Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus tekee 300-800 euron alennuksen osa-aikatyöläisten palkkoihin

Vierailija
22.06.2023 |

Koska saivat juuri parin kympin palkankorotukset. Tällä tmtukileikurilla se otetaan 20 kertaisesti takaisin.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukia leikataan eikä palkkoja. Aloittaja sotkee asiat.

Ap on tyypillinen vihaalietsova vassari.

Vierailija
22/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Sen yhden osa-aikatyön päälle pitää ottaa toinen osa-aikatyö, jotta viikossa on yhteensä se 37,5-40 työtuntia.

Ei kai nyt oikeasti kukaan kuvittele, että töitä tehdään joku 15-20h viikko ja sitten siihen päälle yhteiskunta maksaa toista tonnia erilaisia tukia?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa enää asumistukea.

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Vierailija
24/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä lähtien haen itse vain kokoaikatyötä kun aiemmin olen hakenut myös osa-aikatyötä sen ohella. Muuten kannattaa tosiaan olla vain työtön. 

Vierailija
25/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme estää osa-aikatyötä tekevää hommaamasta itselleen kakkosduunia, joka on myös osa-aikainen?

Ja etenkin siis, jos sillä yhdellä osa-aikatyöllä ei itseään elätä vaan tarvitsee siihen päälle erilaisia tukia.

Vierailija
26/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Sen yhden osa-aikatyön päälle pitää ottaa toinen osa-aikatyö, jotta viikossa on yhteensä se 37,5-40 työtuntia.

Ei kai nyt oikeasti kukaan kuvittele, että töitä tehdään joku 15-20h viikko ja sitten siihen päälle yhteiskunta maksaa toista tonnia erilaisia tukia?!

Kaikki työnantajat ei sovittele työvuoroja. Meillä on lapsia eikä puolison työnantaja suostu sovittelemaan työvuoroja. Tulee potkut, jos ei mene töihin silloin kun nimi on vuorolistassa.

Vierailija
27/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys tulee lisääntymään, koska nuo rahat vähennetään kulutuksesta.

Vierailija
28/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys tulee lisääntymään, koska nuo rahat vähennetään kulutuksesta.

Ihmiset eroaa kirkosta ja leipäjonoihin tulee ennätysmäärä porukkaa eli ruokaa niistä saa vähemmän kuin nyt, kun pitää riittää kaikille.

Vierailija
29/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ratkeaa sillä, että hankit toisen osa-aikatyön josta tienaat 300-800 euroa palkkaa. Menet esim jakamaan hesaria tai vaikka hesen kassalle tekemään muutaman vuoron viikossa.

Ole hyvä.

Vierailija
30/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tuo on vassareille jokin uusi normaali, että osa-aikatyötä tekemällä elää yhtä leveästi kuin kokoaikatyötä tekemällä.

Vierailija
31/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ratkeaa sillä, että hankit toisen osa-aikatyön josta tienaat 300-800 euroa palkkaa. Menet esim jakamaan hesaria tai vaikka hesen kassalle tekemään muutaman vuoron viikossa.

Ole hyvä.

Jep. Itse olen pienipalkkaisena tehnyt kakkosduunia ihan sen kokoaikaisen ykkösduuninkin päälle jotta rahat riittäisi elämiseen.

Vierailija
32/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hallitus muka palkkaa laskee?

Ei kaikki osa-aikaiset saa mitään tukia!!!! On tosi paljon sellaisia ja osalle taas Kela maksaa tukea vaikka esim. kotona rikas puoliso ja ilmaiset asumiskulut

Vierailija
33/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hallitus voi tehdä tuollaista. Työnantajani maksaa minulle minun palkkani, ei Petteri Orpo tai Sanna Marin.

Mutta eihän se työnantajasi maksa sinulle asumistukea tai soviteltua päivärahaa? Siitähän tässä oli nyt kyse.

Ei kaikki saa näitä tukia ja toiset saa, vaikka molemmat tekisi osa-aikatyötä. Joten pois kaikilta!

Vierailija
34/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Minulla on esimerkiksi kaveri joka näin elää. Miksi tehdä enempää töitä kun Kela maksaa lisää ja mies loput?

Vierailija
35/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä.

Jep. Itse olen pienipalkkaisena tehnyt kakkosduunia ihan sen kokoaikaisen ykkösduuninkin päälle jotta rahat riittäisi elämiseen.

Sama. Itse tienasin tuolla tavoin myös rahat niin ajokorttiin kuin lomamatkaankin joita ei tietenkään olisi siitä yhdestä palkasta pystynyt säästämään. Ei siis ainakaan missään järkevässä ajassa..

Vierailija
36/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksipä kannattaakin olla jatkossa vain reilusti työtön, jos ei kokoaikatyötä ole saatavilla. Eli koskee esim. aika monia kaupanalan ja ravintola-alan työntekijöitä.

Hallitus on lisäämässä työmarkkinatukityötä ja toimeentulotukeen tulee työvelvoite.

Se on naurettavuuden huippu. Sinimustien leiritystä. Köyhät orjiksi ja parakkeihin, kun ei ole varaa asua kuin kadulla.

Vierailija
37/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puoliso joutui aikanaan työttömäksi kun firma jossa oli lopetti toimintansa. Sai osa-aikaisen työpaikan ja siten soviteltua päivärahaa. Puolisen vuotta myöhemmin vaihtoi kokoaikaiseen työpaikkaan, jossa palkka oli huonompi kuin se mistä jäi aiemmin työttömäksi - lopputuloksena sai vähemmän rahaa käteen mitä tuossa osa-aikaisessa työssä, juurikin sen sovitellun päivärahan takia. Se olisi voinut olla kannustinloukku - joku olisi jäänyt siihen osa-aikatyöhön. No, tuo alussa huonommin palkattu työ on tällä hetkellä hyväpalkkainen, sillä eteni firmassa ylemmäksi ja kouluttautui työnantajan piikkiin vielä lisää. Eli se hetkellinen kannustinloukku kannatti unohtaa sillä työ tarjoaa aina enemmän mahdollisuuksia kuin jouten olo.

Vierailija
38/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko nyt taas sanoa tähänkin että eikö teitä hävetä elää muiden tekemällä työllä? Jotkut vielä väittävät kuinka on heidän äärimmäinen oikeus saada rahaa muiden tekemästä työstä. Minua tämä ainakin hävettää, ja aina on hävettänyt.

Koen toimeentulotuen nöyryyttäväksi, ja siksi en sitä haekaan vaikka olisin siihen oikeutettu. Mutta ei minua kyllä työttömyyskorvaus ja asumistuki ole hävettänyt yhtään, koska systeemi on rakennettu tällaiseksi. En näe, että olisi mitenkään jaloa ainoana id*oottina jättäytyä omasta halusta kaiken tuen ulkopuolelle.

Suurin osa tätä aihetta koskevista keskusteluista on niin omituisia tällä palstalla. Korvausten poistaminen ei muuta sitä, että asuntosijoittajat omistavat vuokra-asunnot, ja että matalapalkkaisissa osa-aikatöissä käyvät joutuvat silti hakemaan tukia vaikka käyvät jo töissä - ja useimmiten vieläpä niissä fyysisesti kuormittavimmissa töissä, joita kukaan ei edes pystyisi tekemään yhdeksästä viiteen. Jossain meidän kurjienkin pitää asua ja jollain meidän pitää elää. Tämä ei muuta muutosta tee kuin että kurjistaa meidän elämäämme entisestään.

Vierailija
39/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä.

Minä yritän juuri tällä hetkellä pelata useamman osa-aikatyön kanssa, eikä niitä tunteja silti kerry kuin n. 20 h/viikossa. 

Sepä olisikin kätevää, jos voisi vain marssia sellaisiin työpaikkoihin, että ma-ti käyn yhden kaupan myyjänä, ke-to-toisen kaupan myyjänä, ja pe-la vaikkapa siivoamassa. Noin minä naiivisti ajattelin, kun alunperin hain useampaa osa-aikatyötä. Mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että sunnuntaina (tai mahdollisesti jopa maanantaina) sinulle ilmoitetaan, että torstaina tarvittaisiin yhteen firmaan siivoojaa ja lauantaina toiseen firmaan tiskaajaa. Joskus ne eri työpaikkojen vuorot menisivät päällekkäin, ja täytyy valita. Sitten se työnantaja jolle täytyy tehdä oharit suuttuu, etkä saa vähään aikaan mitään työvuoroja.

Suurin osa tarjolla olevista osa-aikatöistä on tuollaisia. Niihin paikkoihin, joissa on tietyt selkeät työajat - tarvitsemme sijaista tiistaisin kello 9-17 - on paljon tunkua, koska ne ovat totta kai haluttuja.

Vierailija
40/40 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hallitus voi tehdä tuollaista. Työnantajani maksaa minulle minun palkkani, ei Petteri Orpo tai Sanna Marin.

Mutta eihän se työnantajasi maksa sinulle asumistukea tai soviteltua päivärahaa? Siitähän tässä oli nyt kyse.

Ne eivät ole palkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme