Selittäkää mulle: Miksi jotkut kutsuvat lastamme sitkeästi 1.etunimellä vaikka kutsumanimenä on 2.nimi?
Leikitään nyt selvyyden vuoksi, että lapsemme nimi olisi Veera Valeria. Ja kutsumanimi siis Valeria.
Onko se niin harvinainen tapa, että ihmiset eivät pysty sitä sulattamaan. Huipputilanne oli juuri sukujuhlissa, joissa kuulin mieheni siskon päivittelevän, että miksi kutsumme lastamme Valeriaksi, vaikka hänen nimensä on VEERA Valeria?!
Tuntuu tosi pahalta.
Jopa neuvolassa käytetään sitkeästi Veeraa, vaikka itse puhun lapsestamme koko Valeriana.
Kommentit (64)
Sukulaiset tietävät tuon teidän heikon kohdan, jos olette puoli vuotta jahkailleet kahden nimen välillä. Tottakai he iskevät kiusallaan ja onnistuen siihen ja muistuttavat teitä päättämättömyydestänne.
Mitään ongelmaa ei olisi, jos olisitte heti sanoneet, että lapsi on Valeria ja kutsuneet häntä siksi. Minunkin serkkuni poikaa kutsutaan toisella nimellä, eikä ikinä ole ollut ongelmaa, kun aina näin on tehty.
Olen töissä päiväkodissa ja kun meille tulee uusi lapsi, vanhemmat tietysti esittelevät meille Jaakkona. Paperit nähtyäni olen monesti vasta huomannut, että jaahas, Jaakko onkin Mikko Jaakko Juhani tms.
Olette olleet epäjohdonmukaisia. Ymmärrän, että tuollainen loukkaa. Minunkin miehen veljen perhe on jokaisen lapsemme ristiäisten jälkeen toistelleet ja jauhaneet nimeä, jotka ovat kyllä kalenterissa mutta harvinaisempia. Ärsyttää heidän tapansa..Lahja, onko se oikeasti Lahja...oliko se nyt paketti vai Lahja.
Ovatko ihmiset tosiaan niin tyhmän ilkeitä? Vaikea uskoa.
ap
Näin se vain on ap. Minulla on kyllä tuttavapiirissäni lapsi jonka kutsumanimi on hänen 2. nimensä eikä mitään ongelmia ole. Jotkut ihmiset vain ovat moukkia käytökseltään kun eivät halua kutsua oikealla nimellä. Minusta on ihan ok jos kutsumanimi on joku toinen kuin 1. nimi.
Ja samasta aiheesta; arvatkaa kuinka usein minulta kysellään virallisissa paikoissa onko ensimmäinen nimeni todellakin kutsumanimi (on pitkä nimi) vai 2. vai 3. nimi. Yleensä kysyjät ovat keski-ikäisiä. Ehkä joidenkin ajatusmaailmaan ei vain sovi että kaikki eivät ole lyhyitä Sareja tai Minnoja.
kutsuvat ensimmäisellä nimellä. Onko sitä nyt niin vaikea ymmärtää? Miksi ihmeessä laitoit lapsellesi ensimmäisen nimen muun kuin kutsumanimen?
Vierailija:
Monissa maissa lapselle pitää olla virallinen nimi valmiina jo synnytyslaitoksella tai esim. viikon sisällä syntymästä. Ei siinä paljon katsella, että " minkä näköinen tyyppi tästä tulee" . Nimi on se mikä on.
Kolmea lasta on jo katseltu ja tarkkaan siellä sairaalassa, ja yritetty päätellä minkä niistä etukäteen valituista nimistä näköinen uusi tulokas on.
Eli älä sinä tee yleistyksiä omien mielipiteitesi perusteella:-/
t. ulkomamma
Mutta vastaava ei onnistu atk-aikana.
Minäkin olen neuvolatyössä törmännyt näihin vanhempiin, jotka vauvansa ensimmäisillä neuvolakäynneillä ilmoittavat kutsumanimen olevan eri kuin etunimi. Miksi sitten yleensä on annettu toinen etunimi, jos heti alunpitäen kutsumanimi on jokin muu.
Onkos pälkähtänyt päähän, että
a) voi olla kaksi kaunista nimeä jotka molemmat halutaan antaa
b) nimet sopivat keskenään vain tietyssä järjestyksessä (vrt. Aino Katariina vai Katariina Aino)
c) nimistä pitempi on se, joka halutaan kutsumanimeksi
Ei se kuulkaa tämän monimutkaisempaa ole.
31:lle Meillä neuvolan työntekijät ovat niin tuttuja, että tietävät hyvin lapsemme kutsumanimen olevan 2. etunimi
Lisäksi kutsun häntä koko ajan itse kutsumanimellä. Silti neuvolatäti käyttää 1. etunimeä. Hän on jopa sanonut, että " Veera on niin kaunis nimi, että minulle hän on Veera."
ap Vierailija:
Minäkin olen neuvolatyössä törmännyt näihin vanhempiin, jotka vauvansa ensimmäisillä neuvolakäynneillä ilmoittavat kutsumanimen olevan eri kuin etunimi. Miksi sitten yleensä on annettu toinen etunimi, jos heti alunpitäen kutsumanimi on jokin muu.
Vierailija:
31:lle Meillä neuvolan työntekijät ovat niin tuttuja, että tietävät hyvin lapsemme kutsumanimen olevan 2. etunimi
Lisäksi kutsun häntä koko ajan itse kutsumanimellä. Silti neuvolatäti käyttää 1. etunimeä. Hän on jopa sanonut, että " Veera on niin kaunis nimi, että minulle hän on Veera."ap Vierailija:
Mitä jonkin terveydenhoitajan sanomisilla on merkitystä. Relaa vähän.
Vierailija:
Mitä jonkin terveydenhoitajan sanomisilla on merkitystä. Relaa vähän.
Vierailija:
Vierailija:
Monissa maissa lapselle pitää olla virallinen nimi valmiina jo synnytyslaitoksella tai esim. viikon sisällä syntymästä. Ei siinä paljon katsella, että " minkä näköinen tyyppi tästä tulee" . Nimi on se mikä on.Kolmea lasta on jo katseltu ja tarkkaan siellä sairaalassa, ja yritetty päätellä minkä niistä etukäteen valituista nimistä näköinen uusi tulokas on.
Eli älä sinä tee yleistyksiä omien mielipiteitesi perusteella:-/t. ulkomamma
Tarkoitin, ettei sitä näköisyyttä ole aikaa miettiä kahta kuukautta niin kuin Suomessa, vaan päätös on tehtävä aika nopeasti.
ole ollut ongelmia. Ei neuvoloissa, ei kouluissa eikä virastoissa. Myös äidillämme on toinen nimi käytössä sekä papallani ja enollani. Ei mikään ihmeellinen juttu. Siksihän virallisissa papereissakin lukee " kutsumanimi alleviivattuna" .
Hänelläkin on kutsumanimenä toinen nimi, mutta sairaalan ja terveyskeskuksen koneella ne ovat eri järjestyksessä. Näin häntä kutsutaankin siellä aina kutsumanimellä, ja epikriisit sun muut tulevat oikealla nimellä, siis kutsumanimellä. Virallisesti nimet ovat kuitenkin alkuperäisessä järjestyksessä.
Ja yhden kaverin lapsilla on melkein kaikilla(yht. 6kpl) toinen nimi kutsumanimenä. Ei minun mielestä vaikea ymmärtää.. Ja en kyllä ymmärrä sukulaisiasi, jos nyt ei voi TAJUTA, että kutsumanimi on se VALERIA.
Korjaat vaan sitkeästi, että Valeria, kun sanovat Veeraksi..
Tuo kutsumanimeni on pitempi kuin ensimmäinen nimi ja siksi vanhempani ovat laittaneet nimet tuohon järjestykseen. Siis kutsumanimen ovat keksineet ensin ja sitten miettineet " kaveria" tuolle nimelle. Ja omaankin korvaan nuo nimet kuulostavat paremmin juuri niin, vaikka tiedän että jotkut laittavat toisinkin päin.
En kyllä voi mitenkään kuvitella, että vanhempani olisivat aikanaan jotenkin " kikkailleet" noilla nimillä. Tuohon aikaan tämä kutsumanimeni ei toki ollut mitenkään yleinen, mutta nykyään minulla on liuta pikkutyttökaimoja. Ensimmäinen nimeni taas oli hyvinkin tavallinen siihen aikaan.
Ns. virallinen posti tulee tietty aina sillä etunimellä ja lääkärissä kutsutaan samaten sisään sillä ekalla nimellä mutta tokihan kaikki tutut tietää mikä minun nimeni on, eikä kukaan tuttu ole koskaan kutsunut minua sillä etunimellä...
Pankissa on muuten minullakin nimet käännetty toisinpäin eli pankkikortissa on kutsumanimi eikä se eka. Ja vaikka minut kutsutaan esim lääkäriin sisään sillä ekalla nimellä, niin esittelen sitten itseni sillä kutsumanimellä. Ja neuvolan täti on joskus selittänyt, että on niin hankala tosiaan laittaa siihen koneelle merkintä siitä mikä se kutsumanimi on, kun niitä alleviivauksia ei voi tehdä...
Nimittäin täällä maassa missä asun tällä hetkellä, on todella yleistä että kutsumanimi on jokin muu kuin 1. nimi. SUomessa on vissiin vain vaikea ymmärtää, että 1. nimen ei tarvitse olla kutsumanimi (yhtälailla kuin että lapselle ei anneta nimeä kasteessa, vaan silloin liitetään osaksi seurakuntaa!!).
Esikoisemme nimen suku on kuitenkin hyväksynyt. Ilmeisesti siksi, että se on ihan eka eka nimi.
ap