Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos saa tuista joka kuukausi 1550-1600e nettohyödyn, niin kannattaako mennä matalapalkkatöihin? Tällainen mahdollista yksin asuvalle PK-Seudulla

Vierailija
23.06.2023 |

Mun vuokrani on siis 895e, ja se huomoidaan kokonaisuudessaan perustoimeentulotuessa. Eli mulle jää pakollisten menojen (vuokra, sähkö, kotivakuutus, lääkärit ja lääkkeet) jälkeen 555e/kk.

Saan työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea.

Kun laskee 895e + 555e + sähkölasku 80e/kk nykyhinnalla, niin tulee jo 1530e...Siihen vielä kotivakuutus ja lääkärit + lääkkeet päälle.

Mihin töihin mun kannattaisi hakeutua? Koulutuksena pelkkä lukio ja yli 10v työttömyyttä takana.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että kela maksaa noin isoa vuokraa yksin eläjälle. Minä ainakin tiedän paljon halvemmassakin asuvia joille kela laittaa tämän tästä ukaasin että pitää muuttaa halvempaan tai maksaa itse loput.

Kyllä kela laittaa ukaasin että pitää hakea halvempaa, mutta jos hakee eikä saa, niin maksavat vuokran kokonaan.

ap

Mitä Kela haluaa todisteeksi siitä, että olet hakenut mutta et ole saanut halvempaa asuntoa? Pitääkö joka kuukausi todistella jotain?

Vierailija
42/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan siitä haluatko joskus edetä vai tyydytkö tuohon ja luotatko siihen että tuet tulevat aina pysymään vastaavalla tasolla.

Salli mun nauraa. Vai että oikein edetään matalapalkkatöistä. Ja mihin sieltä edetään, muuta kuin sairaseläkkeelle ja ennenaikaiseen hautaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän vaativista (= pienempi palkka) töistä siirrytään niihin parempipalkkaisiin töihin. Jos ei koskaan aloita työuraansa, ei tietenkään koskaan etene myöskään palkkataulukossa ylöspäin. Samoin eläke jää hyvin vaatimattomaksi.

Kysymys onkin siis enemmän, haluatko jossain välissä elämääsi saada nykyistä parempaa tuloa vai oletko tyytyväinen nykyiseen?

Ja toisaalta jos olet tyytyväinen nykyiseen, se kertoo omalta osaltaan että uuden hallituksen säästökohteet ovat aivan oikeat. Tarkoitushan on saattaa takaisin työelämän pariin juurikin ne, jotka eivät halua työllistyä kun tuillakin pärjää vallan mukavasti.

Vierailija
44/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan siitä haluatko joskus edetä vai tyydytkö tuohon ja luotatko siihen että tuet tulevat aina pysymään vastaavalla tasolla.

Salli mun nauraa. Vai että oikein edetään matalapalkkatöistä. Ja mihin sieltä edetään, muuta kuin sairaseläkkeelle ja ennenaikaiseen hautaan?

Näytäpä sinä minulle kuinka monta yli 10 000 euron palkkaa kuukaudessa nauttivista on aloittanut työuransa noilla lukemilla?

Vierailija
45/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin aikoinaan stadissa pari vuotta 1600-1700 e/kk BRUTTOpalkalla, nettoa en muista. Tuli kyseenalaistettua moneen kertaan työnteon järkevyys, koska rahat eivät riittäneet yhtään mihinkään. Vuokra oli jo yksistään 800 e/kk. 

Onneksi sen jälkeen sain paremman duunin, jossa alkupalkka ensin 2400-2500 e/kk ja siitä nousi nopeasti 3300-3500 e/kk pintaan ja lopulta 3800 e/kk. Työpaikkaa vaihtamalla olen sittemmin saanut nostettua siitä merkittävästi ylöspäin ja onhan tässä aikaakin kulunut ja työkokemusta karttunut.

En kannata tuilla lorvimista, mutta ymmärrän jos joku pohtii matalapalkkatyön järkevyyttä verrattuna tukiin.

Tämän vuoksi pitäisi olla perustulo.

Vierailija
46/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että hävettäisi, kun kirjoittaa lusmuilusta. 

Vierailija
47/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Kela muka maksaa sulle noin ison vuokran?

Meillä on kolmio ja kolme henkeä, vuokra 880€ ja kela maksaa siitä 611€. Lopun maksan itse, sekä itse maksan myös veden, sähkön..

Olen opiskeleva yh, siksi saan asumistukea.

Vierailija
48/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saisi, mutta kun ei saa. Kela ei maksa koko vuokraa muuta kuin vaikeille sosiaalitapauksille. Tavallinen terve työkykyinen ei saa.  

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005595092.html

77% todennäköisyydellä maksetaan kaikille.

Vierailija
49/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että kela maksaa noin isoa vuokraa yksin eläjälle. Minä ainakin tiedän paljon halvemmassakin asuvia joille kela laittaa tämän tästä ukaasin että pitää muuttaa halvempaan tai maksaa itse loput.

Kyllä kela laittaa ukaasin että pitää hakea halvempaa, mutta jos hakee eikä saa, niin maksavat vuokran kokonaan.

ap

Mitä Kela haluaa todisteeksi siitä, että olet hakenut mutta et ole saanut halvempaa asuntoa? Pitääkö joka kuukausi todistella jotain?

3 kuukauden välein pitää toimittaa kuva/kooste voimassa olevista asuntohakemuksista.

Yleensä kolmelle vuokravälittäjälle, ja joskus haluavat muutaman yksityisillekin.

Sitten vuokra taas huomioidaan kokonaisuudessaan 3 kuukautta eteenpäin.

Aina on ukaasi että "kohtuullistetaan 3kk jälkeen", mutta jos lukee koko tekstin, niin lopussa kuitenkin sanotaan "voimme huomioida vuokran kokonaisuudessaan jos on terveydellisiä seikkoja jotka vaativat asumaan nykyisessä asunnossa, tai jos haet aktiivisesti halvempaa vuokra-asuntoa" tms.

Aina käytännössä huomioivat 3kk eteenpäin kun toimittaa nuo liitteet.

Osasta saa pelkkiä screenshotteja, mutta esim. kunnan asunnoilta saa pdf-liitteen.

Vierailija
50/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolmio ja kolme henkeä, vuokra 880€ ja kela maksaa siitä 611€. Lopun maksan itse, sekä itse maksan myös veden, sähkön..

Tähän vastaus löytyy äskeisestä viestistäni.

ap

Vierailija
51/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pk-seudulla ole lääkärissäkäynti ilmaista? En ainakaan minä ole maksanut lääkärikäynneistä mitään, poislukien hammaslääkäri.

Vierailija
52/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Rajat niissä silti on. Esim. meidän vuokra on kelasta liian kallis (tuo 880€ kolmelta), joten maksan erotuksen itse. Omavastuun lisäksi siis, joka on kaikilla. Ei kela maksa ikinä vuokrasta 100%.

Ja vaikea uskoa, ettet muka voisi löytää halvempaa asunto mistään tuolla etsintätahdilla. Taidat vaan keksiä diipadaapaa jotta saisit annettua väärää kuvaa tuilla elämisestä.

Vierailija
53/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Rajat niissä silti on. Esim. meidän vuokra on kelasta liian kallis (tuo 880€ kolmelta), joten maksan erotuksen itse. Omavastuun lisäksi siis, joka on kaikilla. Ei kela maksa ikinä vuokrasta 100%.

Ja vaikea uskoa, ettet muka voisi löytää halvempaa asunto mistään tuolla etsintätahdilla. Taidat vaan keksiä diipadaapaa jotta saisit annettua väärää kuvaa tuilla elämisestä.

Kerro mistä saa halvemman asunnon jos on ulosotossa ja vuokravelkaa?

Vierailija
54/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Rajat on kyllä, täällä päin 694e yksin asuvalle. Omani ylittää rajan reilusti. Mutta kuten jo pari viestiä sitten kerroin, niin pitää lähetellä 3kk välein noita todisteluita hakemuksista ja sitten huomioivat kokonaisuudessaan.

Täältä nyt vielä sitten jo linkattu ihan virallinen lukukin 77% :

ap

Vierailija
55/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ja en keksi "diipadaapaa" enkä ole saanut halvempaa asuntoa.

harva haluaa vuokrata pitkäaikaistyöttömälle.

ap

Vierailija
56/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ylikalliissa asunnossa asua, kunhan maksaa ylimenevän osan toimeentulotuesta. Harva vaan pystyy siihen.

Vierailija
57/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä tosiaan suuri epäkohta, että matalapalkkaisissa töissä tienaa vähemmän kuin tuilla saisi. Minulle ei jää nettona käteen edes noin paljon kuin ap:llä. Ymmärrän siis jotenkin, miksi työnteko ei houkuttele. Tukien pienentämisen sijaan matalapalkka-aloille pitäisi saada palkankorotus. Näin työssäkäyvien ei tarvisi turvautua tukiin ja työnteko olisi oikeasti kannattavaa.

Vierailija
58/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuilla elää hyvin kun osaa. Kaikki ei osaa. Ja hyvä niin.

Vierailija
59/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Rajat on kyllä, täällä päin 694e yksin asuvalle. Omani ylittää rajan reilusti. Mutta kuten jo pari viestiä sitten kerroin, niin pitää lähetellä 3kk välein noita todisteluita hakemuksista ja sitten huomioivat kokonaisuudessaan.

Täältä nyt vielä sitten jo linkattu ihan virallinen lukukin 77% :

ap

No sit ymmärrän täysin miksi Orpo haluaa näihin puuttua. Jos henkilö on ulosotossa, pitkäaikaistyötön, eikä siis aikomustakaan ikinä enää mennä töihin, ei tarvitse asua Hesassa tai muussa isossa kaupungissa; yli 800€:n kämpässä yksinään.

Vierailija
60/68 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä tosiaan suuri epäkohta, että matalapalkkaisissa töissä tienaa vähemmän kuin tuilla saisi. Minulle ei jää nettona käteen edes noin paljon kuin ap:llä. Ymmärrän siis jotenkin, miksi työnteko ei houkuttele. Tukien pienentämisen sijaan matalapalkka-aloille pitäisi saada palkankorotus. Näin työssäkäyvien ei tarvisi turvautua tukiin ja työnteko olisi oikeasti kannattavaa.

Tuo ei nyt tälle hallitukselle ole se vaihtoehto. Sille riittää, että kaikille on työ. Palkan sitten maksaa työnantaja. Se ei kuulu hallitukselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi