Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Refluksitautiset, miten pitkiä lääkekuureja syötte?

Vierailija
20.06.2023 |

Eli te, jotka pystytte olemaan ilman säännöllistä lääkitystä. Miten pitkiä kuureja syötte? Minulla välillä suht pitkiäkin jaksoja, jolloin selviän ilman lääkkeitä. Nyt menossa huonompi kausi ja heti kun yritän pienentää annosta niin oiteet tuevat..

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up vielä

Vierailija
22/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä nostan tämän keskustelun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo funktionaalinen pitää sisällään?

Vierailija
24/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäilen ilman lääkkeitä, joista saan liikaa sivuvaikutuksia. Hoitokeinot ruokavalio, nostettu sängynpääty, ja se etten syö enkä juo 2-3 tuntia ennen makuulle menoa. Luontaislääkkeitä otan joskus.

Minä myös ilman lääkkeitä ja juuri noin olen itsekin vuoteeni järkännyt. En syö mitään rasvaista illalla. Näin menty jo kolme vuosikymmentä ilman lääkitystä. 

Vierailija
25/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo refluksilääkkeet altista mahasyövälle? Ainakin jonkun lääkkeen sivuvaikutuksissa mainittiin polyyppien syntyminen mahalaukkuun joka puolestaan altistaa syövälle. Vaikka toisaalta niinpä se mahalaukun puhki palaminenkin altistaa, ei taida elämästä ilman syöpiä selvitä.

Vierailija
26/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun söin puolisen vuotta miltei yhtäjatkoisesti lääkärin määräämiä reseptillä saatavia vahvoja happosalpaajalääkkeitä, niin johan alkoi tapahtumaan, sain kylläkin niillä happoisuuden kuriin ruokatorven puolelta, mutta sitten tulehtui toisessa päässä suoli,  ja alkoivat tulla myös parasiitit ulos sekä heliborbakteerikin ilmeisesti menehtyi samantein.  Nyt ei ole enää vaivannut vaihtelevat ulosteoireilut, mutta ei myöskään refluksioireet. 

On kylläkin todettu gastrokopiatutkimuksessa palleatyrä ja ruokatorven suun löystyminen, joita molempia vikoja voitaisiin tähystystoimenpiteellä korjata, mutta kun ei laiteta leikkaukseen, niin ei. Säästöä.

Vierailija
27/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjäilen ilman lääkkeitä, joista saan liikaa sivuvaikutuksia. Hoitokeinot ruokavalio, nostettu sängynpääty, ja se etten syö enkä juo 2-3 tuntia ennen makuulle menoa. Luontaislääkkeitä otan joskus.

Minä myös ilman lääkkeitä ja juuri noin olen itsekin vuoteeni järkännyt. En syö mitään rasvaista illalla. Näin menty jo kolme vuosikymmentä ilman lääkitystä. 

Itselläni myös sängynpääty nostettuna ja kaikki rasvaiset ruuat jätetty pois. Ja muutoinkin katson mitä syön. Mutta kun huono kausi niin ilman lääkitystä en pärjää. Valitettavasti.

Ap

Vierailija
28/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo refluksilääkkeet altista mahasyövälle? Ainakin jonkun lääkkeen sivuvaikutuksissa mainittiin polyyppien syntyminen mahalaukkuun joka puolestaan altistaa syövälle. Vaikka toisaalta niinpä se mahalaukun puhki palaminenkin altistaa, ei taida elämästä ilman syöpiä selvitä.

Minulla gastrolääkäri on sanonut, että lääkkeet altistavat turistiripulille ja jotkut tietyt vitamiinit eivät välttämättä imeydy.

Vierailija
29/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö täällä ole ketään refluksitautista paikalla? Sellaista, joka joutuu silloin tällöin käyttämään lääkitystä?

Vierailija
30/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan joskus Esomeprazolin jos tiedän syöväni jotain rasvaista tai sellaista joka saattaa juuttua kurkkuun. Se kurkkuun juuttumisen tunne on aivan kauhea, eikä aina lääkekkään auta. Yritän olla ilman lääkettä ja onneksi pärjäilen, vaikka välillä ruoka uhkaa juuttua. Kerran jouduin päivystykseen ja nukutukseen sen takia että appelsiini juuttui kurkkuun. Kuolasin ihan hullunaruoka piti työntää paksulla letkulla mahaan. 

Joskus yöllä herään siihen että mahaneste nousee kurkkuun. Se on todella pahanmakuista. Juon maitoa ja otan lääkkeen. Jos syön jotain raskasta niin ei saisi heti mennä nukkumaan, sain neuvoksi.

Vierailija
31/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle määrättiin somacia ja sanottiin että ota kun tarvii. Onkohan normaali neuvo? Eikö noita pitäisi vain kuureittain käyttää?

Vierailija
32/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo protonipumpun estäjät estää siis vatsahappotuotannon. Syödessäni noita ruoka ei sulanut sitäkään vähää. Päätin että noita en syö kuin suurimpaan hätään ja että elämäntapavalinnoilla homma pitää hoitaa. Näin on mennyt jo yli 10v. Lääkkeet hoitaa vain seurausta, ei syytä, eli stressiä, huonoa ruokavaliota yms.

Vierailija
33/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin varmaan vuoden putkeen Somacia yhteen aikaan, en silloin tiennyt eikä kukaan sanonut, että niitä ei saa syödä pitkiä aikoja kerrallaan. Vaivat kesti sen 6v. ajan, aina Somac auttoi. Söin niitä myöhemmin 2vkon - 1kk kuureissa ja sitten tauko. Nyt ei ole vaivannut jostain syystä refluksi moneen vuoteen.

Vierailija
34/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lukee purkissa, että "tarvittaessa 1-2 viikon mittaisina kuureina". Olen ottanut vain silloin, kun tulee pahoja oireita, rintalastan takana polttelua ja happamuutta ylös asti. Lääkkeellä menee pahimmat oireet pois, ei suinkaan kaikki, vaikka söisin lääkettä pitkäänkin. Vieroittautuminen kuurista on aina hankalaa. Pari päivää tuntuu kurkussa, että pitäisi jatkaa, mutta sitten yleensä tasoittuu. 

Sehän tässä hankalaa on, kun joskus ruoka aiheuttaa heti oireita. Joskus viiveellä ja joskus ei tule ollenkaan.

Vierailija
35/40 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin syödä alta viikon protonipumpun estäjää, kun olo oli niin kamala, että oli pakko lopettaa. Käsiä alkoi poltella lääkkeen ottamisen jälkeen ja muuta kummaa oiretta alkoi ilmentymään. Aloin sitten itse selvittelemään asiaa syvemmin, niin mulle selvisi, että närästys ja refluksi voi johtua myös siitä, että mahahappoa on liian vähän eikä liian paljon.

No päätin kokeilla, auttaisiko suolahappolisä. Kävi järkeen, että jos happo oli valmiiksi vähissä ja lääke vei ne viimeisetkin, niin olo oli aika kauhea. Viikko suolahapolisällä ja kaikki oireet oli poissa. Joudun ottamaan sitä silloin tällöin, en kuitenkaan joka päivä. Jos en pariin viikkoon ota purkista lisää suolahappoa, niin refluksi palaa ja ruokaa alkaa nousta mahasta kurkkuun. Kroppani ei siis luultavasti syystä tai toisesta pysty tuottamaan tarpeeksi vatsahappoa. Näillä mennään.

Vierailija
36/40 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 69-vuotias mies ja olen käyttänyt Somac(Pantoprazole) varmaan 15 vuotta. Resepti ollut 40mg, mutta olen itse valinnut 20mg annoskoon. On ollut pakotettu käyttämään lääkettä, kun ruokatorveen alsoi syntyä sulkyrengas hapon nousun takia ja ruokien nieleminen (varsinkin kuivahko riisi) tuli ajoittain vaikeaksi. Kun ruoka takertui kurkkuun, niin ruokatorvi ikäänkuin kuristui kasaan (teki jopa kipeää) ja ruoka ei mennyt mahalaukkuun. Silloin oli pakko yrittää oksentaa ruoka ulos. Tähän määrättiin Somac 40mg kuuri. Mutta olen ihmetellyt sitä, miksi lääkärit jatkavat lääkekuuria vuodesta toiseen, vaikka lääkettä ei tulisi syödä kuin tilapäisesti. Haittana voi olla B12 vitamiinin puute tai magmesiumin puute. Samoin suolistossa ja/tai vatsassa voi tulla polyyppejä. Niitä myös löytyi peräsuolitähystyksessä. Mutta tässkin ihmetteleen kovasti, miksi lääkärit eivät huomauta tai puutu lääkkeen käyttöön missään vaiheessa. Eikö heitä oikeasti kiinnosta potilaiden terveys/sairaus? Tämä on se huolestuttava ilmiö asiassa.

Jos jätän vain kahdeksi päiväksi ottamatta Somac 20mg pillerin, niin nousee todella voimakas happohyökkäys ruokatorveen ja on pakko ottaa taas pilleri. MIten tästä lääkekierteestä pääsee enää eroon? On aivan pakko keksiä itse keinot hoitaa asia kuntoon, kun lääkäreitä tämä ei enempää kiinnosta. Laihduttamista, rasvan syönnin vähentämistä, ei iltasyöntiä, pois hapolliset juomat ja mausteet. Laihduttaminen ei vain onnistu sitten millään ja n. 120 kg elopainoa. Kerran olen siinä onnistunut 21 kg pudotuksella, mutta eipä se enää onnistukkaan.

Vierailija
37/40 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokien kanssa pärjään, mutta liikunta aiheuttaa niin hirveän käsiin asti säteilevän kivun, että ei tule mitään. Omeprazol 20mg ei auta siihen mitään. Paremmin auttaa sooda.

Vierailija
38/40 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt lansoprazolia 30 mg 20 vuotta.

Vierailija
39/40 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä lääkäreillä ole antaa meille mitään hoitoa, joten silloin täytyy vain saada hoidettua oireet jotenkin pois. Otan joka aamu 1-2 Nexiumia, ja sillä pärjään kun teen samalla myös kaikki muut toimenpiteet. Missä muuten on sanottu, ettei näitä lääkkeitä saisi käyttää kuin kuurina? Itsehoitopakkauksissa varmaankin. Nehän onkin tarkoitettu vain väliaikaiseen käyttöön. Lääkäri voi määrätä lääkkeitä myös eritavalla otettaviksi.

Vierailija
40/40 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla resepti somac kuuri kestänyt kohta 20 vuotta ja silti happoja tulee öisin niin että hampaat alkaneet syöpyä ja haurastua.Jos jää ottamatta lääke niin polte on sellanen et oksentaa pitää.Rajoittaa muuten elämistä normaalisti ja paljon.

Väärä lääke! On lääkkeitä, jotka oikeasti tehoaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi