Neuvoa asuntolaina asiassa (ensiasunto)
Hei,
Tiedän, että tämä on todennäköisesti huono paikka kysellä vakavamielistä neuvoa. Todennäköisesti ilkeilyjä ja halveksuntaa tällä nyt saan. Luotan kuitenkin palstalaisiin sen verran, että osaisiko joku auttaa nuorta neitoa hädässä.
Minulla on määräaikainen työsuhde, opiskelen ylempää korkeakoulututkintoa (maisteri) seuraavalle 2 vuodelle tuloni ovat 2800e/kk joista käteen kilometrikorvausten jälkeinen summa on 2100e. Asun suhteellisen pienellä paikkakunnalla. Asuntojen hinnat suhteellisen alhaiset. (rivitalokolmio 80 000-100 000)
Velkaa on opintolaina 5000e, jota lyhennän kuukausittain. Autolaina minulla myös on. Säästöjä valitettavasti ei juurikaan.
Minulla olisi asuntolainaa varten takaaja. Onko takaajalla enää mitään merkitystä lainan saannissa? Olisin ensiasunnonostaja
Tiedän, ettei asuntokauppaa ole välttämättä järkeä nyt tehdä korkojen nousun vuoksi. Olen alkanut pohtia asunnon ostoa enkä oikein tiedä mahdollisuuksistani.
T. N28
Kommentit (9)
Pankin lainalaskurit antaisivat osviittaa varmaankin.
Lainalaskurit on mun kohdalla aika raadollisia kun niihin esim takaajaa ei voi syöttää. Pelkät menot ja lainat joita tietenkin on :D
No ei todellakaan kannata tässä taloustilanteessa lainaa ottaa
Sinulla pitää olla ensiostajana vähintään 5% asunnon kauppahinnasta.
Asunnolla on yleensä 75% vakuusarvo, sille lopulle lainalle pitää sitten hankkia joku muu vakuus. Pankin sivuilta näet mitä vaihtoehtoja siihen on.
Pankin laskurilla saa arvioitua, mitä mahdollisuuksia sinulla on lainaan.
Henkilötakauksilla ei ole juuri mitään virkaa, pankit haluavat vakuuksia. Eli jos vanhemmat voivat antaa oman asuntonsa/talonsa/sijoituksiaan vakuudeksi, se auttaa.
Tässä kohtaa pitää sanoa, että nämä ovat aina täytetakauksia, eli vanhemmat eivät missään tilanteessa joudu vastuuseen koko lainasta, vaan ainoastaan siitä osasta, mitä se asunto ei kata. Jos ostaa vaikka 100000€ asunnon ja omaa rahaa on 10000€, niin yleensä asunto käy vakuudeksi 75000€ edestä ja näin syntyy 15000€ vakuusvaje. Vanhemmat voivat siis antaa jotain omaisuuttaan kattaakseen tuon vakuusvajeen, jolloin he ovat vastuussa 15000€ velasta. Ja sitten kun sitä velkaa on se 15000€ lyhennetty, pankista tulee tieto, että vakuudet voidaan vapauttaa ja sitten voi saada ne vakuudet takaisin.
Vakuuksien lisäksi pankkia tietenkin kiinnostaa asiakkaan maksukyky. Maksukykyä rasittaa ne auton kuukausimaksut ja opintolainakin. Määräaikainen suhde ei ole niin hyvä kuin vakinainen, mutta toisaalta pankki huomioi senkin, miltä alalta se määräaikainen suhde on. Jos on sairaanhoitaja määräaikaisella työsopimuksella, niin määräaikaisuus ei ole mikään ongelma. Pankki arvioi myös sen opiskeltavan alan työllisyyttä. Myös heitä kiinnostaa se työnantaja, iso työnantaja on tietenkin pankin kannalta parempi, kuin joku pieni firma, joka voi mennä helposti nurin.
Kaksi lainanmaksajaa on pankille parempi kuin yksi. Ja avioliitto on parempi kuin avoliitto. Jos on lapsia, niin lapset tietenkin rasittavat lainanhoitokykyä ja lapseton pari voi saada enemmän lainaa kuin pari, jolla on lapsia.
Jätit ap kertomatta, minkä verran sinulla on omia säästöjä. Sekin vaikuttaa lainansaantiin. Jos on näyttöä, että on nykyisistä tuloista saanut säästettyä edes 5000-10000€, niin se on aina plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Lainalaskurit on mun kohdalla aika raadollisia kun niihin esim takaajaa ei voi syöttää. Pelkät menot ja lainat joita tietenkin on :D
Ei TAKAAJA noihin maksuihin yms vaikuta, joten miksi se sinne laskuriin pitäisi syöttää? Vai meinasitko jättää lainan takaajan maksettavaksi?
Asunnolta vaadittava vakuusarvo on yleensä 70 % velattomasta hinnasta (ei siis asunnon myyntihinnasta, jossa velkaosuus huomioitu). Jos siis ostat asunnon, jonka velaton hinta on 100.000 euroa, kyseinen asunto itsessään käy 70.000 euron osalta vakuudesta ja tarvitset 30.000 euroa lisävakuutta (käytännössä lisävakuuden markkina-arvon tulee olla vähintään noin 43.000 euroa = 30.000/70%).
Olen itse aina käyttänyt muuta kiinteää omaisuutta lisävakuutena eikä siten ole kokemusta henkilötakausten käyttämisestä. Olettaisin kuitenkin, että jos pankki hyväksyy henkilötakauksen, takaajan taloudellisen tilanteen täytyy olla sen verran hyvä, että pankki voi takaajan olettaa takauskelpoiseksi.
Kannattaa käydä suoraan edes parista-kolmesta pankista kyselemässä, paljonko voisit saada asuntolainaa ja millä marginaalilla (esim. OP, Nordea...). He kyllä auttavat kysymystesi kanssa.
Kommenttina kirjoittamaasi "Tiedän, ettei asuntokauppaa ole välttämättä järkeä nyt tehdä korkojen nousun vuoksi.": asuntojen hintapyynnit ja toteutuneet kauppahinnat ovat jo laskeneet asuntojen hintatasoa. Korkotaso itsessään ei ole mikään este asuntokaupoille - itsekin olen juuri vaihtamassa asuntoa ja ottamassa lisää lainaa. Tämä kannattavuus on yksilöllistä ja kovin subjektiivista. Jos haluat oman ostaa, osta pois - maksukyky huomioiden tietysti.
tarkoitin, että ei ole kohtaa johon saisi vakaudeksi valittua takaajan. Maksan tällä hetkellä isoa vuokraa ja jopa näiden korkojen kanssa asumiskulut olisivat velallisena halvemmat.
Takaajalla ja takuilla saa vaikka mitä. Mutta rohkeasti yhteyttä useampaan pankkiin, niin sillä se selviää. :)