Monisairas palkkatuella määräaikaiseen työsuhteeseen ja siitä sitten välittömästi takaisin työmarkkinatuelle ja toimeentulotuelle
Toimeentulotuessa huomioidaan aiemmin saatu palkka joten säästöillä pitäisi sitten elellä muutama kuuausi työsuhteen loppumisen jälkeen. Kuka enää hakee palkkatukitöihin?
Kommentit (95)
Palkkatukityö on normaalia työtä ja siitä pitää saada ansiosidonnaista kuten muustakin työstä. Palkkatukityössä olevien on vaikea saada muutenkin töitä, joten tuo ansiosidonnaisen poisto romuttaa heidän talouden.
Työnantajat eivät ota minua töihin ilman palkkatukea, koska olen kroonisesti sairas. Ja ikää 49 v. Miten työllistyn paremmin jos palkkatukityö ei kerrytä ansiosidonnaista. Vai haluaako Purra ja Orpo vain potkia päähän jo muutenkin heikommassa asemassa olevia palkkatukityötä tekeviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuen päätyttyä tuo työsuhde olisi pitänyt tehdä vakituiseksi. Jos näin ei käynyt, niin jakso ja oikeus oli käytetty väärin.
----
Et vain ota sitä huomioon, että suuri määrä ihmisiä EI PÄÄSE muuten töihin kuin palkkatuen avulla. Esimerkiksi yli 50-vuotiaat tai kroonikot. Se, että palkkatukityön tekijä ei saisi ansiosidonnaista kuten muut työntekijät, ei auta palkkatukityöläistä mitenkään. Heitä ei vakinaisteta vaan he tippuvat määräaikaisen palkkatukityön jälkeen pelkälle työmarkkinatuelle. Heikompiosainen tästä kärsii eniten, ei yritykset/työnantajat!
Yritys saa edullisen työntekijän
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukityö on normaalia työtä ja siitä pitää saada ansiosidonnaista kuten muustakin työstä. Palkkatukityössä olevien on vaikea saada muutenkin töitä, joten tuo ansiosidonnaisen poisto romuttaa heidän talouden.
Ja pslkkatukityöntekijää ei palkata työntekijäksi. Outoa. Jos töitä on.
Nyt on sitten Orpon järjestettävä yli 50-vuotiaille ja/tai terveysrajoitteisille oikeita työpaikkoja normaalilla palkalla! Jos kerran palkkatukityö ei kerrytä enää ansiosidonnaista kuten muissa töissä!
Vierailija kirjoitti:
Nyt on sitten Orpon järjestettävä yli 50-vuotiaille ja/tai terveysrajoitteisille oikeita työpaikkoja normaalilla palkalla! Jos kerran palkkatukityö ei kerrytä enää ansiosidonnaista kuten muissa töissä!
Oletko mieleltäsi ihan terve? Hallitus ei mitään työpaikkoja järjestä vaan ne syntyvät pääsääntöisesti yksityisten firmojen toimesta ja siellä maksetaan työehtosopimusten mukaista palkkaaa ja joskus enemmän kun on pula työntekijöistä.
Palkkatukitöihin otetaan lähinnä niitä jotka eivät muualle kelpaa työnvieroksunnan tai muiden syiden takia. Tähän asti on ollut mahdollista saada niin paljon sosiaalitukea että oikeisiin töihin ei ole tarvinnut mennä ja ottaa vastuuta palkan saamisesta.
Jokainen suomalainen voi katsoa peiliiin jos ei töitä löydy työvoimapulan aikana. Olisiko aika täydentää osaamista valittamisen sijaan,.
Hieno homma että nykyinen ei kannustava sosiaalitukien jakaminen laiskureille saadaan vähenemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monisairaan kannattaa ottaa palkkatukityö vastaan vain siinä tapauksessa, että samalla tehdään työkyvyn määritys. Jos siinä todetaan monisairas työkyvyttömäksi siihen nimenomaiseen työhän, saattaa työkyvyttömyyseläkehakemus tulla hyväksytyksi eläkeyhtiössä.
Työkyvyttömyyseläkkeen voi saada vain, jos on jossain työssä todettu työkyvyttömäksi, tai sitten on sairaus, joka yksistään täyttää työkyvyttömyyseläkkeen kriteerit, ja hakemuksessa vedotaan vain tähän yhteen sairauteen.
Meillä on kyllä todella älytön systeemi. Minulla on useita sairauksia, joista mikään ei yksinään vie työkykyä, mutta yhdessä ne vievät. Eli päästääkseni eläkkeelle minun pitäisi jotenkin saada yksi sairauksistani todella pahaksi? Muilla kun ei sitten ole mitään väliä. :(
Todella hullut riskit yrittäjälle tällaisen ihmisen palkkaamisesta. Olen itse monisairas yrittäjän puoliso. Pystyn tekemään töitä aika hyvin, koska teen toimistohommia silloin kun en pysty lähtemään ulos, ja fyysisiä silloin kun selkä ei kestä olla paikallaan. Aika harva työnantaja pystyy sopeutumaan tuohon. Tämän on pakko. Tarkoittaa sitten myös sitä, että hyvällä hetkellä teen töitä kellon ympäri ja ylikin. Samoin asun niin lähellä, ettei ole ongelma kulkea eestaas monta kertaa päivässä. Ei minua voisi palkansaajaksi kukaan ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja nyt palkkatuella työllä ei pääse edes ansiosidonnaiselle. Harvinaisen typerä hallitus tulossa!
Eihän kukaan enää oikeasti maksa mistään palkkaa, kun työttömät joutuu ilmaiseksi töihin.
Esteitä aina haluavat poistaa työllistymisestä ja lopputulos on aina sama: esteet ovat korkeampia ja niitä on enemmän.
Pitäisi edes palkata sitten esteratsastusvalmentaja pääministeriksi. Niillä on sentään jotain taitoa olla rikkomatta työstettäväänsä heti alkuun.
Herra Orpo voisi sanee luvan ilmoittaa minne menen töihin 1.1.2024 kun hänen mielestä sinne vaan mennään. Vai meenkö ekaan vastaantulevaan firman ovesta sisään ja ilmoitan et tulin nyt töihin ja missä mun paikka on ja mitä pitäis tehdä. Vattu nää päättäjät ei kyllä tajuu normielämästä mitään.
T. määräaikainen duunariammatissa oleva 50 vuotias.
Minulla oli aloituksen kaltainen tilanne. Hyvältähän se tuntui tienata hetken itse omat rahansa. Ja 150e/kk ansioista jätetään Toimeentulotuessa huomioimatta, eli kyllä siitä jotain käteenkin jäi enemmän. Oli se työnteko myös kivaa vaihtelua kotona makoiluun. Ja onhan työkokemuksesta aina plussaa jatkoa ajatellen. En siis näe missä ongelma? Menisin uudestaankin.
Akateeminen n49 kirjoitti:
Työnantajat eivät ota minua töihin ilman palkkatukea, koska olen kroonisesti sairas. Ja ikää 49 v. Miten työllistyn paremmin jos palkkatukityö ei kerrytä ansiosidonnaista. Vai haluaako Purra ja Orpo vain potkia päähän jo muutenkin heikommassa asemassa olevia palkkatukityötä tekeviä?
Miten se ansiosidonnaisen kertyminen sinun työllistymiseesi vaikuttaa? Kuulostaa siltä että ei sinua parempi työllistyminen kiinnosta vaan se että saat mahdollisimman paljon rahaa mahdollisimman vähällä vaivalla. Noin yleisesti sanottuna kaikki työkokemus edesauttaa työllistymistä jatkossa. Ei CVssä tarvitse mainita että olit töissä palkkatuella.
Vierailija kirjoitti:
Miten se ansiosidonnaisen kertyminen sinun työllistymiseesi vaikuttaa? Kuulostaa siltä että ei sinua parempi työllistyminen kiinnosta vaan se että saat mahdollisimman paljon rahaa mahdollisimman vähällä vaivalla. Noin yleisesti sanottuna kaikki työkokemus edesauttaa työllistymistä jatkossa. Ei CVssä tarvitse mainita että olit töissä palkkatuella.
Veikkaan, että työtä jaksaisi etsiä paremmin, kun ansiosidonnainen turvaisi omaa taloutta JOS jää työttömäksi palkkatukijakson jälkeen. Faktahan on, että ei monikaan paikka palkkaa vakkariksi palkkatuenkaan jälkeen. Uusia on monesti jo tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monisairaan kannattaa ottaa palkkatukityö vastaan vain siinä tapauksessa, että samalla tehdään työkyvyn määritys. Jos siinä todetaan monisairas työkyvyttömäksi siihen nimenomaiseen työhän, saattaa työkyvyttömyyseläkehakemus tulla hyväksytyksi eläkeyhtiössä.
Työkyvyttömyyseläkkeen voi saada vain, jos on jossain työssä todettu työkyvyttömäksi, tai sitten on sairaus, joka yksistään täyttää työkyvyttömyyseläkkeen kriteerit, ja hakemuksessa vedotaan vain tähän yhteen sairauteen.
Meillä on kyllä todella älytön systeemi. Minulla on useita sairauksia, joista mikään ei yksinään vie työkykyä, mutta yhdessä ne vievät. Eli päästääkseni eläkkeelle minun pitäisi jotenkin saada yksi sairauksistani todella pahaksi? Muilla kun ei sitten ole mitään väliä. :(
Sairaseläkkeistä päättävät lääkärit eivät tunnu tietävän mitään sairauksista, joku,in kauhisteli ihan lehdessä että ajatelkaas joku on migreeninkin takia hakenut sairaseläkettä. Kun kyseisellä henkilöllä on migreeni päällä lähes koko ajan paitsi 1-2 päivää kuukaudessa kaukaista kokeilusta estolääkkeistä huolimatta ja ei esim näe kunnolla ja järkikin jäässä migreenin takia. Ymmärrän että kadunmies ei voi tietää että migreeni voi olla noin paha, mutta miten asioista päättävä asiantuntija ei ota selvää jos ei tiedä? Välinpitämätön tietokoneella istuja josta ei oikeaan lääkörintyöhön taitaisi ollakaan.
Missä paikoissa olet tehnyt palkkatukitöitä? Kiinnostaisi itseäkin.
Onkohan jollakin Petterin kavereista köysikauppa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja nyt palkkatuella työllä ei pääse edes ansiosidonnaiselle. Harvinaisen typerä hallitus tulossa!
Eihän kukaan enää oikeasti maksa mistään palkkaa, kun työttömät joutuu ilmaiseksi töihin.
Tämä on iso haitta, eikä sille ole mitään asiallisia perusteita. Sehän on tuki, joka auttaa ihmisiä työllistymään normaaliin työsuhteeseen. Ehkä sen tilalle halutaan jatkossa tarjota vain "vastikkeellista sosiaaliturvaa."
Minullakin olisi oikeus palkkatukityöhön sairauden takia. Mutta enpä enää mainitse mitään sellaisesta mahdollisuudesta töitä hakiessani. Terveyssyistä pystyn tekemään vain osa-aikatyötä,ja siitäkin tarvitsen taukoja. Talouteni romahtaisi täysin jos menettäisin oikeuden ansiosidonnaiseen.
Töitä teen joka tapauksessa niin paljon kuin terveys kestää, enkä halua päätyä mihinkään köyhyyskierteeseen. Sellaisesta on vaikea päästä pois, etenkin jos terveys asettaa rajoitteita.
nosto