Maailman outo ilmiö: Totaalinen, ideologinen vastakkainasettelu.
En varmaan ole ainoa jolla on huolia nykypäivän läntisestä maailmasta ja enemmänkin sen sosiaalirakenteista ja -politiikasta. Kyseessä EI ole suoranainen haukunta ketju, ei tule räväköitä mielipiteitä tai täysin keksittyä tavaraa, mutta aivan asiallista kommentointia huomautettavista asioista joihin olen itse kiinnittänyt huomiota.. Kommentoida saa vapaasti, omia mielipiteitä saa jakaa, MUTTA pyydän. Pidetään tämä sivistyneenä ja trolli vapaana ketjuna. Uskon kylläkin, että muutamat trollit ja ajantuhlaajat löytävät tiensä tänne, mutta kertoisivat hekin mielummin todellisen ja asiallisen mielipiteensä aiheesta.
Viimeisen n. 10 vuoden aikana liberaali ideologia kaikkine ajatuksineen ja oikeuksineen on saanut tuulta alleen. On nähty oikeuksien antamisia sekä sukupuoli- että seksuaalivähemmistöille, esim naimaoikeus samaa sukupuolta oleville avioituville pareille. Omasta mielestäni, hienoa. On kuultu historiasta, rotusorrosta, seksuaalisuuteen perustuvasta väheksymisestä jne.. Ja myöskin on annettu ihmisille oikeus rakastaa. Fantastista.
Kommentit (45)
Vasemmistopolitiikkaan ei kuulu vastustajan peittoaminen tai alasajaminen. Ei ainakaan progressiiviseen vasemmistoon. Progressiivinen vasemmisto ajaa asiaansa näin. ''Hyväksyn mielipiteesi, vaikka olen täysin eri mieltä JA puolustan sananvapauttasi loppuun asti, kaikesta huolimatta.'' Tämän ideologian taakse, ''Kaikki saa tulla, olla ja mennä'', piiloutuu loppujen lopuksi, ja nykyään, äärivasemmistollinen toimintatapa, mikä loppujen lopuksi on aivan sama asia kuin äärioikeisto, fasismi. Ei anneta toisten puhua, huudellaan päälle ja leimataan jonain ääri symbolina pahuuteen, esim. fasistina tai natsina.
Itse en pahoita mieltäni jos joku heittelee tuollaista kasvoilleni. En kannata fasismia, rasismia tai toisten syrjintää. Perustelen näkemykseni ja miellän olevani melko keskellä kaikkea. Molemmista spektrumeista on tullut asiallista ajatusta ja palautetta. Mutta nämä ääripäät ovat täyttä pa**aa.
En tahdo, että vasemmisto poljetaan nurkkaan. En myöskään tahdo, että oikeisto häviäisi täysin. Tahdon keskustelua. Sivistynyttä, yksinkertaista, perusteltua keskustelua. Aivan kuten antiikin Kreikassa filosofia ja sen politiikka. Ei saisi olla väärää mielipidettä, vain perusteltuja näkemyksiä! Tällä hetkellä valitettavasti koen, että vasemmisto tuhoaa itse itseään leimaamisilla ja muilla, ja samaan aikaan lietsoo oikeistoa ja varsinkin sen ääripäätä suureen nousuun, LÄPI KOKO LÄNTISEN MAAILMAN.
Tietenkin, jos joku on täysin rasistinen ja vähättelee toista ihmistä perättömillä väitteillä tai ainoastaan perustuen heidän seksuaalisuuteensa, sukupuoleen, väriin tai mihin tahansa muuhun, olen valmis tuomitsemaan nämä ihmiset idiootteina.
Olen itse 25v ja koen olevani aivan tavallinen jannu kaikkien muiden kanssa, mutta nyt on tullut aika purkaa asiaa suurempaan valoon ja antaa kaikille ajateltavaa, jotta voidaan yhdessä päästä näihin kuuluisiin 'kompromisseihin', vaihtaa ajatuksia, oppia..
Ja anteeksi näin pitkä essee aiheesta....
Kyllä, tässä on tarkoituksellisesti luotu vastakkainasettelua? Seuraava kysymys on, miksi? Koska yhtenäinen kansa, ihmiskunta, voisi pysäyttää rahaeliitin toimet. Yhtenäisyys on aina ongelma, koska se tuo voimaa.
Sama mikrokehitys on perheen tuhoutumisessa. Eli kyllä on menty metsään ja mennään. Mutta ei tällaista tapahdu sattumalta.
Itse edustan hyvin oikeistolaista maailmankatsomusta, enkä pysty ymmärtämään mitä tekemistä rasismilla on sen kanssa. Maailma on mennyt hyvin kummalliseksi, kun ihmisillä on ihan erilaiset käsitykset sanoista.
Kuten eräs amerikkalainen toisinajattelija kiteytti:
Uusfasistit eivät tule huutaen: "Olemme fasisteja!" vaan huutaen: "Olemme antifasisteja!"
Ihmiset eivät kykene tulemaan ulos laatikosta. Tämän ilmiön tarkastelu vaatinee melkoista itsetuntemusta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät kykene tulemaan ulos laatikosta. Tämän ilmiön tarkastelu vaatinee melkoista itsetuntemusta.
Samaa mieltä. Nykypäivän ihmiseltä puuttuu tietyllä tavalla tällainen.. 'Selkäranka', tehdä itselleen ns. kritiikki-check tai vast. ... Eikä tarkoita vain tiettyä ihmistä tai ryhmää, vaan kaikkia. Vaikka ei olisi mitään vikaa, on hyvä tutkiskella omia ajatuksia ajoittain ja käsitellä epämukavia asioita myös.
Ei ole pelkkää yhtä ulottuvuutta oikeistosta vasemmistoon, eikä mitään kunnollista ratkaisua ole niiden välillä, vaan aivan muualla.
eipä ole ennen romaania luettu tällä sivustolla mutta asia puhetta. myönnetään se.
Vierailija kirjoitti:
eipä ole ennen romaania luettu tällä sivustolla mutta asia puhetta. myönnetään se.
Kiitos ja anteeksi.
Herra Mau kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Nykypäivän ihmiseltä puuttuu tietyllä tavalla tällainen.. 'Selkäranka', tehdä itselleen ns. kritiikki-check tai vast. ... Eikä tarkoita vain tiettyä ihmistä tai ryhmää, vaan kaikkia. Vaikka ei olisi mitään vikaa, on hyvä tutkiskella omia ajatuksia ajoittain ja käsitellä epämukavia asioita myös.
Juuri näin. On kykyä tarkastella itseään ja toimiaan. Mutta väitän, että taustalla täytyy olla joku järjestelmä/arvomaailma, jota vasten peilaa asioita ja yhteiskuntaa.
Osa ihmisistä on vajonnut hyvin materialistisen ja pelkästään fyysisen maailman ympäristöön. Kun ei ole mitään, miksi pyristellä parempaan. Vain minä itse.
Kulttuuri rapautuu vauhdilla. Eikä nähdä, miten se tapahtuu ajankulussa. Pikkuhiljaa, lakataan hoitamasta velvollisuuksia ja noudattamasta sääntöjä. Koska vain minä ja minun onneni.
Olen itse huomattavasti vasemmalla politiikassa ja asiasi ainakin tuntuu ymmärrettävältä ja kehtaan myöntää huomanneeni hieman samaa vasemmistopolitiikassa kuin sinä. Mutta eikös oikeistolla ole samaa vikaa myös? Enemmän yllättynyt kuinka monipuolinen näkemys on 25-vuotiaalla. Tarkoitan siis vain hyvällä.
Kirjoittaja. Olet asian ytimessä. Minäkin kaipaan sitä että ihmiset rankastikin eri mieltä olevat voi istua saman pöydän ääressä vääntämässä asioista oluttuopin äärellä - kunnioittaen toisiaan - pitäen hauskaa! Asiat riitelevät keskenään, eivät ihmiset. Niin sen pitäisi olla. Kenelläkään ei ole oikeutta sanoa toisten näkemyksiä vääräksi.
Mutta se on mitä on. Kummatkin ääripäät ovat aika samaa, oli sitten vasemmalla tai oikealla.
sateenkaari ihminen kirjoitti:
Olen itse huomattavasti vasemmalla politiikassa ja asiasi ainakin tuntuu ymmärrettävältä ja kehtaan myöntää huomanneeni hieman samaa vasemmistopolitiikassa kuin sinä. Mutta eikös oikeistolla ole samaa vikaa myös? Enemmän yllättynyt kuinka monipuolinen näkemys on 25-vuotiaalla. Tarkoitan siis vain hyvällä.
Kiitän.
Ja kyllä, koen sitä samaa vikaa olevan myös oikeistossa. Juurikin tämä kiihkoilu ja ns. ''ääripäät' ovat kaikkein pahimpia. En pidä kummastakaan, syy hyvin yksinkertainen. Ne toimivat melkein samalla tavalla ja reagoivat samalla tavalla. Ja molemmissa ollaan vailla perusteluja jos joku tosissaan haluaa kysellä kysymyksiä. Keskustelu puuttuu täysin, kompromisseihin ei ole tilaa ja se on mielestäni äärimmäisen huono tilanne.
Kerro puolueesi nii käyn äänestämässä ensi kaudeksi sut eduskuntaan. Vaikutat asiamieheltä.
On todella ilahduttavaa lukea tällaista, sanotaanko älyllistä todellisuuden tulkintaa.
Olen jo hieman yli nelikymppinen, mutta tekstisi voisi hyvinkin olla kirjoittamaani.
Tuolla riittää laidoilla itse itseänsä ja muita omaan viiteryhmäänsä lukeutuvia "älyköiksi", "intellektuelleiksi" ja "hyviksiksi" kutsuvia selkääntaputtelijoita. Mikä heitä yhdistää? No ainakin diagnosoidut mielenterveysongelmat, käytöstapojen puute sekä kykenemättömyys aikuiseen dialogiin.
Tässä on kyse niin monitasoisesta yhteiskunnan alasajasta, että liian kiireinen akateeminen ei tätä näe. Toisaalta oman elämänhallinnan kadottanut henkilökään ei stressissään enää oaa ajatella. Totuus on siellä jossain välissä.
Itse kuulun kyllä selkeästi oikeistoon oman yrittäjätaustankin myötä. Mutta en silti ole epäihminen, vain rahan perässä juoksija.
Näihin kahteen viimeisimpään kommenttiin yhtenäisesti:
Ensimmäiselle, kiitoksia paljon.
Onhan ajattelijoita ääripäissä ja välissä, tietenkin kaikilla syynsä mikseivät pysty tai tahdo ajatella asiaa syvällisemmin tai tulkinnalla.. Ehkä eivät ole vain huomanneet tai havahtuneet siihen että saattavat ajatella lyhytnäköisesti tai pelkistetysti. Tai edes havahtuneet siihen, että heillä on joku syy mikseivät ajattele asioita sen ihmeellisemmin kuin pintaraapaisulta.
Itse vaivaudun jopa sinne sektoreille mistä en pidä, saa vähän osviittaa toisten ajatuksista ja tulkinnoista. Tietenkin asia on vaikeampi mikäli ihminen ei tahdo perustella vaan heittää sitä leimakorttia vain oman agendansa vuoksi jos yrittää keskustella..
Tai sitten he kokevat sen jotenkin uhkana tai haasteena jos joku haluaa kysellä / keskustella.
Samaan aikaan, tuntuu että äärioikeisto on pienentynyt ja menettänyt merkitystään. Sekin on omasta mielestäni hyvä. Puhuen siis kaikista kiihkoilijoista ja heidän vaikutusvallan pienentymisestään.
Tässä kaikessa on kuitenkin ylitetty kriittinen virheen raja ja pelkään, että sillä tulee olemaan mitä järkyttävimpiä seurauksia pitkällä aikavälillä..
Omasta näkökulmastani, tästä tasapainoisesta oikeuksien ajamisesta on tullut tietynlainen ajojahti. Ensin pyydettiin ja vaadittiin, ja ihmisiä tuli mukaan tukemaan SEKÄ vastustamaan. Ja sen sijaan, että oltaisiin pyritty vanhaan kunnon keskusteluun, alettiin heittämään näitä fasismi kortteja, rasismi kortteja, mitä ikinä jotta saadaan tämä oppositio hiljennettyä. Parhain esimerkki on tämä 'Antifa', eli anti-fasisitinen liike ja BLM eli Black Lives Matter. Molemmilla hyvät kannat asioihin, en kiistä, mutta ne keinot kuinka he asian tuovat esiin ja miten menettelevät jos joku vastustaa on vastenmielinen. Hauskin ristiriita on siinä, että kun he heittelevät näitä fasismi korttejaan vastustajille, he tekevät juurikin sitä mitä väittävät olevansa vastaan. Fasismia.