En löydä paikkaani (työ)elämässä
Olen jotenkin hidas ja tyhmä. Usein en meinaa ymmärtää suullisia ohjeita. Työmuistini on todettu olevan keskitasoa heikompi.
Sosiaaliset tilanteet jännittävät, mistä johtuen mikään asiakaspalvelu ei ole vaihtoehto. Vaikkapa kaupan kassa olisi kauhistuttava paikka minulle.
Tällä hetkellä teen yksinkertaista puhelintyötä, joka tavallaan toistaa samaa kaavaa. Ajattelin, että puhelintyö sopisi minulle, koska siinä ei tarvitse olla kenenkään kanssa kasvotusten eikä se näy mihinkään, jos punastun (mitä tapahtuu usein).
Valitettavasti soittaminen kuitenkin jännittää minua myös (ainakin, jos tulee muuttuva tilanne - saman toistossa en jännitä).
Mikään stressaava työ ei tule kysymykseen, koska kuormitun siitä aivan liikaa.
Siivoustyötä olen kokeillut, enkä välttämättä haluaisi siihen takaisin. Keittiötyötä olen kokeillut myös, enkä pärjännyt siinä.
En keksi, mitä ihmettä voisin tehdä. En ikinä pärjäisi amk:ssa. Amispuolella en oikein koe mitään kiinnostavaa (tai minulle sopivaa) olevan.
Onko muita samankaltaisten haasteiden kanssa painivia?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä lasten kanssa työskentely
Sanoit, että sosiaaliset tilanteet jännittävät. Lasten kanssa et ehkä jännittäisi.
Ihana ajatus, mutta lasten kanssa en osaa olla yhtään :(
Ap
Oletko kokeillut vai arveletko niin?
Minkä ikäinen olet ? Jos olet kovin nuori, sanoisin että jännittäminen helpottaa iän myötä . Mä jännitin paljon nuorena, nyt keski-ikäisenä en enää just mitään.
mieti, mistä sinä ihan aidosti pitäisit. rutiinitöistä, itseksesi olosta - puutarhatyöt tms?
Oletko opiskellut peruskoulun jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Olen. Keittiöalaa, sekä merkonomiksi. Tuntuu, että merkonomi-opinnoista ei paljoa jäänyt käteen.
Luulen, etten jotenkin sisäistä asioita (opinnoissa), kuten muut. Toisin sanoen tuntuu, ettei minulla mitään eritysosaamista ole.
Ja asiakaspalveluhommat suurimmilta osin onkin kohdallani poissuljettua (paitsi etänä voisi toimia, kuten joku ehdotti).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä lasten kanssa työskentely
Sanoit, että sosiaaliset tilanteet jännittävät. Lasten kanssa et ehkä jännittäisi.
Ihana ajatus, mutta lasten kanssa en osaa olla yhtään :(
Ap
Oletko kokeillut vai arveletko niin?
Olen läheisten lapsia yrittänyt hoitaa/olla heidän kanssaan useasti. Olen huomannut, ettei minulta suju lainkaan lasten kanssa olo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Keittiöalaa, sekä merkonomiksi. Tuntuu, että merkonomi-opinnoista ei paljoa jäänyt käteen.
Luulen, etten jotenkin sisäistä asioita (opinnoissa), kuten muut. Toisin sanoen tuntuu, ettei minulla mitään eritysosaamista ole.
Ja asiakaspalveluhommat suurimmilta osin onkin kohdallani poissuljettua (paitsi etänä voisi toimia, kuten joku ehdotti).
Ap
Miten merkonomiopinnot sujuivat?
Kun itsekin ajattelen omia opintojani, niin ei tunnu yhtään siltä, että olisin hirveästi oppinut. Mutta kun ne on saanut läpi, niin se on osoitus siitä, että on oppinut vaaditut asiat ja voi oppia lisää sitten töissä.
Merkonomiopinnoilla voisit saada monenlaisia töitä ja just etätöitä, joissa ehkä viihtyisit. Voisitko saada te-palveluista ohjeistusta, mitä kaikkea voisit miettiä.
Kerro jokin kouluaine, josta pidit.
Joku chat-asiakaspalvelija?
Tai keräilijä ruokien verkko-ostoksille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kun itsekin ajattelen omia opintojani, niin ei tunnu yhtään siltä, että olisin hirveästi oppinut. Mutta kun ne on saanut läpi, niin se on osoitus siitä, että on oppinut vaaditut asiat ja voi oppia lisää sitten töissä.
Merkonomiopinnoilla voisit saada monenlaisia töitä ja just etätöitä, joissa ehkä viihtyisit. Voisitko saada te-palveluista ohjeistusta, mitä kaikkea voisit miettiä.
Opiskelin ensin ns. toimistopuolta. En ymmärtänyt yhtään mitään kirjanpidosta, palkanlaskennasta ym. Vaihdoin asiakaspalvelun puolelle ja opinnot siitä eteenpäin menivät ongelmitta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Äidinkieli, englanti
Ap
Iän myötä pelot vähenee.. ja kun kokemus karttuu. Eipä siihe oikein muu auta, ei voi ryömiä maan allekaan piiloon.
Hyvällä tavalla itsensä altistaminen vois toimia. Luulen, että saisit enemmän itsevarmuutta jossain muussa työssä kuin puhelinhaastattelijana. Eli rohkeasti ihmisten pariin 👍
Vierailija kirjoitti:
Iän myötä pelot vähenee.. ja kun kokemus karttuu. Eipä siihe oikein muu auta, ei voi ryömiä maan allekaan piiloon.
Kiitos sinulle ja kaikille muille, jotka olette laittaneet kannustavia viestejä. Toivotaan näin.
Ap
Sinun ongelmasi on se, että kutsut itseäsi hitaaksi ja tyhmäksi. Lopeta se heti! Et saa puhua itsellesi noin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Opiskelin ensin ns. toimistopuolta. En ymmärtänyt yhtään mitään kirjanpidosta, palkanlaskennasta ym. Vaihdoin asiakaspalvelun puolelle ja opinnot siitä eteenpäin menivät ongelmitta.
Ap
Sinulla on sitten hyvä tutkintotodistus. Se on hienoa. Voisitko ajatella sen pohjalle työtä/työnetsintää. Minulla ei ole tietämystä mahdollisista etätöistä, mutta niitä varmasti on paljon erilaisia. Luulisi, että te-palvelut voisivat auttaa sinua löytämään vaihtoehtoja. Ja nykyään on paljon erilaisia työpaikkasivustoja. Olet varmaan niitä katsonutkin. Niitä selaamalla voit saada käsitystä, millaisia töitä on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidinkieli, englanti
Ap
Nuo ovat tärkeitä monessa työssä.
Kaikkia jännittää nuorena uudessa duunissa. Toiset vaan feikkaa paremmin :) Kyllä se siitä ajan myötä
Olet ehkä erityisherkkä? Voisitko tehdä keikkaa jossain missä ollaan ihmisten kanssa? Kuormitus ei olisi niin suurta, kun enemmän vapaata. Saisit kuitenkin kartutettua sosiaalisia taitoja ja muutenkin oppisit uusia asioita. Toistojen myötä varmuus tulee :)
Joskus ulospäin voi näyttää siltä, että muut osaa paljon paremmin ja on niin itsevarmoja ja taitavia. Mutta totuus voi olla ihan toinen. Luota itseesi, äläkä vähättele itteäs
Olen samaa mieltä. Uusi työ on aina haaste, mutta vähitellen työhön tulee rutiinia. Aloittaja kertoi työmuistin ongelmista. Se voi vaikuttaa oppimisen nopeuteen, mutta ei estä oppimista.