Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkäätkö saavasi rasitteeksi muodostuvan perinnön?

Vierailija
12.06.2023 |

Mun vanhemmat on keräilijöitä. Kiertävät kirppareita ja ostavat kun halvalla saavat. Talo on täynnä tavaroita. Osa arvokkaita, osa käyttötavaraa ja sitten ihan roskaa.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelkää, koska olen pyytänyt, että minut jätetään perinnöttömäksi.

Miten jaloa.

Vierailija
22/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole lapsia? 

ps. vanhemmat eivät voi jättää perinnöttömäksi vaikka kuinka pyytäisit. 

Perinnöstä voi luopua, itse sekä lapset.

Juuri näin. Perinnöstä voi luopua, mutta vanhemmat eivät voi jättää lapsiaan perinnöttömäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäsin, onneksi talo saatiin myytyä, nyt sitten pitää jännittää, että ei paljastu mitään sellaista, joka olisi syy kaupan purulle.

Vierailija
24/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkäsin - ja perin metsää. Hakkautuin kaiken mahdollisen viime vuonna ja ostin asunnon nyt keväällä. Rasitteeksi perintö olisi muodostunut, jos en olisi hoksannut, että puunmyynti on kätevä vaihtoehto, ei tarvitse etsiä suojeluohjelmia jne.

Onnittelen sait sipaistua siis metsän sileeksi, eikä kukaan tullut neulasia laskemaan 🤪 Oliko oma, siis oikea palsta.

Vierailija
25/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Isä on kuollut ja narsisti äiti panttaa kaikkea itsellään ja sanoo, että saatte sitten hänen kuoltua oikein tuntuvan perintöveron.

Vierailija
26/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään. En voi kieltäytyäkään perinnöstä, koska se riesa siirtyisi lapsilleni. Lisäksi talo sijaitsee muuttotappiopaikkakunnalla ja sitä ei varmasti kukaan osta.[/quote

Samoin. Kaiken lisäksi pelkään että vanhemmat ovat testamentanneet tyttärelleni talosta suuren osan. Haluaisin myös kieltäytyä koko perinnöstä.

Myös lapsesi voivat halutessaan luopua perinnöstä. On turha kuvitella, että joku joutuisi vastaanottamaan mitään, mitä ei halua.

Ihminen itse päättää ottaa perinnön vastaan, mutta silti jotkut vaan valittavat siitä.

Itse tiedän saavani suuren perinnön aikanaan.

Alaikäinen ei voi kieltäytyä itse. Menee digi-ja väestötietoviraston kautta. Kieltäytymistä ei hyväksytä, jos bruttoarvo on plussan puolella.

Vierailija
27/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jaloa.

Tuo pyyntö on yhtä tyhjän kanssa. Perinnöstä voi luopua vasta kuoleman jälkeen, jolloin lakiosa siirtyy perintökaaressa seuraavalle esim luopujan lapsille eli tietämätön voi siirtää omat paskansa lastensa niskaan. 

Vierailija
28/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää itse kieltäytyä.

No eikö ne vanhemmat voi testamentata sen perinnön kokonaan jollekin muulle vaikka hyväntekeväisyyteen. Sitten ei vaan vaadi sitä lakiosaa?

Eri

Vierailija
29/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään. En voi kieltäytyäkään perinnöstä, koska se riesa siirtyisi lapsilleni. Lisäksi talo sijaitsee muuttotappiopaikkakunnalla ja sitä ei varmasti kukaan osta.[/quote

Samoin. Kaiken lisäksi pelkään että vanhemmat ovat testamentanneet tyttärelleni talosta suuren osan. Haluaisin myös kieltäytyä koko perinnöstä.

Myös lapsesi voivat halutessaan luopua perinnöstä. On turha kuvitella, että joku joutuisi vastaanottamaan mitään, mitä ei halua.

Ihminen itse päättää ottaa perinnön vastaan, mutta silti jotkut vaan valittavat siitä.

Voiko alaikäinen lapsi kieltäytyä.

Vierailija
30/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yksiselitteinen asia, jos lapsi on alaikäinen. Alaikäisen omaisuutta sitoo tietyt lainalaisuudet. 

Vierailija
31/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö ne vanhemmat voi testamentata sen perinnön kokonaan jollekin muulle vaikka hyväntekeväisyyteen. Sitten ei vaan vaadi sitä lakiosaa?

Eri

Noin voi tehdä kyllä. Helpointa on vain kieltäytyä perinnöstä, ei tarvita testamenttia.

Vierailija
32/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romun periminen ei ole mikään ongelma.

Ongelma on, kun perii tarpeettoman talon tai asunnon, jota ei saa myytyä.

Vierailija
33/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Talo alueella josta sitä ei kukaan osta (enkä uskaltaisi kyllä myydäkään). Jos sen ylläpitolämpö käy liian kalliiksi, jätän heitteille ja makselen pelkkää vuosittaista kiinteistöveroa. Kesäpaikkana tuota voisi toki itselleen pitää, ellei tosiaan ylläpitokustannukset muodostu liian raskaiksi.

Vierailija
34/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan olen saanut. Osuuksia jakamattomiin kuolinpesiin, joissa riitoja. Taloja ja maata. 

Vierailija
35/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, vanhempani ovat jo kuolleet. Sen sijaan puolisoni perikunta tulee vääntämään porua, kun joutuu tyhjentämään tämän kiinteistön...

Vierailija
36/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Laki suojaa lapsia takaamalla heille lakiosan ja vasta vainajan kuoleman hetkellä syntyy jakamaton kuolinpesä, joka voidaan jakaa. 

Vierailija
37/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan kyllä. Tulen perimään osuuden jakamattomasta vanhasta pesästä eli vanhasta mummonmökistä, mitä suku käyttää kesäpaikkanaan. Arvoahan sillä ei juuri ole, mutta sen jakaminen tulee kalliiksi kaikkine paperitöineen, kun osakkaita on valtavasti ja alkuperäisiä perijöitä ja heidän jälkeläisiäänkin on kuollut. Käyttäjät maksavat paikan juoksevat kulut. Tarvitsee varmaan ehdotella tuon jakamista tai kai sitä voi ihan vaatia, en halua sitä lastenikaan niskoille kieltäytymällä perinnöstä.

Vierailija
38/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Voit hyväksyä testamentin, jonka perinnönjättäjä on tehnyt toisen henkilön hyväksi tai toimittaa perinnönjättäjälle kirjallisen ilmoituksen, jossa kerrot luopuvasi perinnöstä.

Vierailija
39/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole lapsia? 

ps. vanhemmat eivät voi jättää perinnöttömäksi vaikka kuinka pyytäisit. 

Voivat jättää, lakiosaa pitää vaatia. Jos ei vaadi, ei osuuttaan saa tilanteessa, että on testamentissa jätetty perinnöttä.

Vierailija
40/58 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään. Kaksi omakotitaloa ja mökki muuttotappiokunnissa, kaikki täynnä romua. Siis lattiasta kattoon täynnä roskaa, jota ei missään tapauksessa saa heittää pois. Yksi näistä taloista on niin paha, että siellä on vain pienet kulkuväylät ja muuten talo on kirjaimellisesti lattiasta kattoon romua täynnä.

Soita joku romukauppias hakemaan. Saa kärräillä muutaman reissun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä