ja jos saa aikaiseksi lähteä huonosta suhteesta, voi myöhemmin löytää itsensä onnellisesta ja toimivasta parisuhteesta. Mikäli jää huonoon roikkumaan, menee tuossakin mielessä elämä hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi isäsi ei ole ottanut vastuuta? Miksi et sinä? Ei äitisi missään nimessä olisi kuulunut tehdä kotitöitä yksin. Hänellä on syykin valittaa. Perheesi teki yhdestä ihmisestä orjan ja nyt kitiset, kun hän on oikeutetusti vihainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet valittavat useammin naisen nalkuttamisesta ja lihomisesta, naiset taas siitä kuinka raatavat kotitöiden parissa ilman kiitosta (vaikka mies mahdollistaisi taloudellisesti rouvan kotonaolon). Kumpikin yhtä p*rseestä jos multa kysytään.
Ei miehillä ole varaa "mahdollistaa rouvan kotonaoloa". Kituuttamista se elämä on kun kahden ihmisen pitäisi miehen huonolla palkalla sinnitellä. Eikä tuo edes mitään mahdollistamista ole vaan sitä että mies pistää naisen töihin vuorokauden ympäri pelkällä ruokapalkalla.
Haluavat huomiota ja sääliä tuolla uhriutumisella. Sekä kantaa marttyyrin viittaa.