Jos saa tuista joka kuukausi 1550-1600e nettohyödyn, niin kannattaako mennä matalapalkkatöihin? Tällainen mahdollista yksin asuvalle PK-Seudulla
Mun vuokrani on siis 895e, ja se huomoidaan kokonaisuudessaan perustoimeentulotuessa. Eli mulle jää pakollisten menojen (vuokra, sähkö, kotivakuutus, lääkärit ja lääkkeet) jälkeen 555e/kk.
Saan työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea.
Kun laskee 895e + 555e + sähkölasku 80e/kk nykyhinnalla, niin tulee jo 1530e...Siihen vielä kotivakuutus ja lääkärit + lääkkeet päälle.
Mihin töihin mun kannattaisi hakeutua? Koulutuksena pelkkä lukio ja yli 10v työttömyyttä takana.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Kela muka maksaa sulle noin ison vuokran?
Meillä on kolmio ja kolme henkeä, vuokra 880€ ja kela maksaa siitä 611€. Lopun maksan itse, sekä itse maksan myös veden, sähkön..
Olen opiskeleva yh, siksi saan asumistukea.
Tähän vastaus löytyy äskeisestä viestistäni.
ap
Rajat niissä silti on. Esim. meidän vuokra on kelasta liian kallis (tuo 880€ kolmelta), joten maksan erotuksen itse. Omavastuun lisäksi siis, joka on kaikilla. Ei kela maksa ikinä vuokrasta 100%.
Ja vaikea uskoa, ettet muka voisi löytää halvempaa asunto mistään tuolla etsintätahdilla. Taidat vaan keksiä diipadaapaa jotta saisit annettua väärää kuvaa tuilla elämisestä.
Rajat on kyllä, täällä päin 694e yksin asuvalle. Omani ylittää rajan reilusti. Mutta kuten jo pari viestiä sitten kerroin, niin pitää lähetellä 3kk välein noita todisteluita hakemuksista ja sitten huomioivat kokonaisuudessaan.
Täältä nyt vielä sitten jo linkattu ihan virallinen lukukin 77% :
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005595092.html
ap
No sit ymmärrän täysin miksi Orpo haluaa näihin puuttua. Jos henkilö on ulosotossa, pitkäaikaistyötön, eikä siis aikomustakaan ikinä enää mennä töihin, ei tarvitse asua Hesassa tai muussa isossa kaupungissa; yli 800€:n kämpässä yksinään.
Kyllä. Minäkin ymmärrän hyvin tuossa tapauksessa, mutta kun se on vain yksi tapaus, sitten on ne sata muuta jotka ovat ihan eri tapauksia, ja hekin kärsivät tämän yhden takia. Miksi sitä yhtä ei laiteta kuriin, miksi pitää kurittaa niitäkin jotka tekevät kuten kuuluu, hakevat töitä jne.?
Ap:n ongelma on, ettei hän kykene näkemään asioita kuukautta pidemmälle. Hän ei pysty hahmottamaan sitä, että vaikka alkuun siitä töihinmenosta (jos kukaan edes huolii häntä töihin) ei ole rahallista hyötyä, niin pidemmän päälle töissäolo on kannattavaa.
Tietenkin se harmittaa, kun näkee että omat ikätoverit tienaa jo joku 5000€/kk ja joka vuosi palkka heillä nousee. Tuntuu masentavalta lähteä töihin jollain 2000€/kk, kun ei niitä ikätovereita voi saada enää kiinni.
Mutta vielä olisi sellaiset +25 työvuotta jäljellä. Kyllä siinä ajassa ehtii päästä mielekkäisiin tehtäviin, joista maksetaan hyvää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, taas sinä. Älkää uskoko trollia.
Trolli tai ei, mutta ihan tottahan tuo on. Jos olet eri mieltä, ole hyvä ja perustele. Minä en ainakaan noilla spekseillä töihin menisi. Oma palkka on kuitenkin sen verran hyvä, ettei tarvitse miettiä vaihtoehtoja, mutta jos todella saisin saman tekemättä mitään, niin tarttuisin aivan varmasti tilaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hamppuako kasvatat kun noin iso sähkölasku on sinkulla? 20 riittää kyllä.
Kuukausikulutus on 250kwh. En kasvata. Kaksio on.
ap
Sulla ei kulu sähköä 250 kilowattia kuukaudessa ja toimeentulotuessa on tarkkaan määritelty euromääräinen raja mitä sähköön voi mennä.ylimenevän osan maksat itse ja jos et maksa niin sähköt katkeaa asunnostasi.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa lukea tällaisia "mietteitä" tuilla lusmuamisesta kun 40v suht hyväpalkkaisen työn jälkeen saa nettoeläkettä 1677e käteen.
Nettona melkein 1700 euroa on ihan hitosti pelkästä makaamisesta ja lomailusta. Mikä tämä ajatus on, että eläkkeen pitäisi olla lähellä nettopalkkaa?
Ja jos et ole saanut 40 vuoteen mitään säästöön, kuulostaa sekin aika oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa lukea tällaisia "mietteitä" tuilla lusmuamisesta kun 40v suht hyväpalkkaisen työn jälkeen saa nettoeläkettä 1677e käteen.
Miten voi vituttaa hyvätuloisena jonkun tuilla eläminen? Olisit tyytyväinen ja kiitollinen hyväosaisuudestasi.
Oikeasti kela lähettää Woltilla 15 000 euroa joka kuukausi suoraan sänkyyn, jos on sopinut vakilähetin kanssa, että asuntoon saa tulla sisään. Avaimen painatus Woltti-kuskille pitää maksaa itse, siihen toivoisin muutosta.
Eipä kukaan ulosottovelkainen noin pysty asumaankaan. Talousrosvotkin taitavat olla fugessa nykyään voutia karussa.