Pohjoismaissa joukkoliikenne kärsii asiakaspaosta - tilanne on Ruotsissa ja Norjassa jopa pahempi kuin Suomessa
Lippuhintojen nousun takia asiakaspaosta on kärsinyt etenkin taide- ja bussiliikenne, mutta myös taksit ovat huomanneet asiakkaiden vähentyneen.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tukholman-joukkoliikenteen-matkustaj…
Kommentit (78)
Kai nyt on asiakaspako kun puolet työläisistä on etätöissä.
Vuorot vähenee, hinnat nousee ja pitäis olla joku veen sovellus että saa ostaa. Miksiköhän matkustajat kaikkoaa? Määkin oon jättäny monta matkaa väliin ja kertonu suoraan sukulaisille ja kavereille mistä johtuu ja kaikki on ymmärtäny. Hienoa päälliköt!
"HSL on haastatellut matkustajia ja kysynyt, miksi nämä ovat luopuneet joukkoliikenteen käytöstä. Yli puolet mainitsi erityisesti lyhyiden matkojen lipun hintojen olevan liian korkeat. Selvitys jätettiin tuoreeltaan julkaisematta ja se näytettiin HS:n mukaan vain osalle HSL:n henkilöstöstäkin."
vielä meidän elämä paranee kun perussuomalaiset ovat luvanneet laskea bensan hinnan euroon litra. Ja sitten käyttövoimavero poistuu ja dieselinkin hinta laskee
Sähköpotkuttelulla voi olla osuutta asiaan.
Mun työmatka pk-seudun sisällä kestää autolla 20min., julkisilla 1,5h. Tähän jos vielä lisää lapsen hakemisen tai viemisen päiväkotiin niin julkisilla alkaisi matka olemaan 2h. Niin että miksiköhän en käytä julkista.
Kun matkustaminen vähenee kalliiden lippujen vuoksi, nostetaan lippujen hintoja että saataisiin sama raha kuin aikisemmin. Talousosaaminen huipussaan:=)
Jyväskylässä nostivat lippu-uufistuksem yhteydessä hintoja koska piti saada "köyhät ja sossuasiakkaat" pois viemästä penkkejä työssäkäyviltä. Nyt voidaan kysyä Jyväskylän kaupungilta ja Jyväskylän liikenteeltä että kannattiko kun työssäkäyvät jäi etätöihin.
Nuoret ei uskalla enää julkisiin kun r o a d m a n i t vie niissä vaatteet päältä puukolla uhaten.
Korona-aikana tapahtunut vieraantuminen julkisista liikennevälineistä
Lisääntynyt etätyö
Yleinen levottomuus ja turvattomuus julkisessa liikenteessä
Laskusuhdanne, ylimääräisen liikkumisen tarve pienentynyt
Siinäpä syitä ihmetteleville asiantuntijoille.
Taas muuttuu linjoja Espoossa, vielä suora yhteys vaatii syksyllä vaihdon metroon. Kiitos, kuljemme autolla niin pääsee kerralla perille. Ei tarvii miettiä, miksei joukkoliikenne innosta, kun täällä palvotaan metroa ja joka kolkkaan pitää kulkea vaihdoilla, jotta varmasti saadaan näyttämään, että ihmiset haluavat kulkea metrolla. No ei haluta.
Hieman epäilen, ettei maksavien asiakkaiden katoamisen syy ole lippujen hinnoissa vaan enemmänkin niissä kanssamatkustajissa jotka kulkee laumoina ilman lippuja..
Vierailija kirjoitti:
Kun matkustaminen vähenee kalliiden lippujen vuoksi, nostetaan lippujen hintoja että saataisiin sama raha kuin aikisemmin. Talousosaaminen huipussaan:=)
Sama tapahtui hotellien hinnoittelussa koronan ollessa kuumimmillaan. Lähes tyhjinä ammottavien hotellien hintoja ei laskettu ja jopa korotettiin.
Lipun hinta on liian korkea pääkaupunkiseudulla. 3,10 euroa on yksinkertaisesti liikaa yhdestä matkasta useamman kerran viikossa. Kun lähden täältä lähiöstä asioille, minun pitää joko yrittää reilussa tunnissa selviytyä takaisin jotta pääsen samalla lipulla kotiin, tai maksaa yhteensä 6,20 euroa siitä ilosta että kävin Prismassa, uimahallissa, apteekissa, missä nyt kävinkään. Jos haluaisin käydä keskustassa, maksaisi se jo 8,20 euroa käynti. Aiemmin tuli mentyä kerran kuussa leffaan tai ostoksille, nykyään katsotaan kotona Netflixiä (7,99 /kk).
Vierailija kirjoitti:
Nuoret ei uskalla enää julkisiin kun r o a d m a n i t vie niissä vaatteet päältä puukolla uhaten.
Kyllä heikentynyt turvallisuus on ihan varmasti yksi syy. Kuka haluaa maksaa itsensä kipeäksi siitä, että saat matkustaa samassa vaunussa jonkun nistiporukan kanssa ja pelätä milloin tulee puukosta.
Eikös poliisi just loppukeväästä ohjeistanut, ettei ainakaan yksinään pitäisi kulkea lähijunilla edes päiväsaikaan?
Tuskin poliisia lippujen hinnat huoletti.
En tiedä missä päin te liikutte ja mihin aikoihin, mutta itse käytän Vantaalla bussia klo 7-19 välisinä aikoina eikä täällä bussissa ole koskaan ollut mitään levottomuuksia. Lipun hinta ja etätyö on itselläni syy vähentyneeseen joukkoliikeenteen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä nostivat lippu-uufistuksem yhteydessä hintoja koska piti saada "köyhät ja sossuasiakkaat" pois viemästä penkkejä työssäkäyviltä. Nyt voidaan kysyä Jyväskylän kaupungilta ja Jyväskylän liikenteeltä että kannattiko kun työssäkäyvät jäi etätöihin.
Siis mitäh? Ei kai tuollainen voi olla totta?
Vierailija kirjoitti:
Lipun hinta on liian korkea pääkaupunkiseudulla. 3,10 euroa on yksinkertaisesti liikaa yhdestä matkasta useamman kerran viikossa. Kun lähden täältä lähiöstä asioille, minun pitää joko yrittää reilussa tunnissa selviytyä takaisin jotta pääsen samalla lipulla kotiin, tai maksaa yhteensä 6,20 euroa siitä ilosta että kävin Prismassa, uimahallissa, apteekissa, missä nyt kävinkään. Jos haluaisin käydä keskustassa, maksaisi se jo 8,20 euroa käynti. Aiemmin tuli mentyä kerran kuussa leffaan tai ostoksille, nykyään katsotaan kotona Netflixiä (7,99 /kk).
Mikset käytä kuukausikorttia?
Nykyjohtajat ei laske hintaa ja sitten tulee tavalliselle kansalle liian kallista ja tässä tulos.
Sitten nämä samat törpöt suunnittelee koko ajan lisää ja ongelmat vaan kasvaa kun ei niitä maksukykyisiä asiakkaita löydy.