Mistä tuhruilu voi johtua? (rv 10+3)
Hei!
Mulla on ollut rv 9+ asti ruskeaa tuhrua, välillä enemmän, välillä vähemmän. Nyt on 10+3 ja edelleen oli pikkuhousunsuojassa ruskea läntti. Kipuja ei ole ollut sen enempää kuin muutenkaan tämän alkuraskauden ajan, jolloin aina välillä menkkamaisia lieviä kipuja on ollut. Välillä myös alaselkää on juilinut. Vuoto ei ole punaista eikä runsasta, mutta selvää ruskeaa tuhrua/vuotoa, joka välillä jopa oranssiin vivahtavaa.
Ultrassa oon käynyt kaksi kertaa tämän tuhrun aikana ja kummallakin kerralla kaikki ollut hyvin. Lääkäri ei keksi selitystä tuhrulle ja hylkäsi mun ehdotuksen siitäkin kun olisi menkkojen aika. Kuulemma se sykli on totaalisesti loppunut kehossa kun raskaus on alkanut.?! (Kummasti vain aika monella tuntuu tuhrua silloin olevan kun on menkkojen aika.) Lääkäri epäili itse, että voi vuotaa istukasta kun siellä on tällähetkellä kova työ käynnissä?! Petyin, kun lääkärikään ei tiennyt siitä sen enempää vaikka oli johtava naistentautien dos.
Ultrassa näkynyt viikkoja vastaava sikiö, syke ja kaikki ok, ja yritän olla huolehtimatta, mutta silti tuo tuhru mietityttää joka päivä. Mitä ihmettä se on?!?! saisi loppua ja tulla 13 viikkoakin täyteen niin vois vähän rentoutua...(vai voiko)
PAS-hoidolla tämä raskaus saatiin alkuun 3 vuoden jälkeen ja senkin takia ehkä olen epäilevämpi...
kiva jos saisin vastauksia.....
MUKAVAA JOULUNALUSAIKAA!!!
Kommentit (2)
Ymmärrän täysin huolesi, itsekin kamppailin vuotojen kanssa alkuraskaudessa. Minulla alkoi ihan heti positiivisen raskaustestin jälkeen, siis jo ennen klinikan hcg-testiä. Hcg oli kuitenkin oikein hyvä, mutta vuoto jatkui edelleen ja loppui kuin seinään 8. raskausviikolla. Ultrattiin silloin moneen kertaan ja etsittiin syytä mutta sitä ei löytynyt koskaan. Sikiö voi aina hyvin ja vastasi viikkoja. Istukkakin oli siisti, tosin np-ultrassa se oli kohdunsuun päällä, mutta silloinhan vuotoja ei enää ollut edes.
Lääkäri jossain vaiheessa epäili että vuoto voi johtua paksusta kohdun limakalvosta, se oli ilmeisesti paksumpi kuin normaalisti ja kun alkio siellä kasvoi niin se aiheutti tuhrua. Vuoto oli siis koko ajan tuhrua mutta pari kertaa tuli vähän kirkasta vertakin.
Kun seuraa täällä keskusteluja niin huomaa että tuo alkuraskauden vuoto on itse asiassa aika yleistä. Eli kun olet nyt mennyt 7. viikon yli ja syke on havaittu, niin raskauden jatkumisen todennäköisyys on erittäin suuri (olisko se ollu 95%)! Älä siis huolehdi (helpommin sanottu kuin tehty), kohta on 12 viikkoa täynnä ja voit huokaista helpotuksesta! Me oltiin miehen kanssa aivan hermoheikkoja koko alkuraskaus, pelättiin keskenmenoa niin kamalasti yhden sellaisen kokeneena, ja kun hoidoista saatiin tosi vähän alkioita niin oltiin ihan varmoja että jos tämä menee mönkään niin meille ei lasta koskaan tule. Välillä edelleenkin huomataan että pelätään meneekö kaikki hyvin vaikka ollaan jo yli puolenvälin ja vauva kovasti potkii masussa!
Onnea odotukseesi, hyvin kaikki menee varmasti!
-Possukka rv 20+2
Kuten otsikossa kerroin niin minäkin tuhruilin useasti alkuraskaudessa. Syytä ei koskaan tiedetty. Vuodin reilusti verta rv.15 ja olin itse varma keskenmenosta. Sillä kertaa lääkäri epäili että kun kohtu kasvaa kohisten niin istukan reunat repeää ja siitä silloinen runsas verenvuoto. Keskenmenoa ei onneksi koskaan tullut ja odotus päättyi onnellisesti!
Toivottavasti sinulla loppuu vuoto ja että saat nauttia raskaudesta!