Vastasyntyneen imetyspulmat,apuja !!
Meillä on viikon vanha vauva.
laitoksella sai pullosta lisämaitoa koska oma maitoni ei ehtinyt nousta ja keltaisuuden vuoksi oli pakko antaa nestettä.Nyt kotona pyrin pullosta pois kokonaan,vaikka tiedän ettei minulta tule paljoa maitoa.Muutamia ongelmia kuitenkin on:
1.imetysasento;minulla raskaat rinnat ja esim.makuulta imettäminen huolettaa-vauvalle ei jää " hengitysreikää" kun tissi on suussa.Öisin en voi kuvitellakaan nukahtavani itse kun vauva imee sen pelossa ettei toinen saa ilmaa.. Joudun pitämään aina kahta sormea nännin päällä jotta turvaisi toisen ilmatiet.
2.Vauvan hamuilu; joskus tissi ei kelpaa vaikka aukoo suutaan,ähisee ja huitoo vain rinnalla eikä tähän auta kuin rinnan vaihto,vaikka olisi toisen rinnan jo imenyt.
3.maidon vähyys;vielä rinnan imemisen jälkeen ottaisi pullosta n.30ml.
Huolettaa,huolettaa,voinko olla varma että saisi rinnasta tarpeeksi jos jätän lisämaidon poissa???
Lisäisin vielä että esikoisen kohdalla 3 v sitten ei imetys myöskään onnistunut,maitoa ei kerta kaikkiaan tullut vaikka kaikki temput tein.En koskaan päässyt täysimetykseen.(En nyt halua kuulla että kaikilta tulee maitoa jos vain jaksaa yrittää,sillä tämä ei ainakaan minun kohdalla pitänyt paikkaansa! )
Osaisiko joku antaa vinkkiä,halu täysimetykseen on kova!
Kommentit (23)
Milla-79 imetysjutut ei tosiaankaan höpö höpö.Sulla Emilyn kun ei voi olla kokemusta kuin omasta vauvastasi ja kaikki ei tei tosiaan ole niin varma ja yksiselitteistä. Mua vaan pelottaa jos joku uskoo kaiken näillä palstoilla kirjoitetun. Mun vauvalle olis käynyt huonosti ilman lisämaitoa. Sillloin olin äitinä oikeassa, vaikka osastolla pantattiin lisämaitoa viimeiseen asti (ruotsissa). Vauvan vernesokeri laski niin, että se vaan nukkui. Pissaa tui max. 3 kertaa vrk. Lopuksi sai vielä 39 asteen janokuumeen. Eli kyllä se välillä niin on ettei siinä alussa aina maito riitä, niillä joilla maito nousee 4. tai 5. päivänä niinkuin mulla.
Mutta Empulalle vielä, sulla taitaa nyt olla jo ihan turvallista. Kun vauva pissii monta kertaa vrk, niin tuleehan sitä maitoa.
tähtinova
Rintojen ei ole tarkoituskaan olla pinkeät maidosta. Varsinkin useampien lapsien kohdalla tämä ei ole enää tavallista, miten sen sanoisi. Toisinaan herumistakaan ei tunne. Jos vauva pissa ja kakkaa ja on hereillä ollessaan kutakin tyytyväinen (liukuva käsite), sinulla tuskin on syytä huoleen. Ja vielä kun maito valuu suupielistä (se näky sai minutkin alkuun kyyneliin. ;) ). Jos vauva nukkuu pitkiä aikoja, anna nukkua ja nuku itsekin.
Onnittelut sinulle. Olet ollut sinnikäs! Voimia siis jatkoon.
Tyhjät lörppänät itsellänikin on tällä hetkellä ja niin vaan kun vauva imee, on hän oikea miss maitoparta! :) Jätä vaan rohkeasti se 30ml pois. Jos käytät kertakäyttövaippoja, niin nehän on tosi imukykyisiä eikä niistä ole ihan helppo sitä pissan määrää tulkita (minulla ainakin meni viikkoja ennen kuin opin tunnistamaan vaipoista sen miten " märkiä" ovat), tosin alussa meidän tyttö kakkasi lähes joka vaipassa että sai sen vuoksi jatkuvasti vaihtaa mutta muutoin kertiksiä käyttäessä on ollut välillä hyvinkin pitkät vaihtovälit.
Ja milla-79 imetysjutuille taas HÖPÖHÖPÖ, ai että siitä se koliikki-itku johtuu kun vauva on koko ajan tissillä (eli siis korvikevauvoilla ei sen logiikan mukaan masuvaivoja pitäisi ollakaan, jahasjahas.. justde) ja eiköhän tuo lapsikuolleisuuskin johdu ihan muusta kuin siitä maidon " riittämättömyydestä" ..! Ei kannattaisi todellakaan alkaa puhua tuollaisia juttuja totena! *mur*