Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni asuntolainallinen on oikeasti taloudellisissa vaikeuksia koronneiden korkojen takia?

Vierailija
18.06.2023 |

Näistä paljon puhutaan, mutta olisi kiinnostavaa kuulla omakohtaisia kokemuksia ja summia.

Itse vielä pärjään, mutta korko noussut 0.5% yli neljään vuodessa. Tuntuu selkeästi kukkarossa.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää nämä näsäviisastelevat "olisi pitänyt maksaa vuonna nakki". No miten maksat kun ei edes ollut asuntoa silloin? Nykyään ensiasuntojen hinnat ovat kymmenkertaiset verrattuna 30 vuotta sitten. Ja pienelläkin palkalla oli mahdollista ostaa oma. Eli ihan turha verrata.

Vierailija
22/43 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut lyhentää nollakorkoaikaan. Itse maksoin korkoa yli 15 prosenttia aikoinaan. Joo,turha sanoa,että halvat asunnot,isot palkat,eivät olleet. Siirryttiin pienestä suurempaan eikä heti jättiasuntoa.Elettiin kädestä suuhun monta vuotta. Kannatti,nyt pieni vastike ja eletään auvoista aikaa.

Minä esimerkiksi olen alle 30v asuntovelallinen jolla melko kohtuullinen laina jonka hoito onnistuu tällä hetkellä ongelmitta. On eri maksaa 15% korkoa paljon pienemmälle pääomalle ja me sukupolveni edustajat ovat niitä jotka ovat olleet vielä yliopiston penkillä nollakorkoaikaan ja asuntomarkkinat oli mitä oli joten asunto tuli väkisinkin ostettua hintojen ollessa korkealla. On hyvä viisastella netissä kun osa ei valitettavasti ole keski-ikäinen ja siinä tilanteessa että tehnyt voittoa asuntokaupoilla aiemmin ja on voinut maksella lainaansa nollakorkoaikana pois. :D Helvetti kun en ostanut taloa vuonna 2005 vaan olin sen sijaan ala-asteella.

Jep,jep,oli asunnon hinta nykyhintoin pieni,mutta niin olivat palkatkin. Kaikki on suhteellista. Eikä pienellä paikkakunnalla suuria voittoja myynnissä tehty. Ihan tarpeeksi kärvistellä sai. Eikä ole nollakorkoja nähtykään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeuksissa ollaan mutta olemme alkaneet vuokrata ylimääräisiä huoneita Airbnb:ssä. Siitä saadaan rahaa suunnilleen sen verran kuukaudessa mitä lisäkuluja koronnousu on aiheuttanut.

Vierailija
24/43 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut lyhentää nollakorkoaikaan. Itse maksoin korkoa yli 15 prosenttia aikoinaan. Joo,turha sanoa,että halvat asunnot,isot palkat,eivät olleet. Siirryttiin pienestä suurempaan eikä heti jättiasuntoa.Elettiin kädestä suuhun monta vuotta. Kannatti,nyt pieni vastike ja eletään auvoista aikaa.

Onneksi tajusin tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä ja maksoin viimeisen erän toukokuussa 2022. Varsinkin kun pankki yritti pari vuotta sitten puhua ottamaan lyhennysvapaata, sanoin että miksi ottaisin nyt lyhennysvapaata kun korot on matalalla ja laina lyhenee hyvin...? Eivät vaivautuneet vastaamaan 🤣 Olen huomannut etten ole enää "hyvä" asiakas...

Vierailija
25/43 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me maksettiin asuntolaina pois kun korko oli nousemassa. Suosittelen muillekin.

Minä tein samoin.

Vierailija
26/43 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää nämä näsäviisastelevat "olisi pitänyt maksaa vuonna nakki". No miten maksat kun ei edes ollut asuntoa silloin? Nykyään ensiasuntojen hinnat ovat kymmenkertaiset verrattuna 30 vuotta sitten. Ja pienelläkin palkalla oli mahdollista ostaa oma. Eli ihan turha verrata.

Eiköhän palkat ole nousseet vähintään saman verran. Ja 30 vuotta sitten ei oltu suuruudenhulluja, ei tarvinnut saada kaikkea heti. Aloitettiin pienemmästä asunnosta ja siitä vähitellen siirryttiin isompaan. Saati ollut näitä älyttömiä taloyhtiölainoja, myyntihinta 25000,- velaton hinta 335000,- ja ensimmäiset 3-5 vuotta lyhennysvapaata. Eiköhän näiden asuntojen ostajista ne ihmiset löydy, jotka suurimmissa ongelmissa nyt ovat, kun taloyhtiölainojen lyhentäminen on alkanut, ja asumismenot yhtäkkiä kymmenkertaistuneet. Kun näköjään näille ostajille on ollut epäselvää, että asuminen tulee siinä vaiheessa kallistumaan rajusti. Saati nyt kun siihen on tullut vielä päälle tämä korkotason nousu.

Vierailija
27/43 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on noussut niin paljon että piti pidentää maksuohjelmaa ja tehdä maksusuunnitelma uusiksi. Nousi useilla satasille kuussa, joten en pystynyt maksamaan, vaikka olen hyväpalkkaisessa työssä.

Vierailija
28/43 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt tilapäisesti 680000€ lainaa, kun ostettiin talo perjantaina. Kyllähän nuo kuukausittaiset korot johonkin 1900-2000€ paikkeille nousee, kun vain mökkilainassa on korkosuoja. Toiveissa olisi, että saadaan nykyinen asunto myytyä kohtuullisessa tai edes siedettävässä ajassa pois ja sen jälkeen voidaan lyhentää lainoja puolella miljoonalla niin että jäisi pelkkä mökkilaina enää maksettavaksi. 

Ei olla mitenkään taloudellisissa vaikeuksissa kuitenkaan, mutta eihän tuollaisia korkoja huvittaisi maksaa yhtään pidempään kuin on pakko.

Vierailija
29/43 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korot on korkealla 2035 asti oli netissä.

Korkealla? Ne on normaalitasolla. 

Vierailija
30/43 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun laina otettiin, niin korko oli yli viisi %. Ei olla vielä lähelläkään, joten ei ongelmaa.

Vierailija
31/43 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin asuntolainan joskus 2007. Silloin ajattelin että en saa sitä ikinä maksettua, lähinnä pidin lainanlyhennystä vuokraan verrannollisena. Sitten kuitenkin korot tippuivat ja yllättäen laina lyhenikin huimaa vauhtia ja loppui juuri sopivasti kun korot nousivat taas. Kauhea pulla kävi. Ihme rulettia elämän suurimman ostoksen kanssa.

Vierailija
32/43 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla korko nousi sieltä reilu 4%:tiin ja korkomenot nousi kuukaudessa 50e eli korkojen nousu ei vaikuttanut minun talouteen oikeastaan millään tapaa.

M32

Vierailija
33/43 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain köyhillä velallisilla ihmisillä korkojen nousu vaikuttaa elämiseen.

Vierailija
34/43 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lainan maksuaika piteni muutamalla vuodella. Tai oikeastaan 1,5 vuodella. Lainaa ei siis juurikaan ole enää. Ei vaikuta meidän talouteen tuo. Mutta kaikki tämä muu hintojen nousu kyllä vaikuttaa ja paljon! Hyvä, kun kuukauden palkalla pystyy enää elämään ilman, että viimeisenä viikkona miettii mistä ihmeestä taikoo ruokaa pöytään, kun autokin pitäisi vielä tankata.

Siis lainanmaksuaika piteni 1.5 vuodella, mutta ei vaikuta talouteen? Sen sijaan joku ruuan ja sähkön hinta vaikuttaa? Elämänhallinta, hoi.

Vierailija
35/43 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain köyhillä velallisilla ihmisillä korkojen nousu vaikuttaa elämiseen.

Oot säkin pihalla kuin lumiukko. Huh onneksi en asu taloyhtiössä, kylläpä pelottaisi kun porukan tietämys on palstan tasoa...

Vierailija
36/43 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiin asuntolaina syksyllä 2020 korkokatolla. Korkokulut nousivat noin 100€/kk, ilman korkokattoa olisivat nousseet useita satasia.

Vierailija
37/43 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noussut on rutkasti joo, mutta ei aiheuta varsinaisesti ongelmia, kun laina on alun perin mitoitettu paljon pienemmille tuloille, kuin mitä nyt on. Ostimme asunnon melkein heti valmistumiseni jälkeen ja tulot ovat siitä (euromääräinen, brutto) tuplaantuneet.

Meillä sama. Ja aikoinaan ihan ensimmäisen lainan kanssa 2000-luvun alkupuolella korko oli jo ottaessa 4,5% joten tietenkin varauduttiin että pitkänä laina-aikana heilahteluita tulee. Siksi ei koskaan otettu pankin tarjoamaa maksimia vaan epämuodikkaasti jo silloin ajateltiin itse eikä annettu muiden tehdä laskelmia meidän puolesta. Laina on koko ajan lyhentynyt myös vanhempainvapaiden aikana ilman tarvetta maksuvapaille, joten ei ole nytkään maksuvaikeuksia.

Ennakointi ja varautuminen tuntuu tulleen monelle yllätyksenä.

Vierailija
38/43 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tuo ahdistaa. Yksin makselen 130 000 velkaa, noin 4% varauduin kun lainan 4 vuotta sitten otin. Kun sähkö (okt), ruoka, polttoaine yms. kallistunut samalla on todella tiukkaa.

Jo pelkästään sähkön hinta nosti asumiskuluja 200e/kk.

Säästän kaikessa, itselleni en osta mitään, en harrasta mitään maksullista enää, lapsille olen yrittänyt pitää harrastukset ja jotain extraa vaikka lomilla.

Talon myymistä tässä koitan, mutta huono aikahan on..

Lasten isällä meni työt ja ei pysty taloudellisesti yhtään osallistumaan lasten kuluihin. Sekin tuli puskista.

Vierailija
39/43 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yhtiölainaa niin ehkä, muuten ei.

Vierailija
40/43 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostimme yli 10 v sitten liuan kalliin asunnon.

Taloyhtiö hyvä. Neliöitä yli 100 ja YV alle 100 e.

Olimme kummatkin töissä, 1 lapsi. Laina-aika 25 v.

Sitten kummankin työpaikalla alkoi yt neuvottelut.

Me tyhjennettiin mökki, myytiin mökki, kummatkin autot. Kotona oli omat kalusteet ja mökin.

Laitettiin kaikki myytiin ja jätettiin ne, jotka jäi myymättä.

Omistin pari merkkilaukkuakin. Kaikki myytiin.

Mies menetti työnsä ja on ollut vain pari krt työkokeilussa.

Moni, tosi moni, nauroi meille, kun 0 korkoina lyhennettiin asuntolainaa.

Me ollaan vuokrattu kellarikomero ja 1 kodin makkareista.

Lainaa on jäljellä n 60 000 ja voisi olla ykkönen edessä, enemmänkin.

Joka kk teen extralyhennyksen. Kerran oli 2 e, kerran 80 000 e.

Vaikka korko nousisi 10%, pärjättäisiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän