Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko väärin haluta lasta yksin?

08.12.2006 |

Haluaisin lapsen (minulla on jo kaksi, mutta he eivät ole enää mitään vauvoja...), mutta miestä ei ole, eikä varmaan tulekaan. Olen jo neljäkymmentäkaksi, enkä ole kaunis, oikeastaan pikemminkin päinvastoin.

Rumaa ei huoli kukaan - mutta toisaalta minäkään en huoli ketä vaan, esimerkiksi alkoholistia tai mielenterveyspotilasta. Olen akateeminen, pitkälle koulutettu ihminen (tohtori), mutta kuten sanottu, Luoja ei ole suonut erikoisempia ulkoisia avuja (ja nyt todella tarkoitan tätä), vain hiukan älliä.

Entinen mieheni oli väkivaltainen ja kuoli myöhemmin.

Olen vuoden mittaan ollut tavattoman ahdistunut käydystä hedelmöityshoitolaki-keskustelusta. Yksinäisiä, lasta haluavia naisia on syyllistetty mm. henkisesti sairaiksi ja itsekkäiksi (olen muuten ihmetellyt, millaista on epäitsekäs lapsensaanti). On puhuttu lapsen oikeudesta isään (olen myös miettinyt tätä nykyisten lasteni kohdalta). Ymmärrän, että jokaisella on tarve tietää biologisesta alkuperästään, mutta käsittääkseni uusi laki takaa juuri tämän - lapsi saa tietää luovuttajan nimen täytettyään kahdeksantoista. Tämä on minustakin varsin perusteltu parannus aiempaan lakiin.

Jännittävää on ollut myös huomata, miten paljon luovutussiittiöitä käyttäneitä naisia syyllistetään - mutta kuka on miettinyt, ketkä näitä siittiöitä ovat luovuttaneet? Miehet itse, vapaaehtoisesti.

Mitä mieltä olette - jos hankin lapsen tällä " epäluonnollisella" tavalla, saanko osakseni paheksuntaa? Millaista palautetta tulen saamaan? Miltä ajatus itsestänne tuntuu - ovatko vain kauniit ja rohkeat nykypäivänä oikeutettuja hyvään parisuhteeseen ja lapsiin?

Minulla ei ole myöskään vielä mitään tietoa, mitkä olisivat ne instanssit (lähinnä klinikat), joihin ottaa yhteyttä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinusta itsestäsi tuntuu että olet valmis kolmannen lapsen äidiksi niin anna palaa! Ja koska ikääkin jo mittarissa on, suosittelen nopeaa toimintaa :). Älä välitä muiden mielipiteistä ja arvostelusta, muutenhan et voisi elää lainkaan. Arvostelijoita riittää aina, teetpä mitenpäin tahansa. Ja kuule, vielä on ihmisiä joille se ulkonäkö ei ole tärkein, valitettavasti yhteiskunnassamme tällähetkellä ihannoidaan tietynlaisia malleja joita useimmat meistä eivät vastaa.... Mutta ajat muuttuu taas, pidä sinä tiukasti kiinni arvomaailmastasi, äläkä katkeroidu. Kun sinulla on hyvä olo sisältä, niin loistat myös ulospäin. Raskautesi tulee varmaan olemaan kukkeaa aikaa!!!!! :) Mukavia talvipäiviä toivotellen: Mantelihammas

Vierailija
2/7 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä vaan äläkä hukkaa aikaa yhtään!

Tsemppiä ja oikein mukavaa joulunodotusta ja toivottavasti pian myös vauvan odotusta!

T: piipaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä voi paljon muuta kun yhtyä kahteen edelliseen mielipiteeseen! jokaisella on oikeus olla ja elää juuri niin kuin itse haluaa. muista että elät itseäsi varten, et muita ihmisiä varten, joten jätä muiden mielipiteet omaan arvoonsa!

hannnah

Vierailija
4/7 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...oli sitten yksin tai ei. Mutta toivon sinun ajattelevan asiaa vielä mahdollisen lapsen kannalta. Lapsella on kuitenkin oikeus isään, ja on kuitenkin eri asia, että lapsella on edes jonkilainen isä ja kontakti häneen kuin ei isää ollenkaan. Kuinka moni meistä osaa kuvitella tätä tilannetta itselleen? Itse olin yksinhuoltajan lapsi, ja isäni ei varsinaisesti ole vuoden isä-materiaalia, mutta silti olen onnellinen, että minulla on edes hänet. Vaikea olisi kuvitella, että ensimmäisen kerran vasta 18 vuotiaana olisin saanut tietää hänen nimensä, saatika mitään muuta. Mitä jos hän ei olisi halunnut tietää minusta mitään? Vaikeaa kuvitella ettei sellainen olisi vaikuttanut itsetuntoon.

Ei ystäväpiirissäsi olisi ketään yksinäistä miestä joka kuitenkin haluaisi lapsen? Yllättävän monella miehellä on vauvakuume, vaikkeivat he siitä puhukaan, ehkä voisit auttaa teitä molempia täyttämään unelmanne. Enkä nyt siis tarkoita, että asuisitte yhdessä tai edes seurustelisitte, hedelmöityskin voisi tapahtua täysin kliinisesti. Myöhemmin voisitte sopia yhteishuoltajuudesta tai tapaamisoikeuksista. Asia ei tietenkään ole näin suorasukainen ja yksinkertainen, mutta olisiko tämä määrä " työtä" jotain sellaista mitä voisit tulevan lapsesi eteen tehdä varmistaaksesi hänelle parhaan mahdollisen alun elämälle mitä voit tarjota?

Kerroit, että kahden muun lapsesi isä on kuollut, eikä eläessäänkään ollut (ilmeisesti) kovin hyvä isä, ja olen pahoillani siitä. Heille sinulla on kuitenkin mahdollisuus vastata mieltä askarruttaviin kysymyksiin isästään, olisiko sinulla sitä mahdollisuutta, jos et olisi koskaan tavannutkaan heidän isäänsä?

Aikomukseni ei nyt ollut sanoa, että toiveesi olisi väärin. Uskon, että olisit täysin kykeneväinen, mahtava ja rakastava vanhempi yksinkin (kuten kahdelle muulle lapsellesi olet jo), mutta pyydän, että ajattelet kaikki mahdolliset näkökohdat ja vaihtoehdot läpi ennenkuin teet päätöksesi. Isä on kuitenkin enemmän kuin kuppi spermaa ja nimi paperissa.

Vierailija
5/7 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä sanoa, että myötätuulia sinulle ja perheellesi, asioilla on kyllä taipumus kääntyä parhain päin jos antaa niiden mennä niin ;)

Vierailija
6/7 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta ketä perheeseen kuuluu ja kuka sen määrittelee...

Itse olen väkivaltaisen alkoholistin tytär ja nähnyt " perheidyllin" koko kauneuden *huoh*. Jos sinusta siltä tuntuu, että jaksat huolehtia kolmannesta lapsesta ja haluat sen hankkia (ja raskautuminen on sinulle helppoa), niin toimi ihmeessä ja pian. Siinä, minne sinun pitäisi ottaa yhteyttä, en osaa kyllä valitettavasti auttaa... Väestöliittoon?

Ne, jotka eivät voi tilannettasi ja asennettasi ymmärtää, ovat naiiveja tai tekopyhiä, sama heille ja heidän kannoilleen!!

Onnea ja voimia!!!

Vierailija
7/7 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni sinulla on oikeus haluta lasta enkä usko että nykyaikana tätä enää paheksutaan. Isättömyys on tietysti ongelma, tuo minkä joku aiemmin tässä ketjussa ehdotti (että olisi joku tuttu isänä, vaikka kaikki tapahtuisi kliinisesti) olisi ihan hyvä ehdotus, mutta voi olla vaikeaa toteuttaa. Kannattaa sitä kuitenkin miettiä.

Ei kai tässä ole täysin oikeaa ratkaisua, mutta sinulla on kuitenkin laillinen oikeus haluta lasta, koska se maassamme on mahdollista. Ikärajoista en tiedä noissa hedelmöityshoidoissa. Oletko nettisivuja kahlannut läpi, että löytäisit noita instansseja? Tässä on ainakin yksi linkki, josta voisi aloittaa. Tuolta saa ainakin yhteystietoja ja voi kysellä millä klinikoilla onnistuisi hedelmöityshoito yksinäiselle naiselle. (onko sellaisia, jotka eivät tuohon suostu? En tosiaan tiedä, kun ei asiasta ole minkäänlaista kokemusta)

http://www.lapsettomuus.com/hedelmoitys/default.asp

Kaikkea hyvää sinulle, minkä päätöksen teetkin!