Uutta: Omaisuutta asumistuen saajalla voi olla enintään 10 000 euroa
Aika kova keino. Kuinkahan monilta lähtee asumistuet kokonaan? Ehkä sadoiltatuhansilta? Melkoista muuttoliikettä luvassa, kun ihmiset alkavat etsiä 400€ halvempia vuokrakämppiä. Entä jos on jo halvimmassa mahdollisessa asunnossa ja tuet lähtevät? Kuukausikulut kasvavat sadoilla euroilla. Tuntuu aika pahalta, jos tulot ovat vähän yli tonnin vaikkapa.
Kommentit (878)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne oikeasti pysty selvittään kellä on minkäkin verran omaisuutta. Kela pyytää tiliotteen nähtäville ja siinä on niiden selvitys. Tämän verran selvitetään silloinkin kun hakee toimeentulotukea. Kukaan ei tutki onko useampia tilejä, tai uusi auto tai matkalaukullinen kultaa. Kaikki perustuu siihen että itse ilmoittaa.
Kyllä tutkii. Multa vaadittiin yhtäkkiä tiliselvityksiä tileistä, jotka olin lopettanut vuosia sitten niin, etten itsekään muistanut kyseisiä tilejä joskus omistaneeni.
Todellakin tutkii. Jo eläkeensaajan asumistukiin tämä tutkinta tehdään (koska varallisuusrajat), toimeentulotuesta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanko säästöt omaisuudeksi?
Mitä helkuttia sä tekisit asumistuella, jos sulla on säästöjä?!?!!
Jos ei saa asumistukea ja on työtön, niin ne säästöt hupenevat kyllä sitten valonnopeudella. Kiva kun on ensin hiessä kerännyt niitä vuosia pätkätöissä ja ne katoavat sitten kuin pieru Saharaan. Tämän takia asumistukea pitää saada säästöistä huolimatta. Muuten pätkätyöläisellä ei ole pienintäkään motivaatiota palata enää koskaan töihin, koska säästöjä ei voi kertyä asumistuen puuttuessa.
Joo ei. Veronmaksajien taskuille mennään vasta sitten, kun omat taskut on tyhjät.
Jep. Jatkossa sitten haetaan kaikki sossusta silmälaseista lähtien.
mikä estää työn vastaanottamisen??????
Ei mikään. Kuka ehtii ekana tarjota töitä niin otan vastaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on käytetty auto, jonka arvo on ehkä about tuon verran.
Vaatisi huollon, vaan kun palkasta jäi käteen 550e vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen, eipä tule tapahtumaan tässäkään kuussa. ":D"
Vaikuttaa siltä, että sinun ei kannata autoa pitää. Se on vähän turhan kallis ylläpidettävä tuloihin nähden.
Auto on oltava, jos meinaa töissä käydä. Edellisessä työssä tienasin enemmän, joten huollot ym. tehtiin ajallaan. Nyt on määräaikaisuus, ja palkka alhainen, vaan parempi sekin kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mulla on toinen tili Ruotsissa ja Suomessakin kolmessa eri pankissa. Vähän aikaa saavat selvitellä.
Kyllähän esim pankit näkee sun muissa pankeissa olevat rahat.
Kyllä muuten tilit tutkitaan, kaikista pankeista ja myös veikkauksen pelitili, ja hallinto-oikeuteen lähtee, että heilahtaa, jos edes epäilevät omaisuutta olevan. Hallinto-oikeus sitten antaa Kelalle ehdotuksen miten menetellä takaisinperinnän suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on käytetty auto, jonka arvo on ehkä about tuon verran.
Vaatisi huollon, vaan kun palkasta jäi käteen 550e vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen, eipä tule tapahtumaan tässäkään kuussa. ":D"
Auton arvo ei kuulemma vaikuta, näin kertoi Iltalehti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
viestisi todisti että ihmisten typeryys todella on ääretön.
Miten niin? Tässähän oli eroteltu tuottava omaisuus, joten aiheellinen kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne oikeasti pysty selvittään kellä on minkäkin verran omaisuutta. Kela pyytää tiliotteen nähtäville ja siinä on niiden selvitys. Tämän verran selvitetään silloinkin kun hakee toimeentulotukea. Kukaan ei tutki onko useampia tilejä, tai uusi auto tai matkalaukullinen kultaa. Kaikki perustuu siihen että itse ilmoittaa.
Verottajan tiedoissa ne on pl. pankkitilit. Tietäisitjä jos sulla olis jotain ja maksaisit veroja.
Edes verottaja ei itse tutki tuota asiaa kuin pistokokeilla. Kelalla ei ole tuollaiseen syynäämiseen resursseja.
Ei niiden tutkia tarvitse, sinne ne veroilmoitukseen ilmestyvät kun ostaa rahastoja, osakkeita, asuntoja... sitten asumistukihakemuksessa kysytään vain niiden päivän arvo.
Juu no pankkitilillä makaavat rahat ei noissa näy.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/da50d94c-4241-49c8-814c-60bfd6749…
Lisäksi hallitus hakee säästöjä asumistuen muutoksilla. Merkittävin uudistus lienee yleiseen asumistukeen tuleva 10 000 euron varallisuusraja. Sen ylittävältä osalta lasketaan 20 prosenttia huomioitaviin vuosituloihin aina 50 000 euroon saakka. Sen rajan jälkeen asumistukea ei enää saa.
Varallisuudeksi ei kuitenkaan lasketa tuottamatonta omaisuutta, kuten autoa, omassa käytössä olevaa kiinteistöä tai kesämökkiä. Sen sijaan omistusasuntoon yleistä asumistukea ei jatkossa myönnetä.
"Yleisestä asumistuesta poistetaan 300 euron ansiotulovähennys. Tuen perusomavastuuta korotetaan nykyisestä 42 prosentista 50 prosenttiin. Lisäksi tuen taso tarkistetaan 70 prosenttiin hyväksyttyjen asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta."
Omassa käytössä olevaa kiinteistöä? Eikö omistusasunto ole sellainen? Eli kesämökkiä ei oteta huomioon varallisuudessa, mutta omistusasuntoa et saa omistaa? Miten omassa käytössä oleva asunto on tuottava?
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottajan tiedoissa ne on pl. pankkitilit. Tietäisitjä jos sulla olis jotain ja maksaisit veroja.
Edes verottaja ei itse tutki tuota asiaa kuin pistokokeilla. Kelalla ei ole tuollaiseen syynäämiseen resursseja.
Ei niiden tutkia tarvitse, sinne ne veroilmoitukseen ilmestyvät kun ostaa rahastoja, osakkeita, asuntoja... sitten asumistukihakemuksessa kysytään vain niiden päivän arvo.
Miten asp-tili, onko se tuottavaa? Rahoja ei voi nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten tilit tutkitaan, kaikista pankeista ja myös veikkauksen pelitili, ja hallinto-oikeuteen lähtee, että heilahtaa, jos edes epäilevät omaisuutta olevan. Hallinto-oikeus sitten antaa Kelalle ehdotuksen miten menetellä takaisinperinnän suhteen.
No voihan ne laittaa vaikka kryptovaluuttatilille. Ne on kansainvälisiä tilejä ja niilläkin voi vain makuuttaa rahaa ilman että ostaa mitään riskisijoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mulla on toinen tili Ruotsissa ja Suomessakin kolmessa eri pankissa. Vähän aikaa saavat selvitellä.
Kyllähän esim pankit näkee sun muissa pankeissa olevat rahat.
Itse asiassa ei näe. Vaikka siirtäisi omalta tililtä toisen pankin omalle tilille rahaa, niin vastaanottava pankki ei näe lähettäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi maksoin sairaala- ja lääkekuluja 1200 eurolla. Ilman säästöjä olisin joutunut ottamaan pikavipin.
Et sä noihin mitään yli 10 000 euroa tarvii jatkuvasti.
Kroonisesti sairaana saan menemään paljonkin sairaala- ja lääkekuluihin. Vetelen naamaani 17 lääkettä päivässä. Nyt olen ollut leikkauksen takia sairaslomalla pitkään. Säästöjä kuluu myös ruokaan.
Olen osa-aikatyössä ja palkkani on 900 euroa (50%). Olen saanut asumistukea 100 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä nyt ymmärtää että kaikki sinun säästösi ja tilisi tutkitaan. Ja jos et niitä ilmoita, syyllistyt petokseen. Ihan sama olitko sitten opiskelija tai muu henkilö, mutta yleisen asumistuen ehdoksi tulee varallisuusraja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietihän, onko tuottavaa säästää asp-tilille... Ja ainahan sen tilin voi lopettaa, jolloin rahat saa käyttöönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä nyt ymmärtää että kaikki sinun säästösi ja tilisi tutkitaan. Ja jos et niitä ilmoita, syyllistyt petokseen. Ihan sama olitko sitten opiskelija tai muu henkilö, mutta yleisen asumistuen ehdoksi tulee varallisuusraja.
Yritä nyt itse ymmärtää että ei tutkita. Tuollaiseen salapoliisityöhön ei ole resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei saa asumistukea ja on työtön, niin ne säästöt hupenevat kyllä sitten valonnopeudella. Kiva kun on ensin hiessä kerännyt niitä vuosia pätkätöissä ja ne katoavat sitten kuin pieru Saharaan. Tämän takia asumistukea pitää saada säästöistä huolimatta. Muuten pätkätyöläisellä ei ole pienintäkään motivaatiota palata enää koskaan töihin, koska säästöjä ei voi kertyä asumistuen puuttuessa.
Joo ei. Veronmaksajien taskuille mennään vasta sitten, kun omat taskut on tyhjät.
Jep. Jatkossa sitten haetaan kaikki sossusta silmälaseista lähtien.
mikä estää työn vastaanottamisen??????
Mistä hänelle on tarjottu töitä? Tietysti ottaa vastaan jos tarjotaan. Saako sun työpaikkasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietihän, onko tuottavaa säästää asp-tilille... Ja ainahan sen tilin voi lopettaa, jolloin rahat saa käyttöönsä.
Ei se tuota oikein mitään, koska inflaatio ja nostaessa menee verot.
Ei tämä ole lähtökohtaisesti ajatus koskaan, paitsi jos haluaa toimeentulotukea.