Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintöverosta kysymys ja sen poistosta

Vierailija
23.06.2023 |

Kun ne nyt miettii perintöveron poistoa ja väittää, että se tulee kalliimmaksi ihmisille niin mietin , että saako nykyisin perityn omaisuuden myydä ilman veroja vai miten tämä menee? Jotenkin minun järkeen siinä menee enemmän veroja kun ensiksi maksaa perintöveron ja sitten maksaa veron vielä myyntivoitosta, mutta näin ei kai sitten olekaan?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä enemmän on järkeä, että maksaa perintöveroa vasta kun perinnön saa haltuunsa.

Nyt maksat perintöveron, vaikka perintö jää lesken hallintaan mahdollisesti vuosikymmeniksi.

Eli jos saat kiinteistön, jota on vaikea myydä, on ihan ok maksaa siitä perintövero?

On se oikein, mutta kyllähän se pitäisi maksaa todellisesta myyntihinnasta eikä mistään verottajan yleensä pahasti yläkanttiin arvioimasta kuolinhetken muka-arvosta.

Vierailija
22/25 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse innostu tästä muutoksesta. Vanhempieni omaisuus on pääasiassa asunnossa ja rahastoissa joiden realisoiminen olisi huomattavasti järkevämpää kuin hilloaminen sellaisenaan. No, asuntoon voisin periaatteessa muutta koska se on lähistöllä. Rahastot myisin ja uudelleen sijoittaisin (esim asunto missä lapsi voi asua opiskeluaikana, omat lainat pois, tai hajautus omiin sijoitusinstrumentteihin). Luovutusvoittovero olisi näillä vanhempieni summilla isompi kuin perintävero minulle lapsena.

Toimii varmaan niille joilla siirtyy suurta yritysomaisuutta ja osakesalkkuja jotka elättävät pääoman tuotolla. Ja ei ole suurta väliä niille joiden perinnöt ovat kymppitonneja. Mutta yllätys ylltäys taas heikennys osuisi siihen keskiluokkaan jossa omalla työllä koitetaan vaurastua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse innostu tästä muutoksesta. Vanhempieni omaisuus on pääasiassa asunnossa ja rahastoissa joiden realisoiminen olisi huomattavasti järkevämpää kuin hilloaminen sellaisenaan. No, asuntoon voisin periaatteessa muutta koska se on lähistöllä. Rahastot myisin ja uudelleen sijoittaisin (esim asunto missä lapsi voi asua opiskeluaikana, omat lainat pois, tai hajautus omiin sijoitusinstrumentteihin). Luovutusvoittovero olisi näillä vanhempieni summilla isompi kuin perintävero minulle lapsena.

Toimii varmaan niille joilla siirtyy suurta yritysomaisuutta ja osakesalkkuja jotka elättävät pääoman tuotolla. Ja ei ole suurta väliä niille joiden perinnöt ovat kymppitonneja. Mutta yllätys ylltäys taas heikennys osuisi siihen keskiluokkaan jossa omalla työllä koitetaan vaurastua.

Sitä pitäisi järkevänä että perintoverot erääntyvät maksuun vasta kun omaisuuden saa haltuunsa. Vierestä seurannut leskenasumisoikeus tapausta jossa tuli isot verot maksettavaksi, leski asuu kiinteistössä (rantatalo) eikä kiinteistön perineet lapset voi enää käyttää sitä lomanvietto paikkana kuten äitinsä eläessä jolloin perhe kokoontui sinne aina lomilla.

Vierailija
24/25 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri uutisissa kerrottiin, jos saa 1 milj. perinnön perintöveroa menee 15% jos vero muutetaan myyntivoittoveroksi, silloin se on n. 35%, kun perintö laitetaan lihoiksi eli myydään.

Perintöveron poisto suosii perintöjä, joita ei ole tarkoituskaan myydä.

Ja ap. kysymykseen, jos maksat perintöveron ja myyt myöhemmin, mitään muuta veroa et maksa, ellei sen myyntiarvo ole noussut ja silloinkin maksat vain erotuksesta myyntivoittoveroa.

Olen pienituloinen joka saa perinnöksi lähinnä vaikeasti myytävää omaisuutta jota en todellakaan aio hillota hetkeäkään pidempään kuin on pakko. Siksi minusta olisi hyvä uudistus maksaa vain pois myynnistä, koska en halua maksaa sellaisesta joka on pahimmillaan pelkkä kuluerä josta en ikinä pääse eroon.

Vierailija
25/25 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vaikeasti (halvalla) myytävä omaisuus kannattaa jo perunkirjoituksissa hinnoitella vähintään alakanttiin. Tämmöinen kotimökki oli meidänkin myytävä periferiasta, jonka muu (samalla kylällä edelleen asuva) perikunta hinnoitteli vähintään vuoden 1986 ostohinnan mukaan (260 000 mk, silloisessa rahassa 95 000e), mutta josta kaupat tuli sitten lopulta neljän vuoden päästä hintaan 10 000 e. Nämä myyntihintojen erotuksethan toki saa oikaistua sitten jälkikäteen, mutta näistähän se ylimääräinen maksettava periessä juuri tulee, mitä säännöllisesti uutisoidaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme