Kiinan suurnopeusjunarata vs Suomen turun rata
HS artikkeli kertoo, että Kiina on rakentanut nopeassa tahdissa käsittämättömät 40 000 km suurnopeusjunarataa (350 km/h) ja se on maksanut noin biljoona euroa eli miljoona miljoonaa euroa.
1 000 000 000 000 : 43 000 = 23.2 miljoonaa euroa /km
Täytyy tietysti huomioida, että Kiinan rataverkon rakentamiskustannukset oletettavasti sisältävät runsaasti siltoja vesistöjen ja kosteikkojen ylitysten yms takia.
Miten tämä vertautuu meille suunniteltuun tku-hki "78 min" junaradan noin 95-100km pituuteen ja sen arvioituihin 3400 miljoonan euron kustannuksiin?
3400 : 100 = 34 miljoonaa euroa/km (on siis kalliimpi vs 23.2 miljoona euroa/km Kiinassa)
Suurnopeusjunalla tuossa radassa olisi jo oikeasti ideaa, kun 100km pätkä taittuisi 17-18 minuutissa (no ehkä pääteasemalta pääteasemalle menisi 25-30 minuutissa) tuon 78 minuutin sijaan.
Ehkä olisikin järkevämpi investointi rakentaa suomen isoimpien kaupunkien välille suurnopeusjunarata, jolloin ainakin Hki-Tampere, Hki-Tku ja Hki-Lahti väleistä tulisi oikeasti todella nopeita yhteyksiä vaikka ihan päivittäiseen työmatkaliikkumiseen. En tiedä kuinka moni jaksaa kulkea päivittäin töissä esimerkiksi tku-hki jos yhdensuuntainen matka vie 78 min + siirtymät vielä molemmissa päissä, eli 1.5-2h per suunta.
Esimerkiksi seuraavat rataosuudet voisi rakentaa suurnopeusjunille.
Hki-Tku-Sto (rata voisi jatkua Tukholmaan)
Tal-Hki-Tampere (rata voisi jatkua Tallinnaan) Hki-Lahti-Jyväskylä-(Kuopio)-Oulu
Kommentit (2)
Tämä tunnin juna on kyllä taas pöljin idea vähään aikaan ja 13min säästämisen takia ei todellakaan kannata törsätä 3-4 miljardia. Enkä usko, että matkustajia turku helsinki välillä on niin paljoa, jotta olisi kannattavaa.
Ei meillä riitä matkustajia luotijuniin. Niiden idea on miljoonissa vuosittaisissa kuljetustehtävissä.