Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehopositiivisuus surettaa personal trainer Sara Kivimäkeä, 47 "On pelottavaa, että huomattavasta ylipainosta on tehty normi"

Vierailija
13.06.2023 |

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen

Ihanaa, vihdoin joku puhuu ääneen!

Kyseessä on niin järkyttävän vaarallinen kansantauti, että nyt ihan oikeasti hyssyttelyn sen ympärillä täytyy loppua.

Kehopositiivisuus terminäkin saa Kivimäen surulliseksi.

En jaksa katsella itselleen valehtelua ja kieroilua. Ihmisen täytyisi tunnustaa itselleen, että on huijannut itseään ja liikkuu liian vähän ja syö liian paljon.

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/5996687

Kommentit (2017)

Vierailija
1421/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuus on se ydin, jolla voidaan saavuttaa arvostus omaa kehoa kohtaan. Ja arvatkaa mihin sitä hyväksymistä ja arvostusta tarvitaan: terveen kehon ja MIELEN saavuttamiseksi. Se, että lihavia tai anorektisia ihmisiä haukutaan, syrjitään ja painetaan alas, ei auta heitä saavuttamaan tervettä elämää. PISTE.

Vierailija
1422/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syövän ja lihavuuden yhteys on monimutkainen. Voidaan kuitenkin todeta, että mitä enemmän ihmisellä on rasvaa kehossaan, erityisesti vyötäröllä, sitä suurempi on hänen riskinsä sairastua tiettyihin syöpiin.

Ja kuitenkin kaikki minun tuntemani syöpäpotilaat ovat kaikki olleet aina laihoja tai normaalipainoisia. Ovat kuolleet. Toistakymmentä ihmistä. Lihavista yksi eli 91 vuotiaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa se olisikin niin yksinkertaista, että liikkuu sopivasta ja syö terveellisesti, niin simsalabim: normaalipaino on saavutettu. Monella on esim. fyysisiä rajoitteita, joten liikkuminen on vähäistä. Lisäksi tulevat vielä mahdolliset psyykkiset rajoitteet. En halua selitellä sen enempää, mutta toteampahan vain, että minua ei saa kuntosalille kuin kilon kappaleina. Muutaman kerran aikoinani kävin, mutta olipa perin vastenmielistä rääkistelyä, enkä silloin vielä ollut edes "kehopositiivinen" (suomeksi läski). Jos pystyisin, liikkuisin ulkona reippaasti omin jaloin kävelysauvoilla tai ilman, mutta liikuntavammaisena en pysty. Lyhyitä matkoja liikun rollaattorilla, mutta pidemmät täytyy jättää väliin, sillä muutaman päivän esim. kauppakeskuksessa haahuiltuani jalkoja särkee siihen malliin, että hyvä, jos kotona pääsen huoneesta toiseen. Se terveellinen ruokavalio ei yksin riitä!    

Vierailija
1424/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 90kg/165cm eli bmi noin 35. Ikää 40 vuotta. Harrastan ratsastusta, pyöräilyä, kävelyä ja hölkätäkkin/juostakkin jaksan. Ei oo ikinä ollu esim nilkka, polvi yms kipuja tai kolotuksia eikä oo mitään perussairauksia. Jaksan työssä tosi hyvin ja nukun hyvin. Verikoetulokset aina normaalien rajoissa. Niin kauan, kun mun ylipainoisuus ei kuormita liikaa terveydenhuoltoa, se on ainoastaan mun asia. Mun keho on mun asia.

Vierailija
1425/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja yksi juurisyy löytyy löytyy esim kauppojen hyllyiltä, markkinoinnista. Esim karkit, pikaruoka, pikamuoti, alkoholi... Niistä tehdään markkinoiden kautta ns. normia. Vaikka ne ovat se pahin juurisyy ihmisten lisääntyvään ylipainoon.

Miten pikamuoti lisää lihomista?

Vierailija
1426/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuudella yritetään saavuttaa se, ettei kenenkään tarvitse hävetä omaa kehoaan. Näin ne lihavatkin uskaltautuvat ulos ja kuntosalille liikkumaan, kun heitä ei mulkata, haukuta ja kiusata. Menisitkö itse salille, jos siellä arvosteltaisiin sun kehoa?

Vierailija
1427/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas surettaa Saran huono kunto. Tuollaisella kropalla ei kyllä paranisi olla personal traineri. Kuten huomaat, aina löytyy eri tasoisia ihmisiä eikä kaikkia voi miellyttää.

Vierailija
1428/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja yksi juurisyy löytyy löytyy esim kauppojen hyllyiltä, markkinoinnista. Esim karkit, pikaruoka, pikamuoti, alkoholi... Niistä tehdään markkinoiden kautta ns. normia. Vaikka ne ovat se pahin juurisyy ihmisten lisääntyvään ylipainoon.

Ainaskin niin, että kun vaatteet ei paljon maksa voi huoleti ostaa uusia, kun entiset käy pieniksi.

Vierailija
1429/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainaskin niin, että kun vaatteet ei paljon maksa voi huoleti ostaa uusia, kun entiset käy pieniksi.

Pikamuoti ei kyllä tarjoa mitään kovin hyvää valikoimaa isompikokoisille eli ei ihan toimi noin

Vierailija
1430/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 90kg/165cm eli bmi noin 35. Ikää 40 vuotta. Harrastan ratsastusta, pyöräilyä, kävelyä ja hölkätäkkin/juostakkin jaksan. Ei oo ikinä ollu esim nilkka, polvi yms kipuja tai kolotuksia eikä oo mitään perussairauksia. Jaksan työssä tosi hyvin ja nukun hyvin. Verikoetulokset aina normaalien rajoissa. Niin kauan, kun mun ylipainoisuus ei kuormita liikaa terveydenhuoltoa, se on ainoastaan mun asia. Mun keho on mun asia.

Näin oli minullakin vuosia. Suurin osa verikokeista on nyt normaalien rajoissa, lääkityksillä. Sitten kun ne ylipainon aiheuttamat sairaudet alkavat, niitä saattaakin tulla vuodessa useampia. Minulla on nyt viisi lääkettä ja kuusi sairautta.

Vierailija
1431/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syövän ja lihavuuden yhteys on monimutkainen. Voidaan kuitenkin todeta, että mitä enemmän ihmisellä on rasvaa kehossaan, erityisesti vyötäröllä, sitä suurempi on hänen riskinsä sairastua tiettyihin syöpiin.

Rintasyöpälääke voi nostaa painoa. En uskonut ennen kuin itse koin.

Vierailija
1432/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus on yksi vakavimmista terveysriskeistä. Se aiheuttaa monia kansanterveyttämme uhkaavia pitkäaikaissairauksia ja lisää ennenaikaisen kuoleman vaaraa.

Lihavuus aiheuttaa syövän lisäksi lukuisia muita sairauksia, kuten tyypin 2 diabetesta, metabolista oireyhtymää, sydän- ja verisuonitauteja, astmaa, tuki- ja liikuntaelinsairauksia, uniapneaa sekä sappi- ja haimasairauksia. Lihavuudella on todettu olevan yhteys dementiaan ja masennukseen. Lihavuuden seurauksena fyysinen toimintakyky ja työkyky heikkenevät.

Lihansyönti vielä enemmän. Kannattaisi olla syömättä lihaa mutta kun sinulla ei ole itsekuria ja olet laiska.

Vierailija
1433/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas surettaa Saran huono kunto. Tuollaisella kropalla ei kyllä paranisi olla personal traineri. Kuten huomaat, aina löytyy eri tasoisia ihmisiä eikä kaikkia voi miellyttää.

Voisikohan tuo syöpä hieman hidastaa?

Vierailija
1434/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin oli minullakin vuosia. Suurin osa verikokeista on nyt normaalien rajoissa, lääkityksillä. Sitten kun ne ylipainon aiheuttamat sairaudet alkavat, niitä saattaakin tulla vuodessa useampia. Minulla on nyt viisi lääkettä ja kuusi sairautta.

Jaa millonkohan nää sairaudet meinaa alkaa, joita ilmeisesti _jokaiselle_ ylipainoiselle tulee? 

terv. 60v hyvin terve ja ylipainoinen. Lääkärit "kehuneet" että on normipainoiseenkin tämän ikäiseen verrattunavähän mitään terveysongelmia. Liikun kyllä paljon, mutta olen ylipainoinen.

Vierailija
1435/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihme ettei lihavia ihmisiä ole enempää kun miettii kuinka paljon herkkuja maailma on pullollaan

Vierailija
1436/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikamuoti ei kyllä tarjoa mitään kovin hyvää valikoimaa isompikokoisille eli ei ihan toimi noin

Aloitetaanpa vaikka koosta XS. Ensi kesänä ei enää mahdu, ostetaan sitten kokoa S. Hah! Seuraavana kesänä shortsit kiristää, jatketaan koolla M. Harvapa meistä on lapsuudesta tai nuoruudesta niin tukeva, että ensimmäinen vaatekoko on XXL. Aika moni on mahtunut kokoon M. L on nyt naisten yleisin vaatekoko.

Oma vyötäröni on aikuisiällä seilannut koosta 26 kokoon 29 ja sitten taas takaisin päin.

Vierailija
1437/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäks nää nousevat ruuan hinnat aiheuttaa ylipainoa. Valitettava fakta on se, että terveellisempi ruoka on kalliimpaa.

Vierailija
1438/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mussa herättää enemmän huolta se, että mun 12-vuotias erittäin hoikka (165 cm, 47kg) tyttäreni on huolissaan painostaan ja siitä, että ei mahdu enää koon xs-vaatteisiin. Mieluummin toivoisin, että hän olisi kehopositiivinen. 

Instagramit, mainonta sun muut luo nuorille tytöille kuvaa siitä miltä pitää näyttää. Surullista.

Vierailija
1439/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on normaalia, on aina ollut. Miksi siitä tehdään nyt mörkö? Jokainen on mikä on eikä se kuulu muille. Itse kukin läskinsä kantaa.

Kyllä se ylipaino on ollut epänormaalia ja äärimmäisen harvinaista suurimman osan ihmiskunnanhistoriasta. Ylipaino on nykyaikainen "keksintö", eikä edelleenkään normaalia. Jos olisi, sitä ylipainoisia ihmisiä kutsuttaisiin normaalipainoisiksi.

Tai no, siihen suuntaan tämä on varmasti menossa. Itse olen lihonut parissa vuodessa 10 kg ja nyt mittani ovat 164cm/72kg, eli olen ylipainon puolella. Silti minua kuvaillaan hoikaksi. Jopa työterveylääkäri oli kirjannut "hoikka nainen, yleistila hyvä". Ihan järkyttävää.

Ilmeisesti sulla on paino jakautunut sen verran hyvin, että näytät hoikalta. Olet vain himpun verran ylipainon puolella muutenkin. Oletko lihaksikas? Ihmisten painoa on välillä todella vaikea arvioida.

Ei tuosta kannata järkyttyä

Ajattelin itse samaa. Joskus oli joku artikkelikin tyyliin "uskoisitko että näillä naisilla on kaikilla sama BMI?" ja kyllä oli sekalainen seurakunta. Lihakset tosiaan painaa enemmän kuin läski ja joillakin paino jakautuu eri tavalla. Vyötärölihavuus on se mikä on terveydelle vaarallista.

Vierailija
1440/2017 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuus on se ydin, jolla voidaan saavuttaa arvostus omaa kehoa kohtaan. Ja arvatkaa mihin sitä hyväksymistä ja arvostusta tarvitaan: terveen kehon ja MIELEN saavuttamiseksi. Se, että lihavia tai anorektisia ihmisiä haukutaan, syrjitään ja painetaan alas, ei auta heitä saavuttamaan tervettä elämää. PISTE.

Sama juttu kuin työttömien haukkuminen. Kun menen palkkatuella töihin tai työkokeiluun tai sijaiseksi niin inhoan niitä vakituisia työntekijöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän