Mitä tekee koulutuksella kun työt saadaan suhteilla?
Olen pitkäaikaistyötön generalistimaisteri. Jos haen oman alani töitä, niin samaa paikkaa hakee aina pari sataa muutakin ja työn saa yleensä joku, joka on talon sisällä jo valmiiksi. Jos ihminen on hyvin verkostoitunut, niin hän saa kyllä töitä, vaikka ei tutkintoa löytyisikään. Ilman verkostoja oleva korkeakoulutettu ei saa töitä alaltaan. Ei kyllä myöskään vääriltä aloilta, koska työnantajat ottavat aina ennemmin kyseisen alan ihmisen. Miksi lahjakkaita, mutta epäsosiaalisia ylipäätään kannustetaan opiskelemaan, jos siitä ei kerran ole mitään hyötyä?
Kommentit (50)
No itse huomasin AMK-tutkinnon menneen hukkaan. Valmistuneista vain 30% päätyy alalle. Ja ainoastaan suhteilla. Eli isä, äiti, sisko,veli, joku muu on jossain joka tekee valinnan. Ja tässä ei ole pätevyyden kanssa mitään tekemistä. Aika hiton päteviä ja motivoituneita ihmisiä jäi ilman alan työpaikkaa.
Kukaan ei varmasti ole suositellut "generalistimaisterin" opintoja työllistymisnäkökulmasta. Olet yksinkertaisesti tehnyt, ihan itse, huonon valinnan alan suhteen, jos se ei kerran työllistä. Kyse ei ole suhteista, vaikka toki olisi kivempi vierittää syy jonkun/jonkin muun harteille.
T. Yhtään työtä en ole suhteilla saanut, katkeamaton työhistoria vuodesta 2007.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä saadaan myös pätevyydellä. Ja ennen kaikkea sillä.
Ja se "pätevämpi" on aina se jolla on enemmän työkokemusta eli jo valmiiksi nepotismilla hankittuja työpaikkoja. Suomi on pohjimmiltaan ihan luokkayhteiskunta, aivan sama mitä poliitikot väittävät.
Tämä olisi kyllä hervoton kupla yhteiskunnassamme. Nimittäin se, että tämä ilmiö on todellinen ja toisaalta se, että sitä ei suin surminkaan haluta myöntää. Aloittaja on hyvin oikeassa siinä, että korkeakoulutetuilla työttömillä työttömyys johtuu siitä, ettei ole suhteita.
Opiskeluaika on suhteiden luomista varten! Opiskelukaverit, harjoittelupaikat, oman alan harrastusjärjestöt (ainejärjestöön kuuluminen ei ole välttämätöntä).
Ei tarvi olla ekstrovertti, mutta vaikea on duuneihin päästä, jos ei tunne ketään eikä kiinnostakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei varmasti ole suositellut "generalistimaisterin" opintoja työllistymisnäkökulmasta. Olet yksinkertaisesti tehnyt, ihan itse, huonon valinnan alan suhteen, jos se ei kerran työllistä. Kyse ei ole suhteista, vaikka toki olisi kivempi vierittää syy jonkun/jonkin muun harteille.
Ysärillä muuten suositeltiin.
Pystyisitkö luomaan itse itsellesi työpaikan, jossa voit hyödyntää koulutustasi? Itselläni tämä suunnitelmissa kun valmistun, koska tiedän että on erittäin pieni todennäköisyys saada paikka perinteisesti hakemalla. Ongelma siis sama kuin sinulla, eli niihin paikkoihin hakijoita on aina älyttömiä määriä samalla koulutuksella, ja pitää käytännössä olla joko superihminen tai suhteita, jos haluaa paikan saada.
Tohtorikoulutusta olen myös vakavasti harkinnut, koska se voisi avata enemmän ovia. Kaikilla aloilla toki sekään ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi et ole verkostoitunut?
Viittasin aloituksessa epäsosiaalisuuteen. Itsellä on sellaista vikaa, että olen introvertti, eli muiden seurassa oleminen on kuluttavaa ja yksinäisyys palkitsevaa. En tiennyt opiskelut aloittaessa, että työt saadaan suhteilla ja vain suhteilla.
Vierailija kirjoitti:
Generalistimaisteri eli filosofian maisteri, vai mitä?
Olet ilmeisesti opiskellut mm. museologiaa tms.
Generalistimaisterin ei ylipäätään liene kovin helppoa löytää töitä.!?YTM. Tällä koulutuksella olevien keskuudessa työttömyysprosentti on tilastojen mukaan hyvin pieni. Eri asia on, jos ei ole niitä verkostoja.
ap
No siis sun ongelma on se, että olet mörrimöykky. Ei ne suhteet.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin alaa valitessani työllistävyyden ja laskelmoin, että kun olin siihenkin asti ollut keskimääräistä parempi opinnoissa, niin tuskin päädyn siihen työelämän ulkopuolelle jäävään pariin prosenttiin. En ottanut huomioon, sitä mikä merkitys on kyvyillä rakentaa suhdeverkostoja.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaika on suhteiden luomista varten! Opiskelukaverit, harjoittelupaikat, oman alan harrastusjärjestöt (ainejärjestöön kuuluminen ei ole välttämätöntä).
Ei tarvi olla ekstrovertti, mutta vaikea on duuneihin päästä, jos ei tunne ketään eikä kiinnostakaan.
Tämä on juuri se pointtini, että vaikea on päästä. Tilannetta kuvaa se, että en tutustunut kehenkään opiskeluaikana. Pyrin tenttimään kaikki, mitä mahdollista tai sovin, että kuittaan kurssin esseenä tms.
ap
Mee höylää naapurin läski Lissua ja kysele isältä hommia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä muuten suositeltiin.
Jos on opiskellut/aloittanut opinnot ysärillä, on valmistunut 1995-2005. Siitä on 20v aikaa, joten toivoisi että silloisten suositusten (joita en kyllä itse muista, olen vm79) mukaan opintoalansa valinnut olisi jo uudelleenkouluttautunut ajat sitten jos töitä ei löytynytkään.
Sanoit että työttömiä on alan koulutetuista vain pari prosenttia.
Kuinka paljon on työllisiä?
Kuinka moni on töissä koulutuksen mukaisella alalla?
Vrt pelkkä työttömyysprosentti ei kerro paljoa, kun valmistuneista esim 30% voi olla uudelleenkouluttautumassa, 20% kotivanhempina, ja 30% koulutusta vastaamattomissa töissä. Ihan vaan esimerkkinä.
Opiskellessa saa luvan kanssa ryypätä samalla, kun oppii mielenkiintoisia asioita. Samalla voi toki muodostua niitä suhteita, joista voi olla apua myöhemmin. Se ei kuitenkaan ole pääasia, vaan päivä kerrallaan edetään.
Vierailija kirjoitti:
Pystyisitkö luomaan itse itsellesi työpaikan, jossa voit hyödyntää koulutustasi? Itselläni tämä suunnitelmissa kun valmistun, koska tiedän että on erittäin pieni todennäköisyys saada paikka perinteisesti hakemalla. Ongelma siis sama kuin sinulla, eli niihin paikkoihin hakijoita on aina älyttömiä määriä samalla koulutuksella, ja pitää käytännössä olla joko superihminen tai suhteita, jos haluaa paikan saada.
Tohtorikoulutusta olen myös vakavasti harkinnut, koska se voisi avata enemmän ovia. Kaikilla aloilla toki sekään ei auta.
Kokeilin jonkun matkaa tehdä väikkäriä, mutta rahoitus loppui, kun en pärjännyt tuossa suhdetoimintakilpailussa. Taikatemppuosastoa olisi tuo, että loisin tyhjästä yksinäisenä köyhänä ihmisenä itselleni paikan, jossa joku maksaisi minulle palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
No siis sun ongelma on se, että olet mörrimöykky. Ei ne suhteet.
Olisiko säästetty kaikkien resursseja, jos olisi tuotu esille tämä jo ennen kuin menin yliopistoon?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viittasin aloituksessa epäsosiaalisuuteen. Itsellä on sellaista vikaa, että olen introvertti, eli muiden seurassa oleminen on kuluttavaa ja yksinäisyys palkitsevaa. En tiennyt opiskelut aloittaessa, että työt saadaan suhteilla ja vain suhteilla.
Vierailija kirjoitti:
Generalistimaisterin ei ylipäätään liene kovin helppoa löytää töitä.!?YTM. Tällä koulutuksella olevien keskuudessa työttömyysprosentti on tilastojen mukaan hyvin pieni. Eri asia on, jos ei ole niitä verkostoja.
ap
Kummasti ne sun kurssitoverit ovat samalla koulutuksella työllistyneet hyvin, vaikka moni heistäkin on varmasti introvertti. Verkostoituminen on taito, jota voi kehittää ja jota tarvitaan työelämässä. Sulla taitaa olla suurin este työllistymisessä asenneongelma. Harvaa työtä voi tehdä täysin itsenäisesti.
Parin prosentin työttömyys
Vs
Joka paikkaan satoja päteviä hakijoita
Eivät oikein voi olla yhtä aikaa totta. Jos alalla on lähes täystyöllisyys, mistä ne sadat hakijat tulevat?
Vierailija kirjoitti:
Lue uusi ammatti alalta jolta työllistyy esimerkiksi terveydenhuolto...
Kertoisiko joku mulle alan, jolla työllistyy ja joka sopii astmaatikolle, allergikolle ja atoopikolle.
Atopia on kaiken lisäksi pahin käsissä. Käsidesiä en voi käyttää yhtään. Suojahanskoja olen kokeillut lukemattomia kotitöissä ja suurin osa on pahempia kuin paljain käsin tekeminen ja loput siedettäviä hetken aikaa. Jauhot saa kädet kirkkaan punaisiksi.
Itse olen saanut yhden työpaikan suhteilla. Kesätyön 16-vuotiaana tehtaasta broitsun koipia vääntelemään. Seuraavina kesinä menin samaan paikkaan omien näyttöjen perusteella.
Sen jälkeen olen saanut koulutuksiani vastaavia töitä, joita en ilman koulutusta olisi saanut. Kun yksi ala ei työllistänyt, hankin toisen koulutuksen ja tein niitä töitä vuosikaudet. Kouluttauduin työn ohessa nykyiseen ammattiini, koska tuo toinen rupesi käymään terveyden päälle. Eipä ollut tälläkään alalla suhteita, ihan itse hain paikkaa ja työllistyin, vaikka ikääkin oli jo 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apKummasti ne sun kurssitoverit ovat samalla koulutuksella työllistyneet hyvin, vaikka moni heistäkin on varmasti introvertti. Verkostoituminen on taito, jota voi kehittää ja jota tarvitaan työelämässä. Sulla taitaa olla suurin este työllistymisessä asenneongelma. Harvaa työtä voi tehdä täysin itsenäisesti.
Tuo olikin pointtini: enemmän merkitystä verkostoilla, kuin sillä että on tutkinto. Työelämä on täynnä vajailla pätevyyksillä toimivia ihmisiä. Vaikea uskoa, että omalla kohdalla olisi kyse muista puutteista, kun tohtorikoulutettavana ehdin saada läpi parit akateemiset julkaisutkin.
ap
Suhteilla tai ilmeisesti tulevaisuudessa myös osoittamalla työ.
En tiedä, miksi tehdä tutkintoa enää, jos työpaikka lopulta osoitetaan sulle, jos et työllisty muuten. Sama kai se olisi jäädä odottelemaan osoitusta kuin tuhlata aikaa opiskeluun ja pahimmassa tapauksessa velkaantua. Varsinkaan jos tutkinnolla työllistyminen on vähänkin epävarmaa.
Ja se "pätevämpi" on aina se jolla on enemmän työkokemusta eli jo valmiiksi nepotismilla hankittuja työpaikkoja. Suomi on pohjimmiltaan ihan luokkayhteiskunta, aivan sama mitä poliitikot väittävät.