Kemianteollisuus hämillään nuorista työntekijöistä: Looginen päättelykyky hukassa, ei elämänhallintaa, vaikeuksia jopa lukea
Kemianteollisuuden yritykset ovat huolissaan ammatillisen koulutuksen osaamisen puutteista. Monella on ongelmia jopa perustaidoissa ja loogisessa päättelyssä.
https://www.iltalehti.fi/talous/a/6c419d64-0002-42db-8ba3-93255815a6dc
Kommentit (82)
Mun mielestä työnantajat saa syyttää itseään, kun 45 v.- ei enää kelpaa mihinkään työhön. Siinä saatte sitten vääntää näiden nuorten typerysten kanssa.
Olen yli viisikymppinen ja työssäni joudun jatkuvasti korjaamaan pari-kolmekymppisten tekstejä - ei osata kirjoittamisen perusasioita.
Ammattikoulussa ajatellaan että työelämä opettaa ja työpaikalla työnantajat ajattelee että koulu opettaa.....?
Syytän somea. Siellä annetaan nuorille kuva helposta elämästä missä kaikki tulee kuin itsestään. Monet tavan ihmiset vieläpä feikkaavat oman elämänsä somessa huomattavasti todellisuutta paremmaksi ja se taas ruokkii tätä kierrettä lisää.
Nuori voi oikeasti luulla, että kaikilla muilla on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Semmonen uusavuuttomuus on valloillaan lapsissa ja nuorissa, lisäksi useat ovat nettikoukussa. Lukeminen on jäänyt pois vapaa-ajalla jo alakoulussa, eikä lukutaito ole sujuvoitunut. Myös luetun ymmärtäminen on usein hankalaa, eikä uskalleta sen perusteella tehdä jämäkästi johtopäätöksiä ja alkaa tekemään.
Arjessa ei puuhailla enää oikein mitään vaan nöpötetään laitteilla. Toisaalta eletään henkisesti jossain virtuaalimaailmassa missä asiat hoituu nappia painamalla. Kun pitäisi kyetä suoriutumaan työpaikalla, ei oikeasti ole kykyjä siihen, ei mitään annettavaa.
Pari sukupolvea on jätetty työelämästä väliin ja sillä aikaa on päässyt unohtumaan minkälaisia "Teroja" itse oltiin, kun silloin joskus 16v:nä vaan MENTIIN sinne töihin.
Ne osaavimmat ja pätevimmät työntekijät hakeutuvat tietysti yrityksiin joissa työstä maksetaan reilua palkkaa. Siinä jää moni yritys nuolemaan näppejään kun vaaditaan vaikka mitä mutta mistään ei olla valmiita tietenkään mitään maksamaan. Etätyö on toinen asia millä yritykset nykyään kilpailevat, kuka pystyy tarjoamaan joustavamman tavan tehdä töitä. Tottakai koulutetut työntekijät lähtevät sinne missä nämä kaksi toteutuvat.
Vierailija kirjoitti:
No sitten vanhemmilla työntekijöillä on varmaan paremmat mahdollisuudet päästä töihin kuin nuorilla.
Varmaan joo. Omalla työpaikallani kesätyöntekijät näyttävät olevan pitkälti tavanomaisen kesätyöiän ylittäneitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen viime vuodet seurannut ihmeissäni näitä uutisia, että kouluista valmistuu nuoria, jotka eivät osaa lukea. Miten se on mahdollista?
Kyllähän he varmaan teknisesti osaavat lukea, mutta eivät välttämättä sisäistä lukemaansa, ymmärretä täysin kaikkien sanojen merkitystä tai osaa soveltaa lukemaansa. Siis tyyliin kirjassa lukee: "Hauki on kala" ja sitten jos kysytään elääkö hauki vedessä ei sitä osata päätellä, ellei vastaus lue täsmälleen kirjassa. Näin äärimmäisenä esimerkkinä.
Sitä se on kun kaikki joita kiinnostaa otetaan lukioon, ammattiopintoja vain haukutaan ja ainoa oikea koulutus on yliopistosta. Ihan sama mikä maisteri, kunhan valmistuu sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmonen uusavuuttomuus on valloillaan lapsissa ja nuorissa, lisäksi useat ovat nettikoukussa. Lukeminen on jäänyt pois vapaa-ajalla jo alakoulussa, eikä lukutaito ole sujuvoitunut. Myös luetun ymmärtäminen on usein hankalaa, eikä uskalleta sen perusteella tehdä jämäkästi johtopäätöksiä ja alkaa tekemään.
Arjessa ei puuhailla enää oikein mitään vaan nöpötetään laitteilla. Toisaalta eletään henkisesti jossain virtuaalimaailmassa missä asiat hoituu nappia painamalla. Kun pitäisi kyetä suoriutumaan työpaikalla, ei oikeasti ole kykyjä siihen, ei mitään annettavaa.Pari sukupolvea on jätetty työelämästä väliin ja sillä aikaa on päässyt unohtumaan minkälaisia "Teroja" itse oltiin, kun silloin joskus 16v:nä vaan MENTIIN sinne töihin.
Voisi luulla, että koska töihin on nykyisin vaikeampaa päästä niin ainakin yritettäisiin antaa mahdollisimman hyvä kuva itsestään?
Ja sitten töihin ei kelpaa vähän vanhempi lukutaitoinen tyyppi, koska valmistumisesta on aikaa ja kokemuskin on väärältä alalta. Lahotkaa siihen työvoimapulaanne!
Vierailija kirjoitti:
Olen viime vuodet seurannut ihmeissäni näitä uutisia, että kouluista valmistuu nuoria, jotka eivät osaa lukea. Miten se on mahdollista?
Ahmed, Jussuf, Ali valmistuu koulusta vaikkeivat osaa lukea tai kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Opet opettaa ja kukin oppii jos haluaa. Miksi vaivautua kun kirjaimet näkee netistä jos joskus tarvii. Kemianteollisuuskin on jo keksitty.
Ylimielisiä, herkkiä loukkaantumaan ja eivät ymmärrä edes sitä, että eivät ymmärrä. Näitä tulee jo amkeistakin työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pelkästään kemian teollisuuden ongelma eikä pelkästään ammattikoulusta valmistuneiden ongelma. Joka alalla sama juttu.
Ei kyetä tekemään töitä, koska ei pystytä olemaan edes työaikaa erossa kännykästä ja TikTokista. Esimies on kusipää jos siitä huomauttaa, vaikka syyt liittyisivät työturvallisuuteen nuoren työntekijän itsensä puolesta, ja hänestä tehdään kiusaamisilmoitus sekä työsuojelupiiriin että tämän omalle esimiehelle.
Samoin ei ymmärretä, että kun työaika alkaa klo 7, 8 tai jotain muuta, se myös alkaa silloin. Jos on olemassa liukuma esim. +/- 1h niin se on sitten se, ja sen mukaan toimitaan. Mutta työajat eivät muutu tai ole yksiselitteisesti paskoja vain siksi, että nuoren työntekijän on mahdoton herätä aamuvuoroon. Ymmärrys siitä, että joissakin töissä on joko työvaihe tai tuotteen/palvelun valmistusvaihe saatava tiettyyn kellonaikaan mennessä tiettyyn kuosiin, jotta tuotteesta tai palvelusta voi tulla valmista ns. myyntiin.
Esimerkiksi jos hoitolaitoksessa on aamutoimet ajalla 6.30-10.00, ja siitä eteenpäin alkavat päiväjakson toimet, jotta päivä saataisiin jotenkin vietyä läpi, niin ei voi olla niin, että joku omalla päätöksellään tulee töihin klo 07.00 ja julistaa, että työajat ovat ihan "dinosaurusmeininkiä", eikä niissä ole järkeä.
Työajat eivät ole esimiehen kusipäisyyttä, vaan ne mahdollistavat palkan maksun myös sille nuorelle, jonka mielestä kaikkien täytyy taipua siksi, kun hänen mielestään nyt vaan asiat ovat typerästi ja työajat tyhmät.
Se, että kaverin poikaystävä jättää kaverin ja kaveri on itkuinen, ei ole syy jättää tulematta ilmoittamatta töihin. Tai muu vastaava. On hienoa, jos ihminen tukee ystäväänsä, mutta jos aikoo jäädä sen takia töistä pois, siitä pitää keskustella esimiehen kanssa - se ei ole subjektiivinen oikeus eikä pelkkä ilmoitusasia. Koulusta on ehkä voinut jäädä tuon takia pois, mutta työelämässä ei voi.
Ja jos itse jättää työpaikan ohjekansion tai intrassa olevat ohjeet eri käytännöistä käymättä läpi tai kuluttaa kesätyöntekijöiden yleisen infotilaisuuden kännykän selaamiseen, eikä tenkkapoon tullessa edes kysy esimieheltä tai muulta työnjohdolta, miten toimia, ei voi syyttää esimiestä kusipääksi tai hankalaksi.
Mutta niin vaan tätä tapahtuu. Ihan koko ajan. Mun työpaikallakin - joka ei ole kemian ala. Osa nuorista on ihan pihalla työelämästä, ja sen osan osuus kasvaa koko ajan. Pahiten vieraantuneet eivät varmasti töitä ole hakeneetkaan ja hankalimmat lopettivat kesätyönsä jo ensimmäisen viikon aikana. Mun työpaikalla yksi ehti olla töissä 5 päivää maanantaista perjantaihin eikä yhtenäkään päivänä ehtinyt ajoissa töihin. Viimeisenä päivänä tuli klo 13 ja jätti kulkukorttinsa ja ilmoitti, ettei tule enää.
Näitä samoja juttuja olen nähnyt ihan kaikenikäisissä, ei ole nuoruudesta kiinni. Varsinkin vanhemmalla sukupolvella on näitten lisäksi paljon ongelmia ns. diginatiivisuuden kanssa, ei osata käyttää ohjelmia tai ihan perusjuttuja kuten hiiren scrollia joka mahdollistaa nopeamman työtavan jne. Saikutetaan koko ajan pienimmästäkin jutusta, nuoleskellaan pomoja ja kusetetaan / sabotoidaan työkavereita jollain yläasteminingillä vaan jotta pääsee ylemmäs hierarkiassa.
Pahimmat työkollegani ovat olleet 50v+. Vain pari idioottia ollut noin kolmekymppisiä pyrkyreitä, sitä nuoremmat aina tosi kilttejä ja fiksuja.
Yritin opiskella sähköasentajaksi korona aikana. No eihän siitä mitään tule etänä! Melko valopäinen idea. Sitten vaan harjoitteluun ilman mitään perustietoja ja taitoja ja toiveena että yrityksissä opetetaan. No ei työelämä ole sellaista että siellä kukaan ehtii mitään opettaa. Tuo ajatus oppisopimuskoulutuksen lisäämisestäkin on vähän niin ja näin. Esim. sähköalalla opit kyllä asentamaan matkimalla muita, mutta ei siinä opi sitä kaikkea taustatietoa miksi asiat tehdään miten tehdään.
Tämä touhu on aivan järjetöntä eikä tästä ole mitään muuta tietä ulos kuin peruuttaminen vanhaan tapaan ja kouluoppimiseen. Päättäjät voisivat nyt vain todeta sen että mönkään meni ja perutaan ne ammattikoulutuksen heikennykset.
Kun nykyään sekä äiti että lapsi ovat nenä kiinni kännykässä, niin sillä on yhteys lapsen huonoon kielelliseen kehitykseen. Tätä se nykyäityleiden kasvatus teettää - ei osata lukea eikä kirjoittaa.
Teologi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pelkästään kemian teollisuuden ongelma eikä pelkästään ammattikoulusta valmistuneiden ongelma. Joka alalla sama juttu.
Ei kyetä tekemään töitä, koska ei pystytä olemaan edes työaikaa erossa kännykästä ja TikTokista. Esimies on kusipää jos siitä huomauttaa, vaikka syyt liittyisivät työturvallisuuteen nuoren työntekijän itsensä puolesta, ja hänestä tehdään kiusaamisilmoitus sekä työsuojelupiiriin että tämän omalle esimiehelle.
Samoin ei ymmärretä, että kun työaika alkaa klo 7, 8 tai jotain muuta, se myös alkaa silloin. Jos on olemassa liukuma esim. +/- 1h niin se on sitten se, ja sen mukaan toimitaan. Mutta työajat eivät muutu tai ole yksiselitteisesti paskoja vain siksi, että nuoren työntekijän on mahdoton herätä aamuvuoroon. Ymmärrys siitä, että joissakin töissä on joko työvaihe tai tuotteen/palvelun valmistusvaihe saatava tiettyyn kellonaikaan mennessä tiettyyn kuosiin, jotta tuotteesta tai palvelusta voi tulla valmista ns. myyntiin.
Esimerkiksi jos hoitolaitoksessa on aamutoimet ajalla 6.30-10.00, ja siitä eteenpäin alkavat päiväjakson toimet, jotta päivä saataisiin jotenkin vietyä läpi, niin ei voi olla niin, että joku omalla päätöksellään tulee töihin klo 07.00 ja julistaa, että työajat ovat ihan "dinosaurusmeininkiä", eikä niissä ole järkeä.
Työajat eivät ole esimiehen kusipäisyyttä, vaan ne mahdollistavat palkan maksun myös sille nuorelle, jonka mielestä kaikkien täytyy taipua siksi, kun hänen mielestään nyt vaan asiat ovat typerästi ja työajat tyhmät.
Se, että kaverin poikaystävä jättää kaverin ja kaveri on itkuinen, ei ole syy jättää tulematta ilmoittamatta töihin. Tai muu vastaava. On hienoa, jos ihminen tukee ystäväänsä, mutta jos aikoo jäädä sen takia töistä pois, siitä pitää keskustella esimiehen kanssa - se ei ole subjektiivinen oikeus eikä pelkkä ilmoitusasia. Koulusta on ehkä voinut jäädä tuon takia pois, mutta työelämässä ei voi.
Ja jos itse jättää työpaikan ohjekansion tai intrassa olevat ohjeet eri käytännöistä käymättä läpi tai kuluttaa kesätyöntekijöiden yleisen infotilaisuuden kännykän selaamiseen, eikä tenkkapoon tullessa edes kysy esimieheltä tai muulta työnjohdolta, miten toimia, ei voi syyttää esimiestä kusipääksi tai hankalaksi.
Mutta niin vaan tätä tapahtuu. Ihan koko ajan. Mun työpaikallakin - joka ei ole kemian ala. Osa nuorista on ihan pihalla työelämästä, ja sen osan osuus kasvaa koko ajan. Pahiten vieraantuneet eivät varmasti töitä ole hakeneetkaan ja hankalimmat lopettivat kesätyönsä jo ensimmäisen viikon aikana. Mun työpaikalla yksi ehti olla töissä 5 päivää maanantaista perjantaihin eikä yhtenäkään päivänä ehtinyt ajoissa töihin. Viimeisenä päivänä tuli klo 13 ja jätti kulkukorttinsa ja ilmoitti, ettei tule enää.
Näitä samoja juttuja olen nähnyt ihan kaikenikäisissä, ei ole nuoruudesta kiinni. Varsinkin vanhemmalla sukupolvella on näitten lisäksi paljon ongelmia ns. diginatiivisuuden kanssa, ei osata käyttää ohjelmia tai ihan perusjuttuja kuten hiiren scrollia joka mahdollistaa nopeamman työtavan jne. Saikutetaan koko ajan pienimmästäkin jutusta, nuoleskellaan pomoja ja kusetetaan / sabotoidaan työkavereita jollain yläasteminingillä vaan jotta pääsee ylemmäs hierarkiassa.
Pahimmat työkollegani ovat olleet 50v+. Vain pari idioottia ollut noin kolmekymppisiä pyrkyreitä, sitä nuoremmat aina tosi kilttejä ja fiksuja.
Älä viitsi puhua diginatiivista sukupolvesta, se on täyttä paskaa. Näin viisikymppisenä oon käyttänyt tietokoneita 35 vuotta. Pari-kolmekymppiset toimistolla eivät osaa käyttää perustoimisto-ohjelmia, Wordia, Exceliä tai PowerPointtia, puhumattakaan Wordpressistä tai Canvasta. Itse on vuosien mittaan pitänyt opetella kymmeniä ohjelmia ja jatkuvasti päivittää osaamista. Nämä nykyvälkyt saikuttaa ja myöhästelee jatkuvasti.
Omalla sukupolvella vielä pitkälti kotoa iskottettu työnteon malli ja vielä palaute vanhoilta työntekijöiltä monasti oli jäätävää ja oli hiukan pakko sitten skarpata.
Kyllä kai ne nuoret osaavat ainakin joten kuten mekaanisesti lukea, mutta se luetun ymmärtäminen onkin sitten eri juttu. Olen itse niin vanhaa polvea, että olen aloittanut kouluni kansakoulussa. Aikanaan minusta tuli opettaja, ei tosin alakouluun, vaan toiselle asteelle. Usein keskustelimme nuorten kanssa oppimisesta. Kerroin heille, millaista menetelmää minun kansakoulunopettajani käytti: lukuläksyt, uskontoläksyt ja muut, jotka piti lukea, piti osata kertoa omin sanoin, ei siis lopottaa ulkoa kirjan sanoin. Ei sitä silloin ajatellut sen kummemmin, se nyt vain kuului asiaan. Mutta myöhimmin kyllä huomasin, miten suuri merkitys sillä oli oppimisen kannalta. Kyselin omilta oppilaita, tunsivatko he tämän läksyjen kuulustelumenetelmän, mutta eivät he olleet koskaan kuulleetkaan moisesta. Neuvoin heitä, että vaikka koulu ei tätä menetelmää enää käytä, niin voisi olla hyödyksi lukea läksy, sulkea kirja kirjoittaa lukemansa omin sanoin. Selviäisi, onko luettu ymmärretty.
Joutilaisto on suurin turvallisuusuhka rapistuvassa lännessä. Kun liian paljon nuoria on tässä joutulaistossa tulee yhteiskunnasta levoton kuten jo vähän saamme ensimakua.