Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL:n tiedot Säätytalolta: Tuleva hallitus aikoo patistaa toimeentulotukea nostavat töihin tuen ehdoksi työn vastaanottaminen

Vierailija
14.06.2023 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/66d01a85-9a01-486f-8ba7-e0245b6a6…

Tuleva hallitus aikoo patistaa töihin toimeentulotukea nostavat työnhakijat.

Iltalehdelle kerrotaan, että ideana on lisätä toimeentulotuen nostamisen vastikkeellisuutta. Sen saamiseksi henkilön pitäisi tulevaisuudessa ottaa vastaan julkisen sektorin osoittamaa työtä tai muuta työtä.

Ellei henkilö näin toimi, toimeentulotukea leikattaisiin.

Ja näin kurjistetaan!! Jee Orpo jee!!

Kommentit (321)

Vierailija
141/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jatkossa julkisella sektorilla matalapalkkaduunit hoidetaan peruspäivärahaa vastaan pakkotyöllä. Miten tuossa muuten toteutuu minimipalkka jos kuitenkin teet vakituista työtä..? Heh.

Tasapuolisuuden nimissä voisi niille työnantajille määrätä 1000 euron sakkomaksun, jos eivät ota työvoimatoimiston lähettämää työtöntä työnhakijaa töihin yritykseensä.

Saakomaksu myös niille jotka tarjoaa työtä niin pienellä palkalla tai tunneilla että siihen tarvitsee tukea päälle.

Pitäisi lopettaa tuo työnatajien loisiminen.

Vierailija
142/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan toimeentulotukea ja ihmettelen miten tämä on kurjistamista. Ettekö te halua mennä töihin? Minä ainakin odotan, että pääsen vihdoinkin tekemään töitä.

Pääset siivoamaan Helsingin vihreitä vessoja. Työvuoro alkaa klo 5 joka arkiaamu varikolla Vantaalla. Jos asut 100 km työ on otettava vastaan.

Työtä se on vessojenkin siivous..eikö?

vastaa: miksi siitä ei voi maksaa palkkaa???Jos se on työtä??? Miksi vain toimeentulotukea???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näen tämän mahdollisuutena. Olen ollut työttömänä nyt yli 3 vuotta ja saan työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea.

Jos minulle osoitetaan töitä, niin pyrin tekemään sen mahdollisimman hyvin. Ehkäpä joku sitten palkkaakin minut töihin, kun näkee, miten hyvin työstä suoriudun.

Vierailija
144/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustuslain mukaan ihmistä elätetään ainoastaan, jos hänen ei ole *mahdollista* elättää itse itseään.

Siis vielä lyhyesti:

-Jokaisen kuuluu itse elättää itsensä ja alaikäiset lapsensa

-Jos tämä ei ole mahdollista, voi saada (usein väliaikaista) tukea

Pitäisikö alkaa puuhata perustuslakiin muutosta? Rahaahan syntyy ihan itsestäänkin jostakin...

Erikoinen lain tulkinta. Oma vihaväritteinen mielipide ei ole yhtäkuin Perustuslaki. Tämä vain tiedoksi.

Onneksi perustuslaki ei ole mielipideasia, eikä tuommoisia outoja tulkintoja tarvitse ottaa vakavasti. Mutta jokaisen kannattaisi tutustua siihen perustuslakiin, jotta tietäisi mitä siellä oikeasti sanotaan ja mitä siellä ei sanota.

Perustuslaissa sanotaan monenlaisia asioita. Mm. että "julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön."

Hyvä tavoite, jossa ollaan onnistuttu aika kehnosti.

Oikeus sosiaaliturvaan on myös mainittu, mutta sävy on vaan ystävällisempi kuin tuon yhden kirjoittajan väittämä. Eikä siellä sanota, että 'jokaisen kuuluu itse...' eikä puhuta väliaikaisesta tuesta.

Oikeasti perustuslaissa sanotaan, että: "Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon."

Lisäksi puhutaan hyvinvoinnin turvaamisesta ja julkisen vallan velvollisuuksista.

Vierailija
145/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän tarkoittaa sitä, että julkisen sektorin on palkattava sairaita, osatyökykyisiä ja työkyttömiä joille ei myönnetä eläkettä. Saa nähdä tuleeko koskaan toteutumaan.

Monelle se olisi varmasti ihan hyvä asia. Pääsisivät sillä tavalla työterveyden piiriin. Silloin olisi paremmat mahdollisuudet saada tarvitsemaansa hoitoa. Saisivat myös palkkaa sairauslomien ajalta. Ei ollenkaan huono juttu.

Itse olen osatyökykyinen, jota kukaan ei uskalla palkata töihin. Jouduin alkamaan "yrittäjäksi", jotta onnistuisin työllistymään. Käytännössä teen töitä niinkuin muutkin työntekijät. En vaan saa palkkaa työstäni vaan laskutan yritystä tekemästäni työstä.

Kaltaisiani on tässä maassa useita. Moni joutuu elämään toimeentulotuella kun ei kelpaa töihin eikä eläkkeelle, eikä löydy uskallusta yrittämiseen. Kiva jos Orpo nyt auttaa heitä työllistymään.

Et sitten ymmärtänyt, että palkkaa ei aiottu maksaa, vaan määrätä jotain työtehtäviä ja maksaa edelleen toimeentulotukea...  Eivät siis ole työsuhteessa, eikä siten tule mitään työterveyshuoltoa tai palkaa sairauslomilta... hölmö... Kyse on siitä, että saadakseen minimitoimeentulotuen, joku määrää sulle tehtäviä julkisella sektorilla. Työsuhde se ei ole.

Taisit äänettä sinisilmäisesti kokoomusta. Pitäisikö perehtyä vähän tarkemmin oikeiston todellisiin tavoitteisiin, mikä on tässä kohtaa halpatyövoimamarkkinoiden luominen ja siten kaikkien perustyöntekijöiden aseman heikentäminen.

Vierailija
146/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin iloinen. Loiset kyykkyyn.

Vierailija
147/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näen tämän mahdollisuutena. Olen ollut työttömänä nyt yli 3 vuotta ja saan työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea.

Jos minulle osoitetaan töitä, niin pyrin tekemään sen mahdollisimman hyvin. Ehkäpä joku sitten palkkaakin minut töihin, kun näkee, miten hyvin työstä suoriudun.

Miksi palkkaisi, kun teet saman työn työnantajan näkökulmasta ilmaiseksi?

Vierailija
148/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku valistaa säätytalon taliaivo tolloja, ettei missään tai koskaan ole kysymys työn vastaanottamisesta. Töitä pitää hakea - eri asia saako töitä ja saako työstä palkkaa.

Vierailija
149/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten, jos saa potkut, kun sairauksien takia ei selviydy töistä?

Sitten vaan b-lausuntoa hakemaan ja taistelemaan. Niin minäkin tein ja olen nyt työkyvyttömyyseläkeläinen, ja ihan oikeasta syystä; työkyvytön.

Vierailija
150/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan toimeentulotukea ja ihmettelen miten tämä on kurjistamista. Ettekö te halua mennä töihin? Minä ainakin odotan, että pääsen vihdoinkin tekemään töitä.

Odotat että pääset tekemään ilmaiseksi töitä. No ei ole odotukset korkealla.

Ja samalla poistuvat ne kaikki oikeat työpaikatkin mistä olisi mahdollisuus saada palkkaa.

Jotkut täällä hurraavat ja kutsuvat toisia ihmisiä hyvin epämiellyttävillä nimillä,  ymmärtämättä että he ovat täysin tuhoamassa tätä yhteiskuntaa.

Minä luulin että tällä tarkoitetaan oikean työn vastaanottamista ja työsuhdetta. Vai sanottiinko jossain että nämä henkilöt menisivät vain työharjoitteluun tai johonkin muuhun ilmaistyöhön. Ei sellaisessa olisi mitään järkeä.

"henkilön pitäisi tulevaisuudessa ottaa vastaan julkisen sektorin osoittamaa työtä tai muuta työtä".

Kyse on nimeomaan toimeentulotuen tekemisestä entistä vastikkeellisemmaksi, eli pitää tehdä jotain hommia, jotta saisi sen täyden toimeentulotuen. Muuten sitäkin vähennetään. Ei tässä mitään työsuhdetta tai palkkaa ole.

Vierailija
151/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei sinulle ole osoitettu töitä tähän asti?

Vierailija
152/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin iloinen. Loiset kyykkyyn.

Huomaa kenelle ja minne uutinen on suunnattu tällaisena aurinkoisena ihanana kesäpäivänä.

Vierailija
153/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huom vastikkeellisuus tarkoittaa myös avustavia siivous, ruokahuolto, ym tehtäviä kunnissa ja laitoksissa. Eli toimeentulotuen saamisen ehtona on vastaanotettava näitä avustavia tehtäviä jos ei ole mahdollisuutta/halua työllistyä "oikeisiin" töihin

ai että mä nautin kun pääsen siivoamaan seniorin asuntoa ja sylkemään ruokiin :) toivottavasti tuo tulee pian voimaan. Haluan jakaa hyvinvointia muillekin.

t: katkera ja vihainen

Jos sinä et saa työpaikkaa niin se on sinun oma vika joten vihoittelee itsellesi.Toisaalta tuskin noin sekoa kukaan töihin ottaakaan.

Vierailija
154/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom vastikkeellisuus tarkoittaa myös avustavia siivous, ruokahuolto, ym tehtäviä kunnissa ja laitoksissa. Eli toimeentulotuen saamisen ehtona on vastaanotettava näitä avustavia tehtäviä jos ei ole mahdollisuutta/halua työllistyä "oikeisiin" töihin

Monella toimeentulotuen saajalla on halua ja mahdoisuutta työllistyä "oikeisiin töihin". Osalla ei ole. Monilta terveyden takia tätä ei pitäisi vaatiakaan. Yhtä kaikki kummallekin joukolle tämä ilmainen pakkotyö on alentava ja huono ratkaisu ja vääristää työmarkkinat.

Vierailija
155/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että moni vaaleissa perussuomalaisia äänestänyt pettyy nyt. Ensin katoaa tuet ja sitten vielä joutuu paskahommiin. 

Vierailija
156/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääset siivoamaan Helsingin vihreitä vessoja. Työvuoro alkaa klo 5 joka arkiaamu varikolla Vantaalla. Jos asut 100 km työ on otettava vastaan.

vastaa: miksi siitä ei voi maksaa palkkaa???Jos se on työtä??? Miksi vain toimeentulotukea???

Oletko hakenut ?Kyllä tälläkin hetkellä vessoja siivoaville maksetaan palkkaa.Se työ ei vaan näytä suomalaisille kelpaavan jostain syystä.

Vierailija
157/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ai että mä nautin kun pääsen siivoamaan seniorin asuntoa ja sylkemään ruokiin :) toivottavasti tuo tulee pian voimaan. Haluan jakaa hyvinvointia muillekin.

t: katkera ja vihainen

Jos sinä et saa työpaikkaa niin se on sinun oma vika joten vihoittelee itsellesi.Toisaalta tuskin noin sekoa kukaan töihin ottaakaan.

Olet oikeassa. Minä odotan tätä uutta mahdollisuutta.Töitä en ole saanut vuosiin. Haluan juuri vanhusten pariin.

t: hyvinvointia jakava

Vierailija
158/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että moni vaaleissa perussuomalaisia äänestänyt pettyy nyt. Ensin katoaa tuet ja sitten vielä joutuu paskahommiin. 

On se kamalaa kun joutuu rahojen eteen jotain tekemään,voi-voi

Vierailija
159/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakenut ?Kyllä tälläkin hetkellä vessoja siivoaville maksetaan palkkaa.Se työ ei vaan näytä suomalaisille kelpaavan jostain syystä.

kyllä olen. Olen 4 lapsen 120 kg painava yh ja olen pitkäaikaistyötön. ajokorttia ei ole joten voin olla yhdessä työpisteessä päivän mikäli selkä kestää. mielelläni teen töitä jos saan palkkaa en tukea.

Vierailija
160/321 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeus sosiaaliturvaan:

"Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.

Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella."

Siis syyt: työttömyys (=ei se, ettei löydy 'kivaa työtä'), sairaus, työkyvyttömyys, vanhuus, vauva, orvoksi jääminen.

Kohta jossa säädetään 'oikeudesta työhön' tarkoittaa, että esim. turkistarhaus on laillinen ammatti, jota pitää saada harjoittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän