Onko alkoholismia jos juo joka päivä ulkomaanlomalla?
Ollaan menossa Espanjaan ja täällä Suomessa juon hyvin harvoin, ehkä kerran kuussa. Kesäisin tulee ehkä juotua useammin mutta ulkomaanlomilla juon päivittäin. En vedä mitään övereitä mutta kyllä 6-10 juomaa päivässä
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Alkoholismissa juominen on jatkuvaa. Kaksi viikkoa ei ole jatkuvaa ja tuskin aloitat aamusta.
Silloin kun juo on pakko aloittaa heti tai melkein heti aamulla. Krapula alkaa niin äkkiä että kahvit saattaa ehtiä juoda. Sekin on merkki ettei ole vielä krapula kun kahvia pystyy juomaan. Joskus on pitänyt aloittaa kaljalla/drinkeillä kun muuten olisi alkanut oksentaminen. Juomisen kanssa ei ole ongelmaa. Voin vetää koko päivän sammumatta. Kovin monta päivää ei pysty sitten onkin yhtä hell.
Ei ole alkoholismin määrittely noin yksinkertaista. Minä juon 5-7 annosta/ilta. Joka ilta, ympäri vuoden, lukuun ottamatta yrityksiä pitää tipaton tammikuu (tänä vuonna onnistui kolmisen viikkoa, sen lisäksi olin kaksi iltaa juomatta, kun olin flunssassa). En koskaan, en edes ulkomaanlomalla, aloita juomista aamulla tai edes aamupäivällä. Lounasaikoihin voin aloittaa, mutta en koskaan tuhlaa matkojani siihen, että olisin humalassa kaupungilla liikkuessani, "humalajuominen" alkaa vasta majapaikkaan palattua.
Loman ulkopuolella aloitan aikaisintaan illalla klo 20. Ja lopetan klo 23. Sillä välillä juon kolmisen lasillista viiniä, yhden oluen ja kaksi terävää. Joskus kolmannenkin terävän. Perjantai- ja lauantai-iltana näiden lisäksi usein joko GT:n tai kesällä puolison tekemää boolia. Määrällisesti annoksia kertyy viikossa siis lähemmäs viisikymmentä eli selvästi yli suurkulutuksen rajan.
Silti en ole koskaan arkisin krapulassa, ei tuota ollenkaan ongelmia aamulla kello 8 juoda teetä ja syödä aamiaista. Vain lähin ystäväni tietää, kuinka paljon juon. Puolisoni tietää, että minulla on väkeviä jemmassa, mutta ei sitä, miten paljon juon.
Määrien lisäksi riippuvuus on selkeä, koska töiden päätyttyä ja lenkiltä palattuani alan jo odottaa, että kello tulisi kahdeksan. Ja vältän viimeiseen saakka sellaisia aamupalavereja, joihin joutuu menemään autolla, koska se rajoittaisi edellisen illan annoksia (teen etätyötä, jossa on käyntejä toimistolla tai muita palavereja kerran-pari kuukaudessa).
Määrät ovat pysyneet samoina jostain vuodesta 2014 saakka eli yhdeksän vuotta. Väliin on mahtunut mm. työhöntulotarkastus, jossa ei huomattu mitään. Itseä häiritsee kasvojen punoitus, mutta onneksi se peittyy pian rusketukseen.
Minkä ikäinen olet?
60 täyttänyt.
Tosi paljon ja pitkään. Ikääkin on jo, olisi kiva jos olisi terveitä vuosia edessä mahdollisimman pitkään ja voisi nauttia eläkepäivistä. Voi olla että elimistö ei kestä enää lopulta ja jotain sattuu yhtäkkiä. Olet jo onnekas ollut tähän mennessä. Kumpa pystyisit hakemaan apua ja raitistumaan.
Minä olen suunnitellut niin että eläkkeellä en ole päivääkään selvinpäin. Kukkakaappi harrastuksena.
Tämäkin kommentti näyttäytyy ihan uudessa valossa, kun on ollut samalla klinikalla eläkeläisen juopon kanssa. Itse asiassa eläkkeellä tissuttelu ei liene kovinkaan harvinainen harrastus.
Suomen eläkeläiset alkoholisoituvat usein. Se on sääli heidän itsensä ja heidän lastensa sekä lastenlastensa vuoksi. Välit menevät, kun ei voi käydä tapaamassa "pikkusievässä" olevaa örveltäjää. Asunnot ovat lopulta kaatopaikkatasoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ulkomaanlomilla juonut päivittäin. Aloitan lounaalta juomalla 1-2 alkoholijuomaa, altaalla iltapäivällä 2-5 juomaa. Päivällisellä 1-2 juomaa ja illasta vielä 2-4. Tämä siis joka päivä enkä edes ole näkyvästi humalassa, pienessä sievässä saatan olla illalla mutta aamulla ei koskaan ole krapulaa. Arkena kotona juon 1-2 kertaa kuukaudessa muutaman oluen illan aikana.
En oo koskaan ajatellut että tuo on jotenkin epänormaalia ja paheksuttavaa. Kyllä siellä etelänlomilla muillekin juomat maistuu.
Se että muutkin niin tekevät, ei tee hommasta tervettä. Suomalaisillahan on tunnetusti ongelmia ollut alkoholin kanssa aina.
Vierailija kirjoitti:
Olet alkoholisti jos et voi lopettaa juomista mistä nyt ei selvästikään ole kyse ellei se ryyppy jää päälle loman jälkeen.
Itse muutama annos kylmää olutta rantaterassilla tai viiniä ruuan kanssa päivän mittaan kuuluu asiaan aina kun ollaan etelässä lomalla.
Ei mitään sellaista mistä tulisi humalaan mutta osa sitä että pääsee rentoon "lomalla ei ole kiire ja nyt saa nauttia"-tunnelmaan.
Eikä minua kiinnosta kotiin palattuani käyttää alkoholia yhtään sen enempää kuin aiemminkaan.
Juuri noin. Alapeukuttaja on joko juoppo tai uskovainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ulkomaanlomilla juonut päivittäin. Aloitan lounaalta juomalla 1-2 alkoholijuomaa, altaalla iltapäivällä 2-5 juomaa. Päivällisellä 1-2 juomaa ja illasta vielä 2-4. Tämä siis joka päivä enkä edes ole näkyvästi humalassa, pienessä sievässä saatan olla illalla mutta aamulla ei koskaan ole krapulaa. Arkena kotona juon 1-2 kertaa kuukaudessa muutaman oluen illan aikana.
En oo koskaan ajatellut että tuo on jotenkin epänormaalia ja paheksuttavaa. Kyllä siellä etelänlomilla muillekin juomat maistuu.
Se että muutkin niin tekevät, ei tee hommasta tervettä. Suomalaisillahan on tunnetusti ongelmia ollut alkoholin kanssa aina.
Ei myöskään sinun kiihkouskovaisuudestasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta terveeltä. On ihan ok juoda lomalla vaikka päivällisen yhteydessä annos tai max. 2, mutta 6-10 annosta on kyllä selvää liikakäyttöä.
t. Jeesus
Meillä on tapana, jos siis ollaan ns. etelänlomalla, käydä aamupalan jälkeen tekemässä joku parinkin tunnin kävelylenkki, ja kyllä vaan sellasia juoppoja ollaan että sen päälle istahdetaan baariin ottamaan olut/radler/siideri, ja kylläpä maistuu hyvältä. Pitkin iltapäivääkin saattaa tulla juoma tai pari otettua helteessä. Samoin illallisen yhteydessä viini tai olut. En oikein ymmärrä miksi se tuntuu monia siellä näppisten äärellä häiritsevän, jopa raivostuttavan? Toki jokainen voi sitä maitoa ottaa, saattaa vaan vähän herättää kummastusta.
Ja olis se outoa jossain keskieurooppalaisella joulutorillakin mennä kinderpunschille...
Mun mielestä 6-10 juomaa on aika paljon päivittäin. Riippuu toki miten pitkä loma on, esim 5 päivää vai 3 viikkoa. Ymmärrän että lomalla voi ottaa rennosti olutta ja viiniä päivällä, terassilla, ruuan kanssa jne. mutta miettisin että riittäisikö vaikka 1-5 annosta päivässä ja jonain iltana sitten tuon 10 vaikka jos mieli tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta terveeltä. On ihan ok juoda lomalla vaikka päivällisen yhteydessä annos tai max. 2, mutta 6-10 annosta on kyllä selvää liikakäyttöä.
t. Jeesus
Ja mikä oli Jeesus, niin alkkis ettei siellä juhlissa vesi kelvannut?
6-10 annosta päivässä? Valtava määrä, siinähän on koko ajan hiprakassa/humalassa. Kyllä se nyt vähän jo rajan yli menee, että jatkuvasti jonkinasteisessa humalassa, ainakin minusta. Mutta jos ei siitä ole haittaa kenellekään, eikä sama tahti jatku arkena, niin ei kai siinä sitten mitään.
Puolet tuosta, 3-5 olisi minusta sellainen että juuri ja juuri ok lomakohteessa. Kun ei paljon käytä muuten, niin kolme päivässä tuntuu kyllä kropassa jo sekin.
Tiedän monia jotka tissuttelevat koko loman viikon tai kaksi ja se on siinä. Lopettavat kun pitää lopettaa ja arki kutsuu. Alkoholiriippuvainen juo vielä lähtöpäivänä ja koneessa ja kotona ja on pois töistä ja ralli jatkuu suomessa. Muutama selvä päivä väliin ja töihin, jotta voi todistaa muille ja ennen kaikkea itselle että "ongelmaa ei ole" ja sitten juominen jatkuu.
Toiset ovat jo töissä ja harrastuksissa jne.
Se on se ero eli viina määrä tahdin. Ei ihminen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on sekin, että alkoholia pelätään kuin ruttoa. Suurin osa meistä kuitenkin pystyy kohtuukäyttöön, eikä ole mitään syytä pelätä tai olla varmuuden vuoksi vesilinjalla.
Pieni osa ei ja he eivät voi ottaa edes sitä yhtä.
Jos aloittaja pystyy tipahtamaan arkeen tuosta vain eikä enää päivittäin vedä, niin asian pitäisi olla ok.
Vaikka minustakin määrät kuulostivat isolta, niin jos se ei muodostu ongelmaksi eikä esim ole lapsia huolehdittavana samaan aikaan, niin fine.
Oio kirjoitti:
Tiedän monia jotka tissuttelevat koko loman viikon tai kaksi ja se on siinä. Lopettavat kun pitää lopettaa ja arki kutsuu. Alkoholiriippuvainen juo vielä lähtöpäivänä ja koneessa ja kotona ja on pois töistä ja ralli jatkuu suomessa. Muutama selvä päivä väliin ja töihin, jotta voi todistaa muille ja ennen kaikkea itselle että "ongelmaa ei ole" ja sitten juominen jatkuu.
Toiset ovat jo töissä ja harrastuksissa jne.Se on se ero eli viina määrä tahdin. Ei ihminen itse.
Eli lyhyesti sanottuna. Alkoholisti on silloin kännissä kun pitäisi olla selvä
Vierailija kirjoitti:
6-10 juomaa päivässä on kyllä paljon. Dokaatko siis aamusta iltaan?.
Kyllä mekin juodaan lomilla joka päivä, 1 olut tai lasi viiniä lounaalla, aperitiivi tai kiva drinkki ennen illallista, pari lasi viiniä ruuan kanssa ja 1 yömyssy joskus. Minusta sekin on aika paljon, kun päivittäin nuo menee.
Tällä tyylillä itsekin ulkomaan lomilla. Ehkä siitä voi joku päivä 6 annosta tulla täyteen mutta harvoin sen enempää