Kuinka moni asuntolainallinen on oikeasti taloudellisissa vaikeuksia koronneiden korkojen takia?
Näistä paljon puhutaan, mutta olisi kiinnostavaa kuulla omakohtaisia kokemuksia ja summia.
Itse vielä pärjään, mutta korko noussut 0.5% yli neljään vuodessa. Tuntuu selkeästi kukkarossa.
Kommentit (43)
Mulla on tällä hetkellä tiukkaa kun vanha asunto on vielä myymättä. Joo tiedän, olisi ensin pitänyt myydä vanha ja vasta sitten ostaa uusi mutta kun täydellinen asunto sattui kohdalle niin pakko ostaa.
Huonoon kohtaan koska Ukrainan 'erityisoperaatio' Putinin sanoin alkoi. Muuten asuntoni olisi mennyt hetkessä kaupaksi: muuttovoitto kaupungin keskustassa hyvä, vanha taloyhtiö, jossa ei remontteja tiedossa ja rahoitusvastike 60€/kk. Kaikki tuntuvat odottavan korkojen laskua eivätkä asunnot liiku.
Onneksi vielä rakennetaan uusia taloja, joissa taloyhtiölaina on 70% myyntihinnasta, joten ehkä vielä on toivoa.
Omat korkoni nousivat +600€/kk kun tuli korontarkistuspäivä. Tiukkaa tekee mutta toistaiseksi selviän kahden asunnon kuluista. Onneksi on hyvät säästöt mutta ikävä niitä on käyttää. Päivittäisessä elämässäni olen ollut aina tarkka rahankäyttäjä ja nyt olen vielä tarkempi. Hieman tilannetta helpottaa työreissui, joilta saan päivärahaa ja matkakorvaukset verottomana - ne laitan säästöön, jotta voin maksaa auton kulut ja ehkä jotain muuta.
Kyllä mua hieman pelottaa tilanne koska en ole vastaavassa ennen ollut. Ensimmäinen asuntolaina tuli maksettua jo kuutisen vuotta sitten, joten aika huoleton olen ollut rahan riittävyyden kanssa sen jälkeen - tällä hetkellä en ole huoleton. Asuntojen kulut syövät 70% nettotuloista.
Jos ei tämän korko- ja inflaatiorallin, sekä uuden hallitusohjelman myötä saada Suomeen lisää asunnottomia, luottotiedottomia ja työttömiä, niin kyllä on kumma.
No minulla onnistui ihan Länsi-Helsingissä. Toki jäi ulkomaanmatkat vähemmälle ja lapsille tuli ostettua vaatteita paljolti kirppareilta.
T. Hlö jota lainasit