Miten teidän alppiruusu pärjää? Tarvitseeko paljon hoitoa?
Kommentit (16)
Mun napurissa kerrostalon pihalla on sellainen. En tiedä onko sillä joku vastuuhoitaja, mutta komeana kasvaa. Juuri nyt parhaassa kukassa. Sen vierestä alkaa pieni metsä mikä antaa( ehkä tarvittavaa? ) suojaa.
On sopivassa paikassa ja pärjäisi muuten hyvin mutta kun siihen tulee melkein joka vuosi jotain hiton ötököitä joita ei meinaa millään saada pois. Imevät nestettä ja kuihduttavat lehdet ja kukinnot :(
Ei tarvitse välttämättä mitään hoitoa. Happaman maan tarvitsee, ja vettä pitkän kuivuuden aikana. Kahvi poroja voi heittää juurelle joskus.
Vierailija kirjoitti:
On sopivassa paikassa ja pärjäisi muuten hyvin mutta kun siihen tulee melkein joka vuosi jotain hiton ötököitä joita ei meinaa millään saada pois. Imevät nestettä ja kuihduttavat lehdet ja kukinnot :(
Kokeile suihkuttaa mäntysuopaa. Ötökät ei tykkää, mutta alppiruusulle se sopii.
Kestääkö Puolalainen Haaga-alppiruusu Suomen IV -vyöhykkeen talvipakkasia?
Isoimmissa pensaissa ostan aina Fin-taimia. Liian monet hollantilaiset olen ostanut ja talvi on ne tappanut, että olen jo oppinut. IV- vyöhykkeellä minäkin.
Keväällä maan ollessa vielä jäässä pitää aloittaa kastelu. Minulla on kukoistavat alppiruusut kun kastelen niitä runsaasti keväällä, varsinkin juuriston takia vettä ja vettä.
Hei joko Suomessa alppiruusu kukkii keskieuroopassa ei vielä kuki?
Vierailija kirjoitti:
Hei joko Suomessa alppiruusu kukkii keskieuroopassa ei vielä kuki?
Onko tämä vitsi?
Mun alppiruusut kasvaa kuivassa mäntykankaassa. Kesäisin heittelen niille kahvinporot, ei muuta ravinnetta, joka kesä kukkii runsaasti, tosin ensin meni 10 vuotta, ettei kukkinut ollenkaan. Johtui varmaan siitä, etten lannoittanut.
Pärjää hyvin, kun et käytää mitää ns rodolle tarkoitettuja erkoistuotteita. Naapuri tappoi niillä pari Alppiruusua ja nyt ovat tehneet minun opeillani, ja uusi voi hyvin.
Istuta pensas märkään kuoppaan. Suojaa muutama kevät suoralta auringonpoltteelta ja kastele jonkun kerran lämpimällä vedellä, että routa sulaa ja lehdet pääsevät yhteyttämään. Kun alkaa näkyä, että kasvi toipui talvesta, niin lannoita hevosenkakkalannoitteella.
Suojausta ja kastelua en ole enää vanhemmalle yksilölle tehnyt, mutta lannoitteen kyllä antanut. Meillä pihassa ihmisten ihailun kohteena ja mökillä metsäisessä maastossa on pärjänneet hyvin.
Olen myös kukinnan jälkeen poistanut suurimman osan kuolleista kukinnoista, mutta ei kuulema ole tarpeen, mutta mulla on siihen pakkomielle😅
Kun saat alussa hoidettua, niin kasvi kiittää ja pärjää hyvin. Meillä vanhimmat jo 40 vuotta.
Löytyykö noita suomalaisia taimia jostain? Vain puolalaisia löytyi isommasta nimeltä mainitsemattomasta tavaratalosta, sellaisia 40 cm korkeita...Menin vielä ostamaankin...
Kärsiikö se, jos sitä vähän typistää? Meillä se on levinnyt vähän turhankin isoksi, noin nelimetriseksi. Haluaisin puolet pois.
Vierailija kirjoitti:
Kärsiikö se, jos sitä vähän typistää? Meillä se on levinnyt vähän turhankin isoksi, noin nelimetriseksi. Haluaisin puolet pois.
Ei ole mulla ainakaan kärsinyt. Jos jonain vuonna menee huonoksi, niin voi leikata ihan n15 cm tyngäksi. Ainakin meillä on vain parantunut ja tuuheutunut laikkauksista. Yhdellä naapurilla oli ihan raaskuna ja meinasivat kaivaa pois ja heittää roskiin, niin sanoin, että leikatkaa, niin seuraavana vuonna oli hieno kasvusto tullut ja sitäseuravaana jo kukki.
T. Olen tuo 40 v vanhoja omistava.
Vierailija kirjoitti:
Kestääkö Puolalainen Haaga-alppiruusu Suomen IV -vyöhykkeen talvipakkasia?
Eikös Haaga ole kotimainen?
Väärään paikkaan istutin. Revin pois ja kasvatan jotain muuta.