Puolivuotias herää vieläkin öisin syömään! Onko normaalia?
Kommentit (28)
Itseltä meenasi usko loppua kun kuopuksemme alkoi nukkumaan yöt vasta 1v8kk:n iässä. Nyt nukkuukin kuin tukki :)
Meillä on neljä lasta, joista aikaisin lopetti yösyönnit 8kk iässä, ja muut yksivuotiaina, kun lopetin imetyksen. Kyllä se siitä, ei sitä liian kiireellä kannata yrittää kasvattaa.
puoliviotias on vielä niin pieni, ettei siltä ihan vielä voi kitkeä yösyömistä pois.
jaksamisia.
Normaalia on. meillä esikoinen lopetti yösyönnit itse 8kk iässä, kuopukselle pidettiin unikoulua 11,5kk iässä ja silloin loppui yötissit. 6kk ikäinen on vielä niin pieni, että en vielä murehtisi yösyöttöjä. Ei ne ikuisuuksiin yöllä syö =)
aina tonne 7 kk ikään, jolloin alkoi taas herätä yöllä syömään ja sitä jatkui n puoli vuotta, sitten jätin ruaan. heräili silti öisin kerrran pari vielä vuoden.
En minäkään ole sitä niin pahana pitänyt kunnes eilen ystäväni ihmetteli että "vieläkö se herää öisin, meillä ei kyllä tuon ikäisenä ole heräilty"
Saa kyllä puuroa illalla.
Ap
Meillä pian puolitoista vuotiaskin herää öisin. Tosi yksilöllistä tuntuu olevan, ainakin mitä tulee kolmeen lapseeni. Se että herääkö nälkään on toinen asia. Usein nälkä ei ole se herättävä tekijä vaan esim. eroahdistus ja mikäs siihen auttaisi paremmin kuin lämmin maito äidin lähellä. Kunhan muistat ettei se vauva piruuttansa heräile ja varhaislapsuudessa annettu läheisyys on todella tärkeää psyykkeen kannalta. Älä missään nimessä ainakaan unikoululinjalle lähde.
Omat on heräilly öisin syömään parivuotiaiksi asti. Sitten oppivatkin kuiviksi, eli lakkasivat käyttämästä vaippaa, mutta tarvitsivat joka yö apua vessassa käymisessä. Eli ei siitä valvomisesta ihan heti eroon pääse!
jotkut lapset tarvitsevat tankkausta 1v asti.
th
Tuolloin alkoi syödä puuroa iltapalaksi. Kahtena yönä heräsi normaalisti kahden maissa yöllä. Isi tyynnytteli takaisin uneen. Tämänkin jälkeen heräili aina kaksi vuotiaaksi asti öisin, mutta palveluja ei tarvinnut. Vesipullo/taikamuki oli sängyssä vielä 4v. Keskimmäiseltä yösyöttö lopetettiin, kun oli 6kk ja on siitä asti nukkunut yöt läpeensä. Nuorin alkoi itse nukkua läpiyön jo 1kk ikäisenä, ja vaikka toisinaan heräsi siskonsa huutoon yöllä, ei maitoa kuitenkaan halunnut vaan jatkoi uniaan.
Oma ajatukseni on aina ollut, että yli puolivuotias pärjää yön ilman ravintoa. Tämä taidettiin jo neuvolassakin sanoa esikoisen ollessa vauva. Tuon ikäinen syö jo kiinteitä monta kertaa päivässä, joten tuo yöllä syönti alkaa olla jo opittu tapa. Mulla on monta kaveria, jota on jatkaneet tuota yli vuodenkin ja ovat nyt aika hukassa, kun lapset heräävät vielä isoinakin vaatimaan kaikenlaista.
Mutta kaikki 6kk ikäiset eivät vielä syö monta kertaa päivässä kiinteitä, itse olen täysimettänyt molemmat lapseni 6kk asti ja sitten ollaan alettu harjoittelemaan kiinteitä ja varmaan siinä 8kk iässä niitä meni jo monta kertaa päivässä silleen kunnolla.
T. se jonka esikoinen vieroitti itse itsensä 8kk iässä ja toiselle pidettiin unikoulua 11,5kk iässä.
Oma ajatukseni on aina ollut, että yli puolivuotias pärjää yön ilman ravintoa. Tämä taidettiin jo neuvolassakin sanoa esikoisen ollessa vauva. Tuon ikäinen syö jo kiinteitä monta kertaa päivässä, joten tuo yöllä syönti alkaa olla jo opittu tapa. Mulla on monta kaveria, jota on jatkaneet tuota yli vuodenkin ja ovat nyt aika hukassa, kun lapset heräävät vielä isoinakin vaatimaan kaikenlaista.
Meillä kans kohta puolivuotias muksu enkä pidä kummallisena että tankkaa vielä öisin. Varsinkin kun syö rintaa ahneesti eikä vaan huvikseen lussaile.
Tosin niitäkin vauvoja löytyy, jotka nukkuvat melkein syntymästä asti yöt läpeensä. Aika harvinaista tämä kuitenkin on. On ihan normaalia että puolivuotias syö yöllä. Meillä poika oli 10 kk kun luopui yötissistä, söi siihen asti aina 3x yössä. Loppuaikana tosin ei ollut enää nälästä kyse, oli vaan mukava päästä vierelle kun sattui unestaan havahtumaan hereille.
Älä missään nimessä ainakaan unikoululinjalle lähde.
Mulla loppui kärsivällisyys kun 9kk saattoi herätä tunnin välein yöllä lutkuttamaan. Lähdin töihin joten en todellakaan ala heräilemään monta kertaa yöllä. Pidimme unikoulun ( isänsä) ja nyt 2 viikkoa nukkunut lähes joka yö heräämättä.
Unikoulua suosittelen.
mutta jos itse ei jaksa heräilyjä, tai vauva ei nälkäänsä syö yöllä, suosittelen minäkin unikoulua. jos vauva syö kiinteitä päivällä, jaksaa hän nukkua yönsä ilman maitoa.
Meillä oli molempien lasten kanssa se tilanne vauvana, että niin kauan kun saivat öisin ruokaa, heräilivät muutenkin tiheämmin. Syötin siis vain 1-2 kertaa yössä, mutta tunnin välein heräsivät itkemään ja tyyntyivät silittelyllä tai tutilla.
Kun yösyötöt loppuivat, yöt rauhoittuivat muutenkin saman tien.
Meidän lapset söivät erittäin hyvin kiinteitä ja puolivuotiaina meni jo tosi isot annokset viisi kertaa päivässä, joten arvelin että saattaisivat pärjätä yönkin yli syömättä. Päätin kokeilla olla syöttämättä yöllä ja silittelin vauvaa silloin, kun olisin normaalisti syöttänyt. Ensimmäisenä yönä kumpikin valvoi useamman tunnin, mutta suoranaiseksi huudoksi homma ei kuitenkaan mennyt. Toinen yö meni jo paremmin ja kolmannesta yöstä lähtien yöheräilyt olivat käytännöllisesti katsoen kokonaan pois (=8-9 tuntia syömättä) ja äidiltä jäi tolkuton väsymys pois.
Lapset ovat erilaisia ja moni varmasti tarvitseekin yöllisen maitonsa, mutta jotkut saattavat haluta sen vain tavan vuoksi. En tiedä kuinka yleistä on tuo, että yösyöttöjen lopettaminen lopettaa myös nuo muuten vain heräilyt, mutta näin meillä.
esikoinen lopetti yösyönnit (pullon) 2,5-vuotiaana ja alkoi nukkua yöt heräämättä vähän vaille 3-vuotiaana.
Kuopus on nyt 2v. tasan ja nukkui viime yönä korkeintaan 2h kerralla ja söi n. 6 kertaa yön aikana.
t. väsynyt äiti
Onhan se normaalia. Meidän poika ei tarvinut enää puolivuotiaana öisin ruokaa, koska söi päiväsaikaan todella hyvin. Oli kova poika syömään kaikenlaista. Illalla kunnon satsi puuroa ja pullollinen maitoa niin jaksoi nukkua yön.
Mielestäni yli 2-vuotiaan ei ole enää normaalia syödä öisin, vaikka oliskin "vain" pullo kyseessä. Mikäli lapsi on siis täysin terve. Onhan se hampaidenkin kannalta jo pahaksi.
ja onhan tuo normaalia
mun 6kk vanha vauva tosin nukkuu 20-9