Pitääkö häissä olla nykyään jo harjoitusillallinen?
Mun serkku on menossa elokuussa naimisiin ja eilen kun sattumalta tavattiin, että heillä' on lähisukulaisten kesken harjoitusillallinen häitä edeltävänä iltana ja että "kaikillahan" sellainen nykyään on? Onko teillä ollut tällaiset illalliset.
Samainen morsian kertoi myös, että hänelle järjestettiin "neidistä rouvaksi" juhlat, joissa oli paikalla vain lähimät naispuoliset ystävät + kaasot ja tulevat anopit. Onko teistä jollakin ollut tällaiset juhlat?
Taidan olla ajastani aika pahati jäljessä, kun nyt kuulin tuollaisita juhlista eka kerran.
Kommentit (49)
Mitä ihmeen järkeä on tuhlata kauheasti rahaa häihin koska se avioero kurkkii jo nurkan takana?
Tuskin yleistä, tai edes yleistyy.
Viime kesänä kuitenkin olin häissä, jotka alkoi pe ja loppuivat sunnuntai iltana.
Mun serkku meni amerikkalaisen kanssa naimisiin.
Häät tosiaan alkoi jo perjantaina kello 18.00. Harjoituspäivällisillä. Siellä oli hääparin vanhemmat, isovanhemmat, sisarukset perheineen ja kaaso ja bestman.
Ennen illallista päästiin meille kullekin perhekunnalle varattuun hotellihuoneseen valmistautumaan. Se oli sitten basecamp koko viikonlopulle.
Viikonloppu oli aikataulutettu. Bussikyyditsi sovittuihin paikkoihin ja erilaisiin rafloihin. Ei ollut liian tiivis, että hyvin ehti huilia ja vaihtaa vaatteita.
Muu satapäinen kutsuvierasporukka tuli kirkkoon ja siitä humuun mukaan. Kuulemma jos häät olisi järjestetty jenkeissä, niin vieraita olisi kaikkiaan ollut lähemmäs kolmesataa.
Heidänkin matkat ja hotellit oli maksettu.
En tosiaan ole ollut noin hienoissa häissä koskaan. Rahaa oli käytetty ja vieraista pidettiin hyvää huolta. Hauskaa oli. Eikä ollut kuitenkaan pönötyshäät. Todella rennot ja ehkä amerikkalaisen mageet ja upeat.
Vaatihan nuo pikkasen vaatteilta, mutta kaverit tuli apuun. Mitä itteltä ei löytynyt, sain lainattua.
Tuommoiset häät ei jenkeissäkään kovin yleiset ole. Rikkaamman porukan juttuja.
Vieraan näkökulmasta pointti lienee, että kaikki on maksettu. Ei mulla olisi harkkapäivällisillä ollut varaa, kun ehkä alkupalaan. Kolme lajia tuli juomineen. Lisäksi vierailla oli avustajia käytössään, jotka jelppas sukkahousukriisissä, päänsäryssä, huolehti vedenjuonnista..
Suomessa tää kaikki oli toteutettu ja kotimaiset firmat toteuttivat. Kyllä meilläkin osataan!
Koska aletaan kutsua vieraita hääyön harjoituksiin? Kiva olisi myös, jos koko suku olisi läsnä katsomassa kun lapsi syntyy.
Mitäs sitä esim. morsiussaunalla enää tekee, kun kaiken voi apinoida jenkkifilmeistä. Mut kukin tavallaan. Tosin vähän tulee sellainen olo, että ei se suomalaisten huono itsetunto ole mihinkään hävinnyt. Säälittää.
Se on amerikkalainen, varakkaiden ihmisten tapa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin yleistä, tai edes yleistyy.
Viime kesänä kuitenkin olin häissä, jotka alkoi pe ja loppuivat sunnuntai iltana.
Mun serkku meni amerikkalaisen kanssa naimisiin.
Häät tosiaan alkoi jo perjantaina kello 18.00. Harjoituspäivällisillä. Siellä oli hääparin vanhemmat, isovanhemmat, sisarukset perheineen ja kaaso ja bestman.
Ennen illallista päästiin meille kullekin perhekunnalle varattuun hotellihuoneseen valmistautumaan. Se oli sitten basecamp koko viikonlopulle.
Viikonloppu oli aikataulutettu. Bussikyyditsi sovittuihin paikkoihin ja erilaisiin rafloihin. Ei ollut liian tiivis, että hyvin ehti huilia ja vaihtaa vaatteita.
Muu satapäinen kutsuvierasporukka tuli kirkkoon ja siitä humuun mukaan. Kuulemma jos häät olisi järjestetty jenkeissä, niin vieraita olisi kaikkiaan ollut lähemmäs kolmesataa.
Heidänkin matkat ja hotellit oli maksettu.
En tosiaan ole ollut noin hienoissa häissä koskaan. Rahaa oli käytetty ja vieraista pidettiin hyvää huolta. Hauskaa oli. Eikä ollut kuitenkaan pönötyshäät. Todella rennot ja ehkä amerikkalaisen mageet ja upeat.
Vaatihan nuo pikkasen vaatteilta, mutta kaverit tuli apuun. Mitä itteltä ei löytynyt, sain lainattua.
Tuommoiset häät ei jenkeissäkään kovin yleiset ole. Rikkaamman porukan juttuja.
Vieraan näkökulmasta pointti lienee, että kaikki on maksettu. Ei mulla olisi harkkapäivällisillä ollut varaa, kun ehkä alkupalaan. Kolme lajia tuli juomineen. Lisäksi vierailla oli avustajia käytössään, jotka jelppas sukkahousukriisissä, päänsäryssä, huolehti vedenjuonnista..
Suomessa tää kaikki oli toteutettu ja kotimaiset firmat toteuttivat. Kyllä meilläkin osataan!
Ihan eri asia kun puoliso tulee maasta joissa noista perinteitä. Kaksi virtasta Mr&Mrs kyltteineen leikkimässä amerikkalaisia on vaan tyhmää.
Suomessa osataan syödä harjoittelemattakin.
Siis nää on jotain konekäännöksiä ulkomaalaiselta keskustelupalstalta.
Vierailija kirjoitti:
Harjoitusillalliset ovat normaali juttu romanttisissa komedioissa, ei suomalaisissa häissä. "Neidistä rouvaksi" juhla on oikealta nimeltään polttarit. Ne ovat kyllä aika yleisiä Suomessakin. Olleet vuosikausia.
Polttarit on eri asia, eli pikemminkin ikiaikainen perinteinen morsiussauna on jakautunut kavereitten kanssa polttareissa rymyämiseen ja varttuneempien (sukulaisten?) kanssa vietettyyn "neidistä rouvaksi". Aika erikoiselta vaikuttaa tuokin.
Entä sitten, jos rouva on jo viettämässä kolmansia häitä? Varmaan hyvä harjoitella illallisia, jos niitä ei aiemmissa häissä ole ollut, mutta ehkä neidistärouvaksi voi jättää väliin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin eka kertaa elämässäni neidistä rouvaksi -juhlissa ja ei ne olleet ollenkaan sama asia kuin polttarit. Näissä juhlissa oli kutsuttuna naispuoliset läheiset aina mummosta lähtien ja jokainen toi morsiamelle jonkin pienen lahjan ja illan aikana annettiin tulevalle rouvalle kaikenlaisia "neuvoja" avioliittoon. illan ohjelmaan kuului ruokailu ja kaikilla oli jotain juhlavampaa päällään. Käsittääkseni morsiamen vanhemmat kustansivat tämän juhlan.
Polttarithan järjestetään aina yllärinä ja niissä meno onkin sitten aika lailla railakkaampaa ja tänä päivänä taitaa polttarit kestää vähintään kaksi päivää.
AP:n serkun häät ovat elokuussa ja neidistä rouvaksi on jo juhlittu. Ehkä paikallaan ne bileet siltä varalta, että hääyö on jo tullut vietettyä etukäteen.
Morsiamen vanhemmilla on kovasti kustantamista, kun perinteisesti he kustantavat myös häät, ja tietenkin myös ne harjoitusillalliset. Varakkaammanpuoleisesta perheestä tämän aloittajan serkku.
Sitä minä vaan ihmettelen, että mistä alkaen suomalaisissa häissä on alettu tarjota illallinen. Ja millaisia tolvanoita niihin häihin on menossa, jos illallista pitää harjoitella?
Miksiköhän muuten sekä polttarit että häät ovat pidentyneet? Ennen molemmat alkoivat siellä iltapäivän puolella ja jatkuivat korkeintaan aamuyöhön. Nykyään juhlinta kestää vähintään pari vuorokautta ja varsinkin polttarit on usein ulkomailla.
Häät, jotka aloitetaan jo perjantaina illallisella ja jatkuvat lauantain vihki- ym. seremonioiden kautta sunnuntain brunssiin, ovat tietysti hulppeat, mutta vaativat kyllä tuhdin pankkitilin ja turnausketävyyttä.
Ihan liian pitkät häät, jos jo perjantaina on illallinen.
Mitä sellaisissa harjoitusillallisissa harjoitellaan? Syömistä vai pöydässä istumista?
Yhteinen illallinen ennen häitä on varmasti ihan kiva, mutta tuo nimi kuulostaa pöhköltä.
Neidistä rouvaksi oli "polttarit" ennen, kun polttareista tuli nykyisten polttareiden kaltaisia. Oikeastaan siis aito perinnejuhla.
Ja 90-luvulla sanottiin Suomen olevan Euroopan amerikkalaisin maa, vaikka silloin ei saanut edes Ben&Jerryä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaisissa harjoitusillallisissa harjoitellaan? Syömistä vai pöydässä istumista?
Yhteinen illallinen ennen häitä on varmasti ihan kiva, mutta tuo nimi kuulostaa pöhköltä.
Mietin, kenellä on aikaa tällaiseen. Omien häiden järjestely vei edellisenä päivänä iltaan asti. Eikä siinä ollut kovin hehkeänä, kun oli painettu järjestelyhommia hellepäivänä
Vierailija kirjoitti:
Harjoitusavioliittoja ne on useimmat avioliitotkin
Tyhmiä tuollaiset harjoitus sitä ja harjoitus tätä...
Samaa olin tulossa sanomaan. Yksi parhaimmista on harjoitussupistukset.
- Mikä on maailman homoin nimi?
- P ut1n 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjoitusavioliittoja ne on useimmat avioliitotkin
Tyhmiä tuollaiset harjoitus sitä ja harjoitus tätä...
Samaa olin tulossa sanomaan. Yksi parhaimmista on harjoitussupistukset.
Pitääkö sielläkin olla läsnä kaasot, bestmanit (kaikista edellisistä häistä) sekä tulevat isovanhemmat, mahdolliset kummit ym.?
Kuulostaa äärimmäisen typerältä kopioida muualta jotain harjoitusillallisia jo ihan senkin takia että se nostaa häiden hintaa entisestään. Ja kaiken maailman baby showerit, kertovat eniten järjestäjästä kuin mistään muusta. Leikitään jotain jenkkejä.