Yliavulias naapuri
Asutaan rivarissa ja vasta tutustuttiin naapurin pariskuntaan. Pariskunnan mies kysyi saako leikata meidänkin pensasaidat ja nyt sitten omikseen viikolla kävi leikkaamassa nurmikon etu- ja takapihalta. En toki valita, mutta onko yleistäkin tämmöinen?
Ap
Kommentit (38)
Hyi, en lähtisi tuollaiseen mukaan ollenkaan. Eihän teillä ole mitään rauhaa omalla pikkuruisella pihalla, jos naapuri ramppia siellä koko ajan jotain tekemässä ja tirkistelemässä. Tuollainen olisi kamala juttu ja olisin sanonut heti, että kiitos, mutta hoidan pihani ihan itse parhaaksi katsomallani tavalla.
Ymmärrän avun, jos itse en pystyisi pihaa hoitamaan, mutta niin kauan kuin pystyy ja pihalla tykkää tehdä itse kaikkea, niin tuollainen naapuri olisi tylsä. Pitäisin siis hyvät välit, mutta siinä kaikki.
Yrittää päästä näkemään tuoreen naapurin emäntää bikineissä
Ettekö osaa itse hoitaa pihaa? Piha on kuitenkin joku nenäliinan kokoinen, joten ei siinä ole paljoa hoitamista ja osaamista ei tarvita varmasti.
En minä ainakaan arvostaisi sitä, että ikkunan toisella puolella omalla pihalla on joku naapuri puuhailemassa jotain silloin kun se hänelle sopii. En jaksaisi edes seurustella aina tällaisen naapurin kanssa, vaan haluaisin ihan oman muilta rauhoitetun alueen.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö osaa itse hoitaa pihaa? Piha on kuitenkin joku nenäliinan kokoinen, joten ei siinä ole paljoa hoitamista ja osaamista ei tarvita varmasti.
En minä ainakaan arvostaisi sitä, että ikkunan toisella puolella omalla pihalla on joku naapuri puuhailemassa jotain silloin kun se hänelle sopii. En jaksaisi edes seurustella aina tällaisen naapurin kanssa, vaan haluaisin ihan oman muilta rauhoitetun alueen.
En puhu AP:n puolesta, mutta itse hoidan pihaani omaan tahtiin, omalla aikataululla. Enkä todellakaan naapurin mielihalujen taikka mielipiteiden mukaan.
-eri
Eikö miehesi voisi hoitaa asiaa siihen suuntaan? Kannattaa tehdä selväksi jo alussa, että kiitos mutta tonttien rajat ovat selvät. Koittaa kai tuollaiset kepillä jäätä josko joku antaisi laajentaa reviiriä. Kannattaa varmasti sitten pitää erittäin niukat kontaktit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhu AP:n puolesta, mutta itse hoidan pihaani omaan tahtiin, omalla aikataululla. Enkä todellakaan naapurin mielihalujen taikka mielipiteiden mukaan.
-eri
No niinpä. Mieleeni tulee tuosta naapurista joku sakemanni, jolla on pakkomielle pitää myös naapureiden pihat siisteinä.
Olemme asuneet Saksassa ja naapurilla oli aina sanomista meidän parvekkeesta, sen kukista ja kalusteista. Ensin otimme asian huumorilla, sillä parveke oli kahta tuolia ja pöytää lukuunottamatta tyhjä, mutta kun aloimme laittaa sinne kukkia, niin ne olivat kuulema väärän värisiä ja erilaisia kuin muilla, joten kukat olisi pitänyt vaihtaa. Naapuri lähetti meille sopivan kukkakaupan mainoksenkin hintatietoineen, josta sopivat kukat olisi voinut ostaa. Hän vahti myös sitä miten puhdas auto meillä oli ja mitä laitoimme roskikseen. Ja siitä hän laittoi viestiä, että ikkunamme olivat kadulle päin likaiset kuulema. Eivät ne olleet, mutta samapa tuo.
Minkä kokoinen piha on? Hoitakaa itse se, jos kerran meinaatte paikassa asua. Hankkikaa omat välineet, jos taloyhtiössä ei ole yhteisiä ja hoitakaa oma lääninne ihan omin voimin. Olisi kamaa, jos joku naapuri hyppäisi meidän pihalla silloin kun haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa joku taka-ajatus on jota ette vielä tiedä.
Mitähän tällä nyt tarkoitetaan?
Ap
Vastavuoroisuus, niin kuin joku jo mainitsikin. Te teette sitten heidän lumityöt, aidan maalaukset yms pikkurempat. Nämä on niitä sanattomia sopimuksia kun tuolle tielle suostutte.
Jos puhut hänestä jo otsikossa yliavuliaana, niin silloin tuollainen ylitekeminen pitäisi laittaa selkeästi poikki heti alkuunsa. Kohteliaasti tietenkin, mutta niin, että asia menee jakeluun. Se on helppoa tuossa vaiheessa sanoa, että kiitos, jatkatte nyt tästä itse eteenpäin, kun olette asettuneet taloksi ja aikaa on.
Mulla on myös tuollainen avulias naapuri. Kolasi lumet pois, hiekotti ja haravoi lehdet. On eläkeläinen ja kaikki ehti tehdä sinä aikana, kun olin töissä. Eilen ilmoitti, että lähtee kuukaudeksi etelään ja sanoi, että kai minä hoidan hänen ulko-ja sisäkukkansa matkan ajan.
Minä asun yksiössä, piha mitä hän hoiti, on todella pieni. Hänellä on kolmio, ulkona monta kukkaa ja vesipiste mistä haetaan kasteluvesi, on toisen talon päässä. Sisäkukista en tiedä mitään, kun en ottanut avainta.
Toivottavasti hän nyt lopetti avustamiseni, koska selviän omasta pihasta itse.
Siellä ei ole sitten aitoja, mielellään koko pihan kiertäviä lukollisella portilla? Voiko ehdottaa?
No esim. Pensasaita on hyvä ajaa samalla vaivalla ja se on taloyhtiön omaisuutta. Näyttää typerältä, kun osa on leikattu ja osa ei. Sama juttu aidan ulkopuoliset nurmialueet. Mutta toisten pihan nurmikon leikkuu vähän oudolta kuulostaa.
Kenties on lomalla ja on tekemisen puutetta? Siis haluaa tehdä jotain fyysistä, eikä pelkästään oleskella.
Vaikuttaa, että tykkää pihatöistä.
Eihän tuossa välttämättä mitään taka-ajatusta ole ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoinen piha on? Hoitakaa itse se, jos kerran meinaatte paikassa asua. Hankkikaa omat välineet, jos taloyhtiössä ei ole yhteisiä ja hoitakaa oma lääninne ihan omin voimin. Olisi kamaa, jos joku naapuri hyppäisi meidän pihalla silloin kun haluaa.
Niin siis tänne on palkattu myös pihatöitä tekemään kesätyöläinen ja hän ajoi meidänkin nurmikon viime maanantaina. Että en nyt sitten tiedä missä välissä itse sitä ehdittäisiin ajella. Taloyhtiössä on yhteinen leikkuri.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos puhut hänestä jo otsikossa yliavuliaana, niin silloin tuollainen ylitekeminen pitäisi laittaa selkeästi poikki heti alkuunsa. Kohteliaasti tietenkin, mutta niin, että asia menee jakeluun. Se on helppoa tuossa vaiheessa sanoa, että kiitos, jatkatte nyt tästä itse eteenpäin, kun olette asettuneet taloksi ja aikaa on.
Olisi ikävää tässä vaiheessa jotenkin negatiivisesti puuttua, kun ihan vasta heihin tutustuin ja itse pyysivät kylään. Heillä myös samanikäinen lapsi meidän kanssa, niin olisi kivaa pitää hyvät suhteet. Tosin olen itse introvertti niin ei tule luonnostaan läheiset suhteet naapureihin. Yleensä ollut luokkaa moikataan kun tavataan ja pari sanaa voi vaihtaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ikävää tässä vaiheessa jotenkin negatiivisesti puuttua, kun ihan vasta heihin tutustuin ja itse pyysivät kylään. Heillä myös samanikäinen lapsi meidän kanssa, niin olisi kivaa pitää hyvät suhteet. Tosin olen itse introvertti niin ei tule luonnostaan läheiset suhteet naapureihin. Yleensä ollut luokkaa moikataan kun tavataan ja pari sanaa voi vaihtaa.
Ap
Ilmaisia lounaita ei ole.
Vaikka olisikin aktiivinen tekemään, niin olisi silti suotavaa pysyä ihan siellä omalla tontillaan. Tai ainakin kysyisi sopiiko tulla tekemään.