Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päästäisitkö 10-vuotiaan (uimataitoisen) saman ikäisen kaverin kanssa uimaan?

Vierailija
16.06.2023 |

Ilman aikuisia. Molemmat hyviä uimaan ja sukeltamaan. Itseäni vähän hirvittää, mutta mies antoi luvan. En pääse vahtimaan, kun olen töissä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Meillä lapsi käy kaverinsa kanssa läheisellä uimarannalla. Pyörillä menevät.

Vierailija
2/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Asutaan uimarannan vieressä ja on tullut moneen kertaan nähtyä, että porukassa tyhmyys tiivistyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästäisin

Vierailija
4/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosi paljon lapsesta ja kaverista sekä uimarannasta yleensä. Itse kun vahdin lapsiani aina rannalla niin näin esim

- rannalla ilman vanhempia olevat alakoululaiset innostuivat sukeltelemaan laiturin ali. Osa porukasta meni laiturille ja hyppi siinä kun yksi sukelsi alta. Hyvä homma ettei laiturin rakenteet osuneet ketään sukeltajaa päähän kesken sukelluksen.

- alakouluikäinen kaksikko nappasi hengenpelastusrenkaan ja menivät sen varassa vuolaan joen yli kaksin onneksi pysyivät pinnalla ja onneksi kukaan muu ei tarvinnut rengasta sillä välin ja jäänyt ilman apua näiden tyhmyyden takia.

- lauma alakouluikäisiä poikia heitteli yhtä vedessä olevaa kivillä. Tämä ei uskaltanut tulla rannalle kun kivet lensi kovaa kohti.

- lauma teinejä innostui remuamaan kunnolla yleisellä rannalla. Heittelivät toisiaan vedessä kaikella mitä pohjasta saivat irti. Oma lapseni sai kasvoilleen soraa. Onneksi olin paikalla puhdistamassa silmiä ym.

Jep. Kuten monet sanoo niin rannalle vaan ilman valvontaa heti kun osaa uida ja sukeltaa. Turvallistahan se on

Vierailija
5/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 jatkaa siis suurin osa näistä tapahtui kun omat lapseni olivat vielä alle kouluikäisiä ja olin heidän kanssaan uimarannalla. Meillä uimarannalle matkaa noin 4 km ja saivat mennä kaverin kanssa kun järkeä päässä ja jaksoivat pyöräillä tuon edes takaisin. Kun lapset noin 10v ikäisiä niin kuskasin vielä autolla ja kävin katsomassa että normaalin näköistä porukkaa rannalla ja sitten odottelin autossa parkkipaikalla josta näin osan rantaa. Eli en ollut iholla mutta lähellä jos jotain ongelmaa tulisi.

Vierailija
6/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu lapsesta. Meidän rauhallisen ja harkitsevan tytön ehkä päästäisin, mutta hänen villiä ja välillä aivan sekopäistä veljeään en.

Vierailija
7/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkouluikäisen päästäisin. En alle 12-vuotiasta.

Vierailija
8/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin.

Jopa on kummallinen kysymys.

Vierailija
9/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi.

Vierailija
10/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästä. On sen verran vilkas ja rohkea lapsi. Uimataito on kyllä hyvä.

Vierailija
11/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästänyt. 12-vuotiaan vasta.

Vierailija
12/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tosi paljon lapsesta ja kaverista sekä uimarannasta yleensä. Itse kun vahdin lapsiani aina rannalla niin näin esim

- rannalla ilman vanhempia olevat alakoululaiset innostuivat sukeltelemaan laiturin ali. Osa porukasta meni laiturille ja hyppi siinä kun yksi sukelsi alta. Hyvä homma ettei laiturin rakenteet osuneet ketään sukeltajaa päähän kesken sukelluksen.

- alakouluikäinen kaksikko nappasi hengenpelastusrenkaan ja menivät sen varassa vuolaan joen yli kaksin onneksi pysyivät pinnalla ja onneksi kukaan muu ei tarvinnut rengasta sillä välin ja jäänyt ilman apua näiden tyhmyyden takia.

- lauma alakouluikäisiä poikia heitteli yhtä vedessä olevaa kivillä. Tämä ei uskaltanut tulla rannalle kun kivet lensi kovaa kohti.

- lauma teinejä innostui remuamaan kunnolla yleisellä rannalla. Heittelivät toisiaan vedessä kaikella mitä pohjasta saivat irti. Oma lapseni sai kasvoilleen soraa. Onneksi olin paikalla puhdistamassa silmiä ym.

Jep. Kuten monet sanoo niin rannalle vaan ilman valvontaa heti kun osaa uida ja sukeltaa. Turvallistahan se on

Noissa tilanteissa sinun aikuisena ihmisenä olisi jo kannatunut puuttua tilanteisiin.

Vierailija
13/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin lapsena tuon ikäisenä, olin hyvä uimari ja harrastin myös uimista. Kerran meinasi käydä vaaratilanne kun hyppäsin veteen ja siellä jokin pinnan alla ollut vesikasvi kietoutui jalan ympärille ja meinasin jäädä pinnan alle vaikka olinkin kokenut uimari.

Vierailija
14/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkku kertoi hypänneensä 10v mutapohjajokeen jalat edellä, ei päässyt irti. Vanhempi poika oli hänet tukasta repien pelastanut.

Vierailija
15/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästä alakouluikäistä, koska kyseessä kavereiden yllytettävissä oleva poika.

Sen sijaan kyllä yritän järjestää niin, että pääsen kanssaan uimaan mahdollisimman suuren osan niistä kerroista kun hän haluaisi päästä. Taustalla oikeastaan huonot muistot omasta lapsuudesta. Kärtin kerran äitiä mukaan uimaan varmaan ainakin toista tuntia, kun hänellä oli kesken jotkut kotityöt (sellaiset jotka olisivat voineet odottaa), ja karkasin lopulta yksin sinne uimaan kun en enää jaksanut odottaa. Vanhemmat kilahtivat (varmaan ihan jo säikähdyksestäkin) ja sain piiskaa. Nyt huomaan ajattelevani, että kun kerran olen kieltänyt yksin menemisen, niin haluan pyrkiä siihen, että olen kuitenkin lapsen "käytettävissä" uimisen vahtijaksi mahdollisimman paljon.

Vierailija
16/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen päästänyt 8v. uimahalliin.

Vierailija
17/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi. 10 vuotias on lapsi. Järvi-tai merivesi on yl. Niin tummaa, että hukkumaisillaan olevaa lasta olisi vaikea paikantaa.

Uimaan voi mennä illalla, työpäivän jälkeen lasten ja lasten kavereiden kanssa.

Uimahallinkin kanssa olisi siinä ja siinä.

Vierailija
18/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän ennen lapset pysyi hengissä?

Vierailija
19/21 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän ennen lapset pysyi hengissä?

Eiväthän ne pysyneet. Esimerkiksi vielä 1940-luvun jälkipuoliskolla, kun ns. suuret ikäluokat syntyivät, Suomessa hukkui vuosittain keskimäärin yli 250 alle 15-vuotiasta lasta. Alle sadan mentiin vasta 1960-luvulla. Nykyään sen sijaan jos yksi lapsi hukkuu, se on lööppien pääuutinen.

Vierailija
20/21 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Minuakaan ei päästetty vielä sen ikäisenä, ja ymmärrän kyllä nyt aikuisena ihan hyvin, miksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän