Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Refluksitautiset, miten pitkiä lääkekuureja syötte?

Vierailija
20.06.2023 |

Eli te, jotka pystytte olemaan ilman säännöllistä lääkitystä. Miten pitkiä kuureja syötte? Minulla välillä suht pitkiäkin jaksoja, jolloin selviän ilman lääkkeitä. Nyt menossa huonompi kausi ja heti kun yritän pienentää annosta niin oiteet tuevat..

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oireet kurkun limaisuus, ylävatsanpolttelu, röyhtäily ja joskus lievä huonovointisuus

Ap

Vierailija
2/40 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla resepti somac kuuri kestänyt kohta 20 vuotta ja silti happoja tulee öisin niin että hampaat alkaneet syöpyä ja haurastua.Jos jää ottamatta lääke niin polte on sellanen et oksentaa pitää.Rajoittaa muuten elämistä normaalisti ja paljon.

Vierailija
4/40 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vielä vastata. Eka kuuri menossa, nyt takana 1,5 kk. Minulla on sairaus, joka aiheuttaa pysyvää refluksia ja ruoansulatuselimistön oireita. Joillakin tätä sairautta potevista lääkitys on pysyvä.

Minulla lääkitys ei poista kaikkia oireita, eikä ruokavaliossa tehdyt muutoksetkaan auta.

Vierailija
5/40 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yrittänyt selvittää oireiden alkusyytä? Netistä löytyy siihen paljon apua ja keinoja. Ei kannata jäädä syömään happosalpaajia jos vain suinkin pystyy elämäntapoja muuttamalla pääsemään eroon ongelmasta. Minulla oli muutamia kuukausia kestävä kurkkutyypin refluksitauti jonka syyksi paljastui lopulta, se, että olin luultavasti aiheuttanut itselleni palleatyrän vetämällä vatsaa sisään kroonisen stressaamisen takia. Opettelin tietoisesti lopettamaan vatsalla jännittämisen js refluksi loppui. Anoppi antoi minulle lehden jossa oli juttu pitkällistä refluksia sairastaneesta naisesta. Kuinka ollakaan vuosia refluksista kärsinyt nainen muutti toiselle paikkakunnalle ja refluksi lievittyi. Asiaa ei enempää jutussa käsitelty mutta siitä voi päätellä ettei stressi js paha mieli ainakaan auta asiaa.

Vierailija
6/40 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa vielä vastata. Eka kuuri menossa, nyt takana 1,5 kk. Minulla on sairaus, joka aiheuttaa pysyvää refluksia ja ruoansulatuselimistön oireita. Joillakin tätä sairautta potevista lääkitys on pysyvä.

Minulla lääkitys ei poista kaikkia oireita, eikä ruokavaliossa tehdyt muutoksetkaan auta.

Saako kysyä mikä sairaus? Itselläkin on vatsaongelmia niin alakautta kuin yläkauttakin. Neljä viikkoa kerrallaan olen omepratsolia syönyt, mutta tuntuu ettei sekään auta ja kyljessä menee Gavisconit ja Renniet silloin kun oikein paha. Grillikaudella menee pahaksi. Pitäis varmaan kahvi lopettaa kokonaan ja iltapala jättää pois, mutta kun ei näitä pahoja ongelmia aina ole. Joskus on kausiakin, jolloin selviää ilman.

Raskausaikana puhkesi refluksi (tai sitten raskausaikana sairastetun flunssan yhteydessä, koska alkoi jo ihan alkuraskaudessa) ja jäi sitten pysyväksi riesaksi. Diabeteskin löytyi, ja ne aiemmin mainitut vatsavaivat (IBS:nä olen pitänyt) on vaivanneet jo vuosia, mutta pahentuneet viime vuosina niin että maha on aina sekaisin. Verikokeissa käyty ja kuppiin p*skannettu. F-Calpro on vähän koholla mutta ei niin pahasti, että voitaisiin IBD:ksi diagnosoida. Ei laktoosiongelmia, keliakiaa ei vielä ole suljettu pois.

Vierailija
7/40 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä mikä sairaus? Itselläkin on vatsaongelmia niin alakautta kuin yläkauttakin. Neljä viikkoa kerrallaan olen omepratsolia syönyt, mutta tuntuu ettei sekään auta ja kyljessä menee Gavisconit ja Renniet silloin kun oikein paha. Grillikaudella menee pahaksi. Pitäis varmaan kahvi lopettaa kokonaan ja iltapala jättää pois, mutta kun ei näitä pahoja ongelmia aina ole. Joskus on kausiakin, jolloin selviää ilman.

Raskausaikana puhkesi refluksi (tai sitten raskausaikana sairastetun flunssan yhteydessä, koska alkoi jo ihan alkuraskaudessa) ja jäi sitten pysyväksi riesaksi. Diabeteskin löytyi, ja ne aiemmin mainitut vatsavaivat (IBS:nä olen pitänyt) on vaivanneet jo vuosia, mutta pahentuneet viime vuosina niin että maha on aina sekaisin. Verikokeissa käyty ja kuppiin p*skannettu. F-Calpro on vähän koholla mutta ei niin pahasti, että voitaisiin IBD:ksi diagnosoida. Ei laktoosiongelmia, keliakiaa ei vielä ole suljettu pois.

Sulla on jostain syystä koko ruoansulatusta riivaava systeeminen vaiva etkä tuu pääsemään tuosta ennen kuin olet hoitanut koko ketjun kuntoon. Ruokavalio, paino, iltasyöminen pois, stressi pois.

Vierailija
8/40 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Muita kokemuksia lääkekuurien pituuksista?

Ap

Vierailija
9/40 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäilen ilman lääkkeitä, joista saan liikaa sivuvaikutuksia. Hoitokeinot ruokavalio, nostettu sängynpääty, ja se etten syö enkä juo 2-3 tuntia ennen makuulle menoa. Luontaislääkkeitä otan joskus.

Vierailija
10/40 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä olisin kysellyt muita kokemuksia

Eli miten nopeasti teille tulee refluksin oireita lääkekuurin lopettamisen jälkeen

Ap

Vierailija
11/40 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun syömään lääkettä jatkuvasti, vain leikkaus helpottaisi oireita muutoin. Olen yrittänyt jättää esim. joka toisena päivänä lääkkeen väliin, mutta oireet ovat todella hankalat. En siis pysty pitämään edes taukoa lääkityksestä, vaikka tiedän lääkityksen riskit. Päivittäisen Parietin lisäksi käytän ajoittain silica-geeliä, se on kyllä loistava tuote, mutta ei yksinään minulle riitä.

Vierailija
12/40 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan hakenut apua Funktionaaliselta puolelta? Anyone? Kokemuksia?

https://www.refluksi.fi/140

Laihduttaminen nyt ainakin osalla auttaa.

Vierailija
13/40 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kuukauden kuuri. Tunnen ihmisiä, jotka ovat käytännössä jatkuvalla kuurilla -mikä ei ole hyvä.

Itselläni auttaa: ei olutta, ei happojuomia. Löysentävät vatsanporttia. Ei iltaisin aterioita. Annoskoot pienehköjä. Ei liikaa valkosipulia. Jne.

Laita sängyn pääty hieman koholleen.

Vaivat eivät poistu hetkessä. Saattaa mennä muutosten jälkeen kuukausia. Vähennä painoasi.

Ai niin, kokeile syödä visibliniä. Tämäkään ei auta heti. Kokeile syödä kuukausia. Olen huomannut, että ärtynyt paksusuoli vaikuttaa mulla ylös saakka närästyksineen ym.

Tsemppiä.

Vierailija
14/40 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kylläkin pysyy refluksitauti aisoissa ihan sillä, että katson mitä syön. Jo 40 v. ollut näin eikä koskaan lääkitystä. 

Vierailija
15/40 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, nostan keskustelua

Minuakin kiinnostaa miten pitkiä lääkekuureja refluksitautisilla?

Vierailija
16/40 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun keskussairaalan gastropuolen ylilääkäri lausui iltalehdessä että lääkitystä vain 2-3 kk. 

Vierailija
17/40 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pantoprazol orion 20mg ollu käytössä noin 15v.tai suurinman osan 40mg nyt lihapiirakat ja muut närästystä aiheuttavat minimiin ja enemmän liikuntaa eikä vahvoja alko juomii ni pärjää noilla20mg

Vierailija
18/40 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syönyt viikkoa kauempaa, kun selvisi että lääke pilaa koko terveyteni. Siirryin funktionaaliselle puolelle hoitoon ja koko refluksi on vain muisto. Tosin joutuu tekemään itse töitä, ihan pillerin nielemiselle ei selviä, mutta minulle tämä on ihan ok. Terveyttä ei kannata menettää ehdoin tahdoin, sitä pitää vaalia omilla elintavoillaan.

Vierailija
19/40 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syönyt viikkoa kauempaa, kun selvisi että lääke pilaa koko terveyteni. Siirryin funktionaaliselle puolelle hoitoon ja koko refluksi on vain muisto. Tosin joutuu tekemään itse töitä, ihan pillerin nielemiselle ei selviä, mutta minulle tämä on ihan ok. Terveyttä ei kannata menettää ehdoin tahdoin, sitä pitää vaalia omilla elintavoillaan.

Millaista hoitoa funktionaalisella puolella?

Vierailija
20/40 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun keskussairaalan gastropuolen ylilääkäri lausui iltalehdessä että lääkitystä vain 2-3 kk. 

Lue alapeukuttaja itse

Hälyttävän monella suomalaisella on refluksitautiin viittaavia oireita tunnista myös hiljaisen refluksin merkit https://www.is.fi/terveys/art-2000007641528.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi