Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Triptyliä, että saisi nukuttua?

Vierailija
12.06.2023 |

Hei,

Lääkäri ohjeisti minut kokeilemaan Triptyliä, jotta saisin nukuttua. Olen kipujen vuoksi jatkuvassa väsymyksessä ja ylivirittyneessä tilassa, koska herään monta kertaa yössä.

Mulle tulee päihtynyt ja oksettava olo Panacodista ja pelkään siksi uusia lääkkeitä.

Kertokaa kokemuksianne ko. lääkkeestä :) olitko työkykyinen Triptyliä syödessäsi?

Kiitos

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkästään sillä.

Vierailija
2/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelkästään sillä.

Saanut nukuttua vai ollut työkykyinen?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuivui siitä suu aivan järkyttävästi ja nukuin entistäkin huonommin. Eli ei toiminut ainakaan mulla.

Vierailija
4/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota eka pilleri vapaayönä, mä ainakin sammuin ku saunalyhty ja avasin silmät seuraavaksi aamulla, ei mitään käsitystä välissä olevista 10 tunnista.

Vierailija
5/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain fibromyalgian oireiden hoitoon/nukkumiseen Triptyliä. Lääke auttoi nukkumaan, mutta lihoin 10 kiloa kahdessa kuukaudessa. Lopetin sen käytön ja vaihdoin  apteekista saataviin Valeriaana-tabletteihin. Uni tulee hyvin ja ei ole enää katkonaista, ja sitä kautta kivutkin helpottaneet.

Vierailija
6/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes väsyttänyt mua ja teki niin pahan sydämentykytyksen että en pystynyt käyttämään. En kyllä ymmärrä teitä jotka kyselette näitä lääkekokemuksia täällä, kokeilemalla se selviää miten itse reagoi.

Vierailija
7/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on krooninen migreeni joka monesti saa alkunsa juuri huonosti nukkumisesta. Sain siihen estolääkkeeksi triptyliä (amitritptylin) lääkkeen unettavan ja kipuja lievittävän ominaisuutensa vuoksi. 

Lääke toimii loistavasti ja nukun täysiä yöunia. 

MUTTA: kannattaa aloittaa tosi tosi pienellä annostuksella! Itse aloitin määrätyllä 10mg puolittamalla tabletin, mutta sekin oli itselleni ihan liikaa. 1/4 tablettia oli sopiva annostus alkuun, niin pieneltä kuin se kuulostaakin. Sillä pärjäsin ekat kuukaudet ja vasta noin 1,5 vuoden kohdalla jouduin vasta nostamaan sen siihen 10 mg:aan. Siitä ylöspäin alkoikin tulla sitten jo vähän haittavaikutuksiakin, esim. tiheä syke ym. joten joudun säännöstelemään annostusta ettei tarvitsisi enää nostaa. 

Vierailija
8/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan itsellä auttanut mitenkään, tuli vain haittoja. Suu kuivuu ja sitten kun on aika lopettaa lääkitys, ne vieroitusoireet on ihan järkyttävät. Kokeile niin tiedät miltä addiktoituneista narkomaaneista tuntuu kun eivät saa päivittäistä fixiään.

Vierailija
9/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

40mg toimii mulla unettomuuteen, mutta ohjeistus 20-30mg. En tiedä onko sitten haittaa käyttää tota 40mg, en ainakaan ole huomannut mitään haittavaikutuksia.

Vierailija
10/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40mg toimii mulla unettomuuteen, mutta ohjeistus 20-30mg. En tiedä onko sitten haittaa käyttää tota 40mg, en ainakaan ole huomannut mitään haittavaikutuksia.

Siis ohjeistus 10-30mg.

Vierailija
11/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo totesinkin, lääkkeiden sopivuus on hyvin yksilöllistä, eikä lääkevaikutusten vertailu eri henkilöiden kesken joidenkin muiden tuotteiden tapaan, ole viisasta. Lääkärisi on käytettävissä olevien tietojen perusteella pitänyt Triptyliä sinulle turvallisena kokeiltavaksi - hoida lääkitysasiasi hoitoyksikön kanssa. Muiden henkilöiden yksilölliset kokemukset omista lääkehoidoistaan eivät auta sinua.

Vierailija
12/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten joku jo totesinkin, lääkkeiden sopivuus on hyvin yksilöllistä, eikä lääkevaikutusten vertailu eri henkilöiden kesken joidenkin muiden tuotteiden tapaan, ole viisasta. Lääkärisi on käytettävissä olevien tietojen perusteella pitänyt Triptyliä sinulle turvallisena kokeiltavaksi - hoida lääkitysasiasi hoitoyksikön kanssa. Muiden henkilöiden yksilölliset kokemukset omista lääkehoidoistaan eivät auta sinua.

Yksilöllisyys on kyllä tiedossa, enkä perusta päätöstä kokeileen vastausten pohjalta. Tarkoitus on keskustella kokemuksista. Ei kannata ottaa liian vakavasti :)

Ap

Vierailija
13/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätöstä kokeiluun*

Ap

Vierailija
14/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 mg on ainakin mulle liikaa. Herään aamuyöstä pahoinvointiin ja janoon ja aamulla on todella vaikea saada itseään hereille.

Vierailija
15/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pelkästään sillä.

Saanut nukuttua vai ollut työkykyinen?

Ap

Sekä että, sain selkäkipuun. Ota tarpeeksi ajoissa, sillä muuten on vielä aamullakin väsymys. Otin noin kasilta puol ysiltä. JA halkaisin tai siis puolitin sen vaik oli pikkuruinen. Enkä ottanut joka ilta!

Vierailija
16/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triptyl on neurolepti, raskaspsykiatriatrinen vahva lääke. Vaikka se todellakin nukuttaa (nuijalla päähän -tyyliin), sillä on muitakin psyykkisiä vaikutuksia päivän mittaan. Se esim. helpottaa masennusta. Ole varovainen ja tarkka annostelun kanssa, älä ota ennen kuin olet juuri menossa nukkumaan.

Vierailija
17/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyin kyllä käymään töissä, alkuun oli totuttelemista. Saatoin herätä aamulla nukuttuani 9 t, silmälasit oli päässä, yövalo samoin ja kirja auki tyynyn vieressä...

Vierailija
18/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskään lääkäri ei auta lääkeasioissa. Hänen työnkuvaansa ei kuulu potilaan huomioonottaminen vaan hän saa palkkansa siitä, että ilmestyy paikalle ja puhuu. Muuta ei tarvita.

Vierailija
19/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista :)

Lääkäri varoitti väsymyksestä ja sanoi, että ota aina pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Kuulemma kannattaa ottaa vapaapäivää edeltävänä iltana, jos väsy jää päälle. 10mg puolitettuna voisi olla minulle sopiva annos, koska olen pienikokoinen. Täällä joku kirjoitti, että sekin on ollut liikaa.. kokeilemalla se selvinnee.

Ap

Vierailija
20/21 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on unilääkkeeksi turhan pitkävaikutteinen ja teho ei välttämättä säily.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme