Pienituloiset ja köyhät ovat jääneet jopa eläkeläisiä ja vanhuksia pahemmin jälkeen digilokassa
Suurimmalla osalle pienituloiset ja köyhistä este digikehityksen perässä pysymiseen on ollut raha ja laitteiden ostaminen. Esim vaikka kohtuullisen ja edullisen kannettavan läppärin saa osamaksulla, niin monille sen lisäämineen muiden menojen päälle on vaikeaa varsinkin jos pienten tulojen vuoksi konetta ei saa luotolla ja osamaksulla jolloin oman koneen puutteessa joutuu työhakemukset ja CV:t tekemään Kelan ja kirjastojen asiakaspäätteillä.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi pitäisi pysyä vikaantuvan elektroniikan perässä? ja kun se vanhenee vuodessa, niin kyseessähän on vain ihmisten kusetus. me luovuttiin älyluureista jo ajat sitten. läppäriä kuulemma tarvitaan. ukko työasioihin ja minä palstailuun. tiesittekö, että näppäinpuhelin pitää ladata jopa kerran kuukaudessa? mites aifounit ja anroidit? vähintään kerran päivässä... että silläviisiin dikiloikitaan.
Mites ajattelitte ajaa parin vuoden päästä autoilla kun ajokortit vaihtuvat kokonaan digitaalisiin joka on puhelimeen ladattava app ja samalla fyysisistä korteista luovutaan mikäli liikenneviraston suunitelmat toteutuvat? Entä miten te edes kirjaudutte nettipankki on ilman vahvaan varmistukseen
vaadittavaa mobiilipankkisovellusta?
Kelastahan saa hakea tukirahat käteisenä varmaan?
Pankista saa vielä tiliotteen kotiin ja maksupääteitä on olemassa. Pankkikortti on tuttu väline.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi pitäisi pysyä vikaantuvan elektroniikan perässä? ja kun se vanhenee vuodessa, niin kyseessähän on vain ihmisten kusetus. me luovuttiin älyluureista jo ajat sitten. läppäriä kuulemma tarvitaan. ukko työasioihin ja minä palstailuun. tiesittekö, että näppäinpuhelin pitää ladata jopa kerran kuukaudessa? mites aifounit ja anroidit? vähintään kerran päivässä... että silläviisiin dikiloikitaan.
Mites ajattelitte ajaa parin vuoden päästä autoilla kun ajokortit vaihtuvat kokonaan digitaalisiin joka on puhelimeen ladattava app ja samalla fyysisistä korteista luovutaan mikäli liikenneviraston suunitelmat toteutuvat? Entä miten te edes kirjaudutte nettipankki on ilman vahvaan varmistukseen vaadittavaa mobiilipankkisovellusta?
Tasa-arvon vuoksi ei vielä voida luopua kaikesta konkreettisesta ja siirtyä täysin digiin. Mikähän tuo mobiilipankkisovellus on? En ole ikäni sellaista käyttänyt tai en muista edes kuulleeni.
Vielä pääsee pankki tai voi maksaa maksupalvelulla tai suoraveloutuksella.
Tasa-arvon takia ollaan siirtymässä digitaalisiin ajokortteihin, joka ladataan puhelimelle appina. Enemmistöllä kuitenkin löytyy sellainen puhelin jolla kaavailtu sovellus toimii.
Vierailija kirjoitti:
Luin tänään että jossain yli 9 lukiossa Hgissä saa tietokoneen, en tiedä omaksi vai siksi aikaa kun lukio kestää. Siinäkin lukiossa varmaan suurimmalla osalla on läppäri, pelit ja pensselit.
Oma poika sai amiksesta läppärin omaksi. Uusi pitää hankkia itse, jos saatu hajoaa.
Meille kasvaa läppärisukupolvi. Kunnes tulee jotain uutta. Mutta vielä on hengissä kynä ja paperia sukupolvi, jonka pitää selvitä elämästä.
Nettiliittymät ovat ihan hiton kalliita.
Itse olen työssäkäyvä.
Käytetyn koneen ostossa on riskinsä se voi hajota nopeasti ja mitään takuuta et saa. Käytettyyn koneeseen ei myöskään saa tukea. Nettiliittymän lisäksi tarvitaan tietoturva, tulostin ja paperi.
Tosin esim työhakemukset ovat nykyisin sähköisiä ettei hirveästi tarvitse tulostaa.
Jos tulee ongelmia liittymän kanssa niin se vie aikaa. Pahimmassa tapauksessa joutuu lähtemään keskustaan myymälään mokkulan kanssaa. Olen tänään viimeksi keskustellut Telian bitin kanssa ja aika hyödytöntä se keskustelu oli.
Nettiliittymän lisäksi tarvitsee kännykän. ja siihen liittymän. Tiedonsiirto on välillä työlästä. Ei kaikki sitä hallitse, ei nuoret eikä vanhat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät eivät osaa käyttää rahaa vaan kaikki mikä tulee sisään menee heti palaen ulos eikä mitään jää säästöön. Ja siten köyhät pysyvät aina köyhinä kunnes oppivat säästämään ja elämään tulojensa mukaan.
Moni köyhä on erittäin taitava käyttämään rahaa. Tyhjästä vain on vaikea nyhjästä.
Rikkaat ja varsinkin ne kuuluisat keskituloisten, jotka kuvittelevat eniten kärsivänsä tässä maailmassa, eivät vain osaa nähdä köyhän maailmaa.
Olisikin hauska nähdä kuinka nämä jotka huutelee että parisataa voi käyttää turhakkeeseen, koittaisi edes kuukauden elää niin että ruokakaupassa miettivät mihin on varaa. Saattaisivat äkkiä huomata ettei heillä ollutkaan kummoisia taitoja rahan käytössä. Miten heillä voisikaan olla kun 200€ on raha jonka voi heittää hukkaan tavaraan jota ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ajattelitte ajaa parin vuoden päästä autoilla kun ajokortit vaihtuvat kokonaan digitaalisiin joka on puhelimeen ladattava app ja samalla fyysisistä korteista luovutaan mikäli liikenneviraston suunitelmat toteutuvat? Entä miten te edes kirjaudutte nettipankki on ilman vahvaan varmistukseen vaadittavaa mobiilipankkisovellusta?
Mobiilipankki, verkkopankki tai miksikä te sitä ikinä kutsuttekaan on edelleen vuona 2023 täysin turha. Pankkikonttorissa pystyy edelleen nostamaan käteistä ja maksamaan laskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvon vuoksi ei vielä voida luopua kaikesta konkreettisesta ja siirtyä täysin digiin. Mikähän tuo mobiilipankkisovellus on? En ole ikäni sellaista käyttänyt tai en muista edes kuulleeni.
Vielä pääsee pankki tai voi maksaa maksupalvelulla tai suoraveloutuksella.Tasa-arvon takia ollaan siirtymässä digitaalisiin ajokortteihin, joka ladataan puhelimelle appina. Enemmistöllä kuitenkin löytyy sellainen puhelin jolla kaavailtu sovellus toimii.
Tähän asti tasa-arvon vuoksi kaikessa on pitänyt olla vielä muukin vaihtoehto tarjolla. Ei pelkästään digitaalista. Ehkä se muuttuu nyt uuden hallituksen myötä. Kaikkien on hankittava sopivat välineet.
Itse kokeilin HSLn Appia ja totesin siinä olevan liian paljon ongelmia. Riski jäädä kyydistä tai saada sakot kasvoi liian suureksi. Palasin kortin käyttöön.
Koulusta saa ilmaiseksl läppärin, jonka yhteiskunta kustantaa verotuloista. Miksi jokaiselle köyhälle pitää kustantaa uusi jos ei osaa pitää huolta siitä koulusta saadusta?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työssäkäyvä.
Käytetyn koneen ostossa on riskinsä se voi hajota nopeasti ja mitään takuuta et saa. Käytettyyn koneeseen ei myöskään saa tukea. Nettiliittymän lisäksi tarvitaan tietoturva, tulostin ja paperi.
Tosin esim työhakemukset ovat nykyisin sähköisiä ettei hirveästi tarvitse tulostaa.
Jos tulee ongelmia liittymän kanssa niin se vie aikaa. Pahimmassa tapauksessa joutuu lähtemään keskustaan myymälään mokkulan kanssaa. Olen tänään viimeksi keskustellut Telian bitin kanssa ja aika hyödytöntä se keskustelu oli.
Nettiliittymän lisäksi tarvitsee kännykän. ja siihen liittymän. Tiedonsiirto on välillä työlästä. Ei kaikki sitä hallitse, ei nuoret eikä vanhat.
Onko sitä nettiliittymää sitten pakko ottaa? Ja eikö se ilmainen netti kuulu muutenkin monissa taloissa vuokraan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa ostaa uutta läppäriä niin sitten voi ostaa käytettynä esim. yrityselektroniikkaa myyviltä firmoilta.
Taitonetistä saa hyvänkin läppärin parilla satasella ja takuut yms löytyy. Vielä halvemmalla kun ostaa jostain torista.
Käytännössä ihan kelvollisen läppärin saa jopa kierrätyskeskuksista melkein ilmaiseksi.
Siis, jos laitteen iällä ei ole väliä niin läppäreitä saa kirjaimellisesti halvimmillaan parilla kympillä tori.fi ja facebook marketplace.
Tuo 20-200 euroa ei vielä kenenkään köyhän taloutta kaada ja jos kaata niin menkää töihin.
Lisäksi kirjastot ja yhdistykset järjestää tietokoneen käyttö apustus kursseja joka paikkakunnalla.
Ja ne kurssit on yli 65-vuotiaille ilmaisia niin se ei ole rahasta kiinni etteikö ole varaa osallistua.
Ihminen jolla ei ole läppäriä ei voi päivystää noilla sivuilla. Lisäksi ei kaikki tiedä, että tuollainen tori.fi on edes olemassa. Ja kyllä jokainen kymppi merkitsee köyhän elämässä, koska se on aina pois jostain.
Just näin. Ja nettiyhteyskin pitää olla. Mun nousee koko ajan, hinta tällä hetkellä 30/kk.
Miten jotkut eivät pysty mitenkään näkemään toisten elämän realiteettejä? Jos on itsellä aina ollut kone, niin ei kai tajua, että kaikki ei osaa sitä.käyttää. ja it-tukinja virus ohjelmat, niin turvallista ja helppoa, ehkä joillekin liian kallista. Oma kone aina lagailee ja saa olla selvittämässä sen ongelmia. Onko nettiyhteys vai kone vai ohjelma vai virus. Onneksi on junioreita, joille nämä asiat on helppoja. Ja kaikki ei asu kirjaston vieressä. Ei edes lähellä.
Paras kommentti oli tuo mobiilipankkihomma. Onko sellainen monella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työssäkäyvä.
Onko sitä nettiliittymää sitten pakko ottaa? Ja eikö se ilmainen netti kuulu muutenkin monissa taloissa vuokraan?
??? Mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Koulusta saa ilmaiseksl läppärin, jonka yhteiskunta kustantaa verotuloista. Miksi jokaiselle köyhälle pitää kustantaa uusi jos ei osaa pitää huolta siitä koulusta saadusta?
Koneet koulusta saanet ovat nyt max20v.
Vierailija kirjoitti:
Mitä 200e täällä paasataan?
Ei mulla ole TODELLAKAAN minään kuukautena 200 euroa MINKÄÄN asian ostamiseen ruokaostosten lisäksi.
200e ei ole halpa.
Ihan uteliaisuuttani kyselen (ja ystävällisesti), millä laitteella nyt kirjoittelet?
Tässä.ketjussa joku trollaa. Ilmainen netti, kaikilla koneet koulusta, halpoja käyttökelpoisia läppäreitä eikä muita kuluja, mobiilipankki kaikilla. Kirjasto kaikkien saatvilla. Joku trollaa noilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työssäkäyvä.
Siis mitä? Miten sä hoidat asioita esim. viranomaisten kanssa läppärillä ilman nettiliittymää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mobiilipankki, verkkopankki tai miksikä te sitä ikinä kutsuttekaan on edelleen vuona 2023 täysin turha. Pankkikonttorissa pystyy edelleen nostamaan käteistä ja maksamaan laskut.
Määkii hain 15 päivä pankista tonnin. ja taas uuden viimenen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin este on korvien väissä. Mä hoidan nettihommelit 130 euron kännykällä.
Esimerkiksi Osuuspankilla ei kaikki palvelut aukea mobiiliversiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä 200e täällä paasataan?
Ei mulla ole TODELLAKAAN minään kuukautena 200 euroa MINKÄÄN asian ostamiseen ruokaostosten lisäksi.
200e ei ole halpa.
Ihan uteliaisuuttani kyselen (ja ystävällisesti), millä laitteella nyt kirjoittelet?
Itse kritisoin noita, jotka sanovat, että köyhälle 200€ on helppo nakki. Se ei tarkoita että olen köyhä tai itse ilman konetta. Se tarkoittaa että olen nähnyt maailmaan aika laajasti ja ymmärrän erilaisia tilanteita. Käytän konetta työkseni. Enkä ikinä koskisi edes vapaa-ajalla 200€ koneeseen. Siinä menee vain hermot.
Luin tänään että jossain yli 9 lukiossa Hgissä saa tietokoneen, en tiedä omaksi vai siksi aikaa kun lukio kestää. Siinäkin lukiossa varmaan suurimmalla osalla on läppäri, pelit ja pensselit.