Työkaveri ei pidä kesällä lomaa olenkaan, koska
Koska työmaalla, eli meidän valtion virastossa on keskikesällä niin hiljaista, että se on kuin lomalla olisi siellä toimistolla.
Ketään ei käy, kukaan ei soita eikä mitään asioita oikestaan edes voikaan hoitaa, kun kaikki ovat lomalla.
Siellä se keittelee kuulemma kahvia ja pelailee, parin kesähessun kanssa, liukumat maksimiin iltapäivällä ja rannalle.
Kunnes koittaa marraskuu, niin herra häipyy aasiaan. Siihen päälle joulun pyhät ja joulun ajan tyhjäkäynti.
Toki loppuvuosi on muille kaikkien kiireisintä aikaa, ja todellakin on päivät täynnä.
Kyllä joidenkin kelpaa!
En kyllä ymmärrä, miksi sen annetaan vuosi vuoden jälkeen tehdä tuota.
Kommentit (50)
Olen töissä valtion virastossa ja olisi ihanaa, jos olisi tuollaista - mutta kun ei ole! Virastotyö kun ei ole pelkkää asiakaspalvelua, siihen kuuluu uskomaton määrä erilaisia tilastojen/maksatusten/erääntyneiden hakujen tarkastuksia, raportteja, lausuntoja, seuraavan syksyn ja koko vuodenkin töiden valmistelua jne. Ja mittava määrä rästitöitä eli on pyydetty asiakkaalta vastinetta tai täsmennystä ja se on tullut viimetipassa kesäkuun lopussa.
Tuohon migrille esitettyyn kysymykseen (nro 15) vastaisin - vaikka en ole töissä migrissä - että hakemuksen käsittelyt ei ole sitä, että katsotaan liitteiden määrä ja todetaan, että jep, tämä oli tässä. Työperäisessä ma ahanm uutossa pitää varmistaa esim. se, onko yrityksellä verovelkoja tai edes tarjolla tehtäviä, johon tekijää ollaan palkkaamassa puhumattakaan siitä, mitä maah antulijasta pitää varmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tästä tule vielä bonuksena lisälomapäiviä, kun pitää lomaa lomakauden ulkopuolella?
Ei ainakaan valtiolla.
Eikä kunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sopimuksesta loman voi siirtää loppuvuoteen . Itse lomailemaan syyskuussa, silloin saa helpommin vuokrattua talon ja auton kohdemaassa. Ja ei ole niin paljon muita turisteja. 4 viikkoa vuokrassa ero on suuri. Syyskuu toki on vielä normaalia loma-aikaa
VESsissä on kaksi viikkoa pakko pitää yhtä soittoa. Siitä ei pääse edes sopimalla poikkeamaan. AP valehtelee ja koettaa saada meidät virkamiehet näyttämään huonolta
Suostuisiko ap. samaan vai haluaisiko pitää loman sekä kesällä että syksyllä? Ja työkaverin pitäisi ap:n mielestä ehdottomasti pitää loma silloin kun ei haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tästä tule vielä bonuksena lisälomapäiviä, kun pitää lomaa lomakauden ulkopuolella?
Ei saa valtiolla.
Täällä joku nyt valehtelee, minkä kerkeää. Lomakautena on pakko pitää 2 viikkoa yhtäjaksoisesti, eikä siitä pysty sopimaan toisin.
Itsekin olen tehnyt tuota, että olin heinäkuun paikalla, kun muut poissa. Sijaistin toki neljää muuta johtajaa eli olin ratkaisijana valtavassa määrää päätöksiä. Nytkin olen johdosta ainoa, jolla ei ole kouluikäisiä lapsia, joten sijaistan aina hiihto- ja syyslomilla ihan vain siitä kiitollisuudesta, että sain itse pitää aikoinaan lomat koulujen loma-aikana.
Eipä virastoissa työ paina talvellakaan. Ap on kateellinen Aasian matkoista, eikä lomattomasta kesästä.
Siis liukumat maksimiin tarkoittaa mitä? Että hän lähtee töistä jo klo 15 vai on töissä klo 19 asti?
Minäkin pidän lomat sesongin ulkopuolella. Pääsee halvemmalla reissuun.
Onpa outoa. Itse lapsettomana pidin myös lomani aina huhti-toukokuussa tai syksyllä myöhään. Kaikki perheelliset kiittelivät minua siitä, että olin kesällä töissä ja he pääsivät lastensa koululomien aikaan lomille. Niin tää oli ulkomailla, jossa kollegoiden keskinäinen kommunikointi hoitui ystävälliseen sävyyn lomistakin, ei tarvinnut kenenkään netissä valittaa ja haukkua työkavereitaan.
Meillä valtion virastossa kesälomakausi on kesä-syyskuu, millä välillä on pidettävä 3 viikkoa joista 2 yhteen pötköön.
Vierailija kirjoitti:
Se kesälomahan pitää pitää syyskuuhun mennessä.
Terve Reijo/Juha/Juhani! Lomat saa pitää silloin, kun työnantajan kanssa sopii. Ne ei myöskään "pala pois" jos lomia ei ehdi pitää. Noin oli ehkä 80-luvulla, mutta nykyisin loma-ajat voi sopia. Ja usein on hyvä jos ihan kaikki ei ole lomalla heinäkuussa.
Ps. Joku on voinut myös sopia lomia enemmän kuin tessissä on vaadittu. Älä laske muiden lomapäiviä.
Olen yrittäjä rakennusalalla, ja minulle on työmaakokouksessa alettu urputtamaan, että helmikuussa ei saa työaikalain mukaan pitää kahden viikon kesälomaa. Jos joku suomalaisille on pyhää, niin se, että lakeja ja asetuksia pitää noudattaa.
Totesin vaan että ei koske yrittäjiä, ja minun firmassa saa työntekijätkin lomailla silloin kun on työntekijälle paras hetki pitää lomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa valtiolla.
No kyllä ainakin pitkään valtiolla / virkasuhteessa olleet saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa valtiolla.
No kyllä ainakin pitkään valtiolla / virkasuhteessa olleet saavat.
Eikä tule. Lomaa tulee lisää kyllä, kun 15 vuotta on täynnä, mutta talvilomapidennykset poistuivat varmaan 10 vuotta sitten.
Parasta on pitää syksyllä vielä viikko tai kaksi lomaa. En ikinä käytä kaikkia lomaviikkoja kesällä. Se katkaisee mukavasti sitä syksyä, kun pääsee silloin vielä vaikka etelään tai kylpylään. Jos niin ketuttaa, niin sopikaa työnantajan kanssa ensi vuonna ne lomat erilailla. Ei sitä neljää viikkoa ole pakko pitää putkeen sillon heinäkuussa. :D
Missä valtion virastossa puhelimen sointimäärä on joku työmäärän indikaatio? Vai teettekö asiakaspalvelutyötä?
Nuorena tein valtion pätkätyökurimuksessa tuota, että pidin lomia epäsuosittuina ajankohtina ja nautin kesän hiljaisista ajoista ilmastoidussa toimistossa. Nyt parikymmentä vuotta myöhemmin hiljaisia ajankohtia ei ikävä kyllä enää ole, kun henkilöstöresurssit on leikattu minimiin ja vakinaisena lomiakin tosiaan pitää pitää vähintään sen 2 viikkoa putkeen kesälomakaudella.
Minulla on tuttu töissä verovirastossa. Hän sanoi, että he saavat pitää loman mihin aikaan vuodesta haluavat.
Ei ainakaan valtiolla.