Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidillä muizti heittää, mutta

Vierailija
10.06.2023 |

Ei suostu muistitestiin tai lääkäriin. Miten olette saaneet muistiongelmista kärsivän lääkäriin ja lääkitykselle. Äiti kieltää kokonaan muistiongelmansa. Suuttuu jos siitä puhuu hänelle. Äiti 79-v. Omaiset ollaan hädissään hänen puolesta.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä on myös ollut alko-ongelmaa ja kieltää senkin. Ei suostu siitäkään puhumaan. Vaikka on katkaissut jalan ja pään saanut auki eri kerroilla. Ei suostunut sairaalassa puhaltamaan. Tosi hankala. Kohtahan hän ei muista juoda!!

Ap

Vierailija
2/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään vinkkiä tähän elämänvaiheeseen?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tee vaikka sellainen huoli ilmoitus  vai mitä ne on. Sieltä sitten jos lekuri tekee sen päätöksen että äitisi pitää saattaa hoitoon niin siinä ei enää mummeli kauheasti mitään vastaan tee kun tulee poliisit ja vie väkisin.

Vierailija
4/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidistä on sisko tehnyt pari vuotta sitten huoli-ilmoituksen, mutta äiti puhui sossuille silmät suut täyteen. Ja pääsi kuin koira veräjästä.

Ap

Vierailija
5/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu muistihoitaja kotikäynnille. Huoli-ilmoituksen voit myös tehdä. Varaudu kuitenkin siihen, että ei niistä mitään hyötyä ole, jos äitisi on itsepäinen. Jokaisella kun on oikeus kieltäytyä hoidosta, ja juoda itsensä hengiltä. Kannattaa sitten ottaa yhteys lääkäriin muistiasiassa, kun joutuu muusta syystä lääkäriin.

Poliisi ei vie ketään väkisin, jos ei ole vaarallinen itselleen tai muille ja siksi pakkohoidon tarpeessa.

Vierailija
6/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo pakkohoito ei ole tässä tapauksessa se juttu. Kun sais mummolle lääkkeet ja nimen unohtelulle. Eilen ei äiti osannut käyttää pankkiautomaattia. Minä nostin mummolle rahat.

Ap

Vierailija
7/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö minun soittaa telkkariin etukäteen ja laitattaa paperehin tueto epäilys muistisairaudesta? Mummo ei ole ajanut 3-vuoteen autoa, mitta ei ole sanonut mitään syyksi miksi ei aja. En tiedä onko lääkäri evännyt ajokortin.

Ap

Vierailija
8/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kirjoitusvirheet. Puhelimella tätä räpellän.

Ap

Vierailija
9/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman hyvinvointialueenne sivuilta löytynee jonkinlaiset yhteystiedot ikäihmisten asioita äitisi asuinpaikkakunnalla hoitavaan tahoon, josta osaavat kertoa, miten asiassa olisi mahdollista edetä. Saisiko vaikka narrattua yleisen terveystarkastuksen varjolla muisti- ym. tarvittaviin tutkimuksiin diagnoosin saamiseksi ja lääkityksen aloittamiseksi.

Sairaudentunnottomuus kuuluu muistihäiriöissä oireiluun. Oma jääräpäinen vanhempani joutui muusta syystä sairaalaan, missä sitten dementiadiagnoosinkin sitten sai sekä lääkityksen.

Pärjääkö muuten vielä omatoimisesti arjessaan?

Alkoholikin rappeuttaa aivoja ja juomisen vähentäminenkin voisi tuoda positiivista muistipuolellekin. Miten hankkii juomansa? Voisiko niitä laimentaa?

Vierailija
10/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo pakkohoito ei ole tässä tapauksessa se juttu. Kun sais mummolle lääkkeet ja nimen unohtelulle. Eilen ei äiti osannut käyttää pankkiautomaattia. Minä nostin mummolle rahat.

Ap

Dementia taitaa olla syynä ja siihen voi johtaa kova alkoholinkäyttökin. Dementikko tunnistaa vain ihan alkuvaiheessa muistiongelmansa ja myöhemmin on sairaudentunnoton. Muistitesti on tuossa avainsana, jonka jälkeen kunnan palveluihin on edes mahdollisuus. Oletkohan miettineet, miten hoidatte hänen raha-asiansa, jos hän ei enää pysty? Tämä kaikkein tärkein asia monilla unohtuu, kun terveyskeskuksilla ei ole kykyä ohjeistaa siinä.

Vierailija
11/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi käy samalla kaupalla kun minä, silloin 'karkaa' Alkoon.

Nyt hänellä on korva kipeä, jospa saisin sillä verukkeella lääkäriin. Mutta pelkää lääkäriä kuin ruttoa.

Ap

Vierailija
12/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vanhempieni edunvalvoja eli minä varmaan raha-asiat hoidan.

Ap

Vierailija
13/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä sanoi että äiti vielä jaksaa laittaa ruuan, vaikka laittaa aika yksipuolista ruokaa. Siis samaa aina. Kalaa paistaa tai broileria ja uuniperunoita tai röstiperunoita.

Ap

Vierailija
14/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt hänellä on korva kipeä, jospa saisin sillä verukkeella lääkäriin. Mutta pelkää lääkäriä kuin ruttoa.

Ap

Tuossa on varmaan mummollekin läpimenevä syy ajanvaraukseen. Itse soittaisin ennen vastaanottoa tai jos varaat ajan niin samassa yhteydessä ottaa puheeksi muistihäiriöepäily ja tarve tutkimuksiin, jos pystyisi niistä vaikka samassa yhteydessä jotain jo tekemään.

Vierailija
15/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vanhempieni edunvalvoja eli minä varmaan raha-asiat hoidan.

Ap

Siis sitten, kun eivät ole enää vastuussa itsestään.

Ap

Vierailija
16/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä sanoi että äiti vielä jaksaa laittaa ruuan, vaikka laittaa aika yksipuolista ruokaa. Siis samaa aina. Kalaa paistaa tai broileria ja uuniperunoita tai röstiperunoita.

Ap

Jos syömiset kovin yksipuolisia niin monivitamiinivalmisteen käyttö voisi olla paikallaan. B12-vitamiinin puutekin voi vaikuttaa muistiin, joten se olisi hyvä myös tsekata labroista, mikä ehkä saattaa kuuluakin muistihäiriötutkimuksiin.

Vierailija
17/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuossa on varmaan mummollekin läpimenevä syy ajanvaraukseen. Itse soittaisin ennen vastaanottoa tai jos varaat ajan niin samassa yhteydessä ottaa puheeksi muistihäiriöepäily ja tarve tutkimuksiin, jos pystyisi niistä vaikka samassa yhteydessä jotain jo tekemään.

Soitan heti, kun saan luvan soittaa. Voisin soittaa sinne huoli-ilmoitukseenkin..

Ap

Vierailija
18/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi minua vaivaa todella löysät ulosteet, miltei ripuli.

Ap

Joku dorka sotki tänne väliin .

T.oikea ap

Vierailija
19/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos muisti heikkenee, niin on olemassa sekin vaara, että hellan levy unohtuu päälle, kuten kävi omalle vanhemmalleni, joka laittoi ruoan levylle lämpenemään ja alkoikin sitten puuhastella toisessa huoneessa ihan muuta. Onneksi muuta porukkaa tuli kotiin, niin tulipalolta säästyttiin. Tämäkin riski on hyvä huomioida.

Vierailija
20/22 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi minua vaivaa todella löysät ulosteet, miltei ripuli.

Ap

Joku dorka sotki tänne väliin .

T.oikea ap

Niinhän ne tahtoo tunkea joka ketjuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän